137 113 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Hur får du ut kompressorhastigheten i HA?S steve5432 skrev:QE6 i Södra Småland här i modernt hus 190 m2 med radiatorer och tre gubbar varmvatten, eco-läge:
[bild]
Går ytterst lite på elpatron. Några minuter då och då, oftast efter att den gjort varmvatten. Vi har haft runt -5 C på natten och 3-5C på dagen och ca 20 grader inomhus. Upplever att värmepumpen gör ett bra jobb. Om man jämför med den Nibe 310P vi hade innan är elförbrukningen mer än halverad under den kalla årstiden. Under sommarhalvåret är det ingen skillnad alls.
Enda nackdelen är väl ljudnivån när kompressorn varvar upp. Det kan vi tåla med tanke på den trevliga driftsekonomin. Har aldrig fått slut på varmvattnen, 4 pers i familjen.
det finns i pre-release versionen. Om du kör HACS, ta "Ladda ner igen" > Annan version....H hensko skrev:
Men du missar disclaimern då 😱
Av ngn anledningen kan jag inte längre synka appen mot vp. När jag scannar qr-koden kommer jag inte vidare utan den är kvar på steg ett.
Jag är ansluten via bluetooth och webb. Jag kan se vp värden, men inte ändra ngt. Jag har testat att tömma cachen i appen, ominstallerat appen och startat om vp men utan framgång. Är det ngn som har samma problem, eller än bättre, har en lösning?
Jag är ansluten via bluetooth och webb. Jag kan se vp värden, men inte ändra ngt. Jag har testat att tömma cachen i appen, ominstallerat appen och startat om vp men utan framgång. Är det ngn som har samma problem, eller än bättre, har en lösning?
Nu har jag tröttnat på "kombiläget" och ställt denna fråga till supporten, hoppas att de kan hjälpa till:
Kan ni vänligen stänga av funktionen "kombidrift" på min värmepump?
Jag vill inte att den ska använda elpatronen helt i onödan, detta resulterar till enorma elkostnader och effektavgifter.
Om det skulle vara så att pumpen inte klarar att hålla värmen utan eltillsats så har jag andra värmekällor som sköter detta.
Tack på förhand!
Kan ni vänligen stänga av funktionen "kombidrift" på min värmepump?
Jag vill inte att den ska använda elpatronen helt i onödan, detta resulterar till enorma elkostnader och effektavgifter.
Om det skulle vara så att pumpen inte klarar att hålla värmen utan eltillsats så har jag andra värmekällor som sköter detta.
Tack på förhand!
Återkoppla gärna vad du får för svar 😊E Eldhand skrev:Nu har jag tröttnat på "kombiläget" och ställt denna fråga till supporten, hoppas att de kan hjälpa till:
Kan ni vänligen stänga av funktionen "kombidrift" på min värmepump?
Jag vill inte att den ska använda elpatronen helt i onödan, detta resulterar till enorma elkostnader och effektavgifter.
Om det skulle vara så att pumpen inte klarar att hålla värmen utan eltillsats så har jag andra värmekällor som sköter detta.
Tack på förhand!
Ja nu har min också börjat köra elpatron hela tiden? Den får gärna köra L1 under natten för att ta upp värmen till 80 grader om den vill, men nu kör den alla elpatroner precis när elpriserna peakar...perosb skrev:
Har iaf stängt av elpatronen nu, och kommer köra min gamla LLVP om den inte klarar av att hålla temperaturen.
nej det går inte, det gick tidigare men vissa "set" kommandon kräver device token vilket i sin tur kräver antingen "remote service"-koden eller koppla ihop med bluetooth.K krambriw skrev:
men enda sättet att stänga "av" kombi är väl att flippa över till Driftläge "Manuell" utan Tillsats, och sen flippa tillbaka igen.
Kan testa senare om det går att ändra operation mode.
I våras fick jag dock infon om att de "under hösten" (vilket har passerat) skulle titta på ett lokalt api (iaf för metrics).
Jag förmodar också att inget styrs från Qvantums cloud förutom när du gör ändringar i appen, utan det är "display"-firmware som sköter det.
Redigerat:
Om man väljer Driftläge "manuell" och utan tillsats:perosb skrev:
nej det går inte, det gick tidigare men vissa "set" kommandon kräver device token vilket i sin tur kräver antingen "remote service"-koden eller koppla ihop med bluetooth.
men enda sättet att stänga "av" kombi är väl att flippa över till Driftläge "Manuell" utan Tillsats, och sen flippa tillbaka igen.
Kan testa senare om det går att ändra operation mode.
I våras fick jag dock infon om att de "under hösten" (vilket har passerat) skulle titta på ett lokalt api (iaf för metrics).
Jag förmodar också att inget styrs från Qvantums cloud förutom när du gör ändringar i appen, utan det är "display"-firmware som sköter det.
Styr den fortfarande då mot "kalkylerad" värme?
Kan man bara välja värme eller vatten eller kan den byta till värme eller vatten beroende på vad som behövs eller är det detta du menar att man måste flippa mellan?
Jag gjorde bara den gång det hände så kanske inte är någon exakt vetenskap men det va nån mer som gjorde samma.E Eldhand skrev:
Under driftläge > manuell så kan du ha Värme På - Tillsats Av
Då stängde den ner elpatron/vattenuppvärmingen (men komprossor/värme körde vidare), när jag flippade över till Auto igen så va elpatron det fortsatt avstängt.
Kör den kombiläget med elpatroner för er trots att SmartPrice är av? Har fastpris under vintern så har stängt av funktionen och kör alltid 2 gubbar på vatten. Har inte prioriterat varmvatten eller liknande. Har inte märkt att den kör igång elpatronen ännu.