137 135 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Vi hade stora problem med vår QE4 direkt efter installationen. Varmvatten tog väldigt lång tid att bli varmt och om man stängde av kranen, bara för några sekunder, så blev det kallt igen och tog 20–30 sekunder att komma tillbaka. Luftning hjälpte inte alls.
I vårt fall visade det sig att varm- och kallvatten var felkopplade vid installation, vilket gjorde att pumpen aldrig fungerade som den skulle. Problemet verkar vara svårt att identifiera eftersom det är så snarlikt de övriga barnsjukdomarna med pumpen.
Vi upptäckte att temperaturvärdena för varm- och kallvatten (BT33 och BT34) var ologiska och pekade på att flödet var felvänt.
Ett tips till andra som upplever liknande problem:
Dubbelkolla värdena från sensorerna BT33 och BT34.
Felet är såklart ovanligt, men det kan vara bra att dubbelkolla om luftning inte hjälper.
I vårt fall visade det sig att varm- och kallvatten var felkopplade vid installation, vilket gjorde att pumpen aldrig fungerade som den skulle. Problemet verkar vara svårt att identifiera eftersom det är så snarlikt de övriga barnsjukdomarna med pumpen.
Vi upptäckte att temperaturvärdena för varm- och kallvatten (BT33 och BT34) var ologiska och pekade på att flödet var felvänt.
Ett tips till andra som upplever liknande problem:
Dubbelkolla värdena från sensorerna BT33 och BT34.
Felet är såklart ovanligt, men det kan vara bra att dubbelkolla om luftning inte hjälper.
Hur ser du på värdena om det skulle vara fel? 😅E EDS85 skrev:Vi hade stora problem med vår QE4 direkt efter installationen. Varmvatten tog väldigt lång tid att bli varmt och om man stängde av kranen, bara för några sekunder, så blev det kallt igen och tog 20–30 sekunder att komma tillbaka. Luftning hjälpte inte alls.
I vårt fall visade det sig att varm- och kallvatten var felkopplade vid installation, vilket gjorde att pumpen aldrig fungerade som den skulle. Problemet verkar vara svårt att identifiera eftersom det är så snarlikt de övriga barnsjukdomarna med pumpen.
Vi upptäckte att temperaturvärdena för varm- och kallvatten (BT33 och BT34) var ologiska och pekade på att flödet var felvänt.
Ett tips till andra som upplever liknande problem:
Dubbelkolla värdena från sensorerna BT33 och BT34.
Felet är såklart ovanligt, men det kan vara bra att dubbelkolla om luftning inte hjälper.
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Om dessa två värden är omkastade, så är det felkopplat. BT33 är inkommande vatten och ska alltid vara lägre än BT34 som är framledningstemperaturen på varmvattnet.B Beyond skrev:
Vilken firma gjorde installationen?E EDS85 skrev:Vi hade stora problem med vår QE4 direkt efter installationen. Varmvatten tog väldigt lång tid att bli varmt och om man stängde av kranen, bara för några sekunder, så blev det kallt igen och tog 20–30 sekunder att komma tillbaka. Luftning hjälpte inte alls.
I vårt fall visade det sig att varm- och kallvatten var felkopplade vid installation, vilket gjorde att pumpen aldrig fungerade som den skulle. Problemet verkar vara svårt att identifiera eftersom det är så snarlikt de övriga barnsjukdomarna med pumpen.
Vi upptäckte att temperaturvärdena för varm- och kallvatten (BT33 och BT34) var ologiska och pekade på att flödet var felvänt.
Ett tips till andra som upplever liknande problem:
Dubbelkolla värdena från sensorerna BT33 och BT34.
Felet är såklart ovanligt, men det kan vara bra att dubbelkolla om luftning inte hjälper.
Väldigt intressanta observationer. Har lagt in ett antal utility meters för API-ets olika parametrar och ska när jag har "tid" kolla lite på detta.P perstr skrev:Då ser det ju faktiskt ut som om den gör som den ska, dvs att värma vattnet och inte "mickla" med temperaturen i rummet.
Noterade att det släppts en ny version också, har inte hunnit ladda in den ännu. Och det har ju debatterats förut - man vill gärna veta vad man löser genom att uppdatera.Men kanske bara mindre förbättringar.
Snodde ihop en graf (48H) och ser ju onekligen ut som om den värmer vattnet (i 2/3 tillfällen) under perioden som priset är lågt. Har i min graf läst ut nordpools "low price" och mappar sedan mot temperaturen. Ett tillfälle bommar den och värmer när vi befinner oss i "dyr el" perioden. Men ska följa framöver.
