När jag provade
E Eric Edberg skrev:
Hej!
Är det någon som har någon koll på den, vad det verkar, trådlösa termostaten. Ser ut som att man kan lägga till den och att den har Co2 givare. Såg i installtörsinställningarna att det nu finns ett fält för reducerad fläkthastighet som jag inte sett förr.

Hade varit bra med en funktion som minskar fläkthastigheten om kompressorn inte går eller går på väldigt låga varv. Så länge Co2 inte blir för hög.

Kanske något som kan fungera via homeassistant framöver.

Läst till och från i denna tråden och det finns väldigt mycket bra information.
Det vore smidigt med en typ Wiki av och för användare som förklarar alla inställningar och funktioner som finns för där är informationen från Qvantum ganska sparsam. Tror i många fall personer här vet mer 🤣🙈
Jag testade att ställa normal hastighet på 30% och så finns det ett val för minsta hastighet vid kompressor, den ställde jag på 50% Då varvar den upp vid kompressordrift och ner vid avstängd kompressor.
 
  • Gilla
Rouge och 2 till
  • Laddar…
E Eric Edberg skrev:
När jag provade

Jag testade att ställa normal hastighet på 30% och så finns det ett val för minsta hastighet vid kompressor, den ställde jag på 50% Då varvar den upp vid kompressordrift och ner vid avstängd kompressor.
Snyggt.
Undrar när "Reducerad" används..
 
perosb perosb skrev:
Snyggt.
Undrar när "Reducerad" används..
Skulle gissa på att det är kommande funktion så man inte behöver ventilera ut mer luft än kompressorn behöver för att värma. Ex tillsammans med QT
”Added support for QT with CO2-sensor” saxat från release notes.

Tillsammans med semesterläge så blir besparingen desto större om man manuellt ställer fläkten, eller kanske till och med stänger av, så varvav den upp när kompressorn startar.
 
  • Gilla
Mull129
  • Laddar…
Tjenare, går det att hitta frånluftflödet angivet någonstans? Jag tänker antingen via ett teoretiskt uträknat värde eller en faktisk flödesgivare? Misstänker att min QE6 får för lite luft att jobba med nu när det är -3 grader och den har ett beräknat utflöde till 38 grader men orkar bara med 36 grader utan att koppla på tillsats.

OVK är gjord vid installation....

/S
 
S steve5432 skrev:
Tjenare, går det att hitta frånluftflödet angivet någonstans? Jag tänker antingen via ett teoretiskt uträknat värde eller en faktisk flödesgivare? Misstänker att min QE6 får för lite luft att jobba med nu när det är -3 grader och den har ett beräknat utflöde till 38 grader men orkar bara med 36 grader utan att koppla på tillsats.

OVK är gjord vid installation....

/S
Mig veterligen kan man inte läsa ut hur stort luftflöde man har. Men om man antar att 100% ventialationsfläkt ger maxflöde 80l/s och att luftflödet är proportionellt mot ventilationsfläktens effekt skulle man kunna räkna ett grovt estimat typ 60% => 0.6*80=48l/s.
Sen misstänker jag det även beror på dimension på ventilationskanalerna, antal ventildon etc.
 
R Rouge skrev:
As far as I know, you can't read out how much airflow you have. But if you assume that a 100% ventilation fan gives a maximum flow of 80l/s and that the airflow is proportional to the ventilation fan's power, you could calculate a rough estimate like 60% => 0.6*80=48l/s.
Then I suspect it also depends on the dimensions of the ventilation ducts, number of valves, etc.
How can we know for sure what the capacity is at 100%. The Dutch importer one mentioned over 110l/s, but I'm not sure what is correct.
 
M mhmschouten skrev:
How can we know for sure what the capacity is at 100%. The Dutch importer one mentioned over 110l/s, but I'm not sure what is correct.
I just got 80l/s from the maximum airflow value accepted by the Qvantum planner tool. So not very valid source I'm afraid.
 
S steve5432 skrev:
Tjenare, går det att hitta frånluftflödet angivet någonstans? Jag tänker antingen via ett teoretiskt uträknat värde eller en faktisk flödesgivare? Misstänker att min QE6 får för lite luft att jobba med nu när det är -3 grader och den har ett beräknat utflöde till 38 grader men orkar bara med 36 grader utan att koppla på tillsats.

OVK är gjord vid installation....

/S
Vad har du för temp på returen? Vad har du för temp på frånluften och avluften?
Har inte sett något värde för luftflöde.
 
S steve5432 skrev:
Tjenare, går det att hitta frånluftflödet angivet någonstans? Jag tänker antingen via ett teoretiskt uträknat värde eller en faktisk flödesgivare? Misstänker att min QE6 får för lite luft att jobba med nu när det är -3 grader och den har ett beräknat utflöde till 38 grader men orkar bara med 36 grader utan att koppla på tillsats.

OVK är gjord vid installation....

