137 044 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Härligt att se att Qvantum ger direkt support till privatpersoner! Stor skillnad from övriga tillverkare som hänvisar helt till installatören som oftast inte har koll..JudgeSweden skrev:
Sinnessjukt. Är det 80-tal fortfarande?J jonaserik skrev:Och efter att svarat ja, så går det inte att ändra tillbaka, spärrad för all framtid. Ska effekten ökas så är det på dom andra ( Nibe Thermia o.sv ) VP kört. En ny dator måste till för att komma rätt i effekten då. BBR är bra konstigt med en sådan regel. Vad F-N har dom med effekten att göra. Är det ett behov av 8 kW och VP är på 12 kW så används inte mer än 8 kW, som max. Men lägga sig i ska dom, med att vara bäst på vad ett hus behöver i värme. SKIT är det.
Jepp så är det med BBR och tyckarna. Samt att nya hus i dag, ska vara lika täta som en termosflaska och då måste det in en mekanisk ventilation med kompressor som återvinner av utgående varmluft. ( inte helt fel med att återvinna ) Huset ska även provtryckas och falla innom vissa rammar.F Fideliox skrev:
Det är besiktningsmannen som kollar upp att VP är spärrad och att farten på ventilationen stämmer med BBR:s regelverk. Om inte så blir huset inte godkänt.
Detta gäller bara nybyggda hus och är gällande i alla lägen för det.
Företagen med tillverkning av Vent-VP, har fått en guldkalv med myndigheters hjälp, då det alltid i dag till 100 % monteras in en FTX i nya hus. Vet inte om det går att vägra, då kommer man troligtvis inte att falla innom regelverket.
Ja det är nog ingen som vet. Release notes är inte uppdaterat på ett tag tyvärr: https://www.qvantum.com/release-notes-home/
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Jag tror min elektriker har kopplat L3 på Fas 1 och L1 på Fas 3. Eller hur tolkar ni detta? Spelar det någon större skillnad?
En sak jag gillar med QE, förutom alla andra positiva egenskaper som att den verkar gå förträffligt bra, är att den har en genomströmmningsberedare (slinga i tanken som värmer VV)
Nu är det återigen dags, jag läste om en till stackare som installert en NIBE 750 där det rostat hål i tanken. Efter bara nio år. Jag har tidigare läst om andra som också drabbats av rosthål i tanken. Den pumpen har inte genomströmmningsberedare så känslighet för "elakt" vatten ökar eftersom det hela tiden ersätts med nytt syrerikt dito. Vet såklart inte om det är så att valet mellan koppar eller rostfri tank hade hjälpt i dom speciella fallen men det är ju något man helst vill slippa fundera på
I min pump, Comfortzone CE50, är det likandant och det har varit förträffligt genom åren. Alltid friskt vatten ur kranen/duschen, minimal risk för legionella och framför allt, vattnet i tanken byts aldrig ut utan är väl så kallat syrefattigt svartvatten. Blir ingen fortsatt korrosion, ingen offeranod behövs. Min har nu funkat i 15 år och när jag väljer en ny någon gång kommer denna egenskap att väga tungt
Nu är det återigen dags, jag läste om en till stackare som installert en NIBE 750 där det rostat hål i tanken. Efter bara nio år. Jag har tidigare läst om andra som också drabbats av rosthål i tanken. Den pumpen har inte genomströmmningsberedare så känslighet för "elakt" vatten ökar eftersom det hela tiden ersätts med nytt syrerikt dito. Vet såklart inte om det är så att valet mellan koppar eller rostfri tank hade hjälpt i dom speciella fallen men det är ju något man helst vill slippa fundera på
I min pump, Comfortzone CE50, är det likandant och det har varit förträffligt genom åren. Alltid friskt vatten ur kranen/duschen, minimal risk för legionella och framför allt, vattnet i tanken byts aldrig ut utan är väl så kallat syrefattigt svartvatten. Blir ingen fortsatt korrosion, ingen offeranod behövs. Min har nu funkat i 15 år och när jag väljer en ny någon gång kommer denna egenskap att väga tungt
Effekten finns uppmätt av oberoende mätlab. Det brukar vara 20 grader på ventilationsluften och luftflöde enligt BBRs krav för nybyggnad. För att ge 4 kW krävs alltså en viss storlek på huset. Jag tolkar specen för QE-4 att det krävs 55 l/s för att ge 4 kW, Kravet enlig BBR är 0,35 l/s per m2 boyta. Det innebär minst 157 m2 boyta för att ge 4 kW. Om man tittar på Comfortzone RX35 ger den 3,5 kW vid 42 l/s, dvs 120 m2 boyta.H H-Thomasson skrev:Ska man få ut 4 kw från en modern frånluftare så gäller det att den får nog varm luft att jobba med. Bara för att luften in var x antal grader på den gamla frånluftaren som gav 1.5 kw från kompressorn så behöver inte den nya frånluftaren ge vad tillverkaren anger eftersom det inte finns nog med varm luft att jobba i huset med då den nya frånluftaren, då den behöver mera luft för att uppnå sina 4 kw. Bara för att den fungerar så så behöver inte effekten vara 4 kw eftersom luften in är så kall mot specad intemp.
Är det någon som vet lite om var de olika komponenterna är placerade i luftflödet? Finns det någon sprängskiss? Jag skulle vilja veta vad som sitter på varma sidan respektive kalla sidan (efter förångaren). I min Comfortzone CE50 där allt är rätt gjort, sitter frånluftsfläkt, kompressor, inverter mm i skåpet på den varma sidan vilket ger två viktiga egenskaper; dels att viss egenvärme återvinns, den hjälper till att höja tempen på frånluften, dels att den hjälper till och påskyndar avfrostningen eftersom egenvärmen då påskyndar issmältningen
Om man tittar på hur NIBE konstruerat, dvs hur dom gjorde fel, även i dom senaste modellerna såsom 750, 730 och 735, så har man placerat frånluftsfläkten på den kalla sidan. Konsekvensen har blivit två;
- flera användare rapporterar att dom drabbats av att fläktlagren pajar efter relativt kort drifttid (flera fall på 8-9 år). Troligen för att dom utsätts för stora temperaturskiftningar
- långa avfrostningar eftersom fläktens egenvärme bara vädras ut istället för att passera förångaren
Dom långa avfrostningarna försökte man avhjälpa genom att i senare modeller montera värmeslingor som då går igång under avfrostningen vilket egentligen leder till "onödig" energiåtgång
Det här är viktiga aspekter för mig när jag bedömer vilken pump jag kan tänka mig satsa på nästa gång. Är den "rätt konstruerad", kraftfull inverterstyrd kompressor och har genomströmmningsberedare, check på det, och den är en kandidat
Om man tittar på hur NIBE konstruerat, dvs hur dom gjorde fel, även i dom senaste modellerna såsom 750, 730 och 735, så har man placerat frånluftsfläkten på den kalla sidan. Konsekvensen har blivit två;
- flera användare rapporterar att dom drabbats av att fläktlagren pajar efter relativt kort drifttid (flera fall på 8-9 år). Troligen för att dom utsätts för stora temperaturskiftningar
- långa avfrostningar eftersom fläktens egenvärme bara vädras ut istället för att passera förångaren
Dom långa avfrostningarna försökte man avhjälpa genom att i senare modeller montera värmeslingor som då går igång under avfrostningen vilket egentligen leder till "onödig" energiåtgång
Det här är viktiga aspekter för mig när jag bedömer vilken pump jag kan tänka mig satsa på nästa gång. Är den "rätt konstruerad", kraftfull inverterstyrd kompressor och har genomströmmningsberedare, check på det, och den är en kandidat
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Avfrostningen går fort, den använder hetgasen för avfrostning tror jag. Kommer inte ihåg var jag hittade den infon nu.
Den gick hyfsat hårt här med för säsongen...hade haft "Semesterläge" igång så tanken va nere på 42grader och gick upp till 76. Avluften va nere på på -8K krambriw skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tanktemp/avluft
kompressorhastighet
Redigerat:




