B
Varför kör den kombiläge? Och värmer till 80 grader. Låter mycket. Sett att min gör det när det blir -6 och lägre.
 
B Beyond skrev:
Varför kör den kombiläge? Och värmer till 80 grader. Låter mycket. Sett att min gör det när det blir -6 och lägre.
Det är oklart. Har varit lite diskussioner om det tidigare i tråden. Qvantum hävdar att det är för att den ligger back med sina "gradminuter"...men det är konstigt.
 
T tommythegun skrev:
Jag behöver knappt vara hemma och mitt hus gör av med 50-60 kwh per dag
Tycker det känns helt jäkla orimligt.

(Eldade dessutom hela dagen brevid inomhusgivaren så tempen låg på 23-24 hela dagen, och har min qvantum inställd på 20 grader...)
Vad fan kan vara fel
Styr pumpen öht efter inomhussensorn? Jag trodde det bara var utetemperaturen som satte framledningstempen.
Har du radiatorer? Isf, slår termostaterna av som de ska?
 
perosb perosb skrev:
svårt att veta. har du smartcontrol igång?
min kompressor går rätt tungt på nätterna...ligger på konstant 4200rpm men går lugnare på dagarna.
svårt att veta om det är pga smartcontrol och om man sparar något på det.

Effekten ser ut så här under något dygn
[bild]

Imorse kändes tyckte jag den fortfarande gick hårt och länge så flippade över till "Manuell" drift för att testa.
Dock hade vi -10 inatt.
[bild]

Energiförbrukning Qvantum QE-6. Tillsatsen är bara när varmvatten ska värmas (speciellt när den tycker kombiläge = 80grader)
[bild]
Ja har eko på och smartcontrol
Min kompressor gillar att mosa på 5000+ rpm ganska ungefär hela tiden.
Det är ju nästan 10 minus ute men ändå!!
 
R Rouge skrev:
Styr pumpen öht efter inomhussensorn? Jag trodde det bara var utetemperaturen som satte framledningstempen.
Har du radiatorer? Isf, slår termostaterna av som de ska?
Den följer inomhussensorn, kan byta så den följer utomhussensorn men tanken vi hade var att följa inomhussensorn som är satt i vardagsrummet där kamin står. Så när vi eldar så bör kompressorn lugna ned sig, men det gör den bevisligen inte.

Vi har kanske 10 element. Vad menar du Slår av?
 
B
perosb perosb skrev:
Det är oklart. Har varit lite diskussioner om det tidigare i tråden. Qvantum hävdar att det är för att den ligger back med sina "gradminuter"...men det är konstigt.
Har sett det men tycker inte den verkar så back så att den ska behöva köra tanken till 80 grader? Är det verkligen energieffektivt? Det gjorde den inte förra vintern så verkar vara något nytt påhitt…
 
T tommythegun skrev:
Den följer inomhussensorn, kan byta så den följer utomhussensorn men tanken vi hade var att följa inomhussensorn som är satt i vardagsrummet där kamin står. Så när vi eldar så bör kompressorn lugna ned sig, men det gör den bevisligen inte.

Vi har kanske 10 element. Vad menar du Slår av?
Aha, det visste jag inte.

Jag tänker att om dina element skulle vara inställda på en rumstemperatur som är lägre än den du får genom att elda så borde framledningen kräva mindre effekt av pumpen eftersom varmvattnet passerar radiatorerna. I annat fall kommer radiatorerna alltid avge energi oavsett hur varmt du har det inomhus.
Kan ju vara värt att vrida ner termostaterna på elementen och se om pumpen lugnar ner sig.
 
Hej,
Man kan göra ett roligt test med ChatGPT, ta screenchosts av alla värden från appen och klistra in så får man en analys hur pumpen fungerar samt ett teoretiskt COP. I mitt fall, QE6, fick jag ett COP på 3,2-3,5 (vet inte hur tillförlitligt det är).
 
  • Gilla
Mull129 och 1 till
  • Laddar…
I have noticed 3 different behavior of the heat pump when making domestic hot water:

1. When the outside temperature is higher, it stops heating the home and brings the tank to the right temperature in one time, then it starts heating the house again.
2. When the outside temperature is lower, the heat pumps stops heating the house, then raises the temperature in the tank a few degrees, then heats the house again, then heats the water in the tank a few degrees, then heats the house, then heats the water in the tank etc.
3. When it is cold outside, the heat pump warms the house continuously, and heats the water in the tank with the electric elements only.

Do your heat pumps behave the same way?
 
Gjorde samma sak och fick ett teoretiskt värde på 3.5-4.5. Skulle nog behöva uteffekt från VP och flöde på vattnet till golvvärmen samt elförbrukningen för VP när bilderna togs för att få ett mer faktiskt värde.
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
COP på 2-2,5 är väl rimligare just nu.
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
M mhmschouten skrev:
I have noticed 3 different behavior of the heat pump when making domestic hot water:

1. When the outside temperature is higher, it stops heating the home and brings the tank to the right temperature in one time, then it starts heating the house again.
2. When the outside temperature is lower, the heat pumps stops heating the house, then raises the temperature in the tank a few degrees, then heats the house again, then heats the water in the tank a few degrees, then heats the house, then heats the water in the tank etc.
3. When it is cold outside, the heat pump warms the house continuously, and heats the water in the tank with the electric elements only.

Do your heat pumps behave the same way?
Yes, something similar for me as well.
 
M mhmschouten skrev:
I have noticed 3 different behavior of the heat pump when making domestic hot water:

1. When the outside temperature is higher, it stops heating the home and brings the tank to the right temperature in one time, then it starts heating the house again.
2. When the outside temperature is lower, the heat pumps stops heating the house, then raises the temperature in the tank a few degrees, then heats the house again, then heats the water in the tank a few degrees, then heats the house, then heats the water in the tank etc.
3. When it is cold outside, the heat pump warms the house continuously, and heats the water in the tank with the electric elements only.

Do your heat pumps behave the same way?
3. When it's cold outside, what temperature do you mean?
 
E Eldhand skrev:
3. When it's cold outside, what temperature do you mean?
About -1 or -2 degrees or lower.
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
B
Någon som aktiverar vädertjänster än och vet hur den styr?

Ps. Ny mjukvara för displayen ute nu:
Qvantum Display version 1.5(2026-01-08)


  • Added support for 14° C cooling for displays with temperature and humidity sensor.
  • Configurable I/O with output only is now supported.
  • ”Allow Qvantum support” is available in advanced settings, which can be used to give Qvantum remote access to the heat pump.
  • “Reboot display” is available in advanced settings.
Plus general improvements, UI-fixes, corrections and bug fixes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.