I have seen my QE6 at 5000 one time.

Hur tycker ni styrning mot inomhusgivaren fungerar? När jag eldar och har en bra bit över önskat värde så bränner den på med samma framledningstemp som vanligt. Nu ställde jag ned önskad temp till 15 grader för att prova. Vi har 20 grader inomhus kompressorn går för fullt och framledningstemp är 43 grader. Utomhustemperatur -2 grader.

Hej, visar min pump OK värden? Familjen klagar att det är kallt och det är endast 3 grader utomhus, inomhus visar 20 grader på vår tempmätare som vi har hemma.

• Skärmdump av systemöversikt för en värmepump som visar olika temperaturvärden och mätningar för både inom- och utomhustemperaturer, samt flödesdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Systemöversikt för värmepump med temperaturer: kondensortemperatur in 25.6°C, ut 35.5°C; frånluft 19.8°C; avluft -12.1°C.
    Skapa konto
N Nyzzeed skrev:
Hur tycker ni styrning mot inomhusgivaren fungerar? När jag eldar och har en bra bit över önskat värde så bränner den på med samma framledningstemp som vanligt. Nu ställde jag ned önskad temp till 15 grader för att prova. Vi har 20 grader inomhus kompressorn går för fullt och framledningstemp är 43 grader. Utomhustemperatur -2 grader.
Jag har frågat Qvantum men inte fått ngt precist svar hur ute och innegivare samverkar. Inställningen av innegivarens inverkan, det är väl tre lägen, ger lite skillnad. Men, att den fungerar är klart. Om du har HA integrationen bör du se att framledn.temp sänks när givaren går högre (elda inne, soluppvärmning osv) jag lurar VP att det är 4-5 varmare med ett zigbee-relä och ett motstånd på givaren vid bortaläge för att få ner innetemp mer. Nu med lägsta inverkanläget på VP för givaren och med mitt relä är innetemp ca 17 grader. Genom att ändra givarens inverkan till max får jag ner innetemp nästan 2 grader till. Utan mitt relä ligger det på drygt 18-18 grader vid bortaläge.

M Mull129 skrev:
Inställningen av innegivarens inverkan, det är väl tre lägen, ger lite skillnad.
Den där är lite märklig. Det är 3 lägen i appen (0-2), men via APIet är det 0-10 där 10 är högst påverkan. Den går tyvärr inte att ändra via API längre. Jag har min på 10 😱

Svårt att se men innetemperaturen pendlar lite med nån +- 0.5C. Har den inställd på 20.1C
Graf som visar variation i inomhus-, utomhus- och framledningstemperaturer över tid, med märkta linjer för varje kategori.

E Eldhand skrev:
Jag har hört mig för och det är som så att när värmepumparna går in i kombidrift (Gör både värme och varmvatten) så går tanktempen upp till 80C.
Nytt rekord för novembers effekttopp i natt på 10.39kW när FLVP tycker att 80C är lämpligt....
Diagram som visar effekt, varmtvattentemperatur och timmedeleffekt för en värmepump, med en effekttopp på 10,39 kW i november.
Skapa konto

Jag vet inte riktigt vad den gjorde med energin 80>64C iom tanktempen sjönk rätt snabbt direkt efter.
Kompressorn jobbade likadant hela tiden och värmde huset...
Graf över varmvatten- och kompressortemperatur mellan 22:00 och 03:00 med en topp vid 80°C.
Skapa konto

Redigerat:
T Tb87 skrev:
Hej, visar min pump OK värden? Familjen klagar att det är kallt och det är endast 3 grader utomhus, inomhus visar 20 grader på vår tempmätare som vi har hemma.
Antar att du inte har någon innegivare till QE men frånluften är ju 19.8 grader och din vanliga tempgivare säger 20 så det är väl ok då?
QE kanske jobbar lite hårt iom både kompressor på 4400rpm och 2/3 elpatron samt fläkt nästan på 100%....är det en QE4 och hur stort hus har du?

Min kompressor låg runt 4000rpm i natt (vi hade -6 igår kväll som gått uppåt) men gick ner till <2000 tidigt imorse och temperaturen var då -1.
Diagram över temperatur i grader Celsius och kompressorns varvtal i rpm mellan 5:00 och 6:30. Temperatur varierar nära noll; varvtal minskar från 4000.
Skapa konto

Redigerat:
perosb perosb skrev:
Nytt rekord för novembers effekttopp i natt på 10.39kW när FLVP tycker att 80C är lämpligt....
[bild]

Jag vet inte riktigt vad den gjorde med energin 80>64C iom tanktempen sjönk rätt snabbt direkt efter.
[bild]
Svaret Qvantum ger mig på detta är att när det blir för många gradminuter så kör den upp varmvatten till 80 grader med hjälp av elpatronen för att använda det till att värma radiatorerna när kompressorn inte anser sig räcka.

N Nyzzeed skrev:
Svaret Qvantum ger mig på detta är att när det blir för många gradminuter så kör den upp varmvatten till 80 grader med hjälp av elpatronen för att använda det till att värma radiatorerna när kompressorn inte anser sig räcka.
Ja absolut, de säger det, men försöker förstå logiken i det. Men jag kan inget om "PID-principen". Tycker det bara är konstigt när allt är i princip konstant, inomhustemp, frånluft, framledning, kompressor och en utetemperatur som går uppåt från -6...att den då behöver skjuta till 5kWh elpatron.

perosb perosb skrev:
Ja absolut, de säger det, men försöker förstå logiken i det. Men jag kan inget om "PID-principen". Tycker det bara är konstigt när allt är i princip konstant, inomhustemp, frånluft, framledning, kompressor och en utetemperatur som går uppåt från -6...att den då behöver skjuta till 5kWh elpatron.
Jag håller med dig och har varit rätt så irriterad på supporten och tycker det är helkass programmering. Men de verkar ju hålla fast vid att det fungerar bra. Vilket är ett problem för pumpen kommer aldrig bli lönsam sålänge den jobbar så här. För den förstör effekttariffen för mycket. Att man inte ens kan stänga av elpatronen helt är egentligen en katastrof för oss. Med vår gamla pump gjorde vi alltid det. Eftersom vi har enplansvilla med öppen planlösning och en kamin i mitten så stödeldade vi istället så den behövde aldrig köra på elpatronen. Då hade vi typ 19-22 grader i huset konstant.

perosb perosb skrev:
Antar att du inte har någon innegivare till QE men frånluften är ju 19.8 grader och din vanliga tempgivare säger 20 så det är väl ok då?
QE kanske jobbar lite hårt iom både kompressor på 4400rpm och 2/3 elpatron samt fläkt nästan på 100%....är det en QE4 och hur stort hus har du?

Min kompressor låg runt 4000rpm i natt (vi hade -6 igår kväll som gått uppåt) men gick ner till <2000 tidigt imorse och temperaturen var då -1.
[bild]
Har en Qe6 med 205kvm 1-plans med endast vattenburen golvvärme. Fick rekommendation att inte använda den medföljande innegivaren för att jag har vattenburen golvvärme. Har lokaliserat att det är enstaka rum som saknar värme.

perosb perosb skrev:
[bild]

[bild]
Oj, ja det är lite märkligt att elpatronen går så kort tid och sedan sjunker tanktempen väldigt snabbt igen. Kanske sitter BT30 väldigt högt upp i tanken. Föresten, finns BT13 med i API?

M Mull129 skrev:
Oj, ja det är lite märkligt att elpatronen går så kort tid och sedan sjunker tanktempen väldigt snabbt igen. Kanske sitter BT30 väldigt högt upp i tanken.
fast den drar ju onekligen massa elpatron så ändå rimligt att den är 80...

M Mull129 skrev:
Föresten, finns BT13 med i API?
Ja, om du kör senaste "pre-release" versionen så är "allt" med.
Du kan aktivera BT13 under "Inaktiverade enheter"

Inaktiverad kondensorfunktion (BT13) visas med varning och aktiveringsknapp.

• Gilla
Mull129
  • Laddar…
Synd att ni inte visste varför att det blev så efter köpt ny Qvantum.
Det är så att Qvantum har hög temperatur som kan köra både värme och varmvatten och ofta eltillsats och ser låg scop därför hög elkostnad. Andra märken har låg temperatur värme. När det gäller varmvatten sjunker temperatur exempel 43 grader startar växelventil från värme till varmvatten uppnås till 48 grader då startar växelventil tillbaka till värme och behövs inte eltillsats som jag har inställt kallast till - 15 grader kallt ute beroende på kompressor är fullt som inte gå upp temperatur långt tid då kopplar eltillsats tillfälle och ser hög scop med lägre elkostnad från lab test statistisk.

Redigerat:
QE6 i Södra Småland här i modernt hus 190 m2 med radiatorer och tre gubbar varmvatten, eco-läge:

Diagram över Qvantum värmepump med kurvor för varmvatten, kompressorfart och energiförbrukning över tid.
Skapa konto

Går ytterst lite på elpatron. Några minuter då och då, oftast efter att den gjort varmvatten. Vi har haft runt -5 C på natten och 3-5C på dagen och ca 20 grader inomhus. Upplever att värmepumpen gör ett bra jobb. Om man jämför med den Nibe 310P vi hade innan är elförbrukningen mer än halverad under den kalla årstiden. Under sommarhalvåret är det ingen skillnad alls.

Enda nackdelen är väl ljudnivån när kompressorn varvar upp. Det kan vi tåla med tanke på den trevliga driftsekonomin. Har aldrig fått slut på varmvattnen, 4 pers i familjen.

• Gilla
hensko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.