P perstr skrev:
Har nu kört några dagar med grafer och måste säga att den ganska säkert värmer vatten när elen billig.

Kör läge balanserat, ”4-gubbar”, utgivare och senaste programvaran.
När den värmer på under den billiga tiden, har du sett hur mycket elförbrukningen är?
Går t.ex. elpatronen igång?

Vi som har Ellevio har ju sedan nyår effekttariffen att ta hänsyn till och den syftar ju till att vi skall sprida ut elutnyttjandet och helst använda elen på natten. Just nu har de billigaste timmarna ju nästan varit på eftermiddagarna.
 
J janbjo skrev:
När den värmer på under den billiga tiden, har du sett hur mycket elförbrukningen är?
Så här ser min varmvattentemp vs energi ut.
Graf över varmvattenstemperatur och energi, där temperaturen når 71,5°C och energianvändningen varierar mellan 0,4 och 2,5 kWh från kl 14 till 11.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elpatron vs kompressor.
Graf över varmvattenenergi: blå staplar visar kompressorenergi och orange elpatronenergi från klockan 14 till 11 följande dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


J janbjo skrev:
Går t.ex. elpatronen igång?
Jo, elpatronen går på som vanligt vid 68-ish grader upp till 71 (stopptemp). Den går ju på först med 2kW, sen 3kW och 5kW.
Vill man slippa elpatronen så kanske det är värt att sänka stopptemp nån grad...(kan vara så att har du 4gubbar så är stopptemp lägre)
 
Redigerat:
J janbjo skrev:
Vi som har Ellevio har ju sedan nyår effekttariffen att ta hänsyn till och den syftar ju till att vi skall sprida ut elutnyttjandet
Jag har mailat Qvantum flera ggr (nu har de slutat svara ;) om att kunna styra flera saker via API eller på annat sätt t.ex. strypa max effekt.

Det kanske hade räckt att köra 3kW under längre tid för att komma upp till 71.
Har inte effekttariff än så vet inte hur 3 vs 5 dagtid kommer påverka.
 
perosb perosb skrev:
Så här ser min varmvattentemp vs energi ut.
[bild]

Elpatron vs kompressor.
[bild]


Jo, elpatronen går på som vanligt vid 68-ish grader upp till 71 (stopptemp). Den går ju på först med 2kW, sen 3kW och 5kW.
Vill man slippa elpatronen så kanske det är värt att sänka stopptemp nån grad...(kan vara så att har du 4gubbar så är stopptemp lägre)
Vid 4-gubbar är stopp temp 70C.

Tror sen att det där med tariffer är svårt att styra från pumpen. Punpen vet ju t.ex. inte om du laddar bilen eller har ett långkok i ugnen samtidigt. Tror isf bättre att sänka effekten rent generellt och låta uppvärmningen ta längre tid (med risk att du inte hinner under billiga timmar). Jag har smarta handdukstorkar och avfuktare (för krypgrund). Jag använder Tibber pulse och ifall den märker över 16A på någon huvudsäkring så stänger jag allt jag kan på den säkringen.

Det enda man kan vara säker på är att i slutändan vinner elbolaget (som i de flestas fall är staten eller kommunen i någon skepnad/form).
 
P perstr skrev:
Vid 4-gubbar är stopp temp 70C.

Tror sen att det där med tariffer är svårt att styra från pumpen. Punpen vet ju t.ex. inte om du laddar bilen eller har ett långkok i ugnen samtidigt. Tror isf bättre att sänka effekten rent generellt och låta uppvärmningen ta längre tid (med risk att du inte hinner under billiga timmar). Jag har smarta handdukstorkar och avfuktare (för krypgrund). Jag använder Tibber pulse och ifall den märker över 16A på någon huvudsäkring så stänger jag allt jag kan på den säkringen.

