137 118 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Ja det står "väntar på elpriser".
Sen, gällande HACS-integrationen, så får jag ett återkommande fel i loggen:
2025-05-27 19:19:28.603 ERROR (MainThread) [custom_components.qvantum.coordinator] Unexpected error: argument of type 'NoneType' is not iterable
2025-05-27 19:19:28.604 ERROR (MainThread) [custom_components.qvantum.coordinator] Error fetching qvantum (Qvantum QE-6 (301010024405XXXX)) data: Error communicating with API: argument of type 'NoneType' is not iterable
Fridens liljor...
Sen, gällande HACS-integrationen, så får jag ett återkommande fel i loggen:
2025-05-27 19:19:28.603 ERROR (MainThread) [custom_components.qvantum.coordinator] Unexpected error: argument of type 'NoneType' is not iterable
2025-05-27 19:19:28.604 ERROR (MainThread) [custom_components.qvantum.coordinator] Error fetching qvantum (Qvantum QE-6 (301010024405XXXX)) data: Error communicating with API: argument of type 'NoneType' is not iterable
Fridens liljor...
Aktivera debug loggning och skicka eller öppna en ticket.S steve5432 skrev:Ja det står "väntar på elpriser".
Sen, gällande HACS-integrationen, så får jag ett återkommande fel i loggen:
2025-05-27 19:19:28.603 ERROR (MainThread) [custom_components.qvantum.coordinator] Unexpected error: argument of type 'NoneType' is not iterable
2025-05-27 19:19:28.604 ERROR (MainThread) [custom_components.qvantum.coordinator] Error fetching qvantum (Qvantum QE-6 (301010024405XXXX)) data: Error communicating with API: argument of type 'NoneType' is not iterable
Fridens liljor...
Men kör senaste? Fanns en bugg när de plockade bort metrics men den är löst i 2025.4.9 från 24/4
Edit: ser att jag får samma ibland.
Redigerat:
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Japp, har varit så sedan jag installerade min i början av januari.E Eldhand skrev:
En gång hade den dock inte uppdaterat så då gjorde jag det manuellt vid middagstid. Det var inte så bra, varmvattnet försvann under tiden uppdateringen pågick. 🤪😂
Jag får fortsatt automatiska uppdateringar, men inte alltid samma dag som det skrivs om dem här i forumet. Tror de rullar ut uppdateringarna under ett par dagar minst så inte alla laddar ner samtidigt.
Vi kan uppleva ett udda beteende från pumpen ibland. Kollar man i appen så säger den 2,5 gubbar. Kan vara 2 ibland men oaktat så finns varmvatten kvar.
Rumstemperatur indikerar att vi är helt ok.
Men vid dusch upplever man ibland att det växlar mellan iskallt och varmt. Typ som att inget varmvatten finns, för att sedan finnas osv. Men blir så svårt att duscha klart då den kastar. Osäker på om det är nån av de smarta funktionerna som triggat detta.
Har någon annan upplevt liknande? Det är ju inte alltid så vet ej vad det kan bero på när det sker.
Rumstemperatur indikerar att vi är helt ok.
Men vid dusch upplever man ibland att det växlar mellan iskallt och varmt. Typ som att inget varmvatten finns, för att sedan finnas osv. Men blir så svårt att duscha klart då den kastar. Osäker på om det är nån av de smarta funktionerna som triggat detta.
Har någon annan upplevt liknande? Det är ju inte alltid så vet ej vad det kan bero på när det sker.
Har du testat att avlufta via båda ventilerna på pumpen? Så beter dig vår pump när det är en hel del luft i tanken.P perstr skrev:Vi kan uppleva ett udda beteende från pumpen ibland. Kollar man i appen så säger den 2,5 gubbar. Kan vara 2 ibland men oaktat så finns varmvatten kvar.
Rumstemperatur indikerar att vi är helt ok.
Men vid dusch upplever man ibland att det växlar mellan iskallt och varmt. Typ som att inget varmvatten finns, för att sedan finnas osv. Men blir så svårt att duscha klart då den kastar. Osäker på om det är nån av de smarta funktionerna som triggat detta.
Har någon annan upplevt liknande? Det är ju inte alltid så vet ej vad det kan bero på när det sker.
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Hade det problemet första månaden. Jag fick avlufta några gånger. När jag pratade med Qvantum om det så är rekommendationen att kolla tryck och avlufta ett par tre gånger om året. Synd att frontluckan ska vara så meckig att sätta tillbaka.P perstr skrev:Vi kan uppleva ett udda beteende från pumpen ibland. Kollar man i appen så säger den 2,5 gubbar. Kan vara 2 ibland men oaktat så finns varmvatten kvar.
Rumstemperatur indikerar att vi är helt ok.
Men vid dusch upplever man ibland att det växlar mellan iskallt och varmt. Typ som att inget varmvatten finns, för att sedan finnas osv. Men blir så svårt att duscha klart då den kastar. Osäker på om det är nån av de smarta funktionerna som triggat detta.
Har någon annan upplevt liknande? Det är ju inte alltid så vet ej vad det kan bero på när det sker.
Märkligt fel, känns konstigt. Har i min Comfortzone, som i mångt o mycket är förlagan till Q's pumpar, aldrig någonsin upplevt sådant. Aldrig behövt lufta sådär. Min har också genomströmningsberedare vilket jag tycker är toppen
Borde klart tänkt på att kolla det först. Min gamla Nibe 360 fick man lufta i parti och minut med påföljande fyllning.K krambriw skrev:
Luftade nu och det var en hel del luft så skvätte bra, mest från den nedre. Fick sedan fylla på vatten från 0,5 till 1,5 bar i tanken.
Har faktiskt aldrig luftats sedan den installerades i september ;0)
Tack för bra hjälp här i forumet.