137 039 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Helt plötsligt lyckas pumpen inte sänka avluften. Har legat stabilt runt -15 den sista kalla tiden men igår em hände nåt och nu kommer den ner endast till -5. Nu får elpatronen gå in och täcka upp den reducerade effekten från pumpen. Jag misstänker att nåt hänt på kallsidan och kommer lägga ärende efter helgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering i tråden. Jag har löst "gåtan" med varför min QE6 vägrade gå mer än 3400 rpm trots beräknad framledning inte var uppnådd med differens > 4 C
Svaret var som jag nog misstänkte hela tiden att fläkthastigheten var för låg. Nån skrev att de hade testat öka till 90 men att det inte gjorde nån skillnad, så jag hade väl inte fokuserat så mycket på det. Nu testade jag för skojs skull och vips hoppade kompressorn upp till ca 4800 rpm och framledingstempen om 38 grader nåddes enkelt.
Nu går det ju inte att köra 90 % fläkthastighet för det blev genast mycket dragigare, och nånstans finns det väl en sweetspot mot hur mycket friskluft man kan dra in kontra vad pumpen behöver med. Annars blir det ju ett moment 22, att ju mer kyla som dras in desto högre måste framledningstempen vara, och inomhuskomforten blir ju lidande,
Ska leta i installatörsinställningarna efter var jag ändrar fläkthastigheten, får väl testa i steg om 5%...
Där ser man också att man inte ska lita på installatörer, jag frågade specifikt om detta med frånluftsvolymer och kompressorn och fick bara svaret "inga problem". Nånstans måste man ju ha räknat fram att 60% var tillräckligt tänker jag? Sen har ju OVK-snubben skruvat på alla tilluftsventiler baserat på denna inställning...
/S
Svaret var som jag nog misstänkte hela tiden att fläkthastigheten var för låg. Nån skrev att de hade testat öka till 90 men att det inte gjorde nån skillnad, så jag hade väl inte fokuserat så mycket på det. Nu testade jag för skojs skull och vips hoppade kompressorn upp till ca 4800 rpm och framledingstempen om 38 grader nåddes enkelt.
Nu går det ju inte att köra 90 % fläkthastighet för det blev genast mycket dragigare, och nånstans finns det väl en sweetspot mot hur mycket friskluft man kan dra in kontra vad pumpen behöver med. Annars blir det ju ett moment 22, att ju mer kyla som dras in desto högre måste framledningstempen vara, och inomhuskomforten blir ju lidande,
Ska leta i installatörsinställningarna efter var jag ändrar fläkthastigheten, får väl testa i steg om 5%...
Där ser man också att man inte ska lita på installatörer, jag frågade specifikt om detta med frånluftsvolymer och kompressorn och fick bara svaret "inga problem". Nånstans måste man ju ha räknat fram att 60% var tillräckligt tänker jag? Sen har ju OVK-snubben skruvat på alla tilluftsventiler baserat på denna inställning...
/S
Får man gå in i installatörinställningarna? Stod något om att garantin kan sluta gälla när jag försökte öppna…S steve5432 skrev:Uppdatering i tråden. Jag har löst "gåtan" med varför min QE6 vägrade gå mer än 3400 rpm trots beräknad framledning inte var uppnådd med differens > 4 C
Svaret var som jag nog misstänkte hela tiden att fläkthastigheten var för låg. Nån skrev att de hade testat öka till 90 men att det inte gjorde nån skillnad, så jag hade väl inte fokuserat så mycket på det. Nu testade jag för skojs skull och vips hoppade kompressorn upp till ca 4800 rpm och framledingstempen om 38 grader nåddes enkelt.
Nu går det ju inte att köra 90 % fläkthastighet för det blev genast mycket dragigare, och nånstans finns det väl en sweetspot mot hur mycket friskluft man kan dra in kontra vad pumpen behöver med. Annars blir det ju ett moment 22, att ju mer kyla som dras in desto högre måste framledningstempen vara, och inomhuskomforten blir ju lidande,
Ska leta i installatörsinställningarna efter var jag ändrar fläkthastigheten, får väl testa i steg om 5%...
Där ser man också att man inte ska lita på installatörer, jag frågade specifikt om detta med frånluftsvolymer och kompressorn och fick bara svaret "inga problem". Nånstans måste man ju ha räknat fram att 60% var tillräckligt tänker jag? Sen har ju OVK-snubben skruvat på alla tilluftsventiler baserat på denna inställning...
/S
Min qe6 ökar bara från 3400 till 3800 när man går från 65% fläkt till 90% fläkt... Det är inte värt att ha storm i huset för ynka 400 rpm...S steve5432 skrev:Uppdatering i tråden. Jag har löst "gåtan" med varför min QE6 vägrade gå mer än 3400 rpm trots beräknad framledning inte var uppnådd med differens > 4 C
Svaret var som jag nog misstänkte hela tiden att fläkthastigheten var för låg. Nån skrev att de hade testat öka till 90 men att det inte gjorde nån skillnad, så jag hade väl inte fokuserat så mycket på det. Nu testade jag för skojs skull och vips hoppade kompressorn upp till ca 4800 rpm och framledingstempen om 38 grader nåddes enkelt.
Nu går det ju inte att köra 90 % fläkthastighet för det blev genast mycket dragigare, och nånstans finns det väl en sweetspot mot hur mycket friskluft man kan dra in kontra vad pumpen behöver med. Annars blir det ju ett moment 22, att ju mer kyla som dras in desto högre måste framledningstempen vara, och inomhuskomforten blir ju lidande,
Ska leta i installatörsinställningarna efter var jag ändrar fläkthastigheten, får väl testa i steg om 5%...
