137 087 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Ska man få ut 4 kw från en modern frånluftare så gäller det att den får nog varm luft att jobba med. Bara för att luften in var x antal grader på den gamla frånluftaren som gav 1.5 kw från kompressorn så behöver inte den nya frånluftaren ge vad tillverkaren anger eftersom det inte finns nog med varm luft att jobba i huset med då den nya frånluftaren, då den behöver mera luft för att uppnå sina 4 kw. Bara för att den fungerar så så behöver inte effekten vara 4 kw eftersom luften in är så kall mot specad intemp.
Ni som har bytt till Qvantum, är ni nöjda?
Jag behöver så småningom byta vår 20 år gamla IVT490. Jag kompletterade dock med en LLVP för 4 år sedan och kombinationen av de två har fungerat otroligt bra. Jag lyckades gå från 17000 kwh per år till drygt 9000kwh.
Om jag nu skaffar en Qvantum istället för en typ Bosch compress 3800 som är en traditionell FLVP, kommer min totala förbrukning hamna på samma, högre eller lägre nivå tror ni? Kan jag motivera ca. 30 tusen kronor extra i investering för en Qvantum?
Jag behöver så småningom byta vår 20 år gamla IVT490. Jag kompletterade dock med en LLVP för 4 år sedan och kombinationen av de två har fungerat otroligt bra. Jag lyckades gå från 17000 kwh per år till drygt 9000kwh.
Om jag nu skaffar en Qvantum istället för en typ Bosch compress 3800 som är en traditionell FLVP, kommer min totala förbrukning hamna på samma, högre eller lägre nivå tror ni? Kan jag motivera ca. 30 tusen kronor extra i investering för en Qvantum?
Nu när du redan kommit ner i förbrukning såpass så finns självklart inte så mycket mer att krama ur frånluften, möjligen att du kan spara ett par tusen-lappar till
Grejen är ju den att din IVT490 förmodligen mest värmer VV numera och din LLVP står för uppvärmningen. Hade du inte haft din LLVP utan bara IVT490'an så hade en ny kraftfullare FLVP också gett dig en rejäl besparing, kanske du kommit ner till 7000 kWh om året bara med hjälp av den. Men du kan ju också tänka som så att du låter en Qvantum ta hand om hela uppvärmningen och VV och låter LLVP stå för lite skön AC på sommaren
Grejen är ju den att din IVT490 förmodligen mest värmer VV numera och din LLVP står för uppvärmningen. Hade du inte haft din LLVP utan bara IVT490'an så hade en ny kraftfullare FLVP också gett dig en rejäl besparing, kanske du kommit ner till 7000 kWh om året bara med hjälp av den. Men du kan ju också tänka som så att du låter en Qvantum ta hand om hela uppvärmningen och VV och låter LLVP stå för lite skön AC på sommaren
Bara det är rätt gjort så det är diffusionstätt 50mm hela vägen ska det ju vara uppfyllt enligt samma krav.Arvida skrev:
Är du säkert på att IVT490 har samma krav för isolering? Har också IVT490 och funderar på att skaffa qvantum men är fundersamt om min isolering räcker eller inte. I min konstruktionsritning för huset står det att avluften har ”50mm diffusionstätt isoleringsstrumpa i hela sin längd”. Ska man tolka det so. Att det uppfyller kravet?
Inte haft något vatten som runnit sedan februari när den installerades. Så det verkar ok tätat.
Att göra om hela röret med ny isolering kändes dyrt.
Har fått konstigt beteende efter att version 1.1.8 kom.
Ställer in en temp i displayen och pumpen ändrar själv efter att tag tempen.
nu ställde jag in -1 in och efter ett par timmar kollade jag igen och den står på -2…
Nu är pumpen på version 1.1.9 också upd av sig själv från 1.1.8.
Bara min pump? Eller andra som noterat detta?
Har pris/eco läge påslaget
Ställer in en temp i displayen och pumpen ändrar själv efter att tag tempen.
nu ställde jag in -1 in och efter ett par timmar kollade jag igen och den står på -2…
Nu är pumpen på version 1.1.9 också upd av sig själv från 1.1.8.
Bara min pump? Eller andra som noterat detta?
Har pris/eco läge påslaget
Min ändrar sig också ibland...B Börje Edlund skrev:Har fått konstigt beteende efter att version 1.1.8 kom.
Ställer in en temp i displayen och pumpen ändrar själv efter att tag tempen.
nu ställde jag in -1 in och efter ett par timmar kollade jag igen och den står på -2…
Nu är pumpen på version 1.1.9 också upd av sig själv från 1.1.8.
Bara min pump? Eller andra som noterat detta?
Har pris/eco läge påslaget
Ja , laddar in den nu. Får se vad den ändrar för något. Om de fixat det som uppstod med förra uppdateringen.perosb skrev:
Saknar kommunikation från qvantum kring vad för funktioner som uppdateringar innehåller.
Brukligt.är ju en changelog eller något åtminstonde.
För appen står det i alla fall något övergripande vad som skett.
Har nu en Qvantum QE4 sedan ett par veckor, som ersättare till en 22½ år gammal IVT490. 🙂
Den har hittills funkat kalasbra för varmvattenförsörjningen. Återstår att se hur allt lirar sen när man behöver värme. Dock verkar displayen ha "fastnat" i mjukvaruuppdaterings-läge nu när jag laddade ner den senaste. Har stått i ca. 90 minuter och säger fortfarande att uppdatering pågår.
Någon som noterat liknande?
Den har hittills funkat kalasbra för varmvattenförsörjningen. Återstår att se hur allt lirar sen när man behöver värme. Dock verkar displayen ha "fastnat" i mjukvaruuppdaterings-läge nu när jag laddade ner den senaste. Har stått i ca. 90 minuter och säger fortfarande att uppdatering pågår.
Någon som noterat liknande?
Hade samma. Dra ur nätverkssladden på baksidan av displayen och sätt i igen så startar du om bara displayen.B Berjeb skrev:Har nu en Qvantum QE4 sedan ett par veckor, som ersättare till en 22½ år gammal IVT490. 🙂
Den har hittills funkat kalasbra för varmvattenförsörjningen. Återstår att se hur allt lirar sen när man behöver värme. Dock verkar displayen ha "fastnat" i mjukvaruuppdaterings-läge nu när jag laddade ner den senaste. Har stått i ca. 90 minuter och säger fortfarande att uppdatering pågår.
Någon som noterat liknande?