/S
Min qe6 står på 60% på frånluftsfläkten. Det räcker gott och väl för mitt hus på 176kvm och med 5 frånluftsdon.
Testat att köra med patron avstängd numera , tanken till ca 60grader.
Golvvärmepumpen går ofta på 70%.
Utflöde 38gr , menar du tempen för värme ut i värmegolv/element vid dut?
Jag har inställt på värmdö 42gr vid dut -14. Så kallt har det inte varit ännu här…kanske den behöver patronen när det händer.
 
B Börje Edlund skrev:
Min qe6 står på 60% på frånluftsfläkten. Det räcker gott och väl för mitt hus på 176kvm och med 5 frånluftsdon.
Testat att köra med patron avstängd numera , tanken till ca 60grader.
Golvvärmepumpen går ofta på 70%.
Utflöde 38gr , menar du tempen för värme ut i värmegolv/element vid dut?
Jag har inställt på värmdö 42gr vid dut -14. Så kallt har det inte varit ännu här…kanske den behöver patronen när det händer.
Vad är varvtalet på kompressorn när du har 38C ut? Jag har också 60% luftflöde men når bara 33 ut från pumpen (BT10) vid ~4100rpm.
 
R Rouge skrev:
Vad är varvtalet på kompressorn när du har 38C ut? Jag har också 60% luftflöde men når bara 33 ut från pumpen (BT10) vid ~4100rpm.
Jag hade inte 38 ut utan undrade om du hade det , på bt11.
(3030 varv just nu o 59 i tanken). Men nu är det kallare här med -7,5 det stod calc supply i morse på 39,9 vilket stämmer med kurvan. Men bt11 var bara på 29.så det var lite kallt inne.
Qn8 stod på 0% . Jag stängde av smartcontrol och då öppnade qn8 o är nu 70% och bt11 nu uppe i 39 grader.
Så den shuntar väl ut varmare vatten från tanken nu men har under natten skickat ut för låga grader.
Förstår inte riktigt varför den inte öppnade qn8 med smartcontrol på balanserad.
Har nu också slagit på automatisk igen så pumpen får nu hjälp att komma ikapp med patron så det går snabbare .
Ska prova ikväll att slå av patron men låta smartcontrol vara avstängd också o se om qn8 hålls lite öppen.
 
  • Gilla
Rouge
  • Laddar…
ag har 23.5g inne just nu (eldar och har inomhussensorn i vardagsrummet), inomhusgivarn är inställd som styrande och på maxlmalt. Jag tycker det är konstigt att kompressorn ligger och kör 5200 varvtal även när det är såpass varmt inne?

Har smartcontrol i , eltillsats av. 22grader inställt på pumpen.... Märker att min elförbrukning är ganska hög även om jag eldar hela dagen..
148kvm enplanshus
 
  • Diagram över värmepumpsstatus, visar temperaturer och flöden i hydronisk enhet och kompressorenhet, totalt tre temperatursensorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av värmepumpens system med temperaturer och varvtal, visar -14.4°C till 21.5°C, kompressorhastighet 5285 varv/min och effektivitet 60%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte orimligt att stöd med patron behövs nu med dessa utetemperaturer (-15 imorse och i natt, Sollentuna). Även min gamla pump behöver att patron hoppar in med jämna mellanrum och stöttar
 
Jag behöver knappt vara hemma och mitt hus gör av med 50-60 kwh per dag
Tycker det känns helt jäkla orimligt.

(Eldade dessutom hela dagen brevid inomhusgivaren så tempen låg på 23-24 hela dagen, och har min qvantum inställd på 20 grader...)
Vad fan kan vara fel
 
  • Elförbrukningsdiagram visar daglig användning i kWh med totalförbrukning 53 kWh och kostnad 56 kr. Diagram från app den 2026-01-05.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
T tommythegun skrev:
Jag behöver knappt vara hemma och mitt hus gör av med 50-60 kwh per dag
Tycker det känns helt jäkla orimligt.

(Eldade dessutom hela dagen brevid inomhusgivaren så tempen låg på 23-24 hela dagen, och har min qvantum inställd på 20 grader...)
Vad fan kan vara fel
svårt att veta. har du smartcontrol igång?
min kompressor går rätt tungt på nätterna...ligger på konstant 4200rpm men går lugnare på dagarna.
svårt att veta om det är pga smartcontrol och om man sparar något på det.

Effekten ser ut så här under något dygn
Graf som visar dygnsvariation i energiförbrukning för Qvantum QE-6 med högre toppar nattetid och lägre förbrukning under dagtid.

Imorse kändes tyckte jag den fortfarande gick hårt och länge så flippade över till "Manuell" drift för att testa.
Dock hade vi -10 inatt.
Graf över Qvantum kompressorhastighet 20:00-8:00, visar ojämna toppar runt 4200 rpm, sjunker dramatiskt efter 8:00, reflekterar energianvändning.

Energiförbrukning Qvantum QE-6. Tillsatsen är bara när varmvatten ska värmas (speciellt när den tycker kombiläge = 80grader)
Graf över daglig energiförbrukning för Qvantum’s kompressor och tillsats mellan 28 december och 5 januari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.