99 937 läst ·
829 svar
100k läst
829 svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Låter ju sjukt, kvalitetsäkringen låter inte bra.HiddenDingo skrev:
Har inte Qvantum någon utbildning med en underhållsbeskrivningsmanual med samtliga felkoder till sina installatörer innan de får börja installera nya pumpar?
Osäker på vad du tänker här. Men som den gamla Niben funkade så är det förskjutningen man ändrade på, frammatning vid DUT var för kalla tiden och förskjutningen var för den varma tiden. Sätter du den på maximalt - så kommer den inte attHiddenDingo skrev:
Finns det en inställning som stänger av värmeproduktion? Har satt att den ska sluta vid 12 grader vilket är minimum. Antar det finns någon fördröjning så den inte börjar värme huset bara för det är 11 grader i 5 minuter men vill inte att huset ska värmas alls under sommaren.
Blir 20+ inne mellan Maj och September så kalla nötter är bara en bonus.
perosb skrev:
Jag är med i den pilot Qvantum och Varberg Energi hoppas köra med Svenska Kraftnät.S steve5432 skrev:Först och främst, tack för ett bra hacs-plugin. Har äntligen tagit mig tid att ladda ner och testa det. Har reggat några utility meters för de viktigaste parametrarna, så man har dem för all tid och framtid i statistics.
Jag hade gärna sett att man kunde utläsa kompressorhastighet, men det verkar inte finnas. I övrigt finns det ju en hel del intressanta parametrar som man nu ska börja detaljstudera och korrelera mot elpris och utetemp och annat skoj, för att lära sig hur värmepumpens logik fungerar. Jag gissar att den ökar hot water upper limit när elpriset är lågt.
Gällande detta med stödtjänster så är jag lite frågande till varför det "termiska batteriet" ska användas för detta? Det ska väl gå att använda till precis vad man vill, som ett vanligt hemmabatteri. Jag har ju trots allt köpt det som en del i värmepumpen. Vill jag ladda till hög temp när elpriset är lågt ska jag väl kunna göra det utan att blanda i el-leverantörer? Jag är inte intresserad av några "grid rewards" utan vill kunna bunkra upp billig energi på dagen som kan användas till att duscha och värma huset under kväll/natt/morgon.
Jaja nu ska jag gräva lite vidare i detta finfina pluginHa en trevlig helg!
Det ”termiska batteriet” är tänk att vara del av systemet HP2G som är samma koncept som V2G för elbilar. Rent krasst innebär det att värmepumpen kan fjärraktiveras av elbolaget vid överproduktion i nätet. Att då kunna aktivera elpatroner för att höja vattnet till 90C gör att man skyddar elnätet. Denna ”säkerhet” ersätts man för likt att ens FLVP är del av ett jour-system.
Men visst, hade varit skoj att själv kunna maxa denna funktion, men min bedömning är att ”jour-ersättningen” är bättre än spetsvärmning för egen del.
Såg i menyerna att pannan med nya funktionen snarare beter sig som Ngenic gjorde, man höjer temperaturen i huset i förväg vid inkommande prisökning
Är inte det lite fel? Nu är min kunskap om hur just denna värmepump fungerar inte på topp (än), men tanken med en ackumulatortank är väl att köpa el när den är billig (eller ännu hellre om solöverskott finns) och lagra denna energi i värmepumpens "termiska batteri", dvs ack-tanken. Sen följer värmepumpen sin kurva som vanligt med enda skillnad att den nu har förvärmt vatten så den behöver endasst shunta ut varmvatten till dusch eller husets värme vid behov? Den ska ju inte värma upp huset varmare än vad som är nödvändigt, det låter ju helt galet? Vad gör den om det är dyrt då, ska den sänka temperaturen i huset? I min värld ska den ju jobba precis som ett hus-batteri, ladda när det är billigt, och förbruka när det är dyrt?P perstr skrev:
Jag kan ha fått detta helt om bakfoten, men känns det inte lite som att man tappar hela poängen med att använda varmvattenbehållaren som ett termiskt batteri om det inte fungerar så som jag beskriver det?
Sen att det går att koppla på "stödtjänster" och få en extra slant för att man balanserar elnätet är ju trevligt det också, men är helt sekundärt....
Vår gamla IVT 490 hade en inställning för sommardrift där man kunde ställa in när den skulle sluta producera värme (vilken ute temp). Där kunde man även ställa in permanent sommardrift för att stänga av värmen.P perstr skrev:
QE verkar ha 12 grader som lägsta temperatur när värmen ska sluta producera (krävs att man går in i installatörläget för att se inställningen). Har den på 12 och -9 men hade gärna sett att man kan aktivera ett sommarläge.