Där ser man också att man inte ska lita på installatörer, jag frågade specifikt om detta med frånluftsvolymer och kompressorn och fick bara svaret "inga problem". Nånstans måste man ju ha räknat fram att 60% var tillräckligt tänker jag? Sen har ju OVK-snubben skruvat på alla tilluftsventiler baserat på denna inställning...
/S
Tråkigt något måste vara fel, mitt hus byggt 79 har lite mindre boyta ca 140 kvm och ingen golvvärme.E Eldhand skrev:
Men min fläkt går på 55% och kompressorn går upp till 4900 rpm har jag sett när det var -13 grader o mitt eltillskott går inte på vad jag har märkt, så jag är väl lyckligt lottad.
Samma här! Nästan 5000rpm vid 60% på fläkten. 1 1/2 planshus på 155 m2 byggt -90 med endast radiatorer.J Joseph57 skrev:
Jag har en teori krig våra olika upplevelser med QE6, att det beror på om man har golvvärme eller radiatorer:
Vi som har låga framledningstemperaturer (30-35 grader) pga golvvärme, då är pumpen mer effektiv och kommer snabbt upp i avlufttemperatur på -15 grader och då minskas varvtalet till ca 3500 beroende på fläkthastighet.
När den gör varmvatten kan den ligga på 5000 pga då jobbar den med högre temperaturer (till 62 grader för 2 gubbar) och är mindre effektiv och når inte upp i max avlufttemperatur på - 15 grader.
Ni som har höga framledningstemperaturer (40-60 grader) pga radiatorer, då är pumpen mindre effektiv och kommer inte lika lätt upp i maximala avlufttemperaturen på -15 grader och då kan pumpen köra på ca 5000 rpm.
Kan detta stämma?
Vi som har låga framledningstemperaturer (30-35 grader) pga golvvärme, då är pumpen mer effektiv och kommer snabbt upp i avlufttemperatur på -15 grader och då minskas varvtalet till ca 3500 beroende på fläkthastighet.
När den gör varmvatten kan den ligga på 5000 pga då jobbar den med högre temperaturer (till 62 grader för 2 gubbar) och är mindre effektiv och når inte upp i max avlufttemperatur på - 15 grader.
Ni som har höga framledningstemperaturer (40-60 grader) pga radiatorer, då är pumpen mindre effektiv och kommer inte lika lätt upp i maximala avlufttemperaturen på -15 grader och då kan pumpen köra på ca 5000 rpm.
Kan detta stämma?
Ja det stämmer i regel för alla värmepumpar. Golvvärme är klart överlägset.E Eldhand skrev:Jag har en teori krig våra olika upplevelser med QE6, att det beror på om man har golvvärme eller radiatorer:
Vi som har låga framledningstemperaturer (30-35 grader) pga golvvärme, då är pumpen mer effektiv och kommer snabbt upp i avlufttemperatur på -15 grader och då minskas varvtalet till ca 3500 beroende på fläkthastighet.
När den gör varmvatten kan den ligga på 5000 pga då jobbar den med högre temperaturer (till 62 grader för 2 gubbar) och är mindre effektiv och når inte upp i max avlufttemperatur på - 15 grader.
Ni som har höga framledningstemperaturer (40-60 grader) pga radiatorer, då är pumpen mindre effektiv och kommer inte lika lätt upp i maximala avlufttemperaturen på -15 grader och då kan pumpen köra på ca 5000 rpm.
Kan detta stämma?
Fast det som då känns märkligt är att tillskottet tydligen går in om mer energi tydligen behövs istället för att varva upp kompressorn ytterligare från dessa 3500
Även om kompressorn inte då blir lika effektiv är det bättre än direktverkande tillskott
Även om kompressorn inte då blir lika effektiv är det bättre än direktverkande tillskott
Kan inte svara på varför de e så men pumpen är mkt mer effektiv när den levererar lägre temperaturK krambriw skrev:
Om den varvar upp mer så blir tyvärr avlufttemperaturen för låg, lägre än -15 grader. Eller så styrs den på annan parameter som tyvärr begränsar den att varva upp mer.K krambriw skrev:
Våra pumpar verkar vara synkade….R Rouge skrev:Helt plötsligt lyckas pumpen inte sänka avluften. Har legat stabilt runt -15 den sista kalla tiden men igår em hände nåt och nu kommer den ner endast till -5. Nu får elpatronen gå in och täcka upp den reducerade effekten från pumpen. Jag misstänker att nåt hänt på kallsidan och kommer lägga ärende efter helgen.
[bild]
Samma problem.
Så är det baraM Marko Micic skrev:
Det här är ju det jag reagerar på. Varför ligger begränsningen redan på -15?? Om jag nu jämför med min pump, med respekt för att det inte är riktigt samma även om dom konceptuellt är väldigt lika, så har min fabriksinställning -20 för min temperatur för förångarenE Eldhand skrev:
Något verkar underdimensionerat. Kompressorn ser ju ut att vara väldigt effektiv, blir temperaturen -15 redan vid 3500 varv innebär det väl att den borde kunna krama ur ännu mera ur frånluften? Är förångaren för liten i förhållande till kompressorns kapacitet?
EDIT: Finns det ingen inställninng där man kan ändra min temperatur för förångaren? Jag skulle i så fall testa att tex sätta -16 och se om den då varvar mer
