137 064 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
support.se@qvantum.comE Eldhand skrev:
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Den kan inte producera både värme och varmvatten samtidigt. Det är två olika symboler för det, antingen tre vågor eller en vattendroppe. När den producerar varmvatten går tempen i sekundärkretsen ner. Har man radiatorer så märks det direkt på dem för att de blir kallare.N Nyzzeed skrev:
Okej, jag tänkte mest på att Qvantum svar var ”Vad jag kan se så gör den både varmvatten och värme samtidigt och i detta kombiläge behöver den hjälp av elpatron.” 😊JudgeSweden skrev:
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Den värmer sekundärkretsen med hjälp av varmvattnet genom en värmeväxlare. Allt vatten går genom en växlare, eftersom det är två skilda system. Så man kan ju säga att den producerar båda sakerna samtidigt, men vid VV-produktion så visas droppen och tankens temperatur ökar. Vid värmeproduktion så visas vågorna och då kör värmeväxlaren. Elpatronen används för att värma varmvattnet, men den används inte för att värma sekundärkretsen. Maxtemp utan elpatron brukar landa runt 56-59 grader. Elpatronen kan skjuta upp det till 70, 80 eller 90 grader. Endast flexready-funktionen kan skjuta upp det till 90 grader, men den funktionen är inte igång än.N Nyzzeed skrev:
Så har jag fått det förklarat av Qvantums säljare.
Tydligen kan den det...JudgeSweden skrev:
Jag studerade detta live idag vid pumpen. På displayen visades värmesymbolen och växelväntilen (QM10) var off (då gör den värme). MEN eltillsatsen var på 5 kw och gjorde varmvatten till 78 grader...
Denna månaden är ju redan fucked så kan likaväl ha kvar min på 😂E Eldhand skrev:
Men de bör ju släppa något så man kan effektbegränsa dagtid eller något framöver. Vi är ett ganska stort gäng som har effekttariff och alla kommer ju få inom 1 år…Om jag inte har fel så kan man spärra elpatronen i Nibe mellan vissa tider… Fick min pump för snart en vecka sedan och är ju inte superimponerad efter idag 🤦♂️
Här kan man slå av tillsats MEN den kan tydligen ändå gå igång (än fast man har på 2 gubbar vatten)....N Nyzzeed skrev:Denna månaden är ju redan fucked så kan likaväl ha kvar min på 😂
Men de bör ju släppa något så man kan effektbegränsa dagtid eller något framöver. Vi är ett ganska stort gäng som har effekttariff och alla kommer ju få inom 1 år…Om jag inte har fel så kan man spärra elpatronen i Nibe mellan vissa tider… Fick min pump för snart en vecka sedan och är ju inte superimponerad efter idag 🤦♂️
Ja men man kan även ställa ned effekten på elpatronerna i servicemenyn va? Funderar på att ställa ned den ganska rejält. Vad kan det få för konsekvenser? Mer än kallt vatten eller kallt husE Eldhand skrev:
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Men det påverkar bara VV-produktionen inte VS. Jag tror Smart Control kan slå till elpatronen för att få upp tempen i tanken pga framtida prisnivå, så det finns tillräckligt med lagrad effekt för att kunna värma huset genom värmeväxlaren. Det skulle vara intressant att få se algoritmerna för SC-funktionen.E Eldhand skrev:
Var bara försiktig så du inte begränsar den via funktionen för nybygge. Då spärras elpatronen permanentN Nyzzeed skrev: