HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Kör den kombiläget med elpatroner för er trots att SmartPrice är av? Har fastpris under vintern så har stängt av funktionen och kör alltid 2 gubbar på vatten. Har inte prioriterat varmvatten eller liknande. Har inte märkt att den kör igång elpatronen ännu.
Ja...
 
Nu kör jag på manuellt läge i förhoppning att slippa eltillsats...
 
  • Kontrollpanel för driftläge med manuellt alternativ valt; visar status för eltillsats och varmvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Eldhand skrev:
Nu kör jag på manuellt läge i förhoppning att slippa eltillsats...
Kanske funkar nu när det blir mildare om du har tur. Men då beror det snarare på vädret än inställningen tyvärr
 
N Nyzzeed skrev:
Kanske funkar nu när det blir mildare om du har tur. Men då beror det snarare på vädret än inställningen tyvärr
Har du testat att köra manuellt läge med "eltillsats av" och ändå har eltillsatsen kickat igång?
 
E Eldhand skrev:
Har du testat att köra manuellt läge med "eltillsats av" och ändå har eltillsatsen kickat igång?
Ja, för tillsats av innebär värmen. Så när den anser att kombiläge behövs så värmer den vattnet med elpatronen till 80 grader.

Om du ställer värme av, tillsats av, varmvatten på. Då värmer den bara vattnet med elpatron ingen kompressor. Så det måste vara en bugg
 
N Nyzzeed skrev:
Ja, för tillsats av innebär värmen. Så när den anser att kombiläge behövs så värmer den vattnet med elpatronen till 80 grader.

Om du ställer värme av, tillsats av, varmvatten på. Då värmer den bara vattnet med elpatron ingen kompressor. Så det måste vara en bugg
Men i så fall är det ingen skillnad att köra på auto eller manuellt läge?
 
E Eldhand skrev:
Men i så fall är det ingen skillnad att köra på auto eller manuellt läge?
Asså man kan ju stänga av värmen eller varmvattnet. Men elpatron kör den ändå. Har dock inte testat att bara inaktivera varmvatten och tillsats. För stänger man av varmvattnet så är den ju inte bara värmning av tanken man stänger av utan man stänger av varmvattnet helt så det kommer inget varmvatten i kranarna oavsett temp på ”tanken”.

Jag hade velat stänga av just uppvärmningen av tanken. Då hade man kunnat duscha på dyra eltimmar och slå på värmningen när det blir billigare.
 
  • Gilla
Börje Edlund och 1 till
  • Laddar…
N Nyzzeed skrev:
Asså man kan ju stänga av värmen eller varmvattnet. Men elpatron kör den ändå. Har dock inte testat att bara inaktivera varmvatten och tillsats. För stänger man av varmvattnet så är den ju inte bara värmning av tanken man stänger av utan man stänger av varmvattnet helt så det kommer inget varmvatten i kranarna oavsett temp på ”tanken”.

Jag hade velat stänga av just uppvärmningen av tanken. Då hade man kunnat duscha på dyra eltimmar och slå på värmningen när det blir billigare.
Det går ju (kanske fortfarande) att ändra så att elpatronerna inte får kopplas in förrän vid 0 grader (default är 5 grader, tror jag) i installatörsläget.

Ps. det finns bara en tank och värmeväxlaren för varmvatten ligger i tanken (högst upp). Varmvatten inställningen, "antal gubbar", sätter maxtemperaturen på tanken (i mitt fall QE4, 2 gubbar = 62 grader vilket klaras utan elpatron). Tyvärr verkar Qvantums algoritm (gradminuter, mao. värmebehov och varmvatten) inte fungerar optimalt. Jag vill se att kompressorn går på maxvarv en tid innan elpatronerna slår till.
 
  • Gilla
Börje Edlund
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Börjar väl luta åt att man skulle vilja ha egen lokal styrning? Går det, finns det ett api, skulle man kunna bortkoppla pumpen helt från deras molnlösning?
finns en ny pre-release av HA integration där man kan styra och automatisera Driftsläge.
t.ex. flippa över till "Manuell" om kompressorspeed > 0 och L1/L2/L3 = on
Manuellt driftläge", "Tillåt tillsats i manuellt läge" och "Tillåt varmvatten i manuellt" med reglage avstängda i en HA-integrationsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



feat: add new settings for manual operation modes
fix: enable extra tap water switch
 
  • Gilla
krambriw
  • Laddar…
M Mull129 skrev:
Det går ju (kanske fortfarande) att ändra så att elpatronerna inte får kopplas in förrän vid 0 grader (default är 5 grader, tror jag) i installatörsläget.

Ps. det finns bara en tank och värmeväxlaren för varmvatten ligger i tanken (högst upp). Varmvatten inställningen, "antal gubbar", sätter maxtemperaturen på tanken (i mitt fall QE4, 2 gubbar = 62 grader vilket klaras utan elpatron). Tyvärr verkar Qvantums algoritm (gradminuter, mao. värmebehov och varmvatten) inte fungerar optimalt. Jag vill se att kompressorn går på maxvarv en tid innan elpatronerna slår till.
Ändra temp för när elpatronen ska gå in har jag provat också. Hjälper tyvärr inte heller
 
Kunder tröttnat på "kombiläget" därför speciellt standard märket Qvantum och dyr elkostnad. Annan märke som inte har kombiläget för kunder nöjda efter enbart kompressor som kan vöxelventil enskild varmvatten och värme och billigast elkostnad.

Samma sak bilmärke kunder inte nöjd och byter annan märke blev nöjda.
 
Som kuriosa kring Smart Control av värmen.

Vid "Höjt pris - sänker temp" verkar den fungera enligt:

1. Om Smart Control är AV används calc supply as is. I detta exempel då 30grader kalkylerad framledning
2. Läge Komfort: framledning sänks till 28grader
3. Läge Balanserat: framledning sänks 24grader
4. Läge Eko: framledning sänks till 20grader

Dvs varje steg påverkar med 4 grader framledning. Oklart vad Qvantums definition av "Höjt pris" är.
Så beroende på hur mycket huset läcker och hur kallt man vill ha :)
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
Är det bara jag som faktiskt tycker att pumpen funkar fint? Min QE-6 kör inte elpatron över huvudtaget. (1 1/2-plan på 155m från 1990) med radiatorer uppe och nere. Ok, varmvattnet är inte alltid tillräckligt för långduschande döttrar, men det var inte min gamla 360p heller.. ;)
 
H hensko skrev:
Är det bara jag som faktiskt tycker att pumpen funkar fint? Min QE-6 kör inte elpatron över huvudtaget. (1 1/2-plan på 155m från 1990) med radiatorer uppe och nere. Ok, varmvattnet är inte alltid tillräckligt för långduschande döttrar, men det var inte min gamla 360p heller.. ;)
Jag är helnöjd. Jag hade ett fall av kombiläge upp till 80 grader men annars funkar det fint. Jag har samma problem med min dotter dock ;) (hade tidigare 360p med extra varmvattenberedare så....)

Jag kommer inte byta märke på flvp, men på bilen.
 
  • Gilla
hensko
  • Laddar…
Nu fick jag detta svar från supporten, klistrar in min fråga och deras svar nedan.
Men detta stämmer väl inte? Några har väl testat detta och ändå har den gått in i "komiläge"?
Jag testar det nu.....

Hej igen!

Kan ni vänligen stänga av funktionen "kombidrift" på min värmepump?
Jag vill inte att den ska använda elpatronen helt i onödan, detta resulterar till enorma elkostnader och effektavgifter.
Om det skulle vara så att pumpen inte klarar att hålla värmen utan eltillsats så har jag andra värmekällor som sköter detta.

Tack på förhand!
--------------------------------------

Hej,

Vi har ett alternativ till er där ni stänger av ”Tillsatsen”. Om ni går till ”Inställningar” i displayen och sedan ”Avancerat”. Sedan har ni ”Driftläge”.
Under denna meny så väljer ni ”Manuell” och sedan väljer ni ”Tillsats” AV
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.