137 136 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Du kan ju installera samma sytstem som är på gym och bad. Jag hade samma pronlem med ungarna, dom klev in i duschen, satte på vattnet, klev ut 20 min senare. Tomt på VV.E Eldhand skrev:
Satta in en Heno duschautomatik som går att ställa in tiden för flödet på. Blir stopp på allt vatten. Men då har jag den på inkommande vatten mellan duschmunstycket och termostatblandaren som stänger av allt.
30 sekunder under duschen, så blir man lika blött som att hoppa i sjön, min tid är 30 sekunder och räcker väl till. Kan bli ett par tryck extra för att få bort tvålen.
Mycket morr blev det, men dom lärde sig.🙂🙂
För er som funderar på QE6 eller QE4 så skulle jag rekommendera QE6 om ni planerar att använda er av styrning mot timpris.
Nu när vädret börjar bli kallare så ser jag nu att pumpen jobbar hårt när det är billig el och "vilar" när elen är dyr, precis som den ska. Men har man inte "överkapacitet" kommer den att köra mycket på elpatron i och med att den totalt jobbar mindre antal timmar på dygnet. Roligt att se att det fungerar. Jag har även 2st llvp som jag kan köra extra när elen är billig (vid behov).
Nu när vädret börjar bli kallare så ser jag nu att pumpen jobbar hårt när det är billig el och "vilar" när elen är dyr, precis som den ska. Men har man inte "överkapacitet" kommer den att köra mycket på elpatron i och med att den totalt jobbar mindre antal timmar på dygnet. Roligt att se att det fungerar. Jag har även 2st llvp som jag kan köra extra när elen är billig (vid behov).
Kör QE6'an då prisskillnaden mot QE4 var så liten och att vi låg i överkant av vad QE4 var specad för.E Eldhand skrev:För er som funderar på QE6 eller QE4 så skulle jag rekommendera QE6 om ni planerar att använda er av styrning mot timpris.
Nu när vädret börjar bli kallare så ser jag nu att pumpen jobbar hårt när det är billig el och "vilar" när elen är dyr, precis som den ska. Men har man inte "överkapacitet" kommer den att köra mycket på elpatron i och med att den totalt jobbar mindre antal timmar på dygnet. Roligt att se att det fungerar. Jag har även 2st llvp som jag kan köra extra när elen är billig (vid behov).
Vilka inställnignar har du på Smart Control? Eko, Balanserad eller Komfort?
De gånger jag kikat så tycker jag det funkar lite sisådär. Kompressorn styr helt okej, men jag tycker inte elspetsen tycks visa samma hänsyn. Nu började den till exempel köra full spetta klockan 0800, när elpriset står på max under dagen i princip. Innan dess, och även nu efter, kommer elspetsen vila.E Eldhand skrev:För er som funderar på QE6 eller QE4 så skulle jag rekommendera QE6 om ni planerar att använda er av styrning mot timpris.
Nu när vädret börjar bli kallare så ser jag nu att pumpen jobbar hårt när det är billig el och "vilar" när elen är dyr, precis som den ska. Men har man inte "överkapacitet" kommer den att köra mycket på elpatron i och med att den totalt jobbar mindre antal timmar på dygnet. Roligt att se att det fungerar. Jag har även 2st llvp som jag kan köra extra när elen är billig (vid behov).
Jag saknar också funktioner att kunna styra elspetsen utifrån tex effektavgifter som börjar slå igenom överallt.
Ett sätt att styra är att sätta antalet "gubbar" till 2. Då stannar den vid 62 grader och ingen elpatron.E Ekna skrev:De gånger jag kikat så tycker jag det funkar lite sisådär. Kompressorn styr helt okej, men jag tycker inte elspetsen tycks visa samma hänsyn. Nu började den till exempel köra full spetta klockan 0800, när elpriset står på max under dagen i princip. Innan dess, och även nu efter, kommer elspetsen vila.
Jag saknar också funktioner att kunna styra elspetsen utifrån tex effektavgifter som börjar slå igenom överallt.
Men ja, min körde också i morse (till 62 då) på näst högsta elpris. Vet inte om den tyckte det skulle bli ännu dyrare nästa timma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Effekttariffen blir ju intressant att se i vinter...när kompressorn maxar drar den ju också en hel del el så man kanske får räkna med 4kW effekt/h....även under höglasttid då..
Ja, jag håller med, den börjar värma för sent innan priset går upp. Borde börja 1-2h tidigare...perosb skrev:
Ett sätt att styra är att sätta antalet "gubbar" till 2. Då stannar den vid 62 grader och ingen elpatron.
Men ja, min körde också i morse (till 62 då) på näst högsta elpris. Vet inte om den tyckte det skulle bli ännu dyrare nästa timma.
[bild]
Effekttariffen blir ju intressant att se i vinter...när kompressorn maxar drar den ju också en hel del el så man kanske får räkna med 4kW effekt/h....även under höglasttid då..
