137 137 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Nedan är gårdagens vattentemp vs elpris. Jag kör läge "Komfort".
Lila bollar är vattenproduktion pga < 55grader och gröna bollar är vattenproduktion pga "Inkommande högt elpris".
Dagtid är ju hyfsat varmt så ingen/lite värme men andra gröna är bra. Tidigare kunde man ha 56grader på morgonen för att den värmt och inte kommit under 55grader vilket är dumt för husfriden.
Så i det här fallet värmer den varmvatten och inte inomhustempen.
Lila bollar är vattenproduktion pga < 55grader och gröna bollar är vattenproduktion pga "Inkommande högt elpris".
Dagtid är ju hyfsat varmt så ingen/lite värme men andra gröna är bra. Tidigare kunde man ha 56grader på morgonen för att den värmt och inte kommit under 55grader vilket är dumt för husfriden.
Så i det här fallet värmer den varmvatten och inte inomhustempen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser bra ut. Fyllde du ett badkar för att sänka temperaturen i tanken så snabbt?perosb skrev:
Nedan är gårdagens vattentemp vs elpris. Jag kör läge "Komfort".
Lila bollar är vattenproduktion pga < 55grader och gröna bollar är vattenproduktion pga "Inkommande högt elpris".
Dagtid är ju hyfsat varmt så ingen/lite värme men andra gröna är bra. Tidigare kunde man ha 56grader på morgonen för att den värmt och inte kommit under 55grader vilket är dumt för husfriden.
Så i det här fallet värmer den varmvatten och inte inomhustempen.
[bild]
K krambriw skrev:
Tonårsdotter kom hem från träning. Då är det bara att hålla tummarnaM Mull129 skrev:
Bra att dom lägger träningstiderna för tonåringar så att deras duschar matchar låga spotpriser!!
Lite OT
Min dotter sa till mig "Pappa du måste duscha efter tennisen, innan du sätter dig i bilen och kör hem"
När så hon hade spelat handboll, lånat min bil, och jag påpekade samma sak, fick jag svaret "Vi kvinnor svettas på ett annat sätt"
Lite OT
Min dotter sa till mig "Pappa du måste duscha efter tennisen, innan du sätter dig i bilen och kör hem"
När så hon hade spelat handboll, lånat min bil, och jag påpekade samma sak, fick jag svaret "Vi kvinnor svettas på ett annat sätt"
Då ser det ju faktiskt ut som om den gör som den ska, dvs att värma vattnet och inte "mickla" med temperaturen i rummet.perosb skrev:
Nedan är gårdagens vattentemp vs elpris. Jag kör läge "Komfort".
Lila bollar är vattenproduktion pga < 55grader och gröna bollar är vattenproduktion pga "Inkommande högt elpris".
Dagtid är ju hyfsat varmt så ingen/lite värme men andra gröna är bra. Tidigare kunde man ha 56grader på morgonen för att den värmt och inte kommit under 55grader vilket är dumt för husfriden.
Så i det här fallet värmer den varmvatten och inte inomhustempen.
[bild]
Noterade att det släppts en ny version också, har inte hunnit ladda in den ännu. Och det har ju debatterats förut - man vill gärna veta vad man löser genom att uppdatera.Men kanske bara mindre förbättringar.
Snodde ihop en graf (48H) och ser ju onekligen ut som om den värmer vattnet (i 2/3 tillfällen) under perioden som priset är lågt. Har i min graf läst ut nordpools "low price" och mappar sedan mot temperaturen. Ett tillfälle bommar den och värmer när vi befinner oss i "dyr el" perioden. Men ska följa framöver.
*** Koden för de som vill testa själv, ändra för era variabler. ***
type: custom:mini-graph-card
entities:
- entity: sensor.qvantum_tap_water_tank_temperature
name: Water temperature
color: var(--accent-color)
- entity: binary_sensor.nordpool_low_price
name: Energycost
smoothing: false
show_legend: false
show_line: true
show_fill: false
show_points: false
y_axis: secondary
color: var(--primary-color)
show:
labels: true
labels_secondary: true
icon: true
fill: fade
hours_to_show: 48
points_per_hour: 1
line_width: 2
decimals: 0
name: Vattentemp vs. Elpris
state_map:
- value: "off"
label: Dyr el
- value: "on"
label: Billig el
*** kräver en binär hjälpare/template ***
{{ state_attr('sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_10_0', 'low_price') }}
Redigerat:
Ja, det blåa är det binära attributet för Nordpools lågpris-period.K krambriw skrev:
Ja, skulle kunna värma mer. Har sett att den är 70C om man har ”4 gubbar ” men blir 71C om man har ”5 gubbar” satt i appen.
71 är standard stopptemp (vid 5 gubbar iaf).K krambriw skrev:
80 är stopptemp vid "extra varmvatten". (den kör på bara elpatron 5kW från 68+)
om den "ska" värma mer är bara qvantum som vet...men ser ut som den går på vanliga stopptemp.
tyvärr tog de bort möjlighet att automatisera "extra varmvatten" för att skrämma upp tempen.
tanken ska ju dock klara 90.
Sen ska väl tilläggas att det går åt mer energi ju varmare vattnet är. Så det finns inget egenvärde i att alltid hetta upp vattnet så varmt det går.perosb skrev:
71 är standard stopptemp.
80 är stopptemp vid "extra varmvatten". (den kör bara elpatron 5kW från 68+)
om den "ska" värma mer är bara qvantum som vet...men ser ut som den går på vanliga stopptemp.
tyvärr tog de bort möjlighet att automatisera "extra varmvatten" för att skrämma upp tempen.
tanken ska ju dock klara 90.
Tror det är en balans Qvantum gjort.
Ja, har för mig jag läste tidigare att någon skrev något om 90 grader. Ju högre borde ju vara bättre om det nu är ett energibatteri det ska fungera som. Hur vorde det om en sådan energitank innehöll saltlösning? Skulle den då kunna lagra mer energi??
Jo det är nog ingen enkel algoritm att styra. Men ja, går den ner till 55C så slår den på. Körde tidigare komfort som andra, men slog om till Eco för att se om mönstret förändras.K krambriw skrev:
Vet ej heller vad de styr sitt ”lågpris” på. Bara för att jag löser Nordpool så kanske de har data från nån nätägare i regionen.
Har nu kört några dagar med grafer och måste säga att den ganska säkert värmer vatten när elen billig.K krambriw skrev:
Kör läge balanserat, ”4-gubbar”, utgivare och senaste programvaran.