Framtiden får utvisa. Men Qvantum skiljer sig markant från min gamla Nibe. Den hade en acc tank för golvvärme och en tank för varmvatten (dusch etc). Därigenom krävdes bl a legionella körningar ibland. Qvantum har 1 st tank och sedan Värmeväxlare.S steve5432 skrev:Är inte det lite fel? Nu är min kunskap om hur just denna värmepump fungerar inte på topp (än), men tanken med en ackumulatortank är väl att köpa el när den är billig (eller ännu hellre om solöverskott finns) och lagra denna energi i värmepumpens "termiska batteri", dvs ack-tanken. Sen följer värmepumpen sin kurva som vanligt med enda skillnad att den nu har förvärmt vatten så den behöver endasst shunta ut varmvatten till dusch eller husets värme vid behov? Den ska ju inte värma upp huset varmare än vad som är nödvändigt, det låter ju helt galet? Vad gör den om det är dyrt då, ska den sänka temperaturen i huset? I min värld ska den ju jobba precis som ett hus-batteri, ladda när det är billigt, och förbruka när det är dyrt?
Jag kan ha fått detta helt om bakfoten, men känns det inte lite som att man tappar hela poängen med att använda varmvattenbehållaren som ett termiskt batteri om det inte fungerar så som jag beskriver det?
Sen att det går att koppla på "stödtjänster" och få en extra slant för att man balanserar elnätet är ju trevligt det också, men är helt sekundärt....
Jag tror att den styr 55-70C utifrån elpriser och annan logik. Men ja, ogillar om den tar Ngenic-modellen och micklar med tempen k huset. Bättre då bara att se till att tanken alltid är 70C när det slår om till dyr el.
Ang HP2G så är det en helt annan historia. Jag tror de reserverar spannet 70-90C till att lagra vatten om nätet är på väg att gå över tillåten frekvens.
Svajig innetemp är ju inget att se fram emot, blir intressant att följa. Jag har ju också Qvantum lite på radarn eftersom jag har en Comfortzone med snart 15 år på nacken (som dom sneglat mkt på när dom gjorde sin variant)
Vad jag speciellt gillar är just genomströmningsbredaren (värmeväxlaren för VV) eftersom min nuvarande redan har det. Har fungerat så himla bra genom åren. Och mycket mindre risk för korrosionsskador i tanken mm eftersom hela systemet bara jobbar med svartvatten (syrefattigt). Men jag blir illamående o halvskraj när jag ser hur illa mjukvaru hanteringen verkar vara underbyggd
I mitt fall struntar jag i appar o annat skit, jag vill ha ett gränssnitt, helst ett där jag kan styra pumpen som jag önskar, antingen med HA eller ännu hellre, Node-RED. Jag vill absolut inte bli utsatt för olika inne-temperaturer i alla fall
Vad jag speciellt gillar är just genomströmningsbredaren (värmeväxlaren för VV) eftersom min nuvarande redan har det. Har fungerat så himla bra genom åren. Och mycket mindre risk för korrosionsskador i tanken mm eftersom hela systemet bara jobbar med svartvatten (syrefattigt). Men jag blir illamående o halvskraj när jag ser hur illa mjukvaru hanteringen verkar vara underbyggd
I mitt fall struntar jag i appar o annat skit, jag vill ha ett gränssnitt, helst ett där jag kan styra pumpen som jag önskar, antingen med HA eller ännu hellre, Node-RED. Jag vill absolut inte bli utsatt för olika inne-temperaturer i alla fall
Husägare
· Västmanland
· 109 inlägg
Kan ärligt säga att innetemperaturen har vi aldrig haft problem med. Sedan den dagen i vintras när vi installerade QE4:an, så har vi inte eldat ett enda vedträ i kaminen. Det vi hade lite problem med i början var varmvattnet, som växlade varmt/kallt, men det har löst sig med tiden genom ny mjukvara och luftning.K krambriw skrev:Svajig innetemp är ju inget att se fram emot, blir intressant att följa. Jag har ju också Qvantum lite på radarn eftersom jag har en Comfortzone med snart 15 år på nacken (som dom sneglat mkt på när dom gjorde sin variant)
ja det låter betryggande, kan ju vara en icke-fråga som vi inte behöver oroas över. Är det annars saker som det snabbt blir gnäll om så är det ojämn inne-temperatur....och för lite och för ljummet VVJudgeSweden skrev:
PS hur upplever ni ljudnivån? Från kompressorn alltså
Ja så är det. Ny teknik är ny teknik och det visste jag när jag köpte denna värmepump. Tänkte fel gällande varmvattnet, det produceras ju med en genomströmningsvärmare, och inte med en dubbelmantlad konstruktion som vi hade innan, så där är det väl svårt att få någon direkt optimering? Om elpriset är 6 kr/kWH när man duschar eller tappar upp ett bad så blir det inte billigt. Har endast erfarenhet av genomströmningsvärmare (direktverkande) i Asien.P perstr skrev:Framtiden får utvisa. Men Qvantum skiljer sig markant från min gamla Nibe. Den hade en acc tank för golvvärme och en tank för varmvatten (dusch etc). Därigenom krävdes bl a legionella körningar ibland. Qvantum har 1 st tank och sedan Värmeväxlare.
