137 136 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
När den värmer på under den billiga tiden, har du sett hur mycket elförbrukningen är?P perstr skrev:
Går t.ex. elpatronen igång?
Vi som har Ellevio har ju sedan nyår effekttariffen att ta hänsyn till och den syftar ju till att vi skall sprida ut elutnyttjandet och helst använda elen på natten. Just nu har de billigaste timmarna ju nästan varit på eftermiddagarna.
Så här ser min varmvattentemp vs energi ut.J janbjo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elpatron vs kompressor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, elpatronen går på som vanligt vid 68-ish grader upp till 71 (stopptemp). Den går ju på först med 2kW, sen 3kW och 5kW.J janbjo skrev:
Vill man slippa elpatronen så kanske det är värt att sänka stopptemp nån grad...(kan vara så att har du 4gubbar så är stopptemp lägre)
Redigerat:
Jag har mailat Qvantum flera ggr (nu har de slutat svaraJ janbjo skrev:
Det kanske hade räckt att köra 3kW under längre tid för att komma upp till 71.
Har inte effekttariff än så vet inte hur 3 vs 5 dagtid kommer påverka.
Vid 4-gubbar är stopp temp 70C.perosb skrev:
Så här ser min varmvattentemp vs energi ut.
[bild]
Elpatron vs kompressor.
[bild]
Jo, elpatronen går på som vanligt vid 68-ish grader upp till 71 (stopptemp). Den går ju på först med 2kW, sen 3kW och 5kW.
Vill man slippa elpatronen så kanske det är värt att sänka stopptemp nån grad...(kan vara så att har du 4gubbar så är stopptemp lägre)
Tror sen att det där med tariffer är svårt att styra från pumpen. Punpen vet ju t.ex. inte om du laddar bilen eller har ett långkok i ugnen samtidigt. Tror isf bättre att sänka effekten rent generellt och låta uppvärmningen ta längre tid (med risk att du inte hinner under billiga timmar). Jag har smarta handdukstorkar och avfuktare (för krypgrund). Jag använder Tibber pulse och ifall den märker över 16A på någon huvudsäkring så stänger jag allt jag kan på den säkringen.
Det enda man kan vara säker på är att i slutändan vinner elbolaget (som i de flestas fall är staten eller kommunen i någon skepnad/form).
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Är det olika temp beroende på hur många gubbar? Jag har på 5 gubbar. Brukar ligga runt 78-80 grader. Har balanserad styrning.P perstr skrev:Vid 4-gubbar är stopp temp 70C.
Tror sen att det där med tariffer är svårt att styra från pumpen. Punpen vet ju t.ex. inte om du laddar bilen eller har ett långkok i ugnen samtidigt. Tror isf bättre att sänka effekten rent generellt och låta uppvärmningen ta längre tid (med risk att du inte hinner under billiga timmar). Jag har smarta handdukstorkar och avfuktare (för krypgrund). Jag använder Tibber pulse och ifall den märker över 16A på någon huvudsäkring så stänger jag allt jag kan på den säkringen.
Det enda man kan vara säker på är att i slutändan vinner elbolaget (som i de flestas fall är staten eller kommunen i någon skepnad/form).
Nä precis, men jag vet ju hur det ser ut i mitt hus så därav vore det bra med API funktionalitet. Men Qvantum kanske tycker det blir svårt att de "sin" algoritm samtidigt som jag petar runtP perstr skrev:
Jag hade också 80 grader innan, men det va fel enligt supporten. Det var för att min "extra varmvatten" alltid va aktiverad trots att det inte syntes i appen.JudgeSweden skrev:
Prova att aktivera extra varmvatten och stäng av den några gånger.
Yup.JudgeSweden skrev:
3-gubbar = 69C
4-gubbar = 70C
5-gubbar = 71C
Det är genom att höja stopptemperaturen 1C som de får ut mer dusch-vatten ur tanken. Har inte kollat vad temperaturen är vid färre än 3-gubbar.
Redigerat:
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Vill påpeka att för bostäder gäller vv- temp. till tapp ventiler max + 65 gr. Detta för att förhindra brännskador. Visst kan man i privatbostad välja högre temp.Dock med nämnda konsekvenser.perosb skrev:
Kommer ju inte 80C ur tanken. Tanken har värmeväxlare som gör inkommande kallvatten varmt. Tanken är bara ett ”batteri”.E ekmariek skrev:
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg

