137 037 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Jo det vet jag ju, men jag frågade installatören om det luftflöde han ställde in via OVK var tillräckligt för värmepumpen och det påstod han att det var. Jag hade koll på att frånluftare är känsliga för lågt luftflöde. Frågade även om jag behövde sätta in flera fresh-ventilerJag antar att installatören har tabeller över luftflöde och vad de olika värmepumparna kräver. Om inte frånluften är tillräckligt hade de antagligen släppt en modell med extern lufttillfärsel via en ventil i ytterväggen?aspa-hasse skrev:
Mitt största problem är att vare sig parametrarna eller pumpen i sig säger bu eller bä. Det kanske är så att det är luftflödet som begränsar och värmepumpen då anser att den inte behöver varva kompressorn högre, eller är det något annat som är fel. Jag ser inga statusmeddelanden och får inga fel.
Jag tror att max varv är 6000, och vår har varit där ibland när den gjorde varmvatten när det var lite varmare ute. Jag har försökt räkna cop men de värden man får från API är inte tillförlitliga, eller använder jag fel metod. Hoppas att värmepumpen själv räknar ut (uppskattar) sitt cop som nibes pumpar gör. DÅ får man åtminstone en indikation på om att den fungerar som den ska.E Eldhand skrev:Jag har också en QE6, fläkt på 65%, och samma problem, den vill inte varva mer än 3500 när den gör värme (än om det behövs)...
När den gör varmvatten kan den gå upp till 5000 ibland.
Ver inte vad maxvarv för QE6 är?
Men det känns dåligt att det inte går att få ut 6kw från kompressorn som den ska kunna leverera enligt spec för värme.
I min värld borde denna värmepump klara av att förse ett modernt hus om ca 150 m2 med värme även när det är -5 grader ute, utan att behöva använda tillsats. Vi har varit sparsamma med duschandet denna veckan då vi har varit bara två (vuxna) i huset. Och vi har eldat ca 10 vedträn i braskaminen nästan varje kväll..
/S
Luftflödet bestäms av hur stort huset är och inte av pumpen så det blir vad det blir. Tabellen du pratar om är en ventilationsritning för huset och inte en tabell för värmepumpen. Luftflödet kommer att begränsa hur mycket värme maskinen kan plocka ut.
Redigerat:
Vår pump pendlar mellan 3000-5000 rpm. 165m2, radiatorer och 50% fläkthastighet.E Eldhand skrev:Jag har också en QE6, fläkt på 65%, och samma problem, den vill inte varva mer än 3500 när den gör värme (än om det behövs)...
När den gör varmvatten kan den gå upp till 5000 ibland.
Ver inte vad maxvarv för QE6 är?
Men det känns dåligt att det inte går att få ut 6kw från kompressorn som den ska kunna leverera enligt spec för värme.
Jag kan ju tycka att pumpen borde försöka leverera så mycket den kan på den luft den får, dvs den borde varva upp högre om det finns ett uppvärmningsbehov och då leverera mesta möjliga effekt utifrån den luftmängd den sväljer. Att den inte gör det låter i mina öron som en felaktig programmering såvida man inte gjort det avsiktligt pga okänd anledning, tex att kompressorn kan skadas om den går för hårt med för litet luftflöde vilket iofs låter långsökt
En annan sak jag tycker känns märklig är att den varvar fullt när den gör VV men inte när den värmer huset. I min pump är det precis tvärtom, den varvar max vid uppvärmning men är starkt begränsad när den gör VV. Lite så man tycker det bör vara...
En annan sak jag tycker känns märklig är att den varvar fullt när den gör VV men inte när den värmer huset. I min pump är det precis tvärtom, den varvar max vid uppvärmning men är starkt begränsad när den gör VV. Lite så man tycker det bör vara...
Jag funderar på om det kan vara att när avlufttemperaturen blir ca -15 grader så vill den inte köra pumpen hårdare, tycker att jag sett detta beteende.S steve5432 skrev:
Kan det vara så att pumpen begränsas när avlufttemperaturen blir lägre än -15 grader?
Det tror jag inte, sett min avluft rör sig i detta intervall under samma period.E Eldhand skrev:
Går det att få annan upplösning på den grafen? Tänker också att vp försöker ta ut så mkt energi som möjligt ur frånluften ned till avluften blir ca minus 15. Det beteendet har jag hos mig. Ändrar jag ventilationen så ändrar jag hur mkt kompressorn får jobba för att sänka avluften till minus 15.K Kamehameha skrev:
Din graf skulle kunna visa samma sak, bara att den vid ngr tillfällen gör stora hopp, kanske pga varmvatten, eltillskott eller avisning..? Med större upplösning ser man hur länge hoppen pågår, då det ser ut som att den pendlar mellan två extremvärden och inte sakta rör sig inom intervallet.



