137 118 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Om de vill slippa missnöjda kunder så borde de skriva i databladet vilket flöde som behövs för att få ut en viss effekt. För min apparat står faktiskt det där i databladet, men jag har inte en Qvantum som sagt. Vid 250 m3/h får jag ut 5,37 kW t ex. Jag har min på 250 m3/h och då går fläkten på 78%. Det är flödet per tidsenhet som är det viktiga, fläkten måste ha reservkapacitet. Fläkten ska ju räcka även om nån har massor av jättelånga rör, jättestort hus, när den blir dammig etc.
Jag är rätt säker att jag sett en sån tabell, tror till och med att det var här i tråden men hittar inte nu.aspa-hasse skrev:
Om de vill slippa missnöjda kunder så borde de skriva i databladet vilket flöde som behövs för att få ut en viss effekt. För min apparat står faktiskt det där i databladet, men jag har inte en Qvantum som sagt. Vid 250 m3/h får jag ut 5,37 kW t ex. Jag har min på 250 m3/h och då går fläkten på 78%. Det är flödet per tidsenhet som är det viktiga, fläkten måste ha reservkapacitet. Fläkten ska ju räcka även om nån har massor av jättelånga rör, jättestort hus, när den blir dammig etc.
Jag tror inte det är luftflödet som är problemet, jag har testat att "boosta ventilationen"=90%, och det blev ingen skillnad mot 65% som jag har normalt.aspa-hasse skrev:
Om de vill slippa missnöjda kunder så borde de skriva i databladet vilket flöde som behövs för att få ut en viss effekt. För min apparat står faktiskt det där i databladet, men jag har inte en Qvantum som sagt. Vid 250 m3/h får jag ut 5,37 kW t ex. Jag har min på 250 m3/h och då går fläkten på 78%. Det är flödet per tidsenhet som är det viktiga, fläkten måste ha reservkapacitet. Fläkten ska ju räcka även om nån har massor av jättelånga rör, jättestort hus, när den blir dammig etc.
Jag fick detta svar från supporten, suck....E Eldhand skrev:Tack för dina grafer! Min beter sig exakt likadant som din.
Det verkar som att vi är många som har QE6 och kompressorn används inte till sin fulla kapacitet. Qvantum borde ju försöka fixa detta, vi har ju betalat för att få 6 kw effekt från kompressorn (vid behov) och vid 3500 ger den uppskattnigsvis 4 kw.
Jag har ställt frågan till qvantum, men det är bra om fler ställer samma fråga så att de ser att problemet finns hos flera personer.
""Hej,
Det är vårt styr som jobbar så och det är samtidigt bra att er pump inte "behöver" gå så högt. Max varvtal är 7200rpm och det ser vi att vissa pumpar går upp till men det är väldigt ovanligt.""
Fantastiskt svar! 🙂 Verkar som att jag har en väldigt ovanligt vp.E Eldhand skrev:
Jag har en QE4 den rullar på i 7200rpm relativt oftaE Eldhand skrev:
Tror att hen på mailsupporten kan vara ny. Jag fick ett lite konstigt svar om ett värde (BBR) som inte är satt i grundinställningen enligt appen.N Nyzzeed skrev:
"Detta värde är mest för att man ska fylla i något och där ska stå 5000w. Det har varit rätt från början."
Tjo!
Fick svar från min installatör, och han hade bett Qvantum kika på min pump och de sa att allt såg normalt ut. Det enda de klagade på var att jag hade ställt tillsats på manuell när det borde vara auto. I övrigt var allt guld och gröna skogar.
Jag gav ett långt svar med en massa grafer från HA, där jag tydligt förklarade att jag inte var nöjd med detta. VI får se vad de återkommer med. Hänvisade även till denna tråd, så de förstår att det inte bara är jag som är missnöjd.
Fick svar från min installatör, och han hade bett Qvantum kika på min pump och de sa att allt såg normalt ut. Det enda de klagade på var att jag hade ställt tillsats på manuell när det borde vara auto. I övrigt var allt guld och gröna skogar.
Jag gav ett långt svar med en massa grafer från HA, där jag tydligt förklarade att jag inte var nöjd med detta. VI får se vad de återkommer med. Hänvisade även till denna tråd, så de förstår att det inte bara är jag som är missnöjd.
Hej,
Fick min QE6 installerad i början december och under denna korta tid har jag fått 8-9 larm om Suction Line Sensor Error (BT23), Error code 19. Pumpen är ny så tycker det är oroveckande att få så mycket larm men har nu tekniker på väg ut. Någon som har liknade erfarenhet och tips på vad jag skall kräva av teknikern?
Fick min QE6 installerad i början december och under denna korta tid har jag fått 8-9 larm om Suction Line Sensor Error (BT23), Error code 19. Pumpen är ny så tycker det är oroveckande att få så mycket larm men har nu tekniker på väg ut. Någon som har liknade erfarenhet och tips på vad jag skall kräva av teknikern?
Larmet "Suction Line Sensor Error (BT23), Error code 19" betyder att det är ett fel på suggasgivaren (BT23) i värmepumpens kompressorenhet.
Vad betyder larmet?
Vad betyder larmet?
- Komponent: Larmet hänvisar till BT23, vilket är sensorn för "Temperatur, suggas".
- Placering: Denna givare sitter i kompressorenheten (den övre modulen på din Qvantum QE).
- Funktion: Sensorn mäter temperaturen på köldmediet precis innan det går in i kompressorn. Detta är en kritisk mätpunkt för att säkerställa att kompressorn arbetar säkert och inte skadas av till exempel vätskeslag (att vätska istället för gas kommer in i kompressorn).
Trolig orsak
Ett "Sensor Error" (Givarfel) indikerar oftast att styrsystemet inte får något giltigt värde från givaren. Detta beror vanligen på något av följande:- Givaren är trasig.
- Kabeln till givaren har lossnat eller glappar (avbrott).
- Kortslutning i givarkabeln.
Vad bör du göra?
Eftersom detta larm rör en intern komponent i kompressorenheten (som innehåller köldmedium och högspänning) bör du inte försöka åtgärda det själv inuti maskinen.- Kontrollera status: Gå till Systemvy i displayen och titta under fliken Kompressorenhet. Leta upp värdet för BT23. Om det visar ett orimligt värde (t.ex. extremt högt, extremt lågt eller streck) bekräftar det att givaren inte fungerar korrekt.
- Kontakta installatör: Felet kräver sannolikt att en servicetekniker kontrollerar anslutningen eller byter ut givaren. Uppge felkoden (19) och vilken givare det gäller (BT23) för snabbare hjälp.
Smart Control, eller SPA som andra kallar det, känns redan förlegat, det passar inte in för uppvärmningssystem där man eftersträvar en jämn temperatur över dygnet. Med dom nya effektavgifterna som kommer eller redan kommit så lönar det sig inte att tokjaga "billig el". Om man gör det skjuter man sig i foten genom att trissa upp effektuttagen till höga och kostsamma nivåerT tommythegun skrev:
Finns ju redan flera exempel på det; exempel på där effektavgiften representerade runt 75% av hela elräkningen för månaden eftersom SPA var aktiverat. Eller att pumparna tokjobbar för att lagra energi när elen "är billig" men då samtidigt driver upp effektuttagen i höjden, uppåt 7-8-9 kW!!
Nej, bättre då med ett lugnt och moderat, begränsat uttag av el under en längre tid. Det är bara konstatera att el kostar men det gäller att ta ut energi smartare än att tokjaga på det aktuella kvartspriset. En återgång till det tidigare, inte så smarta styrsystemet kanske är det som visar sig smartast? Jag betraktar alla dessa diskussioner i ämnet med intresse, konstaterar att min gamla trotjänare Comfortzone med dess styrsystem utan SPA och annat tjafs håller temperaturen helt perfekt alla årstider utan att stressa min elräkning, ligger på ca 1,7 kW med full fart på kompressorn, COP 3 och väldigt sällan, max 5 kW då tillskott går in och stöttar med en 3 kW patron, men då mestadels endast efter rejäl VV konsumption
Instämmer, dock med infliket att det är långt ifrån omöjligt att bygga en smartare "Smart Control". Arbetar med liknande dynamiska algoritmer i andra branscher som har betydligt fler parametrar den optimerar utifrån.K krambriw skrev:Smart Control, eller SPA som andra kallar det, känns redan förlegat, det passar inte in för uppvärmningssystem där man eftersträvar en jämn temperatur över dygnet. Med dom nya effektavgifterna som kommer eller redan kommit så lönar det sig inte att tokjaga "billig el". Om man gör det skjuter man sig i foten genom att trissa upp effektuttagen till höga och kostsamma nivåer
Finns ju redan flera exempel på det; exempel på där effektavgiften representerade runt 75% av hela elräkningen för månaden eftersom SPA var aktiverat. Eller att pumparna tokjobbar för att lagra energi när elen "är billig" men då samtidigt driver upp effektuttagen i höjden, uppåt 7-8-9 kW!!
Nej, bättre då med ett lugnt och moderat, begränsat uttag av el under en längre tid. Det är bara konstatera att el kostar men det gäller att ta ut energi smartare än att tokjaga på det aktuella kvartspriset. En återgång till det tidigare, inte så smarta styrsystemet kanske är det som visar sig smartast? Jag betraktar alla dessa diskussioner i ämnet med intresse, konstaterar att min gamla trotjänare Comfortzone med dess styrsystem utan SPA och annat tjafs håller temperaturen helt perfekt alla årstider utan att stressa min elräkning, ligger på ca 1,7 kW med full fart på kompressorn, COP 3 och väldigt sällan, max 5 kW då tillskott går in och stöttar med en 3 kW patron, men då mestadels endast efter rejäl VV konsumption
[bild]
Att inkludera effektavgifter, nätavgifter osv i detta är långt ifrån raketforskning och något som ett kompetent utvecklarteam bygger på några få dagar.
Problemet blir att komma runt effektavgiften på bästa sätt. Men om den alltid kommer finnas där på någon nivå så blir det i princip omöjligt. Och det är därför den är genial; ingen kommer undan
Notera sedan att vp tillverkares special kompetens definitivt inte ligger på den nivån som du berör. Det kanske skulle behövas utvecklare specialiserade på teknisk analys men anställningsvillkoren är långt ifrån de som gäller för motsvarande i finansbranschen
Möjligen att dom kan bli ”räddade” av ai på nått sätt nån gång framöver
Effektavgiftens utformning är väl inte 100 bestämd men allt talar ju för att den kommer gälla alla dar i veckan dygnet runt. Om den blir olika hög vissa timmar, tex på nätter så hjälper det inte; vp:n som då kanske skulle tanka upp energi kommer konkurrera med laddning av elbilen och om båda tillåts ladda samtidigt, tja vad händer
Notera sedan att vp tillverkares special kompetens definitivt inte ligger på den nivån som du berör. Det kanske skulle behövas utvecklare specialiserade på teknisk analys men anställningsvillkoren är långt ifrån de som gäller för motsvarande i finansbranschen
Möjligen att dom kan bli ”räddade” av ai på nått sätt nån gång framöver
Effektavgiftens utformning är väl inte 100 bestämd men allt talar ju för att den kommer gälla alla dar i veckan dygnet runt. Om den blir olika hög vissa timmar, tex på nätter så hjälper det inte; vp:n som då kanske skulle tanka upp energi kommer konkurrera med laddning av elbilen och om båda tillåts ladda samtidigt, tja vad händer
Redigerat:
Det som ibland kallas för kondenserande frånluftsvärmepumpar, alltså med en scrollkompressor med högre effekt som t ex en Qvantum, det tror jag har framtiden för sig. Med en sån, och med ett hus som har byggts senaste trettio åren, kan man täcka nästan all uppvärmning över året med kompressorn, så länge man inte bor för långt norrut. När det är ett par plusgrader, som det ofta är där jag bor, går en sån enormt effektivt.
Problemet är isoleringen av avluftskanalen. Det är ett problem som går att lösa men som många backar för i befintliga hus.
Det som jag tror är viktigt är att planera när man tillverkar tappvarmvattnet som används när man duschar och liknande. För det behöver man ett stort magasin för tappvarmvatten och en möjlighet att schemalägga den tillverkningen.
Det är bara att titta på en graf över energiförbrukningen, spiken kommer när folk duschar, åtminstone hos mig.
Att planera uppvärmningen tror jag är svårare om man inte är villig att acceptera temperaturvariationer. Detta eftersom det är så många faktorer inblandade.
Sen har det funnits en övertro på att man kan kränga värmepumpar nere i Europa. Där har vi förklaringen till att Qvantum har fått så mycket riskkapital. Men nere i Europa är det varmare klimat, uppvärmningsbehovet är mindre, och i många fall är driftskostnaden för en värmepump ganska lika driftskostnaden för en gaskamin. Därför är det korkat för en konsument att betala hundratals tusen i investering för en värmepump, för den lilla skillnaden i driftskostnad och det lilla värmebehovet. Att bygga solceller och vindkraft för att driva värmepumpar när det är kallt är också tveksamt. När det är kallt är det många gånger så att solen inte lyser och det är vindstilla. Man försöker styra det här med regleringar från myndigheter men där börjar man möta motstånd.
Därför undrar man hur länge flödet av riskkapital till Qvantum består. Comfortzone verkar också gå dåligt, de har tappat en väldigt stor del av försäljningen. Nibe verkar vara den starka tillverkaren som går bra.
Problemet är isoleringen av avluftskanalen. Det är ett problem som går att lösa men som många backar för i befintliga hus.
Det som jag tror är viktigt är att planera när man tillverkar tappvarmvattnet som används när man duschar och liknande. För det behöver man ett stort magasin för tappvarmvatten och en möjlighet att schemalägga den tillverkningen.
Det är bara att titta på en graf över energiförbrukningen, spiken kommer när folk duschar, åtminstone hos mig.
Att planera uppvärmningen tror jag är svårare om man inte är villig att acceptera temperaturvariationer. Detta eftersom det är så många faktorer inblandade.
Sen har det funnits en övertro på att man kan kränga värmepumpar nere i Europa. Där har vi förklaringen till att Qvantum har fått så mycket riskkapital. Men nere i Europa är det varmare klimat, uppvärmningsbehovet är mindre, och i många fall är driftskostnaden för en värmepump ganska lika driftskostnaden för en gaskamin. Därför är det korkat för en konsument att betala hundratals tusen i investering för en värmepump, för den lilla skillnaden i driftskostnad och det lilla värmebehovet. Att bygga solceller och vindkraft för att driva värmepumpar när det är kallt är också tveksamt. När det är kallt är det många gånger så att solen inte lyser och det är vindstilla. Man försöker styra det här med regleringar från myndigheter men där börjar man möta motstånd.
Därför undrar man hur länge flödet av riskkapital till Qvantum består. Comfortzone verkar också gå dåligt, de har tappat en väldigt stor del av försäljningen. Nibe verkar vara den starka tillverkaren som går bra.
Redigerat: