Det ser ju väldigt bra ut. Jag tror man vinner bra på att den även värmer upp såpass mycket extra. Min "gamla pump" stannar ju vid 55 grader vilket ändå är maximum med kompressor. Bara kul att jämföra lite, min är ju konstruerad för mer än 25 år sedan, intressant att se förbättringar.

När jag tittar på min tanktemperatur över tid så här års så ser jag att den bara tappar 2 grader på 8 timmar så tanken är ju hyfsat bra isolerad (på vintern kanske 2 grader på 6-7 timmar).

• Graf som visar temperaturförändringar över tid i en CE50 varmvattenpump, med variationer runt 55 grader Celsius mellan 22:00 och 08:00.
K krambriw skrev:
Det ser ju väldigt bra ut. Jag tror man vinner bra på att den även värmer upp såpass mycket extra. Min "gamla pump" stannar ju vid 55 grader vilket ändå är maximum med kompressor. Bara kul att jämföra lite, min är ju konstruerad för mer än 25 år sedan, intressant att se förbättringar.

När jag tittar på min tanktemperatur över tid så här års så ser jag att den bara tappar 2 grader på 8 timmar så tanken är ju hyfsat bra isolerad (på vintern kanske 2 grader på 6-7 timmar).
Graf över Qvantum varmvatten-temperatur (BT30) som sjunker gradvis från 56°C till 46°C mellan den 24 och 25 juli.
typ 3 grader 56>53
man kan ju välja här hur högt den ska värma, kompressorn på QE6 går upp till 64-65grader nåt...(sen elpatron)

perosb perosb skrev:
[bild]
Typ...plus minus tiden att bara hämtar data var 120s.
Tjenare, hur har du hittat status för värmepumpen? Jag drog ner den senaste uppdateringen av din integration, men där fanns det ingen sådan sensor? Har du gjort en egen template sensor på något fiffigt sätt?

/S

S steve5432 skrev:
Tjenare, hur har du hittat status för värmepumpen? Jag drog ner den senaste uppdateringen av din integration, men där fanns det ingen sådan sensor? Har du gjort en egen template sensor på något fiffigt sätt?

/S
Det finns en "pre-release" version. Om du i HACS tar "Ladda ner igen" och väljer version så ser du de.
Obs dock att den versionen använder ett "internal" api (fortfarande samma som appen). Jag tror detta api hämtar data direkt från pumpen (via nån proxy) och inte pushad data i cloud.
Mao, på egen risk ;)

perosb perosb skrev:
Det finns en "pre-release" version. Om du i HACS tar "Ladda ner igen" och väljer version så ser du de.
Obs dock att den versionen använder ett "internal" api (fortfarande samma som appen). Jag tror detta api hämtar data direkt från pumpen (via nån proxy) och inte pushad data i cloud.
Mao, på egen risk ;)
Okej ska undersöka saken. Är ju alltid trevligast att hämta data lokalt för att slippa gå via "molnet".

Undrar samtidigt hur länge vi ska ha den där 4G-routern "RUT" kopplad till värmepumpen...

/S

S steve5432 skrev:
Okej ska undersöka saken. Är ju alltid trevligast att hämta data lokalt för att slippa gå via "molnet".

Undrar samtidigt hur länge vi ska ha den där 4G-routern "RUT" kopplad till värmepumpen...

/S
Den går via cloud men en proxy tunnel mot flvp.
Qvantum ska under hösten lägga till att gå direkt mot flvp utan att passera cloud. Jag bad om mqtt stöd...tveksamt dock.

Du behöver inte ha RUT om du uppgraderat till nya firmware som har stöd för wifi.

S steve5432 skrev:

/S
Jag frågade för ngn månad sedan och de behövde den för att komma åt pumpen för uppgraderingar. De litar kanske inte på wifi i ESP32 modulen som sitter i displayen. /Assar

perosb perosb skrev:
Den går via cloud men en proxy tunnel mot flvp.
Qvantum ska under hösten lägga till att gå direkt mot flvp utan att passera cloud. Jag bad om mqtt stöd...tveksamt dock.

Du behöver inte ha RUT om du uppgraderat till nya firmware som har stöd för wifi.
Ah, det hade jag missat.

M Mull129 skrev:
Ah, det hade jag missat.
Iofs inget officiellt uttalande från Qvantum men jag ryckte min så fort installatören åkt, funkat bra sen dess iaf (februari).

Hej, jag har en QE6 och funderar på varför elpatronen måste gå igång för att värma nytt vatten upp till närmare 80 grader när någon duschat en lite längre tid.

I tider med effekttariff från Ellevio vill man ju undvika att köra elpatron i 5KW under en längre tid.

Kan inte vanliga kompressorn göra jobbet under lite längre tid?

Min inställning är "4 gubbar" och så har jag haft "+" så en plus för prioritet av varmvatten.

Bifogar en bild där man ser hur elpatronen jobbar efter en dusch.

Någon som har en insikt hur detta fungerar?

