E Eldhand skrev:
Nu fick jag detta svar från supporten, klistrar in min fråga och deras svar nedan.
Men detta stämmer väl inte? Några har väl testat detta och ändå har den gått in i "komiläge"?
Jag testar det nu.....

Hej igen!

Kan ni vänligen stänga av funktionen "kombidrift" på min värmepump?
Jag vill inte att den ska använda elpatronen helt i onödan, detta resulterar till enorma elkostnader och effektavgifter.
Om det skulle vara så att pumpen inte klarar att hålla värmen utan eltillsats så har jag andra värmekällor som sköter detta.

Tack på förhand!
--------------------------------------

Hej,

Vi har ett alternativ till er där ni stänger av ”Tillsatsen”. Om ni går till ”Inställningar” i displayen och sedan ”Avancerat”. Sedan har ni ”Driftläge”.
Under denna meny så väljer ni ”Manuell” och sedan väljer ni ”Tillsats” AV
Funkade inte när jag gjorde så iaf. Värmde fortfarande vattnet till 80 grader. Någon annan som provat?

H hensko skrev:
Är det bara jag som faktiskt tycker att pumpen funkar fint? Min QE-6 kör inte elpatron över huvudtaget. (1 1/2-plan på 155m från 1990) med radiatorer uppe och nere. Ok, varmvattnet är inte alltid tillräckligt för långduschande döttrar, men det var inte min gamla 360p heller.. ;)
Jag är också nöjd. Speciellt jämfört med IVT495 som installerades när huset byggdes 2003. 135m2, enplan, QE4 installerad Sept.2024. Många(!) uppdateringar och förbättringar sedan dess. Elpatronsstyrningen kan förbättras.

perosb perosb skrev:
Som kuriosa kring Smart Control av värmen.

Vid "Höjt pris - sänker temp" verkar den fungera enligt:

1. Om Smart Control är AV används calc supply as is. I detta exempel då 30grader kalkylerad framledning
2. Läge Komfort: framledning sänks till 28grader
3. Läge Balanserat: framledning sänks 24grader
4. Läge Eko: framledning sänks till 20grader

Dvs varje steg påverkar med 4 grader framledning. Oklart vad Qvantums definition av "Höjt pris" är.
Så beroende på hur mycket huset läcker och hur kallt man vill ha :)
Och omvänt när "Prishöjning väntar - höjer temp"
Utan Smart Control i mitt fall framledning 32grader
1. Komfort framledning 34grader
2. Balanserat framledning 38grader
3. Eko framledning 42grader

Så den värmer på rätt mycket mer i "Eko" i förhoppning om att spara mer längre fram. Vet inte om den kalkylen går ihop.

• Gilla
Eldhand
  • Laddar…
perosb perosb skrev:
Och omvänt när "Prishöjning väntar - höjer temp"
Utan Smart Control i mitt fall framledning 32grader
1. Komfort framledning 34grader
2. Balanserat framledning 38grader
3. Eko framledning 42grader

Så den värmer på rätt mycket mer i "Eko" i förhoppning om att spara mer längre fram. Vet inte om den kalkylen går ihop.
I alla fall om man har golvvärme blir det svårt för pumpen att öka till kalkylerad gradantal med flera grader. Detta kommer resultera i att pumpen ligger efter med "gradminuter" och senare (kanske vid en pristopp) startar "kombiläge" och värmer tanken till 80 grader med elpatron. Så det lilla man tjänar på elpriset kan man förlora stort på "kombiläge" (effektavgifter och dålig timing på elpris). Det är lättare för pumpen att öka/minska framledningen med element än golvvärme. Jag har båda så det blir extra krångligt...

Fortsatt inget kombiläge här, trots att tanken nyss svalnat av rätt bra på grund av dusch. Skönt men märkligt att de beter sig så annorlunda.

• En digital display visar en ikon av ett hus med temperaturen -1 grader och pilikoner på sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Temperaturskärm för värmesystem med olika sensorer, rörets temperaturer visas mellan 31,9°C och 40,2°C. Knappen "Växla" synlig.
    Skapa konto
  • IMG_7691.jpeg
    Skapa konto
H hensko skrev:
Är det bara jag som faktiskt tycker att pumpen funkar fint?
Med de exempel på tidigare pumpar som ni haft är det inte så konstigt att ni är nöjda.

Fråga mig, har en problemfri Comfortzone sedan 2010 som ger 5kW från scroll-kompressorn och som har 3x3kW tillskottspatroner (varav jag kopplat bort 2 sedan start). Gott om VV, flera kan duscha efter varandra utan att klagomål kommit. När jag fick den halverades min förbrukning med hälften och har förblivit så. Payback time blev 6,5 år, sedan dess har den betalat sig en gång till. Så med den gamla trotjänaren är jag extremt nöjd, jag behöver inte övertygas om att den "nya" generations kraftfullare varianter såsom QEx är rätt val

Så kommer jag bli lika nöjd om jag byter till en QE6? Troligen hoppas jag, när/om dom får ordning på styrningen. Men jag kommer nog inte märka några större skillnader eftersom den jag har är likvärdig. Mer eller mindre

Min gamla styrs inte av någon "utomstående kraft" och kan inte heller uppdateras. Men det behövs inte heller, den går fint som den gör, använder nästan aldrig tillskott, bara när temperaturen ute kryper neråt till 6-8 minus eller så

Notera att jag inte på något sätt är motståndare till ny teknik, tvärtom, jag gillar det! Jag funderar själv lite på hur jag skulle vilja köra en sådan här pump på bästa sätt för att hantera effektavgiften på bra sätt, dvs minimera den. Som ni redan noterat är det den som kommer svida framöver om den tillåts "etablera sig" på den högre nivån

Nu spånar jag fritt, ha överseende....

1) Jag skaffar ett tillräckligt stort batteri som jag börjar ladda smart; dvs när ingen eller låg effektavgift gäller och endast när elpriset är lägre än en högsta prisnivå jag tycker jag kan acceptera

2) Solceller ger jag blanka fan i eftersom det ändå bara ger noll under kalla årstiden

3) Min pump puttrar på och så länge den bara använder kompressorn så får den alltid elen från nätet

4) Så fort den behöver tillskott känner mitt system direkt av det och då switchas det så att all el till hela pumpen istället kommer från batteriet via växelriktare

5) Så snart tillskott inte längre behövs återgår driftläget till det förra

Tror den här modellen skulle kunna funka; pumpen kan optimera bäst den vill, jag förser den med den el den behöver oavsett driftläge utan att effektavgiften sticker iväg. Tror faktiskt det kan funka även med rörligt elavtal, det är ju inte själva elen som är dyr utan allt annat runt i kring

Nåja, bara lite funderingar

• Gilla
Mull129
  • Laddar…
K krambriw skrev:
1) Jag skaffar ett tillräckligt stort batteri som jag börjar ladda smart; dvs när ingen eller låg effektavgift gäller och endast när elpriset är lägre än en högsta prisnivå jag tycker jag kan acceptera

3) Min pump puttrar på och så länge den bara använder kompressorn så får den alltid elen från nätet
Ja, tillräckligt stort är ju knäckfrågan ;)
Jag har 10kWh vilket är lite för litet nu på vintern.

Sen ska det ju numera balanseras mot effektavgifterna.

Och allt ska vara smart och laddas när det är billigt, utan att gå över viss gräns; det ska diskas, tvättas, laddas bil, laddas hembatteri, köras flvp etc etc...vissa nätter hinner man inte ladda batteriet ens för att det samtidigt ska peak shava mot tariffen.

Å andra sidan har min QE6 gjort av med 19kWh tillsats hittils i november och 444kWh kompressor. Finns alltid nåt att optimera och peta på ;)

• Gilla
krambriw
  • Laddar…
perosb perosb skrev:
Jag har 10kWh vilket är lite för litet nu på vintern
För att klara enbart pumpens behov kanske det skulle räcka, hur länge kör den på elspets då när den gör det? Om man bara begränsar resonemanget till pumpen så kanske man kunde klippa bort höga effektuttag genom att snabbt switcha över till batteri och låta den tugga där tills elspetsen inte behövdes längre?

Sedan, klart andra förbrukare har man ju, ebilen ställer ju faktiskt till det en del på ett sätt, man vill kanske ladda snabbt och då blir det extra dyrt

Hos oss har vi bara effektavgift vardagar 7-19 så jag skulle kunna optimera lite om jag hade haft ett batteri plus lite logik i tex HA eller Node-RED. Fast min nuvarande behöver elspets så sällan så det är knappt värt besväret, dock finns information om när det sker om än via ett väldigt primitivt snitt. En elbil laddas också relativt billigt under natten och på helgen så bättre nyttja det och ladda lite långsammare under längre tid

K krambriw skrev:
För att klara enbart pumpens behov kanske det skulle räcka, hur länge kör den på elspets då när den gör det?
Förutom den gång nu i November som kombi gick in så är det bara mellan 62-69grader vattenvärmning som elpatron går in.
Det tog i detta fallet ca 10 minuter

L1/L2 är 2kW vardera och L3 1kW
Diagram över elpatronanvändning i november 2025; L1 och L2 aktiverade två gånger, L3 en gång. Varaktighet och tid anges, L2 visas aktiv 23 november.
Ett annat exempel där den bara gick in med 2kW i 4 minuter.
Graf över temperaturförändringar i ett värmesystem, visar stigning från 35 till 70 grader Celsius mellan cirka 7:00 och 9:00.
Skapa konto

När den körde kombi fullt blås i 40 minuter..som jag missade
Diagram över Qvantum eltillsatser som visar när L1, L2 och L3 är påslagna under en tidsperiod från 7:00 till 7:30.

Men då., med ett 10KWh batteri skulle det lätt kunna försörja hela pumpen med el vid sådana tillfällen tror jag, alltför att undvika effekttoppar vilket är målet med en sådan ide. Hur mycket drar pumpen normalt i det läget? 40 minuter med kompressor, tillskott, fläkt och lite annan elektro- och elektronik...kan det bli närmare 7 kW? 4.7 kWh....som då plockas ut ur batteriet "worst case 40 min". Dom kortare mindre, 7kW i 10 min resp 2 kW i 4 minuter blir nästan försumbara (1.17 resp 0.13) men skyddar mot effekttoppar

( Hoppas jag räknat rätt 😇 )

K krambriw skrev:
För att klara enbart pumpens behov kanske det skulle räcka, hur länge kör den på elspets då när den gör det? Om man bara begränsar resonemanget till pumpen så kanske man kunde klippa bort höga effektuttag genom att snabbt switcha över till batteri och låta den tugga där tills elspetsen inte behövdes längre?

Sedan, klart andra förbrukare har man ju, ebilen ställer ju faktiskt till det en del på ett sätt, man vill kanske ladda snabbt och då blir det extra dyrt

Hos oss har vi bara effektavgift vardagar 7-19 så jag skulle kunna optimera lite om jag hade haft ett batteri plus lite logik i tex HA eller Node-RED. Fast min nuvarande behöver elspets så sällan så det är knappt värt besväret, dock finns information om när det sker om än via ett väldigt primitivt snitt. En elbil laddas också relativt billigt under natten och på helgen så bättre nyttja det och ladda lite långsammare under längre tid
Klart en del har det bra med effekttaxan, 12 timmar fritt och helgdagar fritt. Men så är inte alla nätägare.
Skulle för min del vara superpt att ha lika som dig. Har ellevio. Alla dygn på året 22:00 - 6:00

• Wow
perosb
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Klart en del har det bra med effekttaxan, 12 timmar fritt och helgdagar fritt. Men så är inte alla nätägare.
Skulle för min del vara superpt att ha lika som dig. Har ellevio. Alla dygn på året 22:00 - 6:00
Ja, vi har effekttaxa dygnet runt varav höglastningstid mån-fre 07-20 (ca 65kr/kw) resterande tid baslastningstid (ca 25kr/kw).
Hade varit härligt att ha några timmar utan.

Hur ofta luftar ni era pumpar? Jag har typ fått lufta var 3e dag sen jag fick den. Annars strular varmvattnet. Samt tappar tryck i mitt radiatorsystem. Kanske kan bero på elpatronen som läcker lite dock?

N Nyzzeed skrev:
Hur ofta luftar ni era pumpar? Jag har typ fått lufta var 3e dag sen jag fick den. Annars strular varmvattnet. Samt tappar tryck i mitt radiatorsystem. Kanske kan bero på elpatronen som läcker lite dock?
Luftade en 3-4 gånger efter installationen och sen 1-2 gånger efter det. Har inget läckage, men fick spillkoppen bytt för några veckor sedan.

• Gilla
Nyzzeed
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Luftade en 3-4 gånger efter installationen och sen 1-2 gånger efter det. Har inget läckage, men fick spillkoppen bytt för några veckor sedan.
Yes får se efter de bytt patronen på fredag. Lite orolig över att jag tappar tryck i systemet. Inte hittat någon läcka runt något element iaf..

• Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.