137 087 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Hur upplever ni ljudnivån från pumpen? Har en Nibe360 idag som låter ganska mycket och vill inte behöva isolera om utrymmet..
Har fått förslag på både qe4 och q6 från olika säljare, skiljer någon tusenlapp bara. Bör man välja QE6 eller finns det några nackdelar med den större varianten?
Huset är 145 kvm, 1,5 plan med radiatorer uppe och golvvärme nere.
Har fått förslag på både qe4 och q6 från olika säljare, skiljer någon tusenlapp bara. Bör man välja QE6 eller finns det några nackdelar med den större varianten?
Huset är 145 kvm, 1,5 plan med radiatorer uppe och golvvärme nere.
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
När den producerar varmvatten så låter den ganska högt. Men inget som är farligt så länge man inte är i samma rum. Vi har den i tvättstugan och angränsande rum är köket, inga sovrum i närheten.
Gällande storlek, så är 145 kvm precis under gränsen för valet mellan QE-4 och QE-6. Gränsen går vid ca 150 kvm mellan de två storlekarna. Själv har vi en QE-4:a och huset är på 117 kvm.
Gällande storlek, så är 145 kvm precis under gränsen för valet mellan QE-4 och QE-6. Gränsen går vid ca 150 kvm mellan de två storlekarna. Själv har vi en QE-4:a och huset är på 117 kvm.
Vi har våran i tvättstugan som ligger på källarplan, hörs inte alls utanför tvättstugan, inte ens om man sitter vid matbordet som är rakt ovanför.J Jonand2 skrev:Hur upplever ni ljudnivån från pumpen? Har en Nibe360 idag som låter ganska mycket och vill inte behöva isolera om utrymmet..
Har fått förslag på både qe4 och q6 från olika säljare, skiljer någon tusenlapp bara. Bör man välja QE6 eller finns det några nackdelar med den större varianten?
Huset är 145 kvm, 1,5 plan med radiatorer uppe och golvvärme nere.
Jag har liknande 120kvm boyta, som senare kommer bli 145 ca när vi bygger ett extra allrum i källaren. Valde QE6 då prisskillnaden inte var alls speciellt stor, och ville inte riskera att ha för lite effekt. Kanske därför den är tystare också då den inte behöver jobba lika hårt? Iofs så lär den gå på max när den värmer varmvatten men inget jag reagerat över.
Skulle säga min (QE6) nästan låter lika mycket när den går på högvarv (ca 5000rpm) som min gamla NIBE 360p. Kanske lite lägre....men QE6 går ju inte på högvarv hela tiden som NIBEn.J Jonand2 skrev:
Redigerat:
Hemma efter att ha varit på landet över sommaren så glädjs man över att pumpen blivit smartare. Glad också över exceptionell sertvice då de kontaktade mig under sommaren och ville komma och byta en sensor som gav konstiga värden.
Ser i nya programvaran ett alternativ för "Använd kyla". Vet nån vad den gör? Är ju ingen AC direkt i denna men minns att min gamla Nibe hade forcerad ventilation för att få in mer kall luft i huset om det var för varmt inne.
Men har inte sett nått om denna funktion? Har nån testat? Fördelar?
Ser i nya programvaran ett alternativ för "Använd kyla". Vet nån vad den gör? Är ju ingen AC direkt i denna men minns att min gamla Nibe hade forcerad ventilation för att få in mer kall luft i huset om det var för varmt inne.
Men har inte sett nått om denna funktion? Har nån testat? Fördelar?
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Sbs - var en extra 0:a som jag inte lagt märke till, förens den varva upp.
Är det normalt att sensorn för bt11 är så lättpåverkad? När den gör varmvatten så visar bt11 över 60 grader hela tiden, och likaså när man förbrukar varmvatten, då sticker bt11 också iväg. Rören för golvvärmen i sig är inte varma så den skickar som tur är inte ut vattnet till golvvärmen.
Är det normalt att sensorn för bt11 är så lättpåverkad? När den gör varmvatten så visar bt11 över 60 grader hela tiden, och likaså när man förbrukar varmvatten, då sticker bt11 också iväg. Rören för golvvärmen i sig är inte varma så den skickar som tur är inte ut vattnet till golvvärmen.
Inga problem med det, bara skifta, men kom ihåg att märka om i centralen så det visar rätt säkring.E Ekna skrev:
