E Eldhand skrev:
Samma problem för mig...
Bor i S3 och har 2 gubbar varmvatten, avstängd eltillsats.... ändå värmde den vattnet till 78 grader kl 15 med eltillsats och sammtidigt gjorde kompressorn värme än fast framledningstemp var högre än önskad...
Hur kommer man i kontakt med supporten på Qvantum?
support.se@qvantum.com
 
Men jag köper fortfarande inte förklaringen att den körde värme samtidigt som varmvatten. Att den kör varmvatten för att bygga upp en buffert pga elpriser, okej det köper jag men innertemperaturen var 1 grad över önskat värde.
 
perosb perosb skrev:
[bild]
2 gubbars.
Graph showing temperature over time, starting at 65°C, spiking at 72°C, then gradually decreasing to 58°C from 8 PM on Nov 17 to 4 PM.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min gjorde inte det.. men jag har 4 gubbar..
 
N Nyzzeed skrev:
Men jag köper fortfarande inte förklaringen att den körde värme samtidigt som varmvatten. Att den kör varmvatten för att bygga upp en buffert pga elpriser, okej det köper jag men innertemperaturen var 1 grad över önskat värde.
Den kan inte producera både värme och varmvatten samtidigt. Det är två olika symboler för det, antingen tre vågor eller en vattendroppe. När den producerar varmvatten går tempen i sekundärkretsen ner. Har man radiatorer så märks det direkt på dem för att de blir kallare.
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Den kan inte producera både värme och varmvatten samtidigt. Det är två olika symboler för det, antingen tre vågor eller en vattendroppe. När den producerar varmvatten går tempen i sekundärkretsen ner. Har man radiatorer så märks det direkt på dem för att de blir kallare.
Okej, jag tänkte mest på att Qvantum svar var ”Vad jag kan se så gör den både varmvatten och värme samtidigt och i detta kombiläge behöver den hjälp av elpatron.” 😊
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Det är två olika symboler för det
Släcks inte varmvatten droppen när den kör bara elpatron? Så den kanske kan köra elpatron för vatten och kompressorn för värme.."kombi"
 
Redigerat:
Men har ni några bra idéer på hur man kan undvika såna här toppar? 😊
 
N Nyzzeed skrev:
Okej, jag tänkte mest på att Qvantum svar var ”Vad jag kan se så gör den både varmvatten och värme samtidigt och i detta kombiläge behöver den hjälp av elpatron.” 😊
Den värmer sekundärkretsen med hjälp av varmvattnet genom en värmeväxlare. Allt vatten går genom en växlare, eftersom det är två skilda system. Så man kan ju säga att den producerar båda sakerna samtidigt, men vid VV-produktion så visas droppen och tankens temperatur ökar. Vid värmeproduktion så visas vågorna och då kör värmeväxlaren. Elpatronen används för att värma varmvattnet, men den används inte för att värma sekundärkretsen. Maxtemp utan elpatron brukar landa runt 56-59 grader. Elpatronen kan skjuta upp det till 70, 80 eller 90 grader. Endast flexready-funktionen kan skjuta upp det till 90 grader, men den funktionen är inte igång än.

Så har jag fått det förklarat av Qvantums säljare.
 
  • Gilla
Nyzzeed
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Den kan inte producera både värme och varmvatten samtidigt. Det är två olika symboler för det, antingen tre vågor eller en vattendroppe. När den producerar varmvatten går tempen i sekundärkretsen ner. Har man radiatorer så märks det direkt på dem för att de blir kallare.
Tydligen kan den det...
Jag studerade detta live idag vid pumpen. På displayen visades värmesymbolen och växelväntilen (QM10) var off (då gör den värme). MEN eltillsatsen var på 5 kw och gjorde varmvatten till 78 grader...
 
N Nyzzeed skrev:
Men har ni några bra idéer på hur man kan undvika såna här toppar? 😊
Jag slog av smartcontrol tills vidare...
 
E Eldhand skrev:
Jag slog av smartcontrol tills vidare...
Denna månaden är ju redan fucked så kan likaväl ha kvar min på 😂
Men de bör ju släppa något så man kan effektbegränsa dagtid eller något framöver. Vi är ett ganska stort gäng som har effekttariff och alla kommer ju få inom 1 år…Om jag inte har fel så kan man spärra elpatronen i Nibe mellan vissa tider… Fick min pump för snart en vecka sedan och är ju inte superimponerad efter idag 🤦‍♂️
 
N Nyzzeed skrev:
Denna månaden är ju redan fucked så kan likaväl ha kvar min på 😂
Men de bör ju släppa något så man kan effektbegränsa dagtid eller något framöver. Vi är ett ganska stort gäng som har effekttariff och alla kommer ju få inom 1 år…Om jag inte har fel så kan man spärra elpatronen i Nibe mellan vissa tider… Fick min pump för snart en vecka sedan och är ju inte superimponerad efter idag 🤦‍♂️
Här kan man slå av tillsats MEN den kan tydligen ändå gå igång (än fast man har på 2 gubbar vatten)....
 
  • Skärmbild av en mobilapplikation som visar serviceläge för en värmepump med alternativet "Tillåt tillsats" inställt på "Nej". Utomhustemperatur: -3,5°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Eldhand skrev:
Här kan man slå av tillsats MEN den kan tydligen ändå gå igång (än fast man har på 2 gubbar vatten)....
Ja men man kan även ställa ned effekten på elpatronerna i servicemenyn va? Funderar på att ställa ned den ganska rejält. Vad kan det få för konsekvenser? Mer än kallt vatten eller kallt hus
 
E Eldhand skrev:
Här kan man slå av tillsats MEN den kan tydligen ändå gå igång (än fast man har på 2 gubbar vatten)....
Men det påverkar bara VV-produktionen inte VS. Jag tror Smart Control kan slå till elpatronen för att få upp tempen i tanken pga framtida prisnivå, så det finns tillräckligt med lagrad effekt för att kunna värma huset genom värmeväxlaren. Det skulle vara intressant att få se algoritmerna för SC-funktionen.
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
N Nyzzeed skrev:
Ja men man kan även ställa ned effekten på elpatronerna i servicemenyn va? Funderar på att ställa ned den ganska rejält. Vad kan det få för konsekvenser? Mer än kallt vatten eller kallt hus
Var bara försiktig så du inte begränsar den via funktionen för nybygge. Då spärras elpatronen permanent :)
 
  • Gilla
Nyzzeed och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.