Hej!
Ny på Qvantum. Kan någon förklara denna skärmen lite närmre? Vad är det jag prioriterar? Om jag sätter låg prio kommer den då vänta med att värma vatten till elen är billig?
 
  • Skärminställningar för värmepumpens varmvatten med val för prioritet och utgående temperatur, båda inställda på normal nivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N John Widegren1 skrev:
Hej!
Ny på Qvantum. Kan någon förklara denna skärmen lite närmre? Vad är det jag prioriterar? Om jag sätter låg prio kommer den då vänta med att värma vatten till elen är billig?
Nej, den inställningen har inget med Smart Control att göra, som värmer efter elpriset. Smart Control har sina egna tre olika lägen.

Prioritet: Ju högre desto mer varmvatten produceras. Jag har den på Normal.
Temperatur ut: Hur mycket av det värmda vattnet i tanken som ska gå till varmvatten. Jag har den på +.

Man prioriterar bort värmen alltså, eftersom vattnet i tanken används både till värme och varmvatten.

Så har jag fått det förklarat av Qvantums säljare.
 
E Eldhand skrev:
Hej,
Har nu följt lite mer noggrant hur det fungerar med EKO-läge (följa elpriset) och är inte så imponerad längre. Tex idag vid elpris-pikarna sänkte den inte kalkylerad temp (framatnings-temp som den jobba mot)... Har även sett att när den väl ökar värmen inför elpikar så gör den det 1-2 timmar för sent så ökningen kommer in på den dyra elpriset.
Undrar hur det blir nu med kvarts-priser?..
Skulle vara roligt att veta hur de gör beräkningarna?..
Hej,
Nu har sett hur detta kan hända....
Om man har inställt på 2 gubbar vatten och slår av eco-styrning då hoppar den automatiskt upp till 3 gubbar vatten och då kan elpatronen aktiveras....
Så var vaksam om ni slår av/på eco-läget att ni har rätt antal vatten gubbar....
 
  • Gilla
Berjeb
  • Laddar…
Måste säga att jag är imponerad av min QE6’a ändå. Tack vare eminent plugin till HA och kontinuerlig utveckling av pumpen så har jag se att jag klarat hela hösten fram till igår innan tillskott behövts.

Ett rejält lyft gentemot min gamla Nibe 360p som mest levde på tillskott. Över förväntan.

Det enda jag saknar är väl nån form av ”grid reward” för det ”termiska batteriet” som verkar tyna bort som koncept. Men är väl som med elbilarnas reward, man tjänar mer på att styra själv via HA och Nordpool.

Blir till att köpa hembatterier till solpaneler så dessa kan köra pannan när elen dyr.
 
  • Graf över kvantum tillskottsenergi för november, visar ökning från 13 nov. med topp 15 nov. Energiförbrukning i kWh visas per timme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
perosb och 1 till
  • Laddar…
P perstr skrev:
Måste säga att jag är imponerad av min QE6’a ändå. Tack vare eminent plugin till HA och kontinuerlig utveckling av pumpen så har jag se att jag klarat hela hösten fram till igår innan tillskott behövts.

Ett rejält lyft gentemot min gamla Nibe 360p som mest levde på tillskott. Över förväntan.

Det enda jag saknar är väl nån form av ”grid reward” för det ”termiska batteriet” som verkar tyna bort som koncept. Men är väl som med elbilarnas reward, man tjänar mer på att styra själv via HA och Nordpool.

Blir till att köpa hembatterier till solpaneler så dessa kan köra pannan när elen dyr.
Håller med! Jag har haft min QE6:a i ett år nu, och framförallt kul att den utvecklats så mycket under den tiden. Ger också hopp om fortsatta förbättringar. Tror "grid rewards" kommer, prioriteringen för det har säkerligen sjunkit med de lägre ersättningarna för FCR-D vilket kan vara förklaringen att det inte hänt så mycket där ännu i kombination med att det varit fullt upp med annat. Jag är med i "pilotgruppen", och enligt senaste infon till pilotprojektet ska man nu gå in i en mer konkret fas... så förhoppningsvis blir det mera action snart!

Om man vill flexa med mer än Qvantum så verkar Ferroamp energyhub och batteri vara ett bra val i kombination med Qvantum. Både Varberg energi och Elvyenergy har Ferroamp och Qvantum i sina lösningar för "Flex / grid rewards". Ingen slump att de valt just dessa...
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
Detta hände mig precis. Mitt under höglastningstid. Temperaturen var 1 grad över vad den skulle inne, varmvattnet låg rätt för 2 gubbar. Varför slår den på elpatronerna på fullt helt plötsligt? Förstörde effekttariffen under höglastningstid denna månaden….

Några idéer?
 
  • Energiappens användargränssnitt visar aktuell förbrukning på 1 393 W och graf av energiövervakning över 24 timmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nyzzeed skrev:
Detta hände mig precis. Mitt under höglastningstid. Temperaturen var 1 grad över vad den skulle inne, varmvattnet låg rätt för 2 gubbar. Varför slår den på elpatronerna på fullt helt plötsligt? Förstörde effekttariffen under höglastningstid denna månaden….

Några idéer?
Några här som haft samma problem tidigare. Bäst är nog att ringa supporten och de får titta på sina metrics och förklara.

Vad stannade vattentempen på när den va klar?
Alla 3 faserna är ju bara igång samtidigt vid typ 72+
 
Redigerat:
perosb perosb skrev:
Några här som haft samma problem tidigare. Bäst är nog att ringa supporten och de får titta på sina metrics och förklara.

Vad stannade vattentempen på när den va klar?
Alla 3 faserna är ju bara igång samtidigt vid typ
perosb perosb skrev:
Några här som haft samma problem tidigare. Bäst är nog att ringa supporten och de får titta på sina metrics och förklara.

Vad stannade vattentempen på när den va klar?
Alla 3 faserna är ju bara igång samtidigt vid typ 72+
69 grader var den uppe i trotts att jag har 2 gubbar innan jag i panik ställde över den på manuellt läge och stängde av både värme och varmvatten för att rädda det som var kvar av innevarande timme.

Qvantum svarade följande:
Hej,



Vad jag kan se så gör den både varmvatten och värme samtidigt och i detta kombiläge behöver den hjälp av elpatron.



Detta gjorde den 14:10- 14:35 idag 17/11.

Men känner att det inte riktigt var svar på min fråga om varför.

Ingen är ens hemma så varmvattenbehov finns inte.
 
N Nyzzeed skrev:
69 grader var den uppe i trotts att jag har 2 gubbar innan jag i panik ställde över den på manuellt läge och stängde av både värme och varmvatten för att rädda det som var kvar av innevarande timme.

Qvantum svarade följande:
Hej,



Vad jag kan se så gör den både varmvatten och värme samtidigt och i detta kombiläge behöver den hjälp av elpatron.



Detta gjorde den 14:10- 14:35 idag 17/11.

Men känner att det inte riktigt var svar på min fråga om varför.

Ingen är ens hemma så varmvattenbehov finns inte.
Jag tror den brassade på innan priserna går upp strax. Jag vet inte om du är i SE3, men så här ser det ut nu och framåt, ex moms. Vilket skulle kunna vara anledningen. Min brassade också på och värmde upp vattnet i tanken till 69 grader, jag har tre gubbar inställt.
 
  • Spotpriser i region SE3, varierande från 93,08 öre/kWh till 130,00 öre/kWh under olika tidsintervall mellan 14:00 och 18:30.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Jag tror den brassade på innan priserna går upp strax. Jag vet inte om du är i SE3, men så här ser det ut nu och framåt, ex moms. Vilket skulle kunna vara anledningen. Min brassade också på och värmde upp vattnet i tanken till 69 grader, jag har tre gubbar inställt.
Jo jag är i SE3 men det är ju ett problem om den brassar på om man har effekttariffer och särskilt på höglastningstiden. Är lösningen att sätta den i manuellt läge och köra värme på, vatten på och tillsats av? Och sen när det inte är högtariff ställa den på auto? Eller kommer det manuella läget påverka något annat?
 
N Nyzzeed skrev:
Jo jag är i SE3 men det är ju ett problem om den brassar på om man har effekttariffer och särskilt på höglastningstiden. Är lösningen att sätta den i manuellt läge och köra värme på, vatten på och tillsats av? Och sen när det inte är högtariff ställa den på auto? Eller kommer det manuella läget påverka något annat?
Pannan tar inte hänsyn till effekttariffer, än så länge. Manuellt läge med elpatron av, skulle kunna funka för varmvatten, för värmen är jag osäker. Sen drar ju genomströmningsvärmaren en del ström när man spolar varmvatten också.
 
N Nyzzeed skrev:
Vad jag kan se så gör den både varmvatten och värme samtidigt och i detta kombiläge behöver den hjälp av elpatron.
Spännande. Aldrig hört eller sett ett "kombiläge" innan.

Som jag fått förklarat (samma som din fråga om "Prioritet" på varmvatten) så kör 30/60/90 minuter (beroende på prioritet) att värma vattnet, eller ~ tecknet i displayen att den värmer huset.

Oavsett ska den ju inte värma varmvattnet mer än 62(+-1) grader.
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Min brassade också på och värmde upp vattnet i tanken till 69 grader, jag har tre gubbar inställt.
Temperaturdiagram med data för 17 november 2025, visar temperaturvariationer mellan 40°C och 70°C med en märkbar dipp runt 13:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2 gubbars.
 
perosb perosb skrev:
[bild]
2 gub
Samma problem för mig...
Bor i S3 och har 2 gubbar varmvatten, avstängd eltillsats.... ändå värmde den vattnet till 78 grader kl 15 med eltillsats och sammtidigt gjorde kompressorn värme än fast framledningstemp var högre än önskad...
Hur kommer man i kontakt med supporten på Qvantum?
 
  • Diagram av systemöversikt med temperaturer och flöden i en hydronisk enhet, visar värden som 77,4°C och olika mätpunkter. Skärmdump från fjärrkontrollapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
perosb perosb skrev:
[bild]
2 gubbars.
Qvantum säger att det hade med el prisstyrningen att göra. Men känns ju segt att behöva stänga av den helt det var en av anledningarna till att jag köpte pumpen nämligen…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.