140 367 läst ·
1 266 svar
140k läst
1,3k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Husägare
· Västmanland
· 130 inlägg
Den övre ventilen behöver du inte lufta. Räcker med den nedre.P perstr skrev:Borde klart tänkt på att kolla det först. Min gamla Nibe 360 fick man lufta i parti och minut med påföljande fyllning.
Luftade nu och det var en hel del luft så skvätte bra, mest från den nedre. Fick sedan fylla på vatten från 0,5 till 1,5 bar i tanken.
Har faktiskt aldrig luftats sedan den installerades i september ;0)
Tack för bra hjälp här i forumet.
Upplever verkligen att varmvattnets temperatur går väldigt fort neråt. Kan diska i 2-3 minuter och den går från 60 till 55 i tanken trots bara 3-5 l/m i flöde. Någon mer som upplever detta eller om det finns någon åtgärd? Har avluftat nyligen så inte det som påverkar.
Nyfiken fråga gällande qvantum och lösningen med genomströmningsvärmare för varmvattnet. Vad händer när varmvattnet (till värmeväxlaren) är slut - klarar den fortfarande att producera varmvatten (men med elpatron i princip) eller tar varmvattnet slut tills den buffrat upp igen?
Den klarar inte riktigt att producera varmvatten när tanken blivit tom, även med elpatronen i gång på max blir det ljummet som bäst, runt 25~ om jag skulle uppskatta.E Ekna skrev:
Kallvattnet som åker igenom tanken i sin växlare kyler ju vattnet i tanken beroende på brunns/kallvatttnets inkommande temperatur.. sedan tar det en stund att värma upp tanken mha kompressor eller patron. Beroende på om man har jättekallt brunnsvatten så kyls det snabbare såklart. Antar att kompressor/patron börjar sin värmning när någon gräns underskrids.HiddenDingo skrev:
Hejhej! Jag tänker mig att inkommande kallvattnen som värmas upp är ganska konstant för de flesta, oavsett egen brunn eller kommunalt, men det kan måhända vara en förhastad tanke.
Går det att ställa in temperaturen för när jag vill att elpatronen går in och stöttar för att kunna generera mer varmvatten utan avbrott, eller kan jag bara ställa in antal gubbar (som jag antar är värmevattnets temperatur)?
Går det att ställa in temperaturen för när jag vill att elpatronen går in och stöttar för att kunna generera mer varmvatten utan avbrott, eller kan jag bara ställa in antal gubbar (som jag antar är värmevattnets temperatur)?
Ja när det runnit en kort stund är in-tempen konstant. Dvs BT33 inkommande kallvatten. I min 65m brunn ca 13 grader, men det kan ju skilja mycket mellan olika brunnar och också kommunalt vatten vad denna temp är. Ju kallare ju mer värme måste tillföras på vägen ut till varmvattenkranen så då sjunker tempen snabbare i tanken.E Ekna skrev:Hejhej! Jag tänker mig att inkommande kallvattnen som värmas upp är ganska konstant för de flesta, oavsett egen brunn eller kommunalt, men det kan måhända vara en förhastad tanke.
Ja med antal gubbar ändras start/mål tempen i tanken, har själv 2 och långsammaste inställningarna i + ++ +++ sidan, då ligger den ca 59-60gr i tanken normalt.
Ni som har satt in en nyare frånluftare med kraftigare kompressor mot den gamla värmepumpen. Har ni upplevt problem med kondens på rören i huset då mera energi tas ut från frånluften pga att befintliga luftkanaler har varit för dåligt isolerade?
Jag chansade inte utan isolerade om rören med 2cm armaflex.H H-Thomasson skrev:
Har dock en takhuv utomhus som blir som en iglo vid vissa förutsättningar. Behöver en plåtslagare för att fixa inför vintern.
Hade en Nibe 360p innan och där är det ju alltid nån plusgrad på avluften.
Samma här, isolerade också min avluftkanal med armaflex. Observera att det endast är avluftkanalen det handlar om. Isolerar man inte den ordentligt i hela sin längd kommer det bli problem på sikt, kondensvatten rinner ner och det kan leda till fuktskador och annat otrevligt i byggnaden
Frånluftkanalerna behöver man inte oroa sig för av den anledningen men det är ju ytterst lämpligt att rensa dom i samband med att man river ut den gamla trotjänaren och byter till en ny kraftfullare modell
Frånluftkanalerna behöver man inte oroa sig för av den anledningen men det är ju ytterst lämpligt att rensa dom i samband med att man river ut den gamla trotjänaren och byter till en ny kraftfullare modell
Nej inte än sedan feb, hade tidigare ivt490, och den hade samma krav på isolering för avluften.H H-Thomasson skrev:
Är du säkert på att IVT490 har samma krav för isolering? Har också IVT490 och funderar på att skaffa qvantum men är fundersamt om min isolering räcker eller inte. I min konstruktionsritning för huset står det att avluften har ”50mm diffusionstätt isoleringsstrumpa i hela sin längd”. Ska man tolka det so. Att det uppfyller kravet?B Börje Edlund skrev:
Det ska räcka för Qvantum QE 4/6, vi hade en IVT 490 med samma isolering som du (PE50 isolering) och det har fungerat bra för QE6Arvida skrev:
Är du säkert på att IVT490 har samma krav för isolering? Har också IVT490 och funderar på att skaffa qvantum men är fundersamt om min isolering räcker eller inte. I min konstruktionsritning för huset står det att avluften har ”50mm diffusionstätt isoleringsstrumpa i hela sin längd”. Ska man tolka det so. Att det uppfyller kravet?