137 042 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Jaha, det funkar säkert med att vattnet i radiatorerna står still en stund, jag tänkte mer att värmespridningen av det befintliga skulle bli bättre om det fortsatte cirkulera men det kanske inte är så?
Å inte skickas väl i så fall för varmt vatten ut? Växelventilen ser väl till att det hamnar i VV tanken??
Å inte skickas väl i så fall för varmt vatten ut? Växelventilen ser väl till att det hamnar i VV tanken??
Man hör ju allt som oftast folk som har haft klantiga rörmokare som klagar på att det knäpper i rören vid varmvattentillverkning. Så jag tror att när man har växelventil så körs det ofta ut 55 grader i värmesystemet, fast med reducerad pumphastighet. Det skulle säkert gå att ha rätt temp i värmesystemet hela tiden men vad vet jag, det kanske skulle gå åt någon extra shunt, nån styrning, en massa rör och sladdar och det kanske inte anses vara värt det.
Nja, det är ju så det blir när VV produktionen är färdig och växelventilen slår om, det finns då lite 55 gradigt kvar i rören i pumpen och det är den skvätten som då skickas ut och kan ge dessa knäppningar när rören expanderar. Det blandas snabbt med resterande vatten i cirkulationen så någon fara för parkett mm finns inte, dock blir det en temporär förhöjning, den kan man känna tydligt som en värmepuls om man har handen på en radiator, har jag kännt själv men allt är mycket snabbt övergående
Wheb creating domestic hot water, the circulation pump pumps the water from the bottom of the tank, the water is heated and returned to the top in the tank. At that moment it can't pump water through radiators or underfloor heating. Only when it is colder, and use only the electric elements to produce hot water, it can then use the compressor and circulation pump to warm up the house.K krambriw skrev:
That is understood, I was thinking about, but badly explaining, keeping the circulation going with the EXISTING water in the radiators or floor heating, not adding new heated water. I think my pump does that so it is not impossible
Jag installerade en QE6 som utbyte för en gammal IVT495 som hängde i en skör tråd. Funderade länge om jag skulle köra från luft eller luft vatten. Tycker jag haft lite hög förbrukning nu. Nu när ingen är hemma och vi håller 20 grader, utomhustemperaturen ligger runt -3 så drar den 50-60kwh/dygn. Det för mig känns mycket men kanske så det ska vara?
Lite bakgrund, huset är 220m2 byggt 2003, suterräng med kanske 1/3 av nedervåningen under mark. Golvvärme nere och radiatorer uppe.
Lite bakgrund, huset är 220m2 byggt 2003, suterräng med kanske 1/3 av nedervåningen under mark. Golvvärme nere och radiatorer uppe.
Min qe6 drar tyvärr mer än så. 176 kvm hus med golvvärme. Den drar på med patronen varje/varannan timme. Golvvärme se3.M Marko Micic skrev:Jag installerade en QE6 som utbyte för en gammal IVT495 som hängde i en skör tråd. Funderade länge om jag skulle köra från luft eller luft vatten. Tycker jag haft lite hög förbrukning nu. Nu när ingen är hemma och vi håller 20 grader, utomhustemperaturen ligger runt -3 så drar den 50-60kwh/dygn. Det för mig känns mycket men kanske så det ska vara?
Lite bakgrund, huset är 220m2 byggt 2003, suterräng med kanske 1/3 av nedervåningen under mark. Golvvärme nere och radiatorer uppe.
Hade du markslinga också till 495?M Marko Micic skrev:Jag installerade en QE6 som utbyte för en gammal IVT495 som hängde i en skör tråd. Funderade länge om jag skulle köra från luft eller luft vatten. Tycker jag haft lite hög förbrukning nu. Nu när ingen är hemma och vi håller 20 grader, utomhustemperaturen ligger runt -3 så drar den 50-60kwh/dygn. Det för mig känns mycket men kanske så det ska vara?
Lite bakgrund, huset är 220m2 byggt 2003, suterräng med kanske 1/3 av nedervåningen under mark. Golvvärme nere och radiatorer uppe.
Har en Qvantum QE6a. Kompressorn och fläkten verkar ha stannat i kylan
Men elpatronen fungerar, så värmen finns.
Har fått ett meddelande att fläkten inte går.
Fick något liknande när proppen för en fas i huset gick en gång, men det verkar inte var problemet nu.
Finns några säkringar eller något annat man kan göra?
Eller är det bara att ringa Qvcantum..
Men elpatronen fungerar, så värmen finns.
Har fått ett meddelande att fläkten inte går.
Fick något liknande när proppen för en fas i huset gick en gång, men det verkar inte var problemet nu.
Finns några säkringar eller något annat man kan göra?
Eller är det bara att ringa Qvcantum..
Provat starta om den bra?J janbjo skrev:Har en Qvantum QE6a. Kompressorn och fläkten verkar ha stannat i kylan
Men elpatronen fungerar, så värmen finns.
Har fått ett meddelande att fläkten inte går.
Fick något liknande när proppen för en fas i huset gick en gång, men det verkar inte var problemet nu.
Finns några säkringar eller något annat man kan göra?
Eller är det bara att ringa Qvcantum..
Har också bytt från ivt490 till QE6, 185 kvm hus från 2006, bor i SE3. Samma problem som dig, elpatron används istället för att kompressorn går på maxvarv, detta resulterar i hög förbrukning...levererar inte enligt utlovad produktblad....M Marko Micic skrev:Jag installerade en QE6 som utbyte för en gammal IVT495 som hängde i en skör tråd. Funderade länge om jag skulle köra från luft eller luft vatten. Tycker jag haft lite hög förbrukning nu. Nu när ingen är hemma och vi håller 20 grader, utomhustemperaturen ligger runt -3 så drar den 50-60kwh/dygn. Det för mig känns mycket men kanske så det ska vara?
Lite bakgrund, huset är 220m2 byggt 2003, suterräng med kanske 1/3 av nedervåningen under mark. Golvvärme nere och radiatorer uppe.
Gjorde faktiskt precis ett test. Testade att köra qvantum+llvp(har den mest för kyla på sommaren) tsm i 24h och kom ner till drygt 35kwh för värme+varmvatten på ett dygn. Bytte sedan till endast elpanna för att se vad för verklig COP jag hade och förbrukningen blev drygt 120kwh. Så COP 3,5 ändå ganska bra. Höll samma temp inomhus och utomhus var ca -1.E Eldhand skrev:

