JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Svar från Qvantum gällande att stänga av elpatronen. Kurvan nedan gäller om man har radiatorer, som jag har, för jag ville se kurvan som pannan jobbar mot.
Jag hade ju klickat ur varmvatten men hände ändå
 
N Nyzzeed skrev:
Jag hade ju klickat ur varmvatten men hände ändå
Maila supporten och meddela dem det.
 
  • Gilla
Nyzzeed
  • Laddar…
E Eldhand skrev:
Hej,
Jag har maillat "support.se@qvantum.com" flera gånger nu utan att få något svar....
Använder ni den mailadressen eller finns det annat sätt att få tag i supporten?
Jag har mailat två gånger idag och fått svar inom en timme båda gångerna på den mailadressen.
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Maila supporten och meddela dem det.
Yes jag har gjort väntar fortfarande på svar
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
Detta hände precis:
-Pumpen i auto läge.
-Smart Control avstängd
-22 Grader inomhus (Önskat 19 grader)
- Framledningstemp 60,3 grader
- Vattentemperatur 57,3 (inställt på 2 gubbar)
Den slog igång alla 3 elpatroner. Vad ni dock kan se på bilden jag tog är att när de var igång verkar de som att den tappat framledningstempen. Se nästa bild när jag satt den på manuellt läge för att den inte ska bränna på med elpatronerna då är framledningstemp med igen. 4 min senare efter sista bilden var framledningstemp nere på 32 grader.
 
  • Översikt av hydronisk enhet med temperaturer och inställningar, framledningstemp 57,1°C, inomhustemp 22°C, utomhustemp -0,7°C, elpatroner aktiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av systemöversikt för kompressorenhet med olika temperaturdata och symboler som visar systemets konfiguration och funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Systemöversikt av hydronisk enhet med temperaturavläsningar och flödesdetaljer, visar uppvärmningsstatus och aktuell vattentemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nyzzeed skrev:
Detta hände precis:
-Pumpen i auto läge.
-Smart Control avstängd
-22 Grader inomhus (Önskat 19 grader)
- Framledningstemp 60,3 grader
- Vattentemperatur 57,3 (inställt på 2 gubbar)
Den slog igång alla 3 elpatroner. Vad ni dock kan se på bilden jag tog är att när de var igång verkar de som att den tappat framledningstempen. Se nästa bild när jag satt den på manuellt läge för att den inte ska bränna på med elpatronerna då är framledningstemp med igen. 4 min senare efter sista bilden var framledningstemp nere på 32 grader.
Oj, BT11 (framledning) ska inte gå så högt annat än under en kort tid. Jag såg också att min framledning (golvvärme) sköt långt över måltemp korta stunder (i synk med elpatronerna). Det ser ut som att blandningsventilen inte styrs helt rätt när elpatronerna slagits på.
 
M Mull129 skrev:
Oj, BT11 (framledning) ska inte gå så högt annat än under en kort tid. Jag såg också att min framledning (golvvärme) sköt långt över måltemp korta stunder (i synk med elpatronerna). Det ser ut som att blandningsventilen inte styrs helt rätt när elpatronerna slagits på.
Så gissningsvis en bugg i systemet då? Eftersom flera av oss har problem.
 
N Nyzzeed skrev:
Så gissningsvis en bugg i systemet då? Eftersom flera av oss har problem.
Bt11 är alltid varm när vp gör varmvatten, vilket den förmodligen gör i din bild. Jag antar att sensorn sitter så nära rent fysiskt så att den påverkas utan att det strömmar vatten i röret.
 
E Ekna skrev:
Bt11 är alltid varm när vp gör varmvatten, vilket den förmodligen gör i din bild. Jag antar att sensorn sitter så nära rent fysiskt så att den påverkas utan att det strömmar vatten i röret.
Tror inte att BT11 påverkas så lätt, om den inte är felmonterad (det är väl ett ntc som är tejpat på röret) . Jag har en QE4 och framledningstemp varierar, men inte mer än ca 3 grader, med enstaka korta toppar 6 grader över målet. Golvvärme mål över helgen ca 31-33 grader.
 
