Hur upplever ni ljudnivån från pumpen? Har en Nibe360 idag som låter ganska mycket och vill inte behöva isolera om utrymmet..

Har fått förslag på både qe4 och q6 från olika säljare, skiljer någon tusenlapp bara. Bör man välja QE6 eller finns det några nackdelar med den större varianten?

Huset är 145 kvm, 1,5 plan med radiatorer uppe och golvvärme nere.
 
När den producerar varmvatten så låter den ganska högt. Men inget som är farligt så länge man inte är i samma rum. Vi har den i tvättstugan och angränsande rum är köket, inga sovrum i närheten.

Gällande storlek, så är 145 kvm precis under gränsen för valet mellan QE-4 och QE-6. Gränsen går vid ca 150 kvm mellan de två storlekarna. Själv har vi en QE-4:a och huset är på 117 kvm.
 
J Jonand2 skrev:
Hur upplever ni ljudnivån från pumpen? Har en Nibe360 idag som låter ganska mycket och vill inte behöva isolera om utrymmet..

Har fått förslag på både qe4 och q6 från olika säljare, skiljer någon tusenlapp bara. Bör man välja QE6 eller finns det några nackdelar med den större varianten?

Huset är 145 kvm, 1,5 plan med radiatorer uppe och golvvärme nere.
Vi har våran i tvättstugan som ligger på källarplan, hörs inte alls utanför tvättstugan, inte ens om man sitter vid matbordet som är rakt ovanför.

Jag har liknande 120kvm boyta, som senare kommer bli 145 ca när vi bygger ett extra allrum i källaren. Valde QE6 då prisskillnaden inte var alls speciellt stor, och ville inte riskera att ha för lite effekt. Kanske därför den är tystare också då den inte behöver jobba lika hårt? Iofs så lär den gå på max när den värmer varmvatten men inget jag reagerat över.
 
J Jonand2 skrev:
Hur upplever ni ljudnivån från pumpen? Har en Nibe360 idag som låter ganska mycket och vill inte behöva isolera om utrymmet..
Skulle säga min (QE6) nästan låter lika mycket när den går på högvarv (ca 5000rpm) som min gamla NIBE 360p. Kanske lite lägre....men QE6 går ju inte på högvarv hela tiden som NIBEn.
 
Redigerat:
Hemma efter att ha varit på landet över sommaren så glädjs man över att pumpen blivit smartare. Glad också över exceptionell sertvice då de kontaktade mig under sommaren och ville komma och byta en sensor som gav konstiga värden.

Ser i nya programvaran ett alternativ för "Använd kyla". Vet nån vad den gör? Är ju ingen AC direkt i denna men minns att min gamla Nibe hade forcerad ventilation för att få in mer kall luft i huset om det var för varmt inne.

Men har inte sett nått om denna funktion? Har nån testat? Fördelar?
 
Borde väl heta "Avge kyla" i så fall men dom kanske menar det
 
Hej,

Har gått och blivit med Qvantum QE6. Jag ser att några tidigare i tråden lyckats läsa ut varvtalet på pumpen, går det att göra via appen? Jag hittar ingenting om detta i appen..
 
E Ekna skrev:
Hej,

Har gått och blivit med Qvantum QE6. Jag ser att några tidigare i tråden lyckats läsa ut varvtalet på pumpen, går det att göra via appen? Jag hittar ingenting om detta i appen..
Inte i Qvantum-appen, än så länge. Det går bara att se på displayen i nuläget.
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Inte i Qvantum-appen, än så länge. Det går bara att se på displayen i nuläget.
Går även i home-assistant med pre-release integrationen ifrån HACS.
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Inte i Qvantum-appen, än så länge. Det går bara att se på displayen i nuläget.
Var och petade på didplayen nu för att hitta, men går bet där också. Behöver man vara i ngt installatörsläge eller är det bara sbs?
 
E Ekna skrev:
Var och petade på didplayen nu för att hitta, men går bet där också. Behöver man vara i ngt installatörsläge eller är det bara sbs?
Nej, det krävs inte Installatörsläge. Inställningar -> Servicefunktioner -> Systemvy -> Växla
 
Sbs - var en extra 0:a som jag inte lagt märke till, förens den varva upp.

Är det normalt att sensorn för bt11 är så lättpåverkad? När den gör varmvatten så visar bt11 över 60 grader hela tiden, och likaså när man förbrukar varmvatten, då sticker bt11 också iväg. Rören för golvvärmen i sig är inte varma så den skickar som tur är inte ut vattnet till golvvärmen.
 
Hej!
Vid installationen råkade kompressorn komma på fel fas. Är det bara att byta tråden från L3 med den från L1 (eller L2 om det råkar vara den gruppen som är lågbelastad) eller kan det ställa till med något?
 
E Ekna skrev:
Hej!
Vid installationen råkade kompressorn komma på fel fas. Är det bara att byta tråden från L3 med den från L1 (eller L2 om det råkar vara den gruppen som är lågbelastad) eller kan det ställa till med något?
Inga problem med det, bara skifta, men kom ihåg att märka om i centralen så det visar rätt säkring.
 
  • Gilla
Ekna
  • Laddar…
Går det stänga av varmvattnet från pumpen på något sätt om man tex tycker att ens barn duschar alldeles för länge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.