Har den på fler gubbar i dagsläget, för samtidigt vill jag ju att den maxar upp varmvattnet när det passar. Den får mer än gärna köra med elspets när det är lämpligt, tex under natten när effektavgiften inte påverkar oss och det är billig el. Nu körde den efter 07 när effektavgiften påverkar, och till råga på allt när elpriset var maxat för dagen.perosb skrev:
Ett sätt att styra är att sätta antalet "gubbar" till 2. Då stannar den vid 62 grader och ingen elpatron.
Men ja, min körde också i morse (till 62 då) på näst högsta elpris. Vet inte om den tyckte det skulle bli ännu dyrare nästa timma.
[bild]
Effekttariffen blir ju intressant att se i vinter...när kompressorn maxar drar den ju också en hel del el så man kanske får räkna med 4kW effekt/h....även under höglasttid då..
Ska testa att ställa ned den på två gubbar, men då väljer man också bort själva buffertförmågan, eller stora delar av "smarthetsförmågan" med pumpen. Plus att varmvattnet såklart blir lidande också.
Det jag menade var att göra det med automation.E Ekna skrev:
Är det dyrt elpris eller höglast effekttariff, sänka till 2 annars X
Det skulle funka, men då antar jag att det krävs extern automation med HA eller än mer avacerat. Å det kommer inte ske i dagsläget utifrån min fria tidsmängd. Tid är iofs oändligt, den bara kommer, å kommer, så det är väl snarare mina prioteringar som går till annat, men summan av kardemumman är oavsett detsamma - det kommer inte ske.perosb skrev:
Min pump ignorerade att jag satt den till två gubbar (och eko, och utan extra varmvatten). Den körde ändå upp varmvattnet till 80 grader mha elpatronerna efter en dusch. Stannar din på 62 grader med grundinställningen eller har du haxxat till det på något vis?perosb skrev:
Ja då är något galet.E Ekna skrev:
80 går den bara till om du har Extra varmvatten igång. Tidigare va där nån bugg att den fastnat i Extra utan att det syntes. Borde väl vara fixat nu kan man tycka.
Man fick starta Extra och stoppa typ direkt för att det skulle släppa.
62 är 2 gubbar och 5 gubbar är väl runt 71. (QE6)
Jag är (ännu) inte övertygad om vilket vägval som är mest gynnsamt ekonomiskt just med tanke på effektavgifterna och debiteringsmodellerna. Dessa är tydligen dessutom olika beroende vilken nätägare man hör till. Vad jag i alla fall har kunnat se genom åren på vår elräkning är att effektavgiften utgör en väsentlig del av totalen under årets kallare månaderE Eldhand skrev:Nu när vädret börjar bli kallare så ser jag nu att pumpen jobbar hårt när det är billig el och "vilar" när elen är dyr, precis som den ska. Men har man inte "överkapacitet" kommer den att köra mycket på elpatron i och med att den totalt jobbar mindre antal timmar på dygnet. Roligt att se att det fungerar
Vår pump, som inte alls är lika modern och smart, ser jag nu också "smyga" igång med uppvärmningen när det blivit kallare, radiatorerna är behagligt ljumma. Kompressorn går på lågvarv långa stunder och puttrar på med avgiven värmeeffekt på 2900 W. För det går det åt 880 W så COP ligger på acceptabla 3.3
I vårt fall, elavtal med rörligt pris med ett månatligt genomsnittspris, lönar det sig inte att jaga aktuellt timpris. Istället är det väsentligare att hålla nere effekt-topparna. Så med ett sådant upplägg är det ekonomiskt fördelaktigt att låta kompressorn "gå länge" på ett lägre varvtal än att "brassa på" under kortare perioder
Vår nätägare debiterar nu bara effektavgift på vardagar mellan 7-19 så det skulle kanske vara intressant att "brassa på för fullt" med kompressorn övriga tider. Men det skulle kräva ett annat (inte så komplicerat) styrsystem än det jag har idag, kanske ny värmepump (eller ingrepp i befintlig). Men jag skulle då samtidigt även vilja ha större ackumulatortankar än den som sitter inbyggd
Om jag hade haft effektavgift dygnet runt alla dagar i veckan skulle fokus vara att hålla nere effekt-topparna
Hej,
Har nu följt lite mer noggrant hur det fungerar med EKO-läge (följa elpriset) och är inte så imponerad längre. Tex idag vid elpris-pikarna sänkte den inte kalkylerad temp (framatnings-temp som den jobba mot)... Har även sett att när den väl ökar värmen inför elpikar så gör den det 1-2 timmar för sent så ökningen kommer in på den dyra elpriset.
Undrar hur det blir nu med kvarts-priser?..
Skulle vara roligt att veta hur de gör beräkningarna?..
Har nu följt lite mer noggrant hur det fungerar med EKO-läge (följa elpriset) och är inte så imponerad längre. Tex idag vid elpris-pikarna sänkte den inte kalkylerad temp (framatnings-temp som den jobba mot)... Har även sett att när den väl ökar värmen inför elpikar så gör den det 1-2 timmar för sent så ökningen kommer in på den dyra elpriset.
Undrar hur det blir nu med kvarts-priser?..
Skulle vara roligt att veta hur de gör beräkningarna?..

