B
Jag värmer bara till 65 grader och det sköter kompressorn själv. Men nu har elpatronen kickat in två gånger av någon konstig anledning.

Du kan inte värma över 65-68 grader med kompressorn, efter det kommer alltid elpatronen att värma resterande del.
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Min QE-4:a använder alltid elpatronen när den värmer upp från 66 till 80 grader. Jag har inte hittat nån inställning för att den inte ska använda tillsats vid uppvärmning av varmvatten. Den är i Auto-läge och Smart Control (timprisstyrningen) står på ”Balanserat”. Var kan man slå av tillsats helt?
Du kan ju stänga av "Tillåt tillsats" men den kommer ändå köra eltillsats när den värmer höga temperaturer. Enda sättet där är nog sänka max tempen. Enligt supporten kunde inte kompressorn värma hela vägen upp.
 
perosb perosb skrev:
Du kan ju stänga av "Tillåt tillsats" men den kommer ändå köra eltillsats när den värmer höga temperaturer. Enda sättet där är nog sänka max tempen. Enligt supporten kunde inte kompressorn värma hela vägen upp.
Ja, den var avstängd. Klarar man sig med att sänka maxtempen? Jag har en sambo och en dotter som gärna duschar länge. 🤪😂
 
Vad är detta för nytt? Maximal BBR-effekt? Ska det stå pannans maxeffekt där?
 
  • Skärm med meddelanden om installation, starttemperatur, elektrisk värmare och Maximal BBR-effekt med en gräns mellan 1000 och 20000 W.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Ja, den var avstängd. Klarar man sig med att sänka maxtempen? Jag har en sambo och en dotter som gärna duschar länge. 🤪😂
Sänk maxtempen en grad om dagen. De märker inget i början. Sen gaslightar du dem och säger att de duschar för länge om/när de klagar på att det är kallt.
 
  • Haha
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
B
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Vad är detta för nytt? Maximal BBR-effekt? Ska det stå pannans maxeffekt där?
Den där skulle jag vara mycket försiktig med att sätta lågt. Jag hade satt den på max.

På andra pumpar så är det en engångsinställning som man inte enkelt kan öka. Sätter man den lågt får man det kallt inne vid stark kyla, om man har otur.

begränsa elpatronen på annat sätt.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Vad är detta för nytt? Maximal BBR-effekt? Ska det stå pannans maxeffekt där?
"Maximal BBR-effekt (maximalt tillåten installerad eleffekt för uppvärmning) är ett krav i Boverkets byggregler (BBR) som syftar till att begränsa den installerade eleffekten för uppvärmning i byggnader. Detta krav är tänkt att säkerställa att uppvärmningssystemen är effektiva och att byggnader inte har onödigt hög installerad effekt. "

Antar du kan sänka från 5kW för tillsatsen...🤷🏼‍♂️
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Den där skulle jag vara mycket försiktig med att sätta lågt. Jag hade satt den på max.

På andra pumpar så är det en engångsinställning som man inte enkelt kan öka. Sätter man den lågt får man det kallt inne vid stark kyla, om man har otur.

begränsa elpatronen på annat sätt.
Som läget är nu finns det inget värde, för den rutan fanns inte vid installationen.
 
perosb perosb skrev:
"Maximal BBR-effekt (maximalt tillåten installerad eleffekt för uppvärmning) är ett krav i Boverkets byggregler (BBR) som syftar till att begränsa den installerade eleffekten för uppvärmning i byggnader. Detta krav är tänkt att säkerställa att uppvärmningssystemen är effektiva och att byggnader inte har onödigt hög installerad effekt. "

Antar du kan sänka från 5kW för tillsatsen...🤷🏼‍♂️
Så vad ska det stå där för en QE-4:a? Vad står det i er andras eller har ni heller inget värde?
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Som läget är nu finns det inget värde, för den rutan fanns inte vid installationen.
Så här står det i QH manualen...alltså inte i QE men ändå..så kanske inte sätta den till fel då..
 
  • QH-manual om inställning av maximal installerad effekt enligt BBR, med reläindikator och steg för elpatronens maxeffekt i Qvantum-appen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Så vad ska det stå där för en QE-4:a? Vad står det i er andras eller har ni heller inget värde?
Hittar ingen sån inställning
 
perosb perosb skrev:
Hittar ingen sån inställning
Det är under installationen det står, sidan 4 av 7.
 
perosb perosb skrev:
Så här står det i QH manualen...alltså inte i QE men ändå..så kanske inte sätta den till fel då..
Detta är ju en inställning man skulle vilja ha lättillgängligt för att kunna begränsa effekten. Många som efterfrågat den möjligheten. Om man inte låser den, så kanske man kan justera värdet upp och ner. Men inte speciellt användarvänligt som det är nu.
 
perosb perosb skrev:
Så här står det i QH manualen...alltså inte i QE men ändå..så kanske inte sätta den till fel då..
Och efter att svarat ja, så går det inte att ändra tillbaka, spärrad för all framtid. Ska effekten ökas så är det på dom andra ( Nibe Thermia o.sv ) VP kört. En ny dator måste till för att komma rätt i effekten då. BBR är bra konstigt med en sådan regel. Vad F-N har dom med effekten att göra. Är det ett behov av 8 kW och VP är på 12 kW så används inte mer än 8 kW, som max. Men lägga sig i ska dom, med att vara bäst på vad ett hus behöver i värme. SKIT är det.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Fick svar från Qvantum nu gällande Max BBR-effekt vid installationen och vad tillsats påverkar i menyn, inte som jag trodde med VV.
 
  • Ett e-postmeddelande från "Support SE" till "Joseph Moudi" angående inställningar för Max BBR-effekt och tillsats när en värmepump installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.