T Tb87 skrev:
Hur stänger du av eltillsatsen? Jag försöker göra det i appen i grundinställningen i installatörsläge. Det går inte ta bort ja på den.
Är det driftläge > manuell > tillsats av och varmvatten av som gäller?

S steve5432 skrev:
Vad mer finns det att vinna med att automatisera "gubbarna" beroende på elpris? Tappvarmvatten värmer den väl "on demand", så det är väl inget man kan förbereda?

Det enda jag skulle vilja styra är det "termiska batteriet", så att man kan "ladda" med varmvatten
Det termiska "batteriet" är samma sak som används när du värmeväxlar ut varmvatten "on demand".
Denna tank styrs av tap_start och tap_stop temperatur.
När du ändrar "gubbarna" ändrar du stop och start temperatur, inget annat.

Så t.ex. om du har solpaneler kan du sätta 80grader stop (samma som "extra varmvatten") och "ladda batteriet".
Sätter du 2 gubbar kommer den aldrig använda elpatron, utan stanna på 62.

Så på dagen när det är höglast effekttariff, kan man t.ex. köra 2 gubbar för att undvika elpatroner om man vill...

• Gilla
Börje Edlund
  • Laddar…
perosb perosb skrev:
Det termiska "batteriet" är samma sak som används när du värmeväxlar ut varmvatten "on demand".

Så t.ex. om du har solpaneler kan du sätta 80grader stop (samma som "extra varmvatten") och "ladda batteriet".

Så på dagen när det är höglast effekttariff, kan man t.ex. köra 2 gubbar för att undvika elpatroner om man vill...
Jag tänker att upplägget med smart styrning mot elpris bara är lönsamt om man kontinuerligt behöver köra med elpatroner (>2 gubbar eller kallt ute). Eller om skillnaden mellan lågt och högt pris är väldigt stor. I SE3 är det rörliga priset till nätägaren (Vattenfall för mig) ca 1kr/ kWh (inkl skatt och moms). Om det låga elpriset under dygnet från elleverantören (Fortum för mig) är 0 kr behöver det höga vara >4-5kr för att det ska vara meningsfullt att använda elpatronerna under lågpristiden, om de annars inte behövs.

Om du har avtal med rörligt pris (genomsnittligt för månaden) behöver du inte bekymra dig om aktuellt elpris överhuvudtaget, det blir vad det blir i slutändan. I ett sådant scenario är det mer effektavgiften du kommer behöva bekymra dig över när den införts om du inte redan har den. Vet inte själv hur det är med Vattenfall, har dom infört den redan?

K krambriw skrev:
Om du har avtal med rörligt pris (genomsnittligt för månaden) behöver du inte bekymra dig om aktuellt elpris överhuvudtaget, det blir vad det blir i slutändan. I ett sådant scenario är det mer effektavgiften du kommer behöva bekymra dig över när den införts om du inte redan har den. Vet inte själv hur det är med Vattenfall, har dom infört den redan?
Vattenfall inför effektavgift tidigast om ett år (oktober 2026), enligt deras hemsida. Dock senast 270101.

• Gilla
krambriw
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Jag har kvartspris (pga elbilen) och nej Vattenfall har inte börjat med effektivitet än.

Det är ju då ingen panik!

När ni vet hur dom tänker lägga den kan man börja planera. I mitt fall har vi bara effektavgift vardagar 07-19 och så har vi haft i mer än 20 år (SEOM)

Om jag kunde skulle jag därför göra allt för att nyttja timmar utan effektavgift till max så att mina andra "nödvändiga" effektuttag kan få mer utrymme tider då effektavgiften läggs på (för att om möjligt hålla ner topparna). Har en del kompisar med samma nätägare och elbil och dom är supernöjda, dom laddar på för fullt när ingen effekttaxa påförs, då är det billigt att tanka elbil

S steve5432 skrev:
Finns det någon vits/vinst i att automatisera uppvärmning med elpatron beroende på elpris som du gör med automationen?

Här i SE4, 170 m2 modernt hus kör jag med eltillsatsen avstängd, och styrning i ECO med två gubbars varmvatten och kurvjustering -2. Pumpen tuffar på utan några större bekymmer enbart med kompressor.

Vad mer finns det att vinna med att automatisera "gubbarna" beroende på elpris? Tappvarmvatten värmer den väl "on demand", så det är väl inget man kan förbereda?

Det enda jag skulle vilja styra är det "termiska batteriet", så att man kan "ladda" med varmvatten under billiga timmar/solproduktion för att sedan utnyttja till att värma huset när det blir dyrt/kyligt. Kanske är det detta du försöker göra?

Vår QE6 har under oktober käkat 266 kWh... 4 personer, 21 grader innetemp.
Håller med i ditt resonemang.
Var/hur kan du se hur mycket kWh pumpen förbrukar?

E Eldhand skrev:
Håller med i ditt resonemang.
Var/hur kan du se hur mycket kWh pumpen förbrukar?
Fast han säger ju mot sig själv ;)

I första stycket ifrågasätter att automatisera (vilket blir ett komplement till Qvantums elprisstyrning), och i andra vill han "ladda"....det är ju samma sak. Förutom att "batteriet" inte används för värme, utan till varmvatten.

Men, ja, besparingen är väl inget som kommer påverka ens ekonomi...

Du kan se förbrukningen via home-assistant integrationen. Det som är mer intressant än bara antal kWh är ju vad de kostade, vilket är lite lurigt om man har batteri/solpaneler

Angående effekttariff, hos min leverantör är det nu i november på dagtid (nattetid slipper man 66an):
Högsta snitt kW peak/h * 28kr + högsta snitt kW peak/h * 66kr. Exempel 5kW blir (5*28+5*66) ~470kr på fasta avgiften...

Men som de säger "effekttarifferna kommer ge dig större möjligheter att påverka kostnaden själv"

Redigerat:
B Börje Edlund skrev:
Har en lång rulle ansluten tråd från qe6 plinten för en innetermostat men ej inkopplad än då jag måste borra i tak och väggar för att leda fram tråden den dit där termostaten ska sitta.
Nu såg jag stöd för att lägga till enheter i nya appen. Tex trådlös termostat! Var köper man denna, kan ju slippa en massa jobb..
Se bild
Hej
Har pratat med Qvantum, dom säger att det ska komma en trådlös termostat i mitten av november.
Den ska se ut ungefär som displayen i värmepumpen fast lite mer avancerad. Han trodde att priset skulle vara ca 1500 spänn.

• Gilla
perstr och 3 till
  • Laddar…
T Tb87 skrev:
Hur stänger du av eltillsatsen? Jag försöker göra det i appen i grundinställningen i installatörsläge. Det går inte ta bort ja på den.
Det görs i menyn i värmepumpen.

perosb perosb skrev:

Tack för en förklaring. Så, gubbarna styr hur varmt man ska värma tappvattnet endast? Hmm känns som om detta endast kan ge minimal påverkan hos oss då vi endast använder varmvattnet till att duscha 3-4 gånger i veckan, och då med snålspolande munstycken och inga "30-minuters" tonårsduschar. Vi har inga effekttariffer än. Den kommande vintern är den första för oss med denna QE6, det ska bli intressant om det behövs några elpatroner över huvud taget för att klara vårat energibehov.
Nästa år kommer 60-öringen att försvinna och då blir det mer intressant med ökad egenförbrukning. Det tråkiga är att på sommaren när solpanelerna brassar på för fullt är det endast poolen som förbrukar energi (vattenpump och poolvärmepump), huset förbrukar i princip ingenting mer än grundförbrukning.
perosb perosb skrev:

I första stycket ifrågasätter att automatisera (vilket blir ett komplement till Qvantums elprisstyrning), och i andra vill han "ladda"....det är ju samma sak. Förutom att "batteriet" inte används för värme, utan till varmvatten.
Ja det är möjligt att min tröga ingenjörshjärna inte riktigt är med på hur Qvantum har designat värmepumpen med avseende på det termiska batteriet. Det är just meningen "förutom att batteriet inte används för värme utan till varmvatten".

Är inte detta samma sak? Pumpen har en acc-tank, som man kallar ett termiskt batteri vilket är helt rätt då vatten kan lagra energi. Pumpen shuntar sedan ut detta varmvatten till uppvärmning, samt till tappvarmvatten?

Om jag hade kunnat värma denna volym vatten från säg 65 grader till 95 hade ju detta defakto inneburit att jag hade "laddat" batteriet med x antal kWh som kan användas under kväll och natt, t.ex. när familjen duschar på kvällen när elpriset är som dyrast, eller när tempen sjunker utomhus och huset behöver värme.

