Jag frågade Qvantum angående effektbegränsning pga effekttariffer och fick som svar: ”Vi jobbar på en lösning som en schemaläggning där man kan välja under vissa dagar/timmar där den inte får köra.”
 
  • Gilla
Ekna och 1 till
  • Laddar…
N Nyzzeed skrev:
Men du hade alltså Smart Control helt av och det hände ändå? Ja jag menar att jag slagit av ”inkludera varmvatten” 😁
Jag hade på SmartControl men "Inlägg 680" hade smart control helt av igår och samma problem...
Nu har jag stängt av smartcontroll (igen) och hoppas på det bästa...
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Det är rätt uppenbart att den värmer vattnet upp till 80 grader med elpatronen, för att sen värmeväxla det till sekundärsystemet. För jag hade 80 grader i pannan för 30 min sedan och nu har jag 69. Skickar ut 52 grader till radiatorerna nu med -8 ute.
Det låter troligt MEN då betyder ju inställningen "tillsats av" ingenting. För då använder den ju tillsatsen även till att värma huset (än fast man valt att den inte ska göra det). Den gör även detta än fast inte kompressorn jobbar på max... I mitt fall kör kompressorn på bara ca 3000 och som jag har förstått det ska den kunna öka till ca 7000?
 
E Eldhand skrev:
Det låter troligt MEN då betyder ju inställningen "tillsats av" ingenting. För då använder den ju tillsatsen även till att värma huset (än fast man valt att den inte ska göra det). Den gör även detta än fast inte kompressorn jobbar på max... I mitt fall kör kompressorn på bara ca 3000 och som jag har förstått det ska den kunna öka till ca 7000?
Min ligger och kör på 7200.
 
  • Hydronisk enhet systemöversikt med temperaturdata: BT10 48.6°, BT13 42.1°, BT31 44.6°, BT11 49.3°, BT34 36.1°, BT33 23.6°, EB1 69°, Calc Supply 40.8°.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över ett system för hydronisk enhet och kompressorenhet, med temperaturen 7200 markerad i mitten. Temperaturer visas med pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Min ligger och kör på 7200.
Intressant!
Jag har en QE6, om jag minns rätt har du en QE4?
Jag har aldrig sett min gå äver 4500...
Någon som har en QE6 som har sett att den går upp mot 7000?
 
E Eldhand skrev:
Intressant!
Jag har en QE6, om jag minns rätt har du en QE4?
Jag har aldrig sett min gå äver 4500...
Någon som har en QE6 som har sett att den går upp mot 7000?
Stämmer bra. 😊 Den låter lite som ett jetplan som ska lyfta om man är i närheten av den, haha.
 
E Eldhand skrev:
Intressant!
Jag har en QE6, om jag minns rätt har du en QE4?
Jag har aldrig sett min gå äver 4500...
Någon som har en QE6 som har sett att den går upp mot 7000?
Jag har QE4 ligger i 7200 och maxar när det är kallt
 
Något är väldigt galet.
Nu är smartcontrol av, 2 gubbar vatten, och kompressorn puttrar på 3200 och ändå går tillsatsen på 5 kw...
 
  • Diagram över systemöversikt för kompressorenhet, med olika temperaturavläsningar och flödesriktningar markerade, inklusive kompressorns status.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över hydroniska och kompressorenheter med temperaturer och flöden, visar en systemöversikt med olika givare och inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
E Eldhand skrev:
Något är väldigt galet.
Nu är smartcontrol av, 2 gubbar vatten, och kompressorn puttrar på 3200 och ändå går tillsatsen på 5 kw...
Du verkar ha andra problem än mig då, för min kompressor går iaf fullt när elpatronen går in
 
E Eldhand skrev:
Det låter troligt MEN då betyder ju inställningen "tillsats av" ingenting. För då använder den ju tillsatsen även till att värma huset (än fast man valt att den inte ska göra det). Den gör även detta än fast inte kompressorn jobbar på max... I mitt fall kör kompressorn på bara ca 3000 och som jag har förstått det ska den kunna öka till ca 7000?
Vår QE4 går upp till 7200 rpm. Nu har jag slagit på bortaläget (vi bor inte fulltid i huset). Kommer inte ihåg när senaste mjukvaruuppdateringen var men det är ju möjligt att de introducerade ett problem med tillsatsstyrningen som märktes först nu när det blev lite kallare. De har skruvat på bortaläget och sänkt måltemperaturen inne och bortser helt från att prioritera varmvatten. Nu tillåts tanken gå ner till framledningstemp för golvvärmen innan kompressorn slår på. Tyvärr fungerar inte återgång till normalläge, den fastnar i 15 graders inställning för innetemp. Man måste justera upp innetempsmålet från appen själv. Man lär sig det den hårda, kalla vägen..
 
Fick följande svar av Qvantum nu:
Tog en bild på grafen på er maskin. Här ser ni att den har en del gradminuter att ta igen då den behöver göra både varmvatten samt värme.

Men håller inte riktigt med. Ligger ju på
19,7 i innetemperatur. Önskad är 19.
Och varför kör den alla patroner på en gång? Hade väl räckt att skjuta till med
1?
 
  • Graf med temperatur- och värmekurvor för värmepump. Viserar inomhustemperatur, inställd temperatur, gradminuter, samt elektriska relästatusar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mull129
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Visserligen är golvvärme ett trögt system, i synnerhet om det är ingjutna slingor. Men systemet börjar redan pytsa ut värme vid 15 grader (beroende på inställning på pannan) och successivt bygga upp värmen i plattan. Dock så tar en temperaturförändring ca 18-24 timmar att slå igenom, så en lägre temperatur på termostaten är att föredra, annars kommer det bli väldigt varmt dagtid och lägg sen till eventuell solinstrålning. 🥵 Så det gäller att ha ett reglersystem som är välbalanserat.

Det går att se på framledningen om pannan är med i matchen. Vid -20 grader utetemperatur ska systemet skicka ut ca 35 grader i plattan, det är den så kallade dimensionerade temperaturen. Så kolla kurvan och korrigera därefter. Runt nollan brukar de flesta värmesystem ha det lite jobbigt, så där är det bra om man kan knäcka upp kurvan lite mellan +5 till -5.

Menade om temperaturen hoppar från mellan +5 till - 10 som den gjorde här så hinner inte pumpen värma upp plattan sakta, delta-temperaturen mellan ut och in blir för stor så den mäktar inte med det utan tillskott. Vilket skulle kunna tänkas förklara grafen.
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
Svar från Qvantum gällande att stänga av elpatronen. Kurvan nedan gäller om man har radiatorer, som jag har, för jag ville se kurvan som pannan jobbar mot.
 
  • Diagram över värmekurva för radiatorer med inställningar som maximal och minsta framledningstemperatur, samt pumpens hastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag har maillat "support.se@qvantum.com" flera gånger nu utan att få något svar....
Använder ni den mailadressen eller finns det annat sätt att få tag i supporten?
 
E Eldhand skrev:
Hej,
Jag har maillat "support.se@qvantum.com" flera gånger nu utan att få något svar....
Använder ni den mailadressen eller finns det annat sätt att få tag i supporten?
Jag har ringt de nån gång, men tror deras support är mer avsett för installatörer ;)
I mitt fall pratade jag först med min installatör som fick "ok" på att jag ringde deras support.
https://www.qvantum.com/sv/support-installator/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.