Det enda man kan vara säker på är att i slutändan vinner elbolaget (som i de flestas fall är staten eller kommunen i någon skepnad/form).
Är det olika temp beroende på hur många gubbar? Jag har på 5 gubbar. Brukar ligga runt 78-80 grader. Har balanserad styrning.
 
P perstr skrev:
Tror sen att det där med tariffer är svårt att styra från pumpen. Punpen vet ju t.ex. inte om du laddar bilen eller har ett långkok i ugnen samtidigt.
Nä precis, men jag vet ju hur det ser ut i mitt hus så därav vore det bra med API funktionalitet. Men Qvantum kanske tycker det blir svårt att de "sin" algoritm samtidigt som jag petar runt ;)
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Är det olika temp beroende på hur många gubbar? Jag har på 5 gubbar. Brukar ligga runt 78-80 grader. Har balanserad styrning.
Jag hade också 80 grader innan, men det va fel enligt supporten. Det var för att min "extra varmvatten" alltid va aktiverad trots att det inte syntes i appen.
Prova att aktivera extra varmvatten och stäng av den några gånger.
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Är det olika temp beroende på hur många gubbar? Jag har på 5 gubbar. Brukar ligga runt 78-80 grader. Har balanserad styrning.
Yup.

3-gubbar = 69C
4-gubbar = 70C
5-gubbar = 71C

Det är genom att höja stopptemperaturen 1C som de får ut mer dusch-vatten ur tanken. Har inte kollat vad temperaturen är vid färre än 3-gubbar.
 
Redigerat:
P perstr skrev:
Yup.

4-gubbar = 70C
5-gubbar = 71C

Det är genom att höja hela tanken 1C som de får ut mer dusch-vatten ur tanken. Har inte kollat vad temperaturen är vid färre än 4-gubbar.
Bara 1 grads skillnad? Vad är vitsen med det?
 
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Bara 1 grads skillnad? Vad är vitsen med det?
Det är väl typ 190L i tanken. En ynka grad är nog det enda som behövs för att +1 person ska kunna duscha i 6 minuter med 36C...
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
perosb perosb skrev:
Någon mer som märkt att på sistone värmer den till ca 80 grader?
Ser ut som det började runt 3 april. Från ca 68-69 grader går den in med bara elpatron upp till 80 grader.

Min "stopp temperatur" är fortfarande 71grader.
Tidigare gjorde det något liknande när man körde igång "extra varmvatten".
Vill påpeka att för bostäder gäller vv- temp. till tapp ventiler max + 65 gr. Detta för att förhindra brännskador. Visst kan man i privatbostad välja högre temp.Dock med nämnda konsekvenser.
 
E ekmariek skrev:
Vill påpeka att för bostäder gäller vv- temp. till tapp ventiler max + 65 gr. Detta för att förhindra brännskador. Visst kan man i privatbostad välja högre temp.Dock med nämnda konsekvenser.
Kommer ju inte 80C ur tanken. Tanken har värmeväxlare som gör inkommande kallvatten varmt. Tanken är bara ett ”batteri”.
 
Inte relaterat till styrning i normalläget men bortaläget sänker värmen på tanken på ett bra sätt nu (väldigt lite värme på golvvärmen). Graf över varmvatten-temperaturen från Qvantum mellan 8-9 maj, variationer mellan 48°C och 56°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur svårt ska det vara att dra ihop 65 st som vill köra pilotprojekt? 😕
 
  • Ett e-postsvar från Joel Lindberg på Qvantum Energi om att nå 65 hushåll för ett pilotprojekt, med kontaktuppgifter och företagslogotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
perstr
  • Laddar…
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Hur svårt ska det vara att dra ihop 65 st som vill köra pilotprojekt? 😕
Haha. Jo kan tyckas. Jag är med, men 65 kan ju vara en god del av kundstocken. Man måste ju vara SE3 också, samt ha Varberg Energi som elhandelsbolag.

Så lite svårt är det nog ;0)
 
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.