aspa-hasse aspa-hasse skrev:
det tror jag har framtiden för sig
Framtiden har ju redan varit här, i +20 år eller så. Vi har haft vår Comfortzone i drygt 15 år nu och den har visat sig vara otroligt effektiv
Det är bara att titta på en graf över energiförbrukningen, spiken kommer när folk duschar, åtminstone hos mig.
Så länge vår pump klarar att värma VV med bara kompressor är den nästan lika snål på el som när den värmer huset. Den är också snabb på att värma upp VV igen även med bara kompressor. Jag tillåter ett tillskott på 3 kW som den får koppla in vid behov bara för att VV uppvärminingen inte ska påverka innetemperaturen för mycket. Men vi pratar om väldigt korta perioder då tillskott behövs
Sen har det funnits en övertro på att man kan kränga värmepumpar nere i Europa
Stämmer bra. Har en del Tyska arbetskollegor och dom sa för något/några år sedan att värmepumpar är det ingen som vill ha. Sedan sa dom faktiskt lika om elbilar. Många har tjänstebilar av elbilstyp men den använde man tydligen inte alls i större omfattning, för dyr att ladda. Så man fortsatte använda sin fossilbil. Möjligt detta numera har ändrats, åtminstone verkar VP exporten dit ha tagit lite fart i alla fall
Därför undrar man hur länge flödet av riskkapital till Qvantum består. Comfortzone verkar också gå dåligt, de har tappat en väldigt stor del av försäljningen. Nibe verkar vara den starka tillverkaren som går bra
Absolut vad man måste beakta och bevaka. Både Nibe och Comfortzone hade en fin tillväxt fram till 2024 då det brakade nedåt. Negativ påverkan pga av människors försämrade privatekonomi. Helt klart är Nibe störst, i princip helt dominerande, men även dom tappade. Trots att dom är störst så verkar dom tyvärr ändå ha mycket (flest) problem med sina frånluftare (750/730) som i flera avseenden är felkonstruerade eller, om man är snäll, kunde gjorts bättre

Framtiden är här men när det gäller såna här kondenserande frånluftsvärmepumpar, om jag får kalla dem så, så har de främst sålts för nybyggnation. Anledningen är att då måste man ha en sån. Vi har så mycket regler och lagar runt nybyggnation så att det är en stor anledning till att det knappt byggs några villor längre och knappt föds några barn. Och de här värmepumparna är en del av den regleringen. Men om det inte byggs några hus så säljer man inte några värmepumpar heller.

När det gäller utbytesmarknaden så är det mer komplicerat. De här välrenommerade värmepumpsfirmorna som folk ringer till, de har nästan vägrat sälja såna här pumpar för utbyte. Anledningen är att de bullrar alldeles för högt och strular alldeles för mycket. Det kostar för mycket att ha missnöjda kunder och då rekommenderar man bergvärme eller en traditionell frånluftsvärmepump istället. Det förekommer t om att de får riva ut såna här pumpar igen för att folk är missnöjda.

Sen är det många gånger så att det första de säger när man snackar med dem är att de inte kan ta ansvar för hur avluftskanalen är isolerad, det får man lösa själv. Det är konstigt att de kan borra bergvärmehål men de kan inte fixa en avluftskanal, men det är så det ser ut på många håll.

När jag frågar varför man inte säljer Comfortzone för utbyte så säger man att man har försökt men det funkar inte och man har slutat med det. Jag vet inte varför men jag antar att de har inga kurser för installatörer, ingenstans de kan ringa för support och dåligt med reservdelar. Comfortzone har haft svårt med utbytesmarknaden och det är nog förklaringen till att de har tappat så mycket försäljning. Jag skulle gissa att läget är rätt likt för Qvantum.

Om det nu börjar komma modeller som inte bullar som ett jetplan, som inte strular, inte kostar en förmögenhet i reparation, och man börjar hitta lösningar på isoleringen av avluftskanaler, då kanske den här typen av pumpar verkligen kan bli standard i relativt nybyggda hus.

Redigerat:
Problemet med avluftkanalen skriver jag under på. Jag hade tur och kom åt den när jag isolerade om den med armaflex i samband med bytet från den gamla elektrostandard maskinen. Sant också att husen ofta är byggda så det är knepigt att utföra, tyvärr

Vad gäller ljudnivån, i vårt fall, är det suset från frånluftsdonen som ligger där i bakgrunden. Märks ju tydlig skillnad när man stänger av fläkten vid filterbytena. Kompressorn för inget större oväsen tycker vi

Så till reparationer kan jag inte klaga, har bara bytt cirkulationspump för nått år sedan pga den lät lite på den ena av sina tre hastigheter. Vår gamla elektrostandard kostade mycket mer i reparationer (kompressor mm, kontaktorer som brände, byte av offeranod mm så dom kostnadera åt nog upp det mesta av besparingen den skulle bidra med

Har ett gammalt hus nu i åtanke och där blir det i så fall BV

Någon mer än mig som haft problem inatt? Vaknade precis av att det var kallt. Vi eldade hela gårdagen så ställde ned till 15 grader önskad temp men innan jag gick och la mig satte jag det på 19 som vanligt. Även fast det är under så önskad framledningstemp 20 grader… Fick höja till önskad temp 25 grader för att det skulle hända lite…

• Diagram över framledningstemperaturer och inomhustemperatur från Qvantum mellan 22 jan kl. 20:00 och 23 jan kl. 05:00.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nyzzeed skrev:
Någon mer än mig som haft problem inatt? Vaknade precis av att det var kallt. Vi eldade hela gårdagen så ställde ned till 15 grader önskad temp men innan jag gick och la mig satte jag det på 19 som vanligt. Även fast det är under så önskad framledningstemp 20 grader… Fick höja till önskad temp 25 grader för att det skulle hända lite…
Nope.

Vi har vattenburen golvvärme i betong samt kamin. Vi kör på utegivare, annars blir det så att innegivare känner att det blir 25C inne när man eldar och låter ett golvet kallna, med kalla golv på morgonen som följd.

Då vi har en FLVP så kommer den varma inomhusluften tillgodo ändå när vi eldar.

S steve5432 skrev:
Tjo!

Fick svar från min installatör, och han hade bett Qvantum kika på min pump och de sa att allt såg normalt ut. Det enda de klagade på var att jag hade ställt tillsats på manuell när det borde vara auto. I övrigt var allt guld och gröna skogar.

Jag gav ett långt svar med en massa grafer från HA, där jag tydligt förklarade att jag inte var nöjd med detta. VI får se vad de återkommer med. Hänvisade även till denna tråd, så de förstår att det inte bara är jag som är missnöjd.
Har du fått någon återkoppling?
Jag har frågat dem igen utan respons...

Om du frågar om det där att kompressorn inte varvar upp och du har fläkten lågt ställd pga relativt litet hus.

I alla fall Nibe funkar tekniskt så att den mäter tempen på förångaren med en givare (BP8 dew) och om den blir för kall, typ 20 minus, så varvar inte kompressorn upp längre. Det har att göra med tekniska egenskaper hos kylkretsen, vad de har för kylmedium och såna saker.

Sen kan man spekulera i att det finns all möjlig annan logik för att det inte ska gå så långt.

Om du då har relativt lågt luftflöde eller har för kallt i huset så finns det inte tillräckligt med värme att utvinna helt enkelt.

Qvantum måste väl också funka på nåt liknande sätt.

Ett annat problem är vad folk har blivit lovade när de köpte maskinen. Då borde det stå i produktinformationen vad den klarar av, annars kommer folk att bli missnöjda. Det verkar vara det som har hänt här eller vad.

Redigerat:
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
E Eldhand skrev:
Har du fått någon återkoppling?
Jag har frågat dem igen utan respons...
Hej, nej har inte hört något än.

Har noterat att vid varmvattentillverkning efter en dusch, då varvar kompressorn upp som den ska. Uppenbarligen inget dåligt luftflöde, även om det hade varit trevligt att få det bekräftat.

Så gör min också, men samtidigt sänker den varvtalet på cirkulationspumpen rejält. Min högst lekmannnagissning är att den då kan producera hetare vatten, men till bekostnad av volym, det vill säga, energimängden pumpen kan plocka ut från luften är identisk, bara omfördelad.

Bara som jämförelse så täcker pumpen energibehovet för värme och varmvatten ned till minus 6 iaf, sen vet jag inte. 175 kvadratmeter, energiklass c i Dalarna. Vid minus 20 behöver den gå in och stötta med elpatron.

S steve5432 skrev:
Hej, nej har inte hört något än.

Har noterat att vid varmvattentillverkning efter en dusch, då varvar kompressorn upp som den ska. Uppenbarligen inget dåligt luftflöde, även om det hade varit trevligt att få det bekräftat.
Samma här också..

I see the Qvantum QT remote display on the website. Does anyone have it already?

Det är annat driftläge när den gör varmvatten, antingen gör den varmvatten eller också värme. Varmvattnet har högre temp än värmevattnet. Den skickar med all sannolikhet värmen till två olika ställen med hjälp av en växelventil. Då är det inte konstigt att cirkulationspumpen varvar ner när den gör varmvatten.

Redigerat:
Det är annat driftläge när den gör varmvatten, antingen gör den varmvatten eller också värme. Varmvattnet har högre temp än värmevattnet. Den skickar med all sannolikhet värmen till två olika ställen med hjälp av en växelventil. Då är det inte konstigt att cirkulationspumpen varvar ner när den gör varmvatten.
Jag tycker inte heller det är något konstigt - är mer som en hypotes om varför kompressorn (kan) varva upp när den gör varmvatten men inte när den skickar ut vatten i värmeslingorna. Det är fortfarande energimängden i luften som är den begränsade faktorn. Hos mig ligger avluften mer eller mindre alltid på -15, sen finns det inte mer energi att krama ur, om man inte ändrar ventilationsflödet med risk att man får betala för gungorna ist för karusellen...

Då är det inte konstigt att cirkulationspumpen varvar ner när den gör varmvatten
Vad är motiveringen till att cirkulationspumpen inte skulle kunna fortsätta cirkulera det redan uppvärmda vattnet medans VV produktionen pågår??

Det är helt fel temp för det första så då skulle väl parketten spricka för folk. Jag skulle bli måttligt imponerad om den körde ut 55 grader i golvvärmen.

Det skulle säkert gå att fixa men varför då liksom. Den är väl kopplad som den ska vara när den gör värme.

Det är väl som med oss alla andra, ibland är det bättre att göra en sak i taget.

• Gilla
krambriw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.