99 500 läst ·
826 svar
100k läst
826 svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
N Nyzzeed skrev:
Kanske fungerar det men då antar jag att du även missar att varmvatten värms proaktivt när det är billig el.N Nyzzeed skrev:
Jag har haft Smartcontrol avstängt nästan en månad eftersom det rent kostnadsmässigt inte fungerar. Väldigt förvånande att även min pump gick bananas och värmde till 80 grader. Inställd på 2 gubbar. Men,.. kurvan ser konstig ut med väldigt brant minskning i temp.E Eldhand skrev:
Kan det tänkas att det är första kalla dagen (vi hade cirka tio minus) och att hela plattan "behöver" värmas upp snabbt, vilket pumpen behöver använda eltillskott för att klara av. Nästa gång är förhoppningsvis plattan uppvärmd så systemet inte ligger lika mycket back... En teori bara (som utgår från att du har platta och golvvärme).M Mull129 skrev:
Husägare
· Västmanland
· 109 inlägg
Visserligen är golvvärme ett trögt system, i synnerhet om det är ingjutna slingor. Men systemet börjar redan pytsa ut värme vid 15 grader (beroende på inställning på pannan) och successivt bygga upp värmen i plattan. Dock så tar en temperaturförändring ca 18-24 timmar att slå igenom, så en lägre temperatur på termostaten är att föredra, annars kommer det bli väldigt varmt dagtid och lägg sen till eventuell solinstrålning. 🥵 Så det gäller att ha ett reglersystem som är välbalanserat.E Ekna skrev:Kan det tänkas att det är första kalla dagen (vi hade cirka tio minus) och att hela plattan "behöver" värmas upp snabbt, vilket pumpen behöver använda eltillskott för att klara av. Nästa gång är förhoppningsvis plattan uppvärmd så systemet inte ligger lika mycket back... En teori bara (som utgår från att du har platta och golvvärme).
Det går att se på framledningen om pannan är med i matchen. Vid -20 grader utetemperatur ska systemet skicka ut ca 35 grader i plattan, det är den så kallade dimensionerade temperaturen. Så kolla kurvan och korrigera därefter. Runt nollan brukar de flesta värmesystem ha det lite jobbigt, så där är det bra om man kan knäcka upp kurvan lite mellan +5 till -5.
Samma problem hos mig också igen denna morgon....
Kompressorn puttrar lite på ca 3000 och tillsattsen går fullt och värmer vattnet till 80 grader. (2 gubbar)... jag slog på manuellt läge för att få den att sluta använda tillsatsen...
Nu får Quantum rycka upp sig!!
Kompressorn puttrar lite på ca 3000 och tillsattsen går fullt och värmer vattnet till 80 grader. (2 gubbar)... jag slog på manuellt läge för att få den att sluta använda tillsatsen...
Nu får Quantum rycka upp sig!!
Ja lite dumt.E Eldhand skrev:
Här har vi två tariffer, höglast effekttariff börjar vid 0700...precis när pumpen maxar för att spara 20öre på elpriset.
Flippade också över till manuell då stannade allt ..
Antar att du menar att du slagit av "inkludera varmvatten". Det hade jag också gjort men det hjälpte inte....N Nyzzeed skrev:
Ännu värre är att det inte verkar hjälpa att slå av smart controll helt, den värmer ändå upp vattnet till 80 grader än fast man har 2 gubbar och kompressorn går bara på ca 3000 för att hålla värmen...
Ja, min stannade helt också.... slog tillbaka till auto och då glömde den bort att köra tillsatsen (för det behövs ju inte)....perosb skrev:
Husägare
· Västmanland
· 109 inlägg
Det är rätt uppenbart att den värmer vattnet upp till 80 grader med elpatronen, för att sen värmeväxla det till sekundärsystemet. För jag hade 80 grader i pannan för 30 min sedan och nu har jag 69. Skickar ut 52 grader till radiatorerna nu med -8 ute.
Men du hade alltså Smart Control helt av och det hände ändå? Ja jag menar att jag slagit av ”inkludera varmvatten” 😁E Eldhand skrev:Antar att du menar att du slagit av "inkludera varmvatten". Det hade jag också gjort men det hjälpte inte....
Ännu värre är att det inte verkar hjälpa att slå av smart controll helt, den värmer ändå upp vattnet till 80 grader än fast man har 2 gubbar och kompressorn går bara på ca 3000 för att hålla värmen...