• Diagram visar elpatronens effektförbrukning i kW efter dusch, med en topp på runt 5 kW vid 07:40. Linje visar låg förbrukning före och efter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J janbjo skrev:
Hej, jag har en QE6 och funderar på varför elpatronen måste gå igång för att värma nytt vatten upp till närmare 80 grader när någon duschat en lite längre tid.

I tider med effekttariff från Ellevio vill man ju undvika att köra elpatron i 5KW under en längre tid.

Kan inte vanliga kompressorn göra jobbet under lite längre tid?

Min inställning är "4 gubbar" och så har jag haft "+" så en plus för prioritet av varmvatten.

Bifogar en bild där man ser hur elpatronen jobbar efter en dusch.

Någon som har en insikt hur detta fungerar?
80grader är om du har "extra varmvatten" igång.
4 gubber stannar väl vid 68-71 nånstans men kommer ta lite elpatron. 2 gubbar ingen elpatron (62).

Min "extra varmvatten" hade nån gång fastnat i "Alltid" även om det inte syntes i UI. Prova kör igång Extra och stäng av den igång kort efter.

+ på extra varmvatten är att den kör 60minuter varmvatten produktion istället för 30. (och därmed inte värmning av huset)

• Gilla
janbjo
  • Laddar…
Vi har en QE6 i fjällhuset. Överlag nöjda! Bra app, support och värmen i huset funkar bra.

Några grejer att överväga innan köp:
- Tar för lång tid att få varmvatten i kranen. Detta beror på (som nämns flera ggr i denna tråd) att varmvattnet värms upp "on demand" via en värmeväxlare till skillnad från de andra flesta pumpar som lagrar varmt tappvatten. Finns ju fördelar med detta (legionella osv.). För oss är detta dock en så stor nackdel att vi hade valt annorlunda om vi valt om idag. Tyvärr!
- Låter relativt mycket. Ringde Qvantum som sa att fläkten gick på 90%. Justerade ner den till 65% vilket gjorde saken bättre. Fortfarande ganska mycket ljud.

Hoppas detta kan vägleda någon vid framtida köpbeslut.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
IPJT IPJT skrev:
Vi har en QE6 i fjällhuset. Överlag nöjda! Bra app, support och värmen i huset funkar bra.

Några grejer att överväga innan köp:
- Tar för lång tid att få varmvatten i kranen. Detta beror på (som nämns flera ggr i denna tråd) att varmvattnet värms upp "on demand" via en värmeväxlare till skillnad från de andra flesta pumpar som lagrar varmt tappvatten. Finns ju fördelar med detta (legionella osv.). För oss är detta dock en så stor nackdel att vi hade valt annorlunda om vi valt om idag. Tyvärr!
- Låter relativt mycket. Ringde Qvantum som sa att fläkten gick på 90%. Justerade ner den till 65% vilket gjorde saken bättre. Fortfarande ganska mycket ljud.

Hoppas detta kan vägleda någon vid framtida köpbeslut.
Jag har inte upplevt någon skillnad i tiden för att få varmvatten till kran med vår QE4, jämfört med den varmvattenberedare (i serie efter IVT490) vi hade tidigare. Både den separata beredaren och IVTn åkte ut för ett år sedan. Det vi erfarit, speciellt i början, är att tanken behöver luftas några gånger för att varmvattnet inte ska variera i temperatur.

• Gilla
Berjeb och 1 till
  • Laddar…
IPJT IPJT skrev:
- Tar för lång tid att få varmvatten i kranen. Detta beror på (som nämns flera ggr i denna tråd) att varmvattnet värms upp "on demand" via en värmeväxlare
när jag spolar i en kran nära flvp tar det ca 4-5 sekunder innan jag får varmvatten.

M Mull129 skrev:
Jag har inte upplevt någon skillnad i tiden för att få varmvatten till kran med vår QE4, jämfört med den varmvattenberedare (i serie efter IVT490) vi hade tidigare. Både den separata beredaren och IVTn åkte ut för ett år sedan. Det vi erfarit, speciellt i början, är att tanken behöver luftas några gånger för att varmvattnet inte ska variera i temperatur.
perosb perosb skrev:
när jag spolar i en kran nära flvp tar det ca 4-5 sekunder innan jag får varmvatten.
Aha, där ser man. Bra att det funkar för er. Förstår dock inte riktigt hur det kan göra det :p

Lite mer lagg borde det ju rimligtvis vara i jämförelse med en pump som lagrar varmt tapp-varmvattnet eller? Då beror ju det enda lagget på e.v. varmvatten som kallnat i ledningarna. Med en Qvantum har man ju exakt det lagget samt ett lagg som beror på värmeväxlingen i pumpen.

Det senare går ju att se i systemvyn på pumpen (man kan nog inte lite på realtidsdata till 100% i appen). När man sätter på en kran på varmaste så ser man att BF1 (kallvatten-flöde genom värmeväxlaren) går upp. I min pump tar det sedan ca 5-6 sekunder innan BT34 (vattentemp från värmeväxlaren) börjar stiga.. Sen har man ju lagget i slingorna på det.

• Gilla
Eldhand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.