137 079 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Ja, för tillsats av innebär värmen. Så när den anser att kombiläge behövs så värmer den vattnet med elpatronen till 80 grader.E Eldhand skrev:
Om du ställer värme av, tillsats av, varmvatten på. Då värmer den bara vattnet med elpatron ingen kompressor. Så det måste vara en bugg
Men i så fall är det ingen skillnad att köra på auto eller manuellt läge?N Nyzzeed skrev:
Asså man kan ju stänga av värmen eller varmvattnet. Men elpatron kör den ändå. Har dock inte testat att bara inaktivera varmvatten och tillsats. För stänger man av varmvattnet så är den ju inte bara värmning av tanken man stänger av utan man stänger av varmvattnet helt så det kommer inget varmvatten i kranarna oavsett temp på ”tanken”.E Eldhand skrev:
Jag hade velat stänga av just uppvärmningen av tanken. Då hade man kunnat duscha på dyra eltimmar och slå på värmningen när det blir billigare.
Det går ju (kanske fortfarande) att ändra så att elpatronerna inte får kopplas in förrän vid 0 grader (default är 5 grader, tror jag) i installatörsläget.N Nyzzeed skrev:Asså man kan ju stänga av värmen eller varmvattnet. Men elpatron kör den ändå. Har dock inte testat att bara inaktivera varmvatten och tillsats. För stänger man av varmvattnet så är den ju inte bara värmning av tanken man stänger av utan man stänger av varmvattnet helt så det kommer inget varmvatten i kranarna oavsett temp på ”tanken”.
Jag hade velat stänga av just uppvärmningen av tanken. Då hade man kunnat duscha på dyra eltimmar och slå på värmningen när det blir billigare.
Ps. det finns bara en tank och värmeväxlaren för varmvatten ligger i tanken (högst upp). Varmvatten inställningen, "antal gubbar", sätter maxtemperaturen på tanken (i mitt fall QE4, 2 gubbar = 62 grader vilket klaras utan elpatron). Tyvärr verkar Qvantums algoritm (gradminuter, mao. värmebehov och varmvatten) inte fungerar optimalt. Jag vill se att kompressorn går på maxvarv en tid innan elpatronerna slår till.
finns en ny pre-release av HA integration där man kan styra och automatisera Driftsläge.K krambriw skrev:
t.ex. flippa över till "Manuell" om kompressorspeed > 0 och L1/L2/L3 = on
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
feat: add new settings for manual operation modesfix: enable extra tap water switchÄndra temp för när elpatronen ska gå in har jag provat också. Hjälper tyvärr inte hellerM Mull129 skrev:Det går ju (kanske fortfarande) att ändra så att elpatronerna inte får kopplas in förrän vid 0 grader (default är 5 grader, tror jag) i installatörsläget.
Ps. det finns bara en tank och värmeväxlaren för varmvatten ligger i tanken (högst upp). Varmvatten inställningen, "antal gubbar", sätter maxtemperaturen på tanken (i mitt fall QE4, 2 gubbar = 62 grader vilket klaras utan elpatron). Tyvärr verkar Qvantums algoritm (gradminuter, mao. värmebehov och varmvatten) inte fungerar optimalt. Jag vill se att kompressorn går på maxvarv en tid innan elpatronerna slår till.
Kunder tröttnat på "kombiläget" därför speciellt standard märket Qvantum och dyr elkostnad. Annan märke som inte har kombiläget för kunder nöjda efter enbart kompressor som kan vöxelventil enskild varmvatten och värme och billigast elkostnad.
Samma sak bilmärke kunder inte nöjd och byter annan märke blev nöjda.
Samma sak bilmärke kunder inte nöjd och byter annan märke blev nöjda.
Som kuriosa kring Smart Control av värmen.
Vid "Höjt pris - sänker temp" verkar den fungera enligt:
1. Om Smart Control är AV används calc supply as is. I detta exempel då 30grader kalkylerad framledning
2. Läge Komfort: framledning sänks till 28grader
3. Läge Balanserat: framledning sänks 24grader
4. Läge Eko: framledning sänks till 20grader
Dvs varje steg påverkar med 4 grader framledning. Oklart vad Qvantums definition av "Höjt pris" är.
Så beroende på hur mycket huset läcker och hur kallt man vill ha
Vid "Höjt pris - sänker temp" verkar den fungera enligt:
1. Om Smart Control är AV används calc supply as is. I detta exempel då 30grader kalkylerad framledning
2. Läge Komfort: framledning sänks till 28grader
3. Läge Balanserat: framledning sänks 24grader
4. Läge Eko: framledning sänks till 20grader
Dvs varje steg påverkar med 4 grader framledning. Oklart vad Qvantums definition av "Höjt pris" är.
Så beroende på hur mycket huset läcker och hur kallt man vill ha
Är det bara jag som faktiskt tycker att pumpen funkar fint? Min QE-6 kör inte elpatron över huvudtaget. (1 1/2-plan på 155m från 1990) med radiatorer uppe och nere. Ok, varmvattnet är inte alltid tillräckligt för långduschande döttrar, men det var inte min gamla 360p heller.. 
Jag är helnöjd. Jag hade ett fall av kombiläge upp till 80 grader men annars funkar det fint. Jag har samma problem med min dotter dockH hensko skrev:
Jag kommer inte byta märke på flvp, men på bilen.
Nu fick jag detta svar från supporten, klistrar in min fråga och deras svar nedan.
Men detta stämmer väl inte? Några har väl testat detta och ändå har den gått in i "komiläge"?
Jag testar det nu.....
Hej igen!
Kan ni vänligen stänga av funktionen "kombidrift" på min värmepump?
Jag vill inte att den ska använda elpatronen helt i onödan, detta resulterar till enorma elkostnader och effektavgifter.
Om det skulle vara så att pumpen inte klarar att hålla värmen utan eltillsats så har jag andra värmekällor som sköter detta.
Tack på förhand!
--------------------------------------
Hej,
Vi har ett alternativ till er där ni stänger av ”Tillsatsen”. Om ni går till ”Inställningar” i displayen och sedan ”Avancerat”. Sedan har ni ”Driftläge”.
Under denna meny så väljer ni ”Manuell” och sedan väljer ni ”Tillsats” AV
Men detta stämmer väl inte? Några har väl testat detta och ändå har den gått in i "komiläge"?
Jag testar det nu.....
Hej igen!
Kan ni vänligen stänga av funktionen "kombidrift" på min värmepump?
Jag vill inte att den ska använda elpatronen helt i onödan, detta resulterar till enorma elkostnader och effektavgifter.
Om det skulle vara så att pumpen inte klarar att hålla värmen utan eltillsats så har jag andra värmekällor som sköter detta.
Tack på förhand!
--------------------------------------
Hej,
Vi har ett alternativ till er där ni stänger av ”Tillsatsen”. Om ni går till ”Inställningar” i displayen och sedan ”Avancerat”. Sedan har ni ”Driftläge”.
Under denna meny så väljer ni ”Manuell” och sedan väljer ni ”Tillsats” AV
