137 136 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Jo, man önskar klart alltid att man fick mer info. Vi köpte vår pump från Klimio och de skickar faktiskt ut info om nya funktioner med skärmbilder till sina kunder. Men det är klart, de har nog lite insyn i exakt vad som händer.S steve5432 skrev:S steve5432 skrev:Nu har även jag laddat ner den senaste versionen av appen. Eller, den fanns tydligen redan nedladdad men jag hade fått noll och ingen information om detta, vare sig via mail, sms eller notifiering från appen.
Detta är väldigt märkligt. Har de verkligen ingen som helst release management där det ingår att någonstans ha någon form av "release notes", dvs vad den senaste uppdateringen innehåller, som information till användaren. Jag har jobbat med systemutveckling i 24 år, och det är inte många sorters system jag har jobbat med där systemägaren eller liknande författade detta till slutanvändarna.
Sen undrar jag vart jag kan ladda ner senaste versionen av manualen, så att man kan läsa lite mer om hur de olika funktionerna fungerar? Den som jag fick i pappersformat är ju redan rejält utdaterad gällande mjukvaran. Den förklarar inte ens de olika ikonerna (vågor, snöflinga, droppe etc) och nu kom det ju nya funktioner för timprisstyrning, och jag vill gärna kunna läsa mer om vad de olika inställningarna innebär.
Finns det någon i denna tråden som jobbar på Qvantum eller har mer info, dela gärna med er. Jag tycker det är märkligt fattigt med just dokumentation. Eller letar jag på fel ställen?
När det gäller "full koll" så kan jag tipsa om det HACS som finns till Home Assistant som gjort av duktig entusiast här på forumet. Det ger bra grafer, även om jag inte direkt kan säga att aktiveringen av denna funktion ger tydliga skillnader i grafen (fast så är det sommar nu också så kompressorn vilar mest hela dagarna).
På det stora hela tror jag inte Qvantum skiljer sig särskilt från Nibe, ja elller andra app-utvecklare egentligen. I senaste versionen av YouTube-appen stod det i releaseinfon att "de fixat fel och kollat på kattvideor"...
Svårt att avgöra om/vad optimeringen gör. Det mest logiska vore att följa tempen på vattnet. Jag grafar med det utmärkta HACS-pluginet till HA. Vet ju att pannan startar vid 55C och slutar vid 70C. Ser att tempen på vattnet sakta faller (logiskt då den värmer huset). Kör "Komfort" i prisoptimeringen. Ska testa att byta till annat, men om man skulle anse att den beaktar priset så borde den inte låta tempen falla till 55C när elen är billig utan börja värma upp vattnet tidigare så att tempen är 70C när elen blir dyr så att uppvärmningen inte behöver göras kl 06:00 när elen är dyrare igen.B Börje Edlund skrev:Håller med dig, enda stället där jag hittat info för appen är i appstores releasenotes för appen. Där står det lite grand men ingen beteckning eller ny funktion förklaras. Jag slog på prisoptimering bakanserad. Ingen aning vad balanserad är. Och man kan ju inte se kW den förbrukar per timme för kompressor o elpateon. Så har den flyttat värmningen av tanken från peakpris eller ej?? Det ör högst oklart.
Hittar bara samma td4 manual.
Är det en enda person som kodar? Det saknas en massa info om vad pumpen gjort per timme dag osv i appen som man skulle behöva. Kan ju inte hålla på att gå in o kolla systemvyn hela dagarna.
Tack, kikade och siffrorna i 9.2a tabellen för detta är 4,5+1,7 * (en geografisk faktor -1 ). Så standardinställningen i qe6 på 5kW bbr är under detta värde. Undrar vad pumpen gör med värdet.. finns inte dokumenterat någonstans. Värdet är samma som elpatroneffekten? ovanför bbr värdet.useless skrev:
För klimatzonerna är det vad jag förstått;B Börje Edlund skrev:
Zon 1: Max 5,5 kW upp till 130 m². Utöver detta tillägg 0,035 kW/m² överstigande 130 m²
Zon 2: Max 5,0 kW upp till 130 m². Utöver detta tillägg 0,030 kW/m² överstigande 130 m²
Zon 3: Max 4,5 kW upp till 130 m². Utöver detta tillägg 0,025 kW/m² överstigande 130 m²
Sedan gäller det väl bara nybyggnation? Så kan anta att de kanske sätter 5 kW vid installation som default då merparten i nuläget nog är utbyte av gammal FLVP. Pannans tillskott är väl 1+2+2kW, sedan kompressorn på det - så gissar att de ger kunden allt pannan klarar av.
Men visst, mer och utförligare information är alltid önskvärt för att undvika missförstånd.
Finns det en inställning som stänger av värmeproduktion? Har satt att den ska sluta vid 12 grader vilket är minimum. Antar det finns någon fördröjning så den inte börjar värme huset bara för det är 11 grader i 5 minuter men vill inte att huset ska värmas alls under sommaren.
Blir 20+ inne mellan Maj och September så kalla nötter är bara en bonus.
Blir 20+ inne mellan Maj och September så kalla nötter är bara en bonus.
perosb skrev:
perosb skrev:
P perstr skrev:Svårt att avgöra om/vad optimeringen gör. Det mest logiska vore att följa tempen på vattnet. Jag grafar med det utmärkta HACS-pluginet till HA. Vet ju att pannan startar vid 55C och slutar vid 70C. Ser att tempen på vattnet sakta faller (logiskt då den värmer huset). Kör "Komfort" i prisoptimeringen. Ska testa att byta till annat, men om man skulle anse att den beaktar priset så borde den inte låta tempen falla till 55C när elen är billig utan börja värma upp vattnet tidigare så att tempen är 70C när elen blir dyr så att uppvärmningen inte behöver göras kl 06:00 när
Jag är lite tveksam hur väl timstyrningen funkar. Nu har/är nordpolpriset lägst under dagtid. Nu startade varmvattenprod ca 15.30 vid 63 grader vilket iofs är ok.P perstr skrev:Svårt att avgöra om/vad optimeringen gör. Det mest logiska vore att följa tempen på vattnet. Jag grafar med det utmärkta HACS-pluginet till HA. Vet ju att pannan startar vid 55C och slutar vid 70C. Ser att tempen på vattnet sakta faller (logiskt då den värmer huset). Kör "Komfort" i prisoptimeringen. Ska testa att byta till annat, men om man skulle anse att den beaktar priset så borde den inte låta tempen falla till 55C när elen är billig utan börja värma upp vattnet tidigare så att tempen är 70C när elen blir dyr så att uppvärmningen inte behöver göras kl 06:00 när elen är dyrare igen.
I displayen står det ju "Höjt pris - sänker temp"...kan det vara så att den bara sänker vilken inomhustemperatur den ska värma till? och kanske sänker "start temp" på varmvattentanken?
Och eko/balanserat/komfort" sänker olika mycket. Bara gissar... 🤷♂️
Det borde ju stå "Sänkt pris - höjer temp" (ja konstigt...) nån gång också?
Jag har även en ny ikon både i app och display jag inte sett innan. Ser ut som det blåser - kanske är "Höjt pris" ikon..
Jag har tidigare mailat till customersuccess@qvantum.com med önskemål och förslag.
Ju fler desto bättre!
Och eko/balanserat/komfort" sänker olika mycket. Bara gissar... 🤷♂️
Det borde ju stå "Sänkt pris - höjer temp" (ja konstigt...) nån gång också?
Jag har även en ny ikon både i app och display jag inte sett innan. Ser ut som det blåser - kanske är "Höjt pris" ikon..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tidigare mailat till customersuccess@qvantum.com med önskemål och förslag.
Ju fler desto bättre!
Ser likt ut för mig, ska vänta några veckor och se om man kan dra några slutsatser. Men ja håller med de flesta här, så svårt är det inte att dela information om hur funktioner fungerar.perosb skrev:
Jag vet inte om du missuppfattade vad jag skrev. Jag förväntar mig ingen VIP-behandling enkom av mitt yrke. Det var bara ett konstaterