137 146 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Jag fick detta "svar" från supporten, men det löser ju inget...
Hej,
Jag har hört mig för och det är som så att när värmepumparna går in i kombidrift (Gör både värme och varmvatten) så går tanktempen upp till 80C.
Där har vi svaret på varför den gör som den gör, vi har haft någon mer som hört av sig.
Hej,
Jag har hört mig för och det är som så att när värmepumparna går in i kombidrift (Gör både värme och varmvatten) så går tanktempen upp till 80C.
Där har vi svaret på varför den gör som den gör, vi har haft någon mer som hört av sig.
Men frågan är egentligen varför den vill värma till 80 graderE Eldhand skrev:Jag fick detta "svar" från supporten, men det löser ju inget...
Hej,
Jag har hört mig för och det är som så att när värmepumparna går in i kombidrift (Gör både värme och varmvatten) så går tanktempen upp till 80C.
Där har vi svaret på varför den gör som den gör, vi har haft någon mer som hört av sig.
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Har du ställt fläkten på 70 % själv eller var den inställd så från början? Jag hade min på 60 % ursprungligen, sen sänkte Qvantum-säljaren den till 55 %.E Eldhand skrev:
Säljaren gjorde det för att det lät mindre då?JudgeSweden skrev:
Hos mig hade de nån manick och mätte ventilation/luftflöde och de höjde dessvärre från 60 till 65%.
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Ja, det var för att sänka ljudnivån lite. Men vet inte om det gjorde sån stor skillnad. Den låter ju mest när den producerar VV och det är ju inte allt för ofta. 🤪perosb skrev:
Nu har jag fått svar av Qvantum:
Att värmepumpen värmer upp tanken till 80 grader beror på att gradminuterna sjunkit så pass lågt att värmepumpen gått in i kombidrift. Det vill säga att det var ett behov att tillskott för uppvärmning. Oftast när man försöker gå in och detaljstyra så blir det sämre än att bara låta värmepumpen arbeta i lugn och ro.
Mvh Supporten
Så det verkar vara programmerat på det sättet att den ska göra detta. Konstigt tycker jag men inget fel säger dem. Då får jag helt enkelt lita på dem. Men hade önskat en annan programmering.
Att värmepumpen värmer upp tanken till 80 grader beror på att gradminuterna sjunkit så pass lågt att värmepumpen gått in i kombidrift. Det vill säga att det var ett behov att tillskott för uppvärmning. Oftast när man försöker gå in och detaljstyra så blir det sämre än att bara låta värmepumpen arbeta i lugn och ro.
Mvh Supporten
Så det verkar vara programmerat på det sättet att den ska göra detta. Konstigt tycker jag men inget fel säger dem. Då får jag helt enkelt lita på dem. Men hade önskat en annan programmering.
Vet inte med just Qvantum, men ofta finns vissa inställningar relaterade till detta i installatörsmenyerna.N Nyzzeed skrev:
Men det är generellt en grej som många inte fattar när man meckar med egna styrningar.
Alla styrsystem som jobbar enligt PID-principen integrerar differensen mellan är- och bör-värdet över tid och kvantifierar på så sätt under-/överskottet på värme = gradminuterna. Storleken på underskottet styr sedan effekten. Man kan dock tycka att en inomhusgivare borde dämpa den effekten avsevärt.
Jag hade den på 60 grader men testade att ställa upp till 70 för att se om det hjälpte angående " låg förångningstemp".. ser ingen skillnad och vet fortfarande inte vad en bra förångninhstemp är.....JudgeSweden skrev:
Ett önskemål till Qvantum skulle kunna vara att inkludera gradminuter info i api. Då kanske de skulle slippa alla frågor. På min andra vp, en 20 år gammal Thermia visas det på displayen. När gradmin är -60 slår kompressorn igång. Jag har QE4 på bortaläge sedan i måndags. Sedan midnatt, 17h sedan, lurar jag innegivaren så att pumpen tror det är 5 C varmare. Ingen elpatron sedan dess🙂N Nyzzeed skrev:Nu har jag fått svar av Qvantum:
Att värmepumpen värmer upp tanken till 80 grader beror på att gradminuterna sjunkit så pass lågt att värmepumpen gått in i kombidrift. Det vill säga att det var ett behov att tillskott för uppvärmning. Oftast när man försöker gå in och detaljstyra så blir det sämre än att bara låta värmepumpen arbeta i lugn och ro.
Mvh Supporten
Så det verkar vara programmerat på det sättet att den ska göra detta. Konstigt tycker jag men inget fel säger dem. Då får jag helt enkelt lita på dem. Men hade önskat en annan programmering.
Någon som kan säga hur mycket kompressorn drar vid max varvtal respektive vid mer ”normala” varvtal i en QE4 eller QE6 nu när det är lite kallare? Vill gärna jämföra med en icke-varvtalsreglerad (ej inventer) kompressor i en traditionell flvp som brukar vara på 500-600 watt.