*** Koden för de som vill testa själv, ändra för era variabler. ***
type: custom:mini-graph-card
entities:
- entity: sensor.qvantum_tap_water_tank_temperature
name: Water temperature
color: var(--accent-color)
- entity: binary_sensor.nordpool_low_price
name: Energycost
smoothing: false
show_legend: false
show_line: true
show_fill: false
show_points: false
y_axis: secondary
color: var(--primary-color)
show:
labels: true
labels_secondary: true
icon: true
fill: fade
hours_to_show: 48
points_per_hour: 1
line_width: 2
decimals: 0
name: Vattentemp vs. Elpris
state_map:
- value: "off"
label: Dyr el
- value: "on"
label: Billig el
*** kräver en binär hjälpare/template ***
{{ state_attr('sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_10_0', 'low_price') }}
I nuläget har vi dessvärre fått stänga av den "smarta" styrningen, då vi har fått iskallt i huset när det har varit soligt och svinbilligt på dagen och sen dyrt på kväll och natt. Det slog om från 18 grader på dagen till 5-6 på kväll/natt i ute-temp och på skärmen för smart control står det nåt i stil med "högre elpriser, sänker temperaturen". Familjen protesterade. Inomhustempen höll sig över 20 grader men då element och golvvärme var i princip "avstängda", blev det ett väldans kallras vid fönster och friskluftsventiler. Jag tror att det var denna kombination som gjorde att det upplevdes som betydligt kyligare inomhus än vad mätväerdena indikerade. Vi bor i ett modernt och välisolerat hus. Nu sen jag stängde av denna smarta styrning (har kört balanserad) är temperaturerna mycket mer stabila.
Positivt i alla fall att pumpen gör som den ska, att värma "batteriet" vid billig el och sen förbruka denna överskottsvärme vid dyr el. Något annat hade ju varit tokigt. Sen trist att den endast värmer till 70 grader. Det är ju som att sätta sitt hemmabatteri till att endast ladda 80%, när det klarar 100% utan problem.
Påverkar elpatronen den smarta funktionen något? Jag har den avstängd, då vi har en överdimensionerad kompressor (QE6). Vi har även endast 2 gubbar på varmvattnet, då det räcker för oss utan problem trots vi är 4 pers. FInns det någon vits med att öka detta? Saknar tyvärr all form av dokumentation kring alla dessa inställningar och hur de påverkar pumpen.
Redigerat:
Att vi inte ens kan se svaret på din fråga i manualen är verkligen dåligt.M Mull129 skrev:
var såg du det?😀JudgeSweden skrev:
vilken version har du på pumpens sw? På min qe6 står det bara växla istället för skjutreglaget högst upp som syns på din.JudgeSweden skrev:
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Ja, det finns mycket att önska gällande manualen. Jag frågade Qvantums säljare vad symbolen betydde, sen kunde man ju själv räkna ut det för man hör ju att den avfrostar.B Börje Edlund skrev:
Jag har version A: 1.1.6 och version B: 126/126.
Bilden är från appen, inte från panelen.
Tryck på kugghjulet, sen på Avancerade inställningar, anslut med blåtand och sen kan du trycka på Systemöversikt. Då ser du min tidigare bild.
Sådär, nu har jag också kört en mätning över 72 timmar i Home Assistant. Läget satt till ECO.
Hade gärna sett att den värme vattnet ännu högre. Verkar inte gå högre än 69, vilket är synd. Det är ju som sagt, som att man har ett vanligt batteri men man laddar det bara till 70%.
Dock verkar den ju göra det den ska, när elpriset är lågt går kompressorn på högre varv och vattentempen går upp. När elpriset är högt tar kompressorn det lugnt.
Att det inte finns en uppdaterad manual att ladda ner är faktiskt skandal...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade gärna sett att den värme vattnet ännu högre. Verkar inte gå högre än 69, vilket är synd. Det är ju som sagt, som att man har ett vanligt batteri men man laddar det bara till 70%.
Dock verkar den ju göra det den ska, när elpriset är lågt går kompressorn på högre varv och vattentempen går upp. När elpriset är högt tar kompressorn det lugnt.
Att det inte finns en uppdaterad manual att ladda ner är faktiskt skandal...
Lägg till en graf för tillskott också så ser du att den kommer efter kompressorn och toppar.S steve5432 skrev:Sådär, nu har jag också kört en mätning över 72 timmar i Home Assistant. Läget satt till ECO.
[bild]
Hade gärna sett att den värme vattnet ännu högre. Verkar inte gå högre än 69, vilket är synd. Det är ju som sagt, som att man har ett vanligt batteri men man laddar det bara till 70%.
Dock verkar den ju göra det den ska, när elpriset är lågt går kompressorn på högre varv och vattentempen går upp. När elpriset är högt tar kompressorn det lugnt.
Att det inte finns en uppdaterad manual att ladda ner är faktiskt skandal...