Hos mig (qe6) visar bt11 alltid höga temperaturer när pannan gör varmvatten. Blev orolig i början att den skickade ut på tok för varmt vatten till golvvärmen, men rören i sig har aldrig varit varma så...
 
Det är ingen fara för golvvärmerören. De tål 70 grader kontinuerlig värme och 95 grader momentant. Är det ingjutet, så kommer det aldrig ens märkas. Är det däremot lagt i glespanel med plåtar så kan golvet ta stryk om det inte är ett golv anpassat för golvvärme.
 
B
Har limmad stavparkett på en björkplyfa, knäpper ordentligt när den skickar ut 60 grader till golvet efter den gjort varmvatten kan jag säga i golvet/rören. Dock är detta under cirka 20 sekunder och upplever inte att rören är så varma när den väl kör ut vattnet och hoppas inte det är någon fara 😅
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
Fick nu svar från supporten, via min installatör, angående varför min kompressor bara går upp till ca 3600 när den gör värme och varför helt plötsligt elpatronen hoppar in ibland till 80 grader (än fast det inte behövs o 2 värmegubbar).
Svaret jag fick var att i loggen ser de att totalt sett sedan installationen i sommras så har elpatronen inte gått mycket och att kompressorn inte vill gasa på mer för att den begränsas sig av låg förångnings-temp (gissar att det är BT 22).
Det är ju inte svar på alla mina funderingar men jag blir intresserad av vad som är "låg förångnings-temp".
När den nu puttrar på 3100 så ligger förångnings-tempen på ca -5 grader.

Vad ligger era förångningstemperaturer på vid ett visst varvtal på kopressorn?
Någon som vet vad "för låg förångninngs-temp" är?
Någon som vet vad som påverkar förångnings-tempen och hur man kan åtgärda detta?
 
Redigerat:
E Eldhand skrev:
Fick nu svar från supporten, via min installatör, angående varför min kompressor bara går upp till ca 3600 när den gör värme och varför helt plötsligt elpatronen hoppar in ibland till 80 grader (än fast det inte behövs o 2 värmegubbar).
Svaret jag fick var att i loggen ser de att totalt sett sedan installationen i sommras så har elpatronen inte gått mycket och att kompressorn inte vill gasa på mer för att den begränsas sig av låg förångnings-temp (gissar att det är BT 22).
Det är ju inte svar på alla mina funderingar men jag blir intresserad av vad som är "låg förångnings-temp".
När den nu puttrar på 3100 så ligger förångnings-tempen på ca -5 grader.

Vad ligger era förångningstemperaturer på vid ett visst varvtal på kopressorn?
Någon som vet vad "för låg förångninngs-temp" är?
Någon som vet vad som påverkar förångnings-tempen och hur man kan åtgärda detta?
Här är 2 bilder från igår på min QE-6:a.. Första gången jag sett kompressorn jobba på ordentligt..
 
  • Diagram över QE-6:a med temperaturdata som visar kompressorns drift, inkluderar temperaturer, flödesriktningar och systemkomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över QE-6-systemets temperaturer och tryck, visar flöden och värden vid olika punkter inklusive 60% och 5239, vid användning av kompressor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Eldhand skrev:
Fick nu svar från supporten, via min installatör, angående varför min kompressor bara går upp till ca 3600 när den gör värme och varför helt plötsligt elpatronen hoppar in ibland till 80 grader (än fast det inte behövs o 2 värmegubbar).
Svaret jag fick var att i loggen ser de att totalt sett sedan installationen i sommras så har elpatronen inte gått mycket och att kompressorn inte vill gasa på mer för att den begränsas sig av låg förångnings-temp (gissar att det är BT 22).
Det är ju inte svar på alla mina funderingar men jag blir intresserad av vad som är "låg förångnings-temp".
När den nu puttrar på 3100 så ligger förångnings-tempen på ca -5 grader.

Vad ligger era förångningstemperaturer på vid ett visst varvtal på kopressorn?
Någon som vet vad "för låg förångninngs-temp" är?
Någon som vet vad som påverkar förångnings-tempen och hur man kan åtgärda detta?
min ligger på +0,9 nu vid 7200 varv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.