B Berjeb skrev:
Har nu en Qvantum QE4 sedan ett par veckor, som ersättare till en 22½ år gammal IVT490. 🙂

Den har hittills funkat kalasbra för varmvattenförsörjningen. Återstår att se hur allt lirar sen när man behöver värme. Dock verkar displayen ha "fastnat" i mjukvaruuppdaterings-läge nu när jag laddade ner den senaste. Har stått i ca. 90 minuter och säger fortfarande att uppdatering pågår.

Någon som noterat liknande?
Hej!, Har också fått en QE4 installerad (nov-24) dock tycker jag min går lite högt när den producerar varmvatten…., Vilket varvtal har du på kompressorn ca när den drar igång och värmer vatten?Min går upp till 6500 och då kan den höras i hela huset, Samt hur stort hus har du som ska värmas upp?, Detta då jag hävdar gentemot qvantum att de sålt mig en alldeles för liten panna till mitt hus för att det ska värmas utan att ha pannan gående på max när det kryper ner mot 0 grader…Har ca 170 kvm i ett hus som är 15 år gammalt.
 
M Mull129 skrev:
Jag fick samma problem. Irriterande att de inte kommunicerar vad som uppdateras eller i det här fallet att displayen kräver en omstart.
Samma problem för mig.
Efter omstart av display gick även fläkten upp till "extra" 90 %...
 
D Danielsorlin skrev:
Hej!, Har också fått en QE4 installerad (nov-24) dock tycker jag min går lite högt när den producerar varmvatten…., Vilket varvtal har du på kompressorn ca när den drar igång och värmer vatten?Min går upp till 6500 och då kan den höras i hela huset, Samt hur stort hus har du som ska värmas upp?, Detta då jag hävdar gentemot qvantum att de sålt mig en alldeles för liten panna till mitt hus för att det ska värmas utan att ha pannan gående på max när det kryper ner mot 0 grader…Har ca 170 kvm i ett hus som är 15 år gammalt.
Hej,
Har inte bevakat jättenoga, men hittills har jag inte sett att den varvat upp över 6000. Runt 5700 är nog det högsta jag noterat. Har varmvattnet inställt på 3 gubbar och normal på de avancerade. Vårt hus är på 117 kvm (2 plan med golvvärme nere och radiatorer uppe). Så för oss bör QE4 vara rimlig.
 
  • Gilla
Danielsorlin
  • Laddar…
D Danielsorlin skrev:
Hej!, Har också fått en QE4 installerad (nov-24) dock tycker jag min går lite högt när den producerar varmvatten…., Vilket varvtal har du på kompressorn ca när den drar igång och värmer vatten?Min går upp till 6500 och då kan den höras i hela huset, Samt hur stort hus har du som ska värmas upp?, Detta då jag hävdar gentemot qvantum att de sålt mig en alldeles för liten panna till mitt hus för att det ska värmas utan att ha pannan gående på max när det kryper ner mot 0 grader…Har ca 170 kvm i ett hus som är 15 år gammalt.
Har en QE-4:a och vårt hus är på 117 kvm. Över 150 kvm rekommenderas QE-6, som jag förstått det. Har man golvvärme så kan det räcka med en QE-4:a dock. Vi har radiatorer.
 
  • Gilla
Danielsorlin
  • Laddar…
B Berjeb skrev:
Hej,
Har inte bevakat jättenoga, men hittills har jag inte sett att den varvat upp över 6000. Runt 5700 är nog det högsta jag noterat. Har varmvattnet inställt på 3 gubbar och normal på de avancerade. Vårt hus är på 117 kvm (2 plan med golvvärme nere och radiatorer uppe). Så för oss bör QE4 vara rimlig.
Jag hade fel. Nu såg jag att kompressorn varvade ca. 6200 när den brassar varmvatten...
 
  • Gilla
Danielsorlin
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Har en QE-4:a och vårt hus är på 117 kvm. Över 150 kvm rekommenderas QE-6, som jag förstått det. Har man golvvärme så kan det räcka med en QE-4:a dock. Vi har radiatorer.
Okej, jag har en mix av båda. Golvvärme nere och radiatorer uppe…., Men tycker som sagt den går på tok för högt när temperaturen går under 0:an ute….
 
D Danielsorlin skrev:
Okej, jag har en mix av båda. Golvvärme nere och radiatorer uppe…., Men tycker som sagt den går på tok för högt när temperaturen går under 0:an ute….
Har du den inställd på golvvärme eller radiatorer? Har du en PUSH (PUmp- och SHuntgrupp) installerad för golvvärmen? Vilket fabrikat på golvvärmen? Är den ingjuten i platta?
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Har du den inställd på golvvärme eller radiatorer? Har du en PUSH (PUmp- och SHuntgrupp) installerad för golvvärmen? Vilket fabrikat på golvvärmen? Är den ingjuten i platta?
Inställd på radiatorer men har själv modifierat kurvan så att den ger ok värme till golvvärmen nere efter att shunten dragit ner tempen lite då radiatorerna kräver högre temp. LK har levererat golvvärmen och den är injuten i plattan. Hade ”specialister” här som justerade in flödet över golvvärmen då de menade att där skulle flödet vara lägre i förhållande till det över radiatorerna. Delta t över golvvärmen är ca 4 grader lite beroende på yttertemp. Har två flödes ventiler där jag kan reglera flödet till både radiatorkretsen och till golvvärmen., Dock lyckades jag ej få till korrekt förhållande till flödet över de båda kretsarna utan att det blev på tok för varmt däruppe-trots att jag drog ner flödet över radiatorkretsen. Sänkte jag tempen på kurvan blev det för kallt i golvvärmekretsen….Inte förrän jag ströp flödet med hjälp av termostaten på resp radiator fick jag ok förhållande på tempen uppe och nere….Samtidigt tystnade flödesbruset i radiatorerna en aning när jag ställde in termostaterna på respektive radiator…Stryper jag ventilen mer till radiatorkretsen så levererar den mindre vatten än vad flödet till golvvärmen är och då bryter jag ju regeln om att radiatorkretsen ska ha högre flöde än golvvärmen…, Men i realiteten misstänker jag det är så ändå nu då jag ställde in radiatorerna med hjälp av termostaterna och inte med flödesventilen….Det jag vill försöka uppnå är ju att pannan ej ska gå på varv över 6000 då detta låter något förskräckligt!!, Har mätt upp runt 60dB 20 cm från pannan då!!
 
B Berjeb skrev:
Har nu en Qvantum QE4 sedan ett par veckor, som ersättare till en 22½ år gammal IVT490. 🙂

Den har hittills funkat kalasbra för varmvattenförsörjningen. Återstår att se hur allt lirar sen när man behöver värme. Dock verkar displayen ha "fastnat" i mjukvaruuppdaterings-läge nu när jag laddade ner den senaste. Har stått i ca. 90 minuter och säger fortfarande att uppdatering pågår.

Någon som noterat liknande?
Samma för mig, eftersom den verkade ha gått igång igen så stängde jag av o på strömmen. Allt ok
 
Nu hade min hoppat upp i 90% fläktläge. Satte på extra ventilation och stängde av det 5 sekunder senare, då hoppade den tillbaka till den normala inställningen. Tyckte det lät onödigt mycket från ventilationen.
 
Låter ju som en bugg om fläkten plötsligt skenar sådär??
 
D Danielsorlin skrev:
Hej!, Har också fått en QE4 installerad (nov-24) dock tycker jag min går lite högt när den producerar varmvatten…., Vilket varvtal har du på kompressorn ca när den drar igång och värmer vatten?Min går upp till 6500 och då kan den höras i hela huset, Samt hur stort hus har du som ska värmas upp?, Detta då jag hävdar gentemot qvantum att de sålt mig en alldeles för liten panna till mitt hus för att det ska värmas utan att ha pannan gående på max när det kryper ner mot 0 grader…Har ca 170 kvm i ett hus som är 15 år gammalt.
Har en QE6 och den drar igång kompressorn rejält när den gör varmvatten. Dock låter det alltid mer från värmepumpen när den gör varmvatten, oavsett kompressorhastighet. Har fått förklarat att det har att göra med vilka tryck som pannan jobbar med. Den jobbar på ett annat sätt när den "gör varmvatten" jämfört med när den värmer (vågorna). Det blir liksom som ett muller från pannan som hörs i hela huset.

/S
 
S steve5432 skrev:
Har en QE6 och den drar igång kompressorn rejält när den gör varmvatten. Dock låter det alltid mer från värmepumpen när den gör varmvatten, oavsett kompressorhastighet. Har fått förklarat att det har att göra med vilka tryck som pannan jobbar med. Den jobbar på ett annat sätt när den "gör varmvatten" jämfört med när den värmer (vågorna). Det blir liksom som ett muller från pannan som hörs i hela huset.

/S
Min sambo brukar säga att nu lyfter flygplanet igen. 😂
 
B
Två gånger nu under 3 veckors tid har min elpatron värmt vattnet istället för kompressorn. I övrigt har allting fungerat och framförallt gått perfekt mellan dessa tillfällen.

Supporten är som vanligt snabba på att svara men ser inget direkt konstigt på distans så ska komma tekniker för att se om det är glapp någonstans men tänkte kolla om någon annan haft liknande?
 
B Beyond skrev:
Två gånger nu under 3 veckors tid har min elpatron värmt vattnet istället för kompressorn. I övrigt har allting fungerat och framförallt gått perfekt mellan dessa tillfällen.

Supporten är som vanligt snabba på att svara men ser inget direkt konstigt på distans så ska komma tekniker för att se om det är glapp någonstans men tänkte kolla om någon annan haft liknande?
Min QE-4:a använder alltid elpatronen när den värmer upp från 66 till 80 grader. Jag har inte hittat nån inställning för att den inte ska använda tillsats vid uppvärmning av varmvatten. Den är i Auto-läge och Smart Control (timprisstyrningen) står på ”Balanserat”. Var kan man slå av tillsats helt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.