J Joseph57 skrev:
Hej
Har pratat med Qvantum, dom säger att det ska komma en trådlös termostat i mitten av november.
Den ska se ut ungefär som displayen i värmepumpen fast lite mer avancerad. Han trodde att priset skulle vara ca 1500 spänn.
Otroligt goda nyheter. De flesta av oss som inte bytgger ett helt nytt hus har svårigheter att placera en termostat trådad på ett snyggt sätt centralt i huset 👍

/S

• Gilla
hensko
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
ack för en förklaring. Så, gubbarna styr hur varmt man ska värma tappvattnet endast?
Kan vara lite förvirring kring namnsättning. Jag refererar till "tap_start" och "tap_stop" som Qvantum kallar de. De påverkar hur varmt du värmer ditt "batteri", inte hur varmt varmvattnet ut i kranen blir.

S steve5432 skrev:
Är inte detta samma sak? Pumpen har en acc-tank, som man kallar ett termiskt batteri vilket är helt rätt då vatten kan lagra energi. Pumpen shuntar sedan ut detta varmvatten till uppvärmning, samt till tappvarmvatten?
Oklart för mig just nu iom kompressorn går när den värmer, så den använder inte värmetanken direkt. Får se när det blir kallare. Den växlar ju i 30minuters intervall som standard mellan att värma huset och värma tanken.

S steve5432 skrev:
Om jag hade kunnat värma denna volym vatten från säg 65 grader till 95 hade ju detta defakto inneburit att jag hade "laddat" batteriet
Exakt, och det kan du ju göra genom att trigga "extra varmvatten" eller öka gubbarna. Extra varmvatten går dock till 80grader. Jag har inte provat ändra "tap_stop" till högre än så. Men vad de sagt ska den ju klara 90 iaf.

S steve5432 skrev:
kan användas under kväll och natt, t.ex. när familjen duschar på kvällen när elpriset är som dyrast
Precis så.

S steve5432 skrev:
eller när tempen sjunker utomhus och huset behöver värme.
Men det kan då vara så att du inte använder ditt 80gradiga vatten till värme utan endast varmvatten.
Hoppas på en riktigt kall vinter (iaf några dagar) ;)

Så som Qvantum säljer "batteriet" är ju kopplat till balanstjänster som ska köra elpatron upp till 90grader.

Kanske har missat något, kan ni hjälpa mig förstå?

1) VV produceras via genomströmmning vid behov har jag förstått, bar ur många synunkter, har det själv, fungerar fin-fint

2) Antar att denna (VVX) genomströmmningsberedaren (långt ord för slinga med många varv och flänsar) sitter i tanken för det vatten som även används för husets värme?

3) Är "batteriet" en extra tank?
  • I så fall varför, varför inte bara hetta upp den stora lite extra?
  • sedan VVX ut lagom temperatur både på VV och uppvärmning?

perosb perosb skrev:

Men, ja, besparingen är väl inget som kommer påverka ens ekonomi...

Du kan se förbrukningen via home-assistant integrationen. Det som är mer intressant än bara antal kWh är ju vad de kostade, vilket är lite lurigt om man har batteri/solpaneler

Angående effekttariff, hos min leverantör är det nu i november på dagtid (nattetid slipper man 66an):
Högsta snitt kW peak/h * 28kr + högsta snitt kW peak/h * 66kr. Exempel 5kW blir (5*28+5*66) ~470kr på fasta avgiften...

Men som de säger "effekttarifferna kommer ge dig större möjligheter att påverka kostnaden själv"
Vattenfall kommer troligen ha medel av 5 högsta kWh mellan 7-21 vardagar(tror jag) .
För det medelvärde betalar man 105öre per kWh. Så peakar man 6kWh i värsta timmarna blir det
105 * 6 =630kr. Men sedan verkar de behålla tariffen för säkring, vilken ju var för typ samma orsak?
Finns på deras hemsida, verkar som de kommer ha två olika förbrukningstariffer också.
Så ingen elpatron under 7-21 vardagar vill man ju ha.

K krambriw skrev:
2) Antar att denna (VVX) genomströmmningsberedaren (långt ord för slinga med många varv och flänsar) sitter i tanken för det vatten som även används för husets värme?
Man kan ju hoppas den kan värmeväxla även till värmen. Som jag skrev ovan, kompressorn går ju på ca 1000rpm också, kanske för att inte påverka tanken för mycket.

K krambriw skrev:
3) Är "batteriet" en extra tank?
Det tror jag inte, utan det handlar om att skrämma upp tempen i tanken och kunna växla ut mer där det behövs/går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.