137 044 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Detta hände precis:
-Pumpen i auto läge.
-Smart Control avstängd
-22 Grader inomhus (Önskat 19 grader)
- Framledningstemp 60,3 grader
- Vattentemperatur 57,3 (inställt på 2 gubbar)
Den slog igång alla 3 elpatroner. Vad ni dock kan se på bilden jag tog är att när de var igång verkar de som att den tappat framledningstempen. Se nästa bild när jag satt den på manuellt läge för att den inte ska bränna på med elpatronerna då är framledningstemp med igen. 4 min senare efter sista bilden var framledningstemp nere på 32 grader.
-Pumpen i auto läge.
-Smart Control avstängd
-22 Grader inomhus (Önskat 19 grader)
- Framledningstemp 60,3 grader
- Vattentemperatur 57,3 (inställt på 2 gubbar)
Den slog igång alla 3 elpatroner. Vad ni dock kan se på bilden jag tog är att när de var igång verkar de som att den tappat framledningstempen. Se nästa bild när jag satt den på manuellt läge för att den inte ska bränna på med elpatronerna då är framledningstemp med igen. 4 min senare efter sista bilden var framledningstemp nere på 32 grader.
Oj, BT11 (framledning) ska inte gå så högt annat än under en kort tid. Jag såg också att min framledning (golvvärme) sköt långt över måltemp korta stunder (i synk med elpatronerna). Det ser ut som att blandningsventilen inte styrs helt rätt när elpatronerna slagits på.N Nyzzeed skrev:Detta hände precis:
-Pumpen i auto läge.
-Smart Control avstängd
-22 Grader inomhus (Önskat 19 grader)
- Framledningstemp 60,3 grader
- Vattentemperatur 57,3 (inställt på 2 gubbar)
Den slog igång alla 3 elpatroner. Vad ni dock kan se på bilden jag tog är att när de var igång verkar de som att den tappat framledningstempen. Se nästa bild när jag satt den på manuellt läge för att den inte ska bränna på med elpatronerna då är framledningstemp med igen. 4 min senare efter sista bilden var framledningstemp nere på 32 grader.
Så gissningsvis en bugg i systemet då? Eftersom flera av oss har problem.M Mull129 skrev:
Tror inte att BT11 påverkas så lätt, om den inte är felmonterad (det är väl ett ntc som är tejpat på röret) . Jag har en QE4 och framledningstemp varierar, men inte mer än ca 3 grader, med enstaka korta toppar 6 grader över målet. Golvvärme mål över helgen ca 31-33 grader.E Ekna skrev:
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Det är ingen fara för golvvärmerören. De tål 70 grader kontinuerlig värme och 95 grader momentant. Är det ingjutet, så kommer det aldrig ens märkas. Är det däremot lagt i glespanel med plåtar så kan golvet ta stryk om det inte är ett golv anpassat för golvvärme.
Har limmad stavparkett på en björkplyfa, knäpper ordentligt när den skickar ut 60 grader till golvet efter den gjort varmvatten kan jag säga i golvet/rören. Dock är detta under cirka 20 sekunder och upplever inte att rören är så varma när den väl kör ut vattnet och hoppas inte det är någon fara 😅
Fick nu svar från supporten, via min installatör, angående varför min kompressor bara går upp till ca 3600 när den gör värme och varför helt plötsligt elpatronen hoppar in ibland till 80 grader (än fast det inte behövs o 2 värmegubbar).
Svaret jag fick var att i loggen ser de att totalt sett sedan installationen i sommras så har elpatronen inte gått mycket och att kompressorn inte vill gasa på mer för att den begränsas sig av låg förångnings-temp (gissar att det är BT 22).
Det är ju inte svar på alla mina funderingar men jag blir intresserad av vad som är "låg förångnings-temp".
När den nu puttrar på 3100 så ligger förångnings-tempen på ca -5 grader.
Vad ligger era förångningstemperaturer på vid ett visst varvtal på kopressorn?
Någon som vet vad "för låg förångninngs-temp" är?
Någon som vet vad som påverkar förångnings-tempen och hur man kan åtgärda detta?
Svaret jag fick var att i loggen ser de att totalt sett sedan installationen i sommras så har elpatronen inte gått mycket och att kompressorn inte vill gasa på mer för att den begränsas sig av låg förångnings-temp (gissar att det är BT 22).
Det är ju inte svar på alla mina funderingar men jag blir intresserad av vad som är "låg förångnings-temp".
När den nu puttrar på 3100 så ligger förångnings-tempen på ca -5 grader.
Vad ligger era förångningstemperaturer på vid ett visst varvtal på kopressorn?
Någon som vet vad "för låg förångninngs-temp" är?
Någon som vet vad som påverkar förångnings-tempen och hur man kan åtgärda detta?
Redigerat:
Här är 2 bilder från igår på min QE-6:a.. Första gången jag sett kompressorn jobba på ordentligt..E Eldhand skrev:Fick nu svar från supporten, via min installatör, angående varför min kompressor bara går upp till ca 3600 när den gör värme och varför helt plötsligt elpatronen hoppar in ibland till 80 grader (än fast det inte behövs o 2 värmegubbar).
Svaret jag fick var att i loggen ser de att totalt sett sedan installationen i sommras så har elpatronen inte gått mycket och att kompressorn inte vill gasa på mer för att den begränsas sig av låg förångnings-temp (gissar att det är BT 22).
Det är ju inte svar på alla mina funderingar men jag blir intresserad av vad som är "låg förångnings-temp".
När den nu puttrar på 3100 så ligger förångnings-tempen på ca -5 grader.
Vad ligger era förångningstemperaturer på vid ett visst varvtal på kopressorn?
Någon som vet vad "för låg förångninngs-temp" är?
Någon som vet vad som påverkar förångnings-tempen och hur man kan åtgärda detta?
min ligger på +0,9 nu vid 7200 varvE Eldhand skrev:Fick nu svar från supporten, via min installatör, angående varför min kompressor bara går upp till ca 3600 när den gör värme och varför helt plötsligt elpatronen hoppar in ibland till 80 grader (än fast det inte behövs o 2 värmegubbar).
Svaret jag fick var att i loggen ser de att totalt sett sedan installationen i sommras så har elpatronen inte gått mycket och att kompressorn inte vill gasa på mer för att den begränsas sig av låg förångnings-temp (gissar att det är BT 22).
Det är ju inte svar på alla mina funderingar men jag blir intresserad av vad som är "låg förångnings-temp".
När den nu puttrar på 3100 så ligger förångnings-tempen på ca -5 grader.
Vad ligger era förångningstemperaturer på vid ett visst varvtal på kopressorn?
Någon som vet vad "för låg förångninngs-temp" är?
Någon som vet vad som påverkar förångnings-tempen och hur man kan åtgärda detta?




