H
Ska man få ut 4 kw från en modern frånluftare så gäller det att den får nog varm luft att jobba med. Bara för att luften in var x antal grader på den gamla frånluftaren som gav 1.5 kw från kompressorn så behöver inte den nya frånluftaren ge vad tillverkaren anger eftersom det inte finns nog med varm luft att jobba i huset med då den nya frånluftaren, då den behöver mera luft för att uppnå sina 4 kw. Bara för att den fungerar så så behöver inte effekten vara 4 kw eftersom luften in är så kall mot specad intemp.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ni som har bytt till Qvantum, är ni nöjda?

Jag behöver så småningom byta vår 20 år gamla IVT490. Jag kompletterade dock med en LLVP för 4 år sedan och kombinationen av de två har fungerat otroligt bra. Jag lyckades gå från 17000 kwh per år till drygt 9000kwh.

Om jag nu skaffar en Qvantum istället för en typ Bosch compress 3800 som är en traditionell FLVP, kommer min totala förbrukning hamna på samma, högre eller lägre nivå tror ni? Kan jag motivera ca. 30 tusen kronor extra i investering för en Qvantum?
 
Nu när du redan kommit ner i förbrukning såpass så finns självklart inte så mycket mer att krama ur frånluften, möjligen att du kan spara ett par tusen-lappar till

Grejen är ju den att din IVT490 förmodligen mest värmer VV numera och din LLVP står för uppvärmningen. Hade du inte haft din LLVP utan bara IVT490'an så hade en ny kraftfullare FLVP också gett dig en rejäl besparing, kanske du kommit ner till 7000 kWh om året bara med hjälp av den. Men du kan ju också tänka som så att du låter en Qvantum ta hand om hela uppvärmningen och VV och låter LLVP stå för lite skön AC på sommaren
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Arvida Arvida skrev:
Är du säkert på att IVT490 har samma krav för isolering? Har också IVT490 och funderar på att skaffa qvantum men är fundersamt om min isolering räcker eller inte. I min konstruktionsritning för huset står det att avluften har ”50mm diffusionstätt isoleringsstrumpa i hela sin längd”. Ska man tolka det so. Att det uppfyller kravet?
Bara det är rätt gjort så det är diffusionstätt 50mm hela vägen ska det ju vara uppfyllt enligt samma krav.
Inte haft något vatten som runnit sedan februari när den installerades. Så det verkar ok tätat.
Att göra om hela röret med ny isolering kändes dyrt.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Har fått konstigt beteende efter att version 1.1.8 kom.
Ställer in en temp i displayen och pumpen ändrar själv efter att tag tempen.
nu ställde jag in -1 in och efter ett par timmar kollade jag igen och den står på -2…
Nu är pumpen på version 1.1.9 också upd av sig själv från 1.1.8.
Bara min pump? Eller andra som noterat detta?
Har pris/eco läge påslaget
 
B Börje Edlund skrev:
Har fått konstigt beteende efter att version 1.1.8 kom.
Ställer in en temp i displayen och pumpen ändrar själv efter att tag tempen.
nu ställde jag in -1 in och efter ett par timmar kollade jag igen och den står på -2…
Nu är pumpen på version 1.1.9 också upd av sig själv från 1.1.8.
Bara min pump? Eller andra som noterat detta?
Har pris/eco läge påslaget
Min ändrar sig också ibland...
 
E Eldhand skrev:
Min ändrar sig också ibland...
Och inatt ändrades fläkten plötsligt från 60% till 90% och temperatur kurvan från -1 till +1 … lät som en jetmotor i huset.
Får väl vänta på en uppdatering som rättar till detta.
 
B Börje Edlund skrev:
Och inatt ändrades fläkten plötsligt från 60% till 90% och temperatur kurvan från -1 till +1 … lät som en jetmotor i huset.
Får väl vänta på en uppdatering som rättar till detta.
Ring supporten. Så ska det ju inte vara.
 
perosb perosb skrev:
Ring supporten. Så ska det ju inte vara.
Har mailat med leverantören som skickat vidare till qvantum. inte hört något från dem ännu.
Inatt körde den också pga +1 ut 28grader i betonggolvet. Kändes som det inte direkt behövdes golvvärme :-)
 
perosb perosb skrev:
kom ny firmware i helgen till styrenheterna, 134
138
 
  • Gilla
Beyond
  • Laddar…
perosb perosb skrev:
138
Ja , laddar in den nu. Får se vad den ändrar för något. Om de fixat det som uppstod med förra uppdateringen.
Saknar kommunikation från qvantum kring vad för funktioner som uppdateringar innehåller.
Brukligt.är ju en changelog eller något åtminstonde.
För appen står det i alla fall något övergripande vad som skett.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Har nu en Qvantum QE4 sedan ett par veckor, som ersättare till en 22½ år gammal IVT490. 🙂

Den har hittills funkat kalasbra för varmvattenförsörjningen. Återstår att se hur allt lirar sen när man behöver värme. Dock verkar displayen ha "fastnat" i mjukvaruuppdaterings-läge nu när jag laddade ner den senaste. Har stått i ca. 90 minuter och säger fortfarande att uppdatering pågår.

Någon som noterat liknande?
 
B
B Berjeb skrev:
Har nu en Qvantum QE4 sedan ett par veckor, som ersättare till en 22½ år gammal IVT490. 🙂

Den har hittills funkat kalasbra för varmvattenförsörjningen. Återstår att se hur allt lirar sen när man behöver värme. Dock verkar displayen ha "fastnat" i mjukvaruuppdaterings-läge nu när jag laddade ner den senaste. Har stått i ca. 90 minuter och säger fortfarande att uppdatering pågår.

Någon som noterat liknande?
Hade samma. Dra ur nätverkssladden på baksidan av displayen och sätt i igen så startar du om bara displayen.
 
  • Gilla
Berjeb
  • Laddar…
B Beyond skrev:
Hade samma. Dra ur nätverkssladden på baksidan av displayen och sätt i igen så startar du om bara displayen.
Tackar, funkade fint! 👍
 
  • Gilla
Beyond
  • Laddar…
B Berjeb skrev:
Tackar, funkade fint! 👍
Jag fick samma problem. Irriterande att de inte kommunicerar vad som uppdateras eller i det här fallet att displayen kräver en omstart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.