137 017 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Har snackat endel med support senaste dagarna och kört lite tester för att se. Min pump har gjort av med cirka 32kwh per dag. Även när jag eldat frenetiskt.
så vad vi nu gjort är att stängt av smartcontrol, eftersom den skiter fullständigt i om det är 26grader i huset, den värmer på ändå om elpriset är "lågt"
jag kör ju på inomhussensor i vardagsrummet och när jag eldar, vilket jag gör ofta, så vill jag ju inte att pumpen ska ligga på 5200 varv.
Så nu testar vi det, avstängd smartcontrol, AUTO på driftläge.
Så får vi se förbrukningen framöver. Dock riktigt kalla dagar framöver oxå
så vad vi nu gjort är att stängt av smartcontrol, eftersom den skiter fullständigt i om det är 26grader i huset, den värmer på ändå om elpriset är "lågt"
jag kör ju på inomhussensor i vardagsrummet och när jag eldar, vilket jag gör ofta, så vill jag ju inte att pumpen ska ligga på 5200 varv.
Så nu testar vi det, avstängd smartcontrol, AUTO på driftläge.
Så får vi se förbrukningen framöver. Dock riktigt kalla dagar framöver oxå
man kan sätta inomhussensorns påverkan till "10", dock inte via appen, där är 2max.T tommythegun skrev:
Jag har haft 10 hela tiden, vid 2 så tyckte jag inte den brydde sig särkilt mycket om sensorn, nu alignar de rätt väl.
Som en dum slutanvändare vill jag bara att den temperatur jag ställt in, ska vara samma som visas i inomhussensorn och inte behöva hålla på med kurvor, frånluftstemp, utomhustemp osv...
Jag hade gärna sett en virtuell inomhussensor (man ska visst kunna ha virtuell utomhus) som jag kan mata med "rätt" temperatur, t.ex. medeltemp från flera delar av huset.
Är det supporten som kan göra det eller kan jag göra det på pumpen?perosb skrev:
man kan sätta inomhussensorns påverkan till "10", dock inte via appen, där är 2max.
Jag har haft 10 hela tiden, vid 2 så tyckte jag inte den brydde sig särkilt mycket om sensorn, nu alignar de rätt väl.
Som en dum slutanvändare vill jag bara att den temperatur jag ställt in, ska vara samma som visas i inomhussensorn och inte behöva hålla på med kurvor, frånluftstemp, utomhustemp osv...
Jag hade gärna sett en virtuell inomhussensor (man ska visst kunna ha virtuell utomhus) som jag kan mata med "rätt" temperatur, t.ex. medeltemp från flera delar av huset.
Har på 2 maximal nu. Men verkar som den funkar ganska bra just nu på detta sätt.
Den kan köra igång men på mycket lägre varvtal
Det låter helt logiskt, kan inte heller fatta varför man ska behöva bry sig om allt detta eller DUT o annat. På min Comfortzone, som bevisligen funkar helt rätt finns inget av detta. Kör på inomhussensor sedan 15 år och den håller inställd rumstemperatur, basta!perosb skrev:
Tror detta är ett "arv" från Nibe mfl där man alltid haft detta med kurvor och förskjutning o pilla med
Möjligen att om man har trög golvvärme att man måste värma på "efter prognos"
På min Nibe kan man antingen styra på innegivare, eller utegivare och värmekurva. Då rekommenderas det att man kör med utegivare. Anledningen är att man får jämnare värme och jämnare energiförbrukning. Om du styr på innegivare, och det plötsligt knäpper till och blir kallare, hur ska då pannan veta det förrän innetempen börjar sjunka. Då är det för sent och den får kräma på allt den har med elpatron osv. Samma sak med genomströmningsberedare. Du får ojämn temp och ojämn energiförbrukning. Om du slår av duschen och tvålar in dig brukar du få en kallchock när du slår på vattnet igen.
Innegivare och genomströmningsberedare verkar vara ett recept för att få högre effekttariffer, ojämn värme och kallchocker i duschen. Men vad vet jag, kanske Qvantums ingenjörer har löst de här problemen på ett bra sätt.
Det krävs naturligtvis att man har lite innanför pannbenet för att ställa in en värmekurva. Det är lättare med innegivare.
Innegivare och genomströmningsberedare verkar vara ett recept för att få högre effekttariffer, ojämn värme och kallchocker i duschen. Men vad vet jag, kanske Qvantums ingenjörer har löst de här problemen på ett bra sätt.
Det krävs naturligtvis att man har lite innanför pannbenet för att ställa in en värmekurva. Det är lättare med innegivare.
Redigerat:
Det stämmer inte alls att det är olösbart, inte i praktiken och inte hos oss i alla fall och vi har en ganska jämförbar pump. Pumpen reglerar helt perfekt utan märkbar fördröjning, håller jämn temperatur hela året, gott om vv, oftast bara kompressor ner till minus 5-6, ofta ännu lägre om ingen passar på förbruka mycket vv när det är kallt som nu (jag tillåter tillskott på 3 kW för vv produktion om pumpen vill ha det) inga höga effekttoppar heller, bara radiatorer på båda planen
Helt annat läge om man har trög golvvärme förstås, då kanske utegivare och väderprognos är rätta medicinen
Helt annat läge om man har trög golvvärme förstås, då kanske utegivare och väderprognos är rätta medicinen
Hej igen! Äventyret med QE6 fortsätter.
Vi har haft konstant -5 till -7 grader här i Blekinge senaste veckan, och jag har kört utan tillsats utan större problem. Lite kallt kanske under natten men den har snabbt jobbat igen underskottet sen under dagen eller när jag eldat lite i braskaminen.
Igår dock hände något märkligt, då gick frånluftstempen (samma som innetempen) ner till 17.5 och kompressorn vill inte gå högre än 3500 rpm. Fick aktivera tillskottet för att få en dräglig temp här inne.
Jag har stängt av smart control och kör endast efter värmekurvan samt komprensationsfaktor -1 som har fungerat bra de senaste dagarna.
Nu när jag kört utan tillsats är beräknad framledning 36 grader och BT11 är endast 33,7. Trots det vägrar kompressorn gå högre än ca 3100 rpm. Vad är det som begränsar? Jag har öppnat alla freshventiler på max så nog har den luft så det räcker och bli över. Fläkthastighet är 60%, har inte hittat något i installationsmenyn som jag kan ändra, och kör vi högre än så blir vi som isbitar då tilluftsventilerna sitter så lägligt ovanför allas sängar i sovrummen.
Jag lät Claude AI grubbla lite över det hela och det enda den kunde ge som inte verkade bra var:
ΔT över kondensor: 3.9°C ⚠️ Lågt
Här är värdet för sensorerna:
Vi har haft konstant -5 till -7 grader här i Blekinge senaste veckan, och jag har kört utan tillsats utan större problem. Lite kallt kanske under natten men den har snabbt jobbat igen underskottet sen under dagen eller när jag eldat lite i braskaminen.
Igår dock hände något märkligt, då gick frånluftstempen (samma som innetempen) ner till 17.5 och kompressorn vill inte gå högre än 3500 rpm. Fick aktivera tillskottet för att få en dräglig temp här inne.
Jag har stängt av smart control och kör endast efter värmekurvan samt komprensationsfaktor -1 som har fungerat bra de senaste dagarna.
Nu när jag kört utan tillsats är beräknad framledning 36 grader och BT11 är endast 33,7. Trots det vägrar kompressorn gå högre än ca 3100 rpm. Vad är det som begränsar? Jag har öppnat alla freshventiler på max så nog har den luft så det räcker och bli över. Fläkthastighet är 60%, har inte hittat något i installationsmenyn som jag kan ändra, och kör vi högre än så blir vi som isbitar då tilluftsventilerna sitter så lägligt ovanför allas sängar i sovrummen.
