7200 varv verkar vara det normala för QE-4:an. Ska man höja fläkten till 60 % kanske? 🤷🏻‍♂️
 
  • Översikt över kompressorenhet med temperaturer, fläkthastighet 55% och varvtal 7201 för QE-4, inklusive schematik och temperaturindikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över hydronisk enhet med temperaturer, flödeshastigheter och komponenter som fläktar och ventiler, för systemövervakning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu händer det igen.
Trots bortaläge, ingen smart control slår den på elpatronerna på i 30min (2,4kW), två timmar till nästa, osv. Ackumulatortanken (BT30) går upp till 80 från 50 grader och faller lika snabbt. Antingen sitter givaren BT30 väldigt högt upp i tanken, nära elpatronen eller så är värdet fel till API. Det är omöjligt att värma 175 liter med 30 grader med så lite energi. Även om man inkluderar kompressorn och ett Cop på 4 så räcker det inte. Isf, i mitt fall just den tiden 2,4kWh*0,5 + 1*0,5*4 = 3,4kWh. Vilket är ca hälften av energin som krävs. Eller så har jag räknat helt fel...
 
  • Diagram som visar varmvatten- temperatur över tid. Temperaturen varierar mellan 50 och 80 grader Celsius i en ackumulatortank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, min pump håller också på att värma tanken till 80 grader med elpatron än fast allt är avlaget (SmartControl, eltillsats, 2 vattengubbar), suck...
 
E Eldhand skrev:
Ja, min pump håller också på att värma tanken till 80 grader med elpatron än fast allt är avlaget (SmartControl, eltillsats, 2 vattengubbar), suck...
Har du mailat om detta till Qvantum-supporten? support.se@qvantum.com
 
Dessutom har du knappast cop4 när den värmer vv
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Har du mailat om detta till Qvantum-supporten? support.se@qvantum.com
ja, två gånger men utan svar.
 
Fantastisk pump det här. Börjar redan ångra att vi köpte en. Fick hem den onsdags förra veckan. Elpatronen läcker vatten. De reparerar det. Måndag elpatronen skenar. Tisdag kväll. Vi har 24 grader i huset för vi eldar och den fortsätter producera värme trotts att den styrs på innegivaren. Slår över till manuellt. Värme av, tillsats av. Varmvatten på. Står fortfarande att den producerar värme vid huset (symbolen för det) men det gör den inte om man kollar framledningstemp. Efter 1h på manuellt läge. Elpatronerna på på Max värmer vatten. Kompressorn startar inte ens. Slår över på auto igen låter den gå på det över natten. Vaknar av fellarm 33. Tar loss fronten på pumpen. Elpatronen läcker igen. Underbart.
Qvantum har slutat svara på mina mail så har gått till installatörsfirman istället. Som tur är har jag inte betalat något än.
 
E Eldhand skrev:
ja, två gånger men utan svar.
Bra, för det är viktigt att vi alla påtalar saker som inte fungerar som det ska. Ett uteblivet svar beror antagligen på att de tittar på det och svarar när de har något att meddela. De svarar snabbare på allmänna frågor än på kundspecifika frågor.
 
Nu uppstod ett nytt fenomen...
Den börjar göra varmvatten (utan eltillsats) när tanktemperaturen är 71 grader och den är inställd på 2 gubbar vatten...
 
  • Termostatdisplay visar ikon med två personer under en dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display med husikon och temperatur -1 grader, omgiven av pilar, moln och droppsymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm på värmepump med olika temperaturvärden och symboler, visar aktuella driftdata och fysiskt flödesdiagram för systemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över vattenkretsschema med temperaturer vid olika punkter, inklusive 71 grader central temperatur, på en värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K krambriw skrev:
Dessutom har du knappast cop4 när den värmer vv
Varför inte?
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Bra, för det är viktigt att vi alla påtalar saker som inte fungerar som det ska. Ett uteblivet svar beror antagligen på att de tittar på det och svarar när de har något att meddela. De svarar snabbare på allmänna frågor än på kundspecifika frågor.
Jag har också meddelat supporten om det jag ser och de har bekräftat och ska återkomma.
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
M Mull129 skrev:
Varför inte?
En kompressor blir mindre effektiv ju vamare vatten den ska värma. Effektivare när den värmer cirkulationsvatten med lägre temp. Att uppnå cop 4 vid vv värmning tror jag inte på om det inte finns mer konkreta fakta som styrker det (ifall det visar sig att det verkligen är cop 4 vid vv produktion är det mycket bra!)
 
K krambriw skrev:
En kompressor blir mindre effektiv ju vamare vatten den ska värma. Effektivare när den värmer cirkulationsvatten med lägre temp. Att uppnå cop 4 vid vv värmning tror jag inte på om det inte finns mer konkreta fakta som styrker det (ifall det visar sig att det verkligen är cop 4 vid vv produktion är det mycket bra!)
Det stämmer, jag var lite snabb med beräkningen vilket med ett lägre cop gör att det är ännu större anledning att tvivla på givarvärdet BT30, eller fundera över givarens och elpatronens placering.
QE4 scop 35 uppges vara 4,68 och scop 55 3,88 (scop är ju ett beräknat årsmedel). Ett lågt inställt värde på varmvatten, två gubbar i QE4 begränsar QT30 till ca 62 grader vilket normalt klaras av kompressorn.
 
E Eldhand skrev:
Now a new phenomenon has emerged...
It starts making hot water (without electric addition) when the tank temperature is 71 degrees and it is set to 2 gallons of water...
I think that the 71 degrees is not shown correctly. The water that goes to the heat exchanger is only 44,3 degrees and the water that goes into the tank is 60,6 degrees. With the setting on 2 persons, the water will heat up to about 64 degrees. I don't know why it shows 71 degrees.
 
E Eldhand skrev:
Something is very crazy.
Now the smart control is off, 2 buckets of water, and the compressor is simmering at 3200 and yet the auxiliary is running at 5 kW...
Are you sure? Normally you will see a value of 2Kw or 5 Kw. You see I,II,III but I don't think it means that it is using the electric element. This indicator appeared since 2 software updates.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.