E Ekna skrev:
Går det att få annan upplösning på den grafen? Tänker också att vp försöker ta ut så mkt energi som möjligt ur frånluften ned till avluften blir ca minus 15. Det beteendet har jag hos mig. Ändrar jag ventilationen så ändrar jag hur mkt kompressorn får jobba för att sänka avluften till minus 15.

Din graf skulle kunna visa samma sak, bara att den vid ngr tillfällen gör stora hopp, kanske pga varmvatten, eltillskott eller avisning..? Med större upplösning ser man hur länge hoppen pågår, då det ser ut som att den pendlar mellan två extremvärden och inte sakta rör sig inom intervallet.
 
  • Graf över utomhustemperatur i januari med snabba temperaturförändringar mellan -20 och 20 grader. Datapunkterna är tätt packade över dagarna.
Vore lämpligt att se hur det ser ut för ett dygn tänker jag mig, sen ser det ut att vara mer eller mindre upprepningar av samma mönster...
 
E Ekna skrev:
Vore lämpligt att se hur det ser ut för ett dygn tänker jag mig, sen ser det ut att vara mer eller mindre upprepningar av samma mönster...
Var ju ett dygn du såg i första bilden? Eller vad menar du?
 
K Kamehameha skrev:
Var ju ett dygn du såg i första bilden? Eller vad menar du?
Ah, sorry, var jag som inte var uppmärksam.. Var typ en sån graf jag tänkte mig. Det ser ut som att den var 50 minut ungefär slår om och ändrar avluften till 0 grader (förmodligen pga avfrostning), och annars håller dig runt minus femton. Rent logiskt tycker jag det ser fullt rimligt ut, och även att kompressorn får jobba olika hårt utifrån era olika förutsättningar för att sänka avluften till minus 15.
 
  • Gilla
Kamehameha
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Ja det är exakt så jag också hade velat se, istället är det så här, den cappar vid strax under 4000 rpm av oklar anledning:

[bild]
Det verkar som om kompressorn skiljer sig åt en del mellan QE4 och 6. SCOP är bättre bättre för QE4. En mindre kompressor är mer effektiv vid lågt energibehov (vilket är en större del av året för oss i norra Östergötland), nackdelen är att elpatronerna behövs mer och tidigare. Vi hade svårt att välja storlek och både Qvantum och Klimio (som konkade nu i december.. ) rekomenderade QE4 som jag kan tycka är på gränsen till underdimensionerad för huset, 135m2 enplan från 2003 med golvvärme. Vi har iofs oftast 22 grader när vi är där. QE4an är mycket bättre än den IVT495 som vi hade innan. Vi har haft den sedan
sept-2024.

Angående varvtal; max varv 7200rpm. När pumpen går kontinuerligt och bara avbryter för avfrostning varvar den upp till 7200 för att några minuter senare lägga sig på 6500.
Frånluftstemp 22 Avluftstemp -13,5
55% fläkt. Innegivare, fungerar bra, För oss helt perfekt nu när solen snart börjar värma huset. Kunde de bara fixa bortaläget så skulle jag vara nöjd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
Här är mina grafer:

Graf över avluftstemperatur från Qvantum-system, visar cykler mellan -5°C och -15°C den 12 januari, med aktuell temperatur -10,7°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Graf som visar kompressorhastighet i varv per minut över tiden, från cirka 3000 till 4000 rpm, med flera mindre fluktuationer och en större dipp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar som om den inte kan köra ut mer än -15 grader på avluften. Och då verkar det inte som om kompressorn behöver varva mer än ca 3500 rpm.

Det konstiga är att jag har jämfört med andra som också har jämförbara Smålandsvillor, och de har Nibe S735 eller 750 och de noterar inte att de behöver köra någon elpatron alls trots 21 grader inomhus och -8 utomhus (södra sverige). Deras kompressorer går upp mot 95 Hz och låter givetvis en del, men de kan alltså hålla minst en grad mer inomhus än vad vi kan och behöver inte någon elpatron alls.

Ni som fått hjälp av Qvantum med att felsöka, vilken kontaktväg använder ni? På deras hemsida står det att man ska kontakta sin installatör. Jag har gjort det tidigare en gång och upplevde att de inte hade någon djupare kunskap om just optimering. Fick hjälp av en Qvantum-anställd en gång via ett forum som gick in via remote och kollade min pumps värden när den var nyinstallerad, men kan inte hitta denne person längre.

/S
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Ni som fått hjälp av Qvantum med att felsöka, vilken kontaktväg använder ni
support@qvantum.com eller +46 103 32 00 58

När jag pratade med de hade jag först pratat med min installatör, som bad mig ringa supporten direkt.
Men tfn och mail är väl egentligen "installatörssupport" https://www.qvantum.com/sv/support-installator/
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
På tal om varvtal.
Har 135m2 med golvvärme.QE4 hade varit tillräckligt för den luftmängd som finns i huset. Men valde QE6 i hopp om att få lägre ljud. Tveksamt om det var rätt då jag tycker ljudet är rätt störande ändå. Fått spärra bort 4200-4800rpm.
Har fläkten på 60%. När det är kallt ligger pumpen runt 4000rpm. Direkt efter avfrost kan den köra på 4200 en stund men när avluften når -15 måste den backa ner. Min slutsats är att energin i luften begränsar varvtalet. Frågan är om COP-värdet för QE4:an med samma luftflöde hade varit bättre. Mina hobbyberäkningar av COP hos mig i denna arbetspunkt ger max 2.8 vilket känns lite lågt.
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
R Rouge skrev:
På tal om varvtal.
Har 135m2 med golvvärme.QE4 hade varit tillräckligt för den luftmängd som finns i huset. Men valde QE6 i hopp om att få lägre ljud. Tveksamt om det var rätt då jag tycker ljudet är rätt störande ändå. Fått spärra bort 4200-4800rpm.
Har fläkten på 60%. När det är kallt ligger pumpen runt 4000rpm. Direkt efter avfrost kan den köra på 4200 en stund men när avluften når -15 måste den backa ner. Min slutsats är att energin i luften begränsar varvtalet. Frågan är om COP-värdet för QE4:an med samma luftflöde hade varit bättre. Mina hobbyberäkningar av COP hos mig i denna arbetspunkt ger max 2.8 vilket känns lite lågt.
Når den beräknad framledningstemp med endast 4000 rpm och runt -8 ute 20 grader inne endast med kompressorn eller måste du ha eltillsats aktiverad?
 
S steve5432 skrev:
Här är mina grafer:

[bild]

[bild]

Det verkar som om den inte kan köra ut mer än -15 grader på avluften. Och då verkar det inte som om kompressorn behöver varva mer än ca 3500 rpm.

Det konstiga är att jag har jämfört med andra som också har jämförbara Smålandsvillor, och de har Nibe S735 eller 750 och de noterar inte att de behöver köra någon elpatron alls trots 21 grader inomhus och -8 utomhus (södra sverige). Deras kompressorer går upp mot 95 Hz och låter givetvis en del, men de kan alltså hålla minst en grad mer inomhus än vad vi kan och behöver inte någon elpatron alls.

Ni som fått hjälp av Qvantum med att felsöka, vilken kontaktväg använder ni? På deras hemsida står det att man ska kontakta sin installatör. Jag har gjort det tidigare en gång och upplevde att de inte hade någon djupare kunskap om just optimering. Fick hjälp av en Qvantum-anställd en gång via ett forum som gick in via remote och kollade min pumps värden när den var nyinstallerad, men kan inte hitta denne person längre.

/S
Tack för dina grafer! Min beter sig exakt likadant som din.
Det verkar som att vi är många som har QE6 och kompressorn används inte till sin fulla kapacitet. Qvantum borde ju försöka fixa detta, vi har ju betalat för att få 6 kw effekt från kompressorn (vid behov) och vid 3500 ger den uppskattnigsvis 4 kw.
Jag har ställt frågan till qvantum, men det är bra om fler ställer samma fråga så att de ser att problemet finns hos flera personer.
 
S steve5432 skrev:
Når den beräknad framledningstemp med endast 4000 rpm och runt -8 ute 20 grader inne endast med kompressorn eller måste du ha eltillsats aktiverad?
Nej, jag tror jag kommer kanske ner till kanske -3 utan tillsats. 21 grader inne.
 
E Eldhand skrev:
Tack för dina grafer! Min beter sig exakt likadant som din.
Det verkar som att vi är många som har QE6 och kompressorn används inte till sin fulla kapacitet. Qvantum borde ju försöka fixa detta, vi har ju betalat för att få 6 kw effekt från kompressorn (vid behov) och vid 3500 ger den uppskattnigsvis 4 kw.
Jag har ställt frågan till qvantum, men det är bra om fler ställer samma fråga så att de ser att problemet finns hos flera personer.
Har gjort en felanmälan hos JS Energi som installerat vår pump. De skulle höra av sej. Få se om de reder ut det eller om jag får kontakta Qvantum direkt...

För mig är det största frågetecknet vad det är som begränsar kompressorn. Är den spärrad i det övre frekvensbandet? Är det frånluftstempen som är för låg, eller är luftflödet för dåligt. På Nibe går det att utläsa frånluftsflödet i l/s, då går det förhållandevis enkelt att se om den får tillräckligt med luft att jobba med. Här blir det mest gissningar.
 
Det är väl inte så konstigt att om man kör fläkten på halvfart i en frånluftsvärmepump så kan inte kompressorn gå för fullt heller. Det kanske finns buggar men det är mer troligt att det är en fysikalisk egenskap hos kylslingan.

Sen kanske det finns folk som borde ha köpt en QE4 istället för en QE6. När jag köpte värmepump så var den lokala firman här fyra gånger och dividerade om vad som var bäst innan jag slog till, och det blev inte en Qvantum. Det är klart att sånt kostar pengar som nån måste betala. Då blir produkterna dyrare men det är det värt för det kostar ännu mer om det blir fel.
 
Redigerat:
E Eldhand skrev:
Tack för dina grafer! Min beter sig exakt likadant som din.
Det verkar som att vi är många som har QE6 och kompressorn används inte till sin fulla kapacitet. Qvantum borde ju försöka fixa detta, vi har ju betalat för att få 6 kw effekt från kompressorn (vid behov) och vid 3500 ger den uppskattnigsvis 4 kw.
Jag har ställt frågan till qvantum, men det är bra om fler ställer samma fråga så att de ser att problemet finns hos flera personer.
Qvantum har avrundat uppåt när det gäller effekten i modellnamnet. Om man läser databladet så anger de högsta värdet vid Tj = biv. (bivalenttemperatur) = -10 grader. För QE4 3,5kW och QE6 5,4kW.
Uppgiften om att Tj biv = -10 verkar vara teoretiskt. Tror att de flesta av oss ser att tillskott går in tidigare. Tj biv är kanske utan varmvatten?
 
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Det är väl inte så konstigt att om man kör fläkten på halvfart i en frånluftsvärmepump
Om du måste köra på helfart i ett normalt hus med en normal FLVP är något fel; troligen är den då underdimensionerad i förhållande till husets storlek

Det är inte meningen att fläkten ska gå på helfart, den ska ställas in så att luftväxlingen blir enligt boverkets rekommendationer 35l/s/m2

I mitt fall, dock inte samma pump, fläkt går på 58% insjusterad, då ger kompressorn 5000W och den maxar upp varvtalet till högsta tillåtna

Detta är också det normala vad jag erfarit, tex dom som har NIBE mfl. Sedan är det också så att vissa av NIBEs modeller "är hungriga på luft" och att en del användare avsiktligt höjt hastigheten på fläkten för att unvika dom kända långa avfrostningarna som vissa av deras pumpar drabbas av (vissa 750). Men det beror ju på att det finns flera konstruktionsmissar i dessa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.