Jag fick detta "svar" från supporten, men det löser ju inget...

Hej,
Jag har hört mig för och det är som så att när värmepumparna går in i kombidrift (Gör både värme och varmvatten) så går tanktempen upp till 80C.
Där har vi svaret på varför den gör som den gör, vi har haft någon mer som hört av sig.
 
  • Wow
perosb och 1 till
  • Laddar…
E Eldhand skrev:
Jag fick detta "svar" från supporten, men det löser ju inget...

Hej,
Jag har hört mig för och det är som så att när värmepumparna går in i kombidrift (Gör både värme och varmvatten) så går tanktempen upp till 80C.
Där har vi svaret på varför den gör som den gör, vi har haft någon mer som hört av sig.
Men frågan är egentligen varför den vill värma till 80 grader
 
N Nyzzeed skrev:
Men frågan är egentligen varför den vill värma till 80 grader
Ja, och i mitt fall finns ingen logik, när detta händer finns inget behov av varmvatten och kompressorn puttrar på halvfart (ca 3000)....
 
  • Gilla
Mull129
  • Laddar…
Om jag ska variera mig och säga något positivt så är det roligt att se att när den puttrar fram på halv fart så utvinner den troligen mycket energi när den gör om 20 grader inluft till - 10 grader utluft :)
 
  • Schema över värmepumpens systemöversikt som visar temperaturer och flödesriktningar, inklusive -10° till 20.2° temperaturändring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JudgeSweden och 1 till
  • Laddar…
E Eldhand skrev:
Om jag ska variera mig och säga något positivt så är det roligt att se att när den puttrar fram på halv fart så utvinner den troligen mycket energi när den gör om 20 grader inluft till - 10 grader utluft :)
Har du ställt fläkten på 70 % själv eller var den inställd så från början? Jag hade min på 60 % ursprungligen, sen sänkte Qvantum-säljaren den till 55 %.
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Har du ställt fläkten på 70 % själv eller var den inställd så från början? Jag hade min på 60 % ursprungligen, sen sänkte Qvantum-säljaren den till 55 %.
Säljaren gjorde det för att det lät mindre då? ;)

Hos mig hade de nån manick och mätte ventilation/luftflöde och de höjde dessvärre från 60 till 65%.
 
perosb perosb skrev:
Säljaren gjorde det för att det lät mindre då? ;)

Hos mig hade de nån manick och mätte ventilation/luftflöde och de höjde dessvärre från 60 till 65%.
Ja, det var för att sänka ljudnivån lite. Men vet inte om det gjorde sån stor skillnad. Den låter ju mest när den producerar VV och det är ju inte allt för ofta. 🤪
 
Nu har jag fått svar av Qvantum:

Att värmepumpen värmer upp tanken till 80 grader beror på att gradminuterna sjunkit så pass lågt att värmepumpen gått in i kombidrift. Det vill säga att det var ett behov att tillskott för uppvärmning. Oftast när man försöker gå in och detaljstyra så blir det sämre än att bara låta värmepumpen arbeta i lugn och ro.

Mvh Supporten

Så det verkar vara programmerat på det sättet att den ska göra detta. Konstigt tycker jag men inget fel säger dem. Då får jag helt enkelt lita på dem. Men hade önskat en annan programmering.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
N Nyzzeed skrev:
Men hade önskat en annan programmering.
Vet inte med just Qvantum, men ofta finns vissa inställningar relaterade till detta i installatörsmenyerna.

Men det är generellt en grej som många inte fattar när man meckar med egna styrningar.
Alla styrsystem som jobbar enligt PID-principen integrerar differensen mellan är- och bör-värdet över tid och kvantifierar på så sätt under-/överskottet på värme = gradminuterna. Storleken på underskottet styr sedan effekten. Man kan dock tycka att en inomhusgivare borde dämpa den effekten avsevärt.
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Har du ställt fläkten på 70 % själv eller var den inställd så från början? Jag hade min på 60 % ursprungligen, sen sänkte Qvantum-säljaren den till 55 %.
Jag hade den på 60 grader men testade att ställa upp till 70 för att se om det hjälpte angående " låg förångningstemp".. ser ingen skillnad och vet fortfarande inte vad en bra förångninhstemp är.....
 
N Nyzzeed skrev:
Nu har jag fått svar av Qvantum:

Att värmepumpen värmer upp tanken till 80 grader beror på att gradminuterna sjunkit så pass lågt att värmepumpen gått in i kombidrift. Det vill säga att det var ett behov att tillskott för uppvärmning. Oftast när man försöker gå in och detaljstyra så blir det sämre än att bara låta värmepumpen arbeta i lugn och ro.

Mvh Supporten

Så det verkar vara programmerat på det sättet att den ska göra detta. Konstigt tycker jag men inget fel säger dem. Då får jag helt enkelt lita på dem. Men hade önskat en annan programmering.
Ett önskemål till Qvantum skulle kunna vara att inkludera gradminuter info i api. Då kanske de skulle slippa alla frågor. På min andra vp, en 20 år gammal Thermia visas det på displayen. När gradmin är -60 slår kompressorn igång. Jag har QE4 på bortaläge sedan i måndags. Sedan midnatt, 17h sedan, lurar jag innegivaren så att pumpen tror det är 5 C varmare. Ingen elpatron sedan dess🙂
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
Någon som kan säga hur mycket kompressorn drar vid max varvtal respektive vid mer ”normala” varvtal i en QE4 eller QE6 nu när det är lite kallare? Vill gärna jämföra med en icke-varvtalsreglerad (ej inventer) kompressor i en traditionell flvp som brukar vara på 500-600 watt.
 
Arvida Arvida skrev:
Någon som kan säga hur mycket kompressorn drar vid max varvtal respektive vid mer ”normala” varvtal i en QE4 eller QE6 nu när det är lite kallare? Vill gärna jämföra med en icke-varvtalsreglerad (ej inventer) kompressor i en traditionell flvp som brukar vara på 500-600 watt.
Graf med Qvantum-kompressorhastighet och total effekt över tid, datum 20 nov. Stabila toppar och dalar visas från kl 6 till 18.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förvisso "total effekt" så kanske lite för fläkt och annat.. (QE6)
 
  • Gilla
Eldhand och 1 till
  • Laddar…
Intressant att se!
Ser att din (QE6) kompressor aldrig går över 5000 rpm.
Jag har sett inlägg från QE4-ägare då kompressorn går på 7200 rpm.

Kan det vara så att QE6 har lägre max-varvtal än QE4?
 
Min QE6 har aldrig gått över 4000 rpm. Men är lite överdimensionerad för tillfället, finns planer på att öka boytan. Fläkten går bara på 45% så gissar det begränsar hur mycket frånluft kompressorn har att jobba med.
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.