Jag såg samma sak, kompressorn fixar till 68C, därefter är det tillskott. Har man då 2 gubbar i menyn är det lugnt, men har man 5 gubbar har den 71C som stopp och då är det tillskott från 68C till 71C, inte mycket men ändå.
Sätter du sedan in fler mätpunkter, jag hade 4/h då apit läser var 15 minut så ser du mer granulärt (om du inte redan har 4 punkter).
Tack för tipset, det var något jag snabbt vispade ihop. Med 4 mätpunkter ser det bättre ut. Hade bara 1/timme.P perstr skrev:Lägg till en graf för tillskott också så ser du att den kommer efter kompressorn och toppar.
Jag såg samma sak, kompressorn fixar till 68C, därefter är det tillskott. Har man då 2 gubbar i menyn är det lugnt, men har man 5 gubbar har den 71C som stopp och då är det tillskott från 68C till 71C, inte mycket men ändå.
Sätter du sedan in fler mätpunkter, jag hade 4/h då apit läser var 15 minut så ser du mer granulärt (om du inte redan har 4 punkter).
Har tillskott helt avstängt då jag inte såg vitsen med det när vi har en så pass vass kompressor i QE6an och ingen risk för legionella i varmvattnet. Kanske läge att aktivera den och även öka till "5 gubbar" för att maximera lagring av energi vid billiga timmar, även om vi inte förbrukar speciellt mycket varmvatten, speciellt inte över sommaren då vi har pool och utedusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas att Qvantum släpper lite fler API-funktioner, så att man har se kompressorns RPM samt status (avfrostning, värmer, etc). Då lär det dock krävas högre uppdateringsfrekvens än var 15:e minut
Håller på här hemma med en hel del experimenterande gällande solpaneler, energibesparing, batterier etc, och labbar mycket med det mätdata man har i HA-databasen. Väldigt intressant och lärorikt, speciellt nu när man kan simulera vinst/förlust för olika batteristorlekar baserat på vårat förbrukningsmönster. Tog lite tid innan jag fick ordning på Node Red, men nu är det busenkelt att köra SQL mot databasen och vända och vrida på datat som finns där...
Har redan fått ut lite intressant info kring detta med 60-öringens försvinnande kontra batterier. Slutsatsen av mina analyser (över 4 månader) är att vi tappar ca 2000 kr av att 60-öringen försvinner, men endast "tjänar" 350 kr under samma period om vi hade haft ett batteri 6-13 kWh, just pga att våran överproduktion är så pass hög. Lite off-topic, men det uppskattas väldigt mycket att jag nu också kan få in lite data från qvantum-värmepumpen i databasen, så det går att göra statistik av detta med så småningom.
Inte Qvantum klart. Men jag satte en zigbee-sensor i ventilationsrören och ser därmed tempen på avluften. Den säger klart inget om den avfrostar men det ju tempen.S steve5432 skrev:Tack för tipset, det var något jag snabbt vispade ihop. Med 4 mätpunkter ser det bättre ut. Hade bara 1/timme.
Har tillskott helt avstängt då jag inte såg vitsen med det när vi har en så pass vass kompressor i QE6an och ingen risk för legionella i varmvattnet. Kanske läge att aktivera den och även öka till "5 gubbar" för att maximera lagring av energi vid billiga timmar, även om vi inte förbrukar speciellt mycket varmvatten, speciellt inte över sommaren då vi har pool och utedusch.
[bild]
Hoppas att Qvantum släpper lite fler API-funktioner, så att man har se kompressorns RPM samt status (avfrostning, värmer, etc). Då lär det dock krävas högre uppdateringsfrekvens än var 15:e minut
Håller på här hemma med en hel del experimenterande gällande solpaneler, energibesparing, batterier etc, och labbar mycket med det mätdata man har i HA-databasen. Väldigt intressant och lärorikt, speciellt nu när man kan simulera vinst/förlust för olika batteristorlekar baserat på vårat förbrukningsmönster. Tog lite tid innan jag fick ordning på Node Red, men nu är det busenkelt att köra SQL mot databasen och vända och vrida på datat som finns där...
Har redan fått ut lite intressant info kring detta med 60-öringens försvinnande kontra batterier. Slutsatsen av mina analyser (över 4 månader) är att vi tappar ca 2000 kr av att 60-öringen försvinner, men endast "tjänar" 350 kr under samma period om vi hade haft ett batteri 6-13 kWh, just pga att våran överproduktion är så pass hög. Lite off-topic, men det uppskattas väldigt mycket att jag nu också kan få in lite data från qvantum-värmepumpen i databasen, så det går att göra statistik av detta med så småningom.
Ser ju här snyggt avluften samt kompressor/tillskott