Jag tror att den styr 55-70C utifrån elpriser och annan logik. Men ja, ogillar om den tar Ngenic-modellen och micklar med tempen k huset. Bättre då bara att se till att tanken alltid är 70C när det slår om till dyr el.
Ang HP2G så är det en helt annan historia. Jag tror de reserverar spannet 70-90C till att lagra vatten om nätet är på väg att gå över tillåten frekvens.
Det går ju via ditt HACS-plugin att sätta max temp till 90 grader, undrar vad som händer då? Har inte vågat pilla för mycket
Fick i alla fall sätta läget till Komfort istället för Eco, då familjen höll på att förfrysa igår kväll, då elpriset stack iväg samtidigt som det blev endast +3 grader ute. Elementen och golvvärmen var iskalla. Smart control meddelande glatt att den "sänker temperaturen, högre elpriser"... hurra.
Husägare
· Västmanland
· 109 inlägg
Det har främst varit varmvattnet. Men sen har en del som gillar att grotta ner sig och försöka plocka ut all möjlig info via API haft en del att önska.K krambriw skrev:
Ljudnivån är OK för oss, för vi har inte pannan placerad så den stör oss. Vid tillverkning av varmvatten låter den som ett jetplan som startar typ och visst låter det lite när kompressorn varvar upp vid värmetillverkning om man är nära den. Men som sagt, det handlar om placering. Vi har extraisolerat vår panna och har även ett överskåp monterat.
Genomströmningsvärmaren går ej på ej utan som värmeväxlare från vv-tanken. Så om tanken har 70C på värmesidan så passerar kallvatten på andra sidan, därav det man ser att tanken faller från 70C till 55C när den sedan värms igen.S steve5432 skrev:Ja så är det. Ny teknik är ny teknik och det visste jag när jag köpte denna värmepump. Tänkte fel gällande varmvattnet, det produceras ju med en genomströmningsvärmare, och inte med en dubbelmantlad konstruktion som vi hade innan, så där är det väl svårt att få någon direkt optimering? Om elpriset är 6 kr/kWH när man duschar eller tappar upp ett bad så blir det inte billigt. Har endast erfarenhet av genomströmningsvärmare (direktverkande) i Asien.
Det går ju via ditt HACS-plugin att sätta max temp till 90 grader, undrar vad som händer då? Har inte vågat pilla för mycket
Fick i alla fall sätta läget till Komfort istället för Eco, då familjen höll på att förfrysa igår kväll, då elpriset stack iväg samtidigt som det blev endast +3 grader ute. Elementen och golvvärmen var iskalla. Smart control meddelande glatt att den "sänker temperaturen, högre elpriser"... hurra.Spotpriset var dock endast 40 öre, så allt är ju relativt). Sen tycker jag att ute-tempen inte stämmer så bra mot vad mina egna sensorer säger (har både aqara, sonoff och en hederlig gammal kvicksilver-variant. Qvantum meddelade 9 grader medans kvicksilvret sa 5,5 och sonoff+aqra runt 5,2. Lite märkligt kan tycka. Givaren sitter mot nordöst i en kulo-dosa på ytterväggen.
Tanken värms sedan förhoppningsvis när elen är optimal.
Husägare
· Västmanland
· 109 inlägg
Vi har den i läget balanserat och vi har inte märkt någon temperatursänkning inne eller att det har påverkat varmvattnet. Har två tonåringar i huset, varav den ena är en tjej. 🤪 Har sen satt den på -4 på tempen, vi har ändå 21 grader inne.K krambriw skrev:
På min Comfortzone har jag innegivare...bara sedan 15 år tillbaka. Håller inne-temperaturen perfekt +/-0,25 grader eller så. Varför bry sig om ute-temperatur? Det intressanta är ju vad det är på insidan där jag vistasS steve5432 skrev:
Redigerat: