K krambriw skrev:
Kanske har missat något, kan ni hjälpa mig förstå?

1) VV produceras via genomströmmning vid behov har jag förstått, bar ur många synunkter, har det själv, fungerar fin-fint

2) Antar att denna (VVX) genomströmmningsberedaren (långt ord för slinga med många varv och flänsar) sitter i tanken för det vatten som även används för husets värme?

3) Är "batteriet" en extra tank?
  • I så fall varför, varför inte bara hetta upp den stora lite extra?
  • sedan VVX ut lagom temperatur både på VV och uppvärmning?
1) ja, fungerar bra.
2) ja, slingan sitter i övre delen av tanken, där vattnet är som varmast
3) nej, det finns bara en tank, 175 liter
Ja precis, men värmepumpen har en begränsning till (iaf QE4) ca 62 grader. För att värma mer behövs elpatron(er).
 
M Mull129 skrev:
För att värma mer behövs elpatron(er).
Javisst, och det är ju dom man skulle kunna vilja tillåta att brassa på med men bara om effektavgiften är noll eller ev i lägsta läget om man anser det vara ok samt att även elpriset är lägre än den ribba man definierat. Hur svårt kan det vara?
 
K krambriw skrev:
Javisst, och det är ju dom man skulle kunna vilja tillåta att brassa på med men bara om effektavgiften är noll eller ev i lägsta läget om man anser det vara ok samt att även elpriset är lägre än den ribba man definierat. Hur svårt kan det vara?
Det krävs att de lägger till sådana inställningar kring tid och pris. eller bara kunna undvika vissa fasta tider( alla vet ju när det är normalt är dyrtid bara att kolla genomsnittet tex hos elbruk.se) och även kunna spärra elpatronen under elnätetsabbonemangets effekttid.
 
Lite innovativt tänk. Med dagens relativt enkla & mjukvaror inbäddade processorer borde det vara en smal sak eftersom den redan är uppkopplad
 
Står i valet mellan en QE6 (Offert på 98000) och en S735 (120 0000) och är lite fundersam över ljudvolymen, pumpen står i vår tvättstuga som är centralt i huset och därför är det en viktig aspekt för oss.. Ska byta ut en f360p och när jag läser produktbladen för maskinerna hamnar QE på 40-54 dB, S735 på 46-48 dB och vår äldre 360p på 44-48 dB. (Ljudeffektnivå enligt produktbladet)
Jag upplever vår nuvarande pump som rätt högljudd, med ett surrande pulserande ljud. Stämmer det att QE6 låter mer än en gammal 360? Eller mäter man på olika sätt?
 
K Kamehameha skrev:
Stämmer det att QE6 låter mer än en gammal 360? Eller mäter man på olika sätt?
Hade också 360P tidigare och har QE6 nu.

Problemet var väl med 360 att kompressorn alltid gick på 100%, vår dånade rätt bra då (mao rätt ofta)
Vår QE6 går upp mot 4800-4900rpm (än så länge) som max när den ska värma tanken högt) men skulle säga att det är lägre "buller". Sen kanske det är olika frekvenser som fortplantar sig olika.
Uppfattar att min QE6 låter "hägre" vid lägre 3800rpm t.ex.

Just nu med 8grader ute med värme på ligger den på runt 900rpm och inget jag hör.
Men ja, det hörs från tvättstugan när den jobbar på...
 
  • Gilla
Kamehameha
  • Laddar…
Ev ljudstörning beror inte bara på ljudnivån, utan även på karaktär och frekvensfördelning. Jag har IVT 860 på landet (i princip samma maskin som Comfortzone RX65) och en äldre Comfortzone CE65 hemma. De anges till samma ljudeffektnivå, 52 dBA men låter helt olika. IVTn har ett dovare ljud med mer lågfrekvensinnehåll (basljud) som går genom väggarna och hörs i hela huset. Comfortzone låter mer i tvättstugan där den står, men det är tyst när man stänger dörren. dBA är ett dåligt mått eftersom den väger bort det lågfrekventa innehållet.
 
  • Gilla
Kamehameha
  • Laddar…
Jag vet inte om QE6 men jag kan säga att jag har en S735 och den är väldigt tyst. Den låter betydligt mindre än frysen exempelvis. Nibe fick mycket skäll för sina gamla pumpar och verkar ha bättrat sig betydligt. Jag har byggt in över pumpen där ventilationsrören går och öst på med biltemaisolering och det gjorde rätt stor skillnad. Men det upplevda ljudet beror på naturligtvis. Pumpen ska också vara riktigt installerad enligt alla konstens regler.
 
  • Gilla
Kamehameha
  • Laddar…
Tack för era svar, låter fullt rimligt att dessa maskiner låter mindre på motsvarande varv, men kan låta lite mer på maxeffekt.
 
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Jag vet inte om QE6 men jag kan säga att jag har en S735 och den är väldigt tyst. Den låter betydligt mindre än frysen exempelvis. Nibe fick mycket skäll för sina gamla pumpar och verkar ha bättrat sig betydligt. Jag har byggt in över pumpen där ventilationsrören går och öst på med biltemaisolering och det gjorde rätt stor skillnad. Men det upplevda ljudet beror på naturligtvis. Pumpen ska också vara riktigt installerad enligt alla konstens regler.
Är det S735-4 eller S735-7 du har?

Ljudeffektnivån anges till:
S735-4 LwA= 39-47 dBA (beroende på varvtal)
S735-7 LwA = 40-53 dBA (beroende på varvtal)
 
Efter åtskilliga gånger med vatten på golvet i tvättstugan, så fick vi idag äntligen spillkoppen bytt på QE-4:an. En viss skillnad på dimensionen för avrinningen, samt att den nya koppen inte har någon urfasning på ena sidan. Sen istället för en genomskinlig 13 mm trädgårdsslang till brunnen, så sitter nu där ett 32 mm PVC-rör istället rätt ner i brunnen. 😊
 
  • En person håller två spillkoppar, en gammal och en ny, i en tvättstuga. Den nya koppen har ingen urfasning och används med ett 32 mm PVC-rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt 32 mm PVC-avloppsrör installerat i tvättstugan med anslutning till golvbrunnen istället för tidigare trädgårdsslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HiddenDingo och 1 till
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Efter åtskilliga gånger med vatten på golvet i tvättstugan, så fick vi idag äntligen spillkoppen bytt på QE-4:an. En viss skillnad på dimensionen för avrinningen, samt att den nya koppen inte har någon urfasning på ena sidan. Sen istället för en genomskinlig 13 mm trädgårdsslang till brunnen, så sitter nu där ett 32 mm PVC-rör istället rätt ner i brunnen. 😊
Tror du man kan få en skickad till sig om man frågar deras support? Ser ju bra mycket lämpligare ut.
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Tror du man kan få en skickad till sig om man frågar deras support? Ser ju bra mycket lämpligare ut.
Det kan man säkert. Jag tog kontakt med deras säljare i mitt område. Han kom själv hem till mig och bytte den. Det är kundvård det! 😊
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Efter åtskilliga gånger med vatten på golvet i tvättstugan, så fick vi idag äntligen spillkoppen bytt på QE-4:an. En viss skillnad på dimensionen för avrinningen, samt att den nya koppen inte har någon urfasning på ena sidan. Sen istället för en genomskinlig 13 mm trädgårdsslang till brunnen, så sitter nu där ett 32 mm PVC-rör istället rätt ner i brunnen. 😊
Hm, kommer det så mycket vatten att en 13mm slang inte räcker?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P perstr skrev:
Hm, kommer det så mycket vatten att en 13mm slang inte räcker?
Det är hålet i koppen som är boven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.