Jag lät Claude AI grubbla lite över det hela och det enda den kunde ge som inte verkade bra var:
ΔT över kondensor: 3.9°C ⚠️ Lågt
Här är värdet för sensorerna:
=== QE6/Qvantum Sensorer (47 st) ===
Additional energy
Värde: 302.3 kWh
Boost ventilation stop
Värde: unavailable
Calculated Supply CPR
Värde: 0
Circulation pump (GP1)
Värde: 70 %
Compressor energy
Värde: 2699 kWh
Compressor Lifetime Energy
Värde: 2086.3 kWh
Compressor speed
Värde: 3373 rpm
Condenser temp in (BT13)
Värde: 29.5 °C
Condenser temp out (BT10)
Värde: 33.4 °C
DHW charge pump (GP2)
Värde: 0 %
DHW Power
Värde: 0 kW
DHW primary, chargetemp in (BT31)
Värde: 48.3 °C
DHW secondary, Coldwater in (BT33)
Värde: 11.8 °C
DHW secondary, Hotwater out (BT34)
Värde: 50.8 °C
Discharge line (BT20)
Värde: 59.9 °C
Disconnect reason
Värde: unavailable
Evaporator inlet temp (BT22)
Värde: 3.4 °C
Exhaust temp air (BT14)
Värde: 18.1 °C
Extra hot water stop
Värde: unavailable
Extra hot water stop
Värde: unavailable
Extract temp air (BT15)
Värde: -13.7 °C
Fan speed
Värde: 60 %
Flow sensor DHW (BF1)
Värde: 0 l/m
Heat pump status
Värde: 3
Heating medium, flow line (BT11)
Värde: 33.7 °C
Heating medium, flow line, target.
Värde: 36.9 °C
Heating Power
Värde: 0.86 kW
High pressure bar (BP2)
Värde: 8.024 bar
High pressure temp (BP2)
Värde: 35.7 °C
Hot water capacity
Värde: 2.5
Hot water tank lower limit
Värde: 55 °C
Hot water tank (BT30)
Värde: 67.5 °C
Hot water tank upper limit
Värde: 69 °C
Indoor (BT2)
Värde: -30 °C
Latency
Värde: 4178 ms
Low pressure bar (BP1)
Värde: 0.496 bar
Low pressure temp (BP1)
Värde: -17.1 °C
Operation mode
Värde: 1
Other Lifetime Energy
Värde: 258.7 kWh
Outdoor (BT1)
Värde: -3.5 °C
Room temperature external
Värde: 20 °C
Total energy
Värde: 3001.3 kWh
Total Heat Power
Värde: 0.86 kW
Total Heat Power Corrected
Värde: unavailable kW
Total Lifetime Energy
Värde: 2476.7 kWh
Total Power
Värde: 1252 W
Redigerat:
Det som begränsar kan dels vara om du har för låg innetemp och dels att du har för lite luftflöde. Du kör ju fläkten på 60% och då kanske kompressorn också bara kan gå på 60% vad vet jag.
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Jag har också en QE6, fläkt på 65%, och samma problem, den vill inte varva mer än 3500 när den gör värme (än om det behövs)...S steve5432 skrev:Hej igen! Äventyret med QE6 fortsätter.
Vi har haft konstant -5 till -7 grader här i Blekinge senaste veckan, och jag har kört utan tillsats utan större problem. Lite kallt kanske under natten men den har snabbt jobbat igen underskottet sen under dagen eller när jag eldat lite i braskaminen.
Igår dock hände något märkligt, då gick frånluftstempen (samma som innetempen) ner till 17.5 och kompressorn vill inte gå högre än 3500 rpm. Fick aktivera tillskottet för att få en dräglig temp här inne.
Jag har stängt av smart control och kör endast efter värmekurvan samt komprensationsfaktor -1 som har fungerat bra de senaste dagarna.
Nu när jag kört utan tillsats är beräknad framledning 36 grader och BT11 är endast 33,7. Trots det vägrar kompressorn gå högre än ca 3100 rpm. Vad är det som begränsar? Jag har öppnat alla freshventiler på max så nog har den luft så det räcker och bli över. Fläkthastighet är 60%, har inte hittat något i installationsmenyn som jag kan ändra, och kör vi högre än så blir vi som isbitar då tilluftsventilerna sitter så lägligt ovanför allas sängar i sovrummen.
Jag lät Claude AI grubbla lite över det hela och det enda den kunde ge som inte verkade bra var:
ΔT över kondensor: 3.9°C ⚠️ Lågt
Här är värdet för sensorerna:
När den gör varmvatten kan den gå upp till 5000 ibland.
Ver inte vad maxvarv för QE6 är?
Men det känns dåligt att det inte går att få ut 6kw från kompressorn som den ska kunna leverera enligt spec för värme.
Den måste ha nåt att göra värme av, den lever ju på luft. Tanken är nog att man ska ha en QE4 istället för att köra en QE6 på halvfart.
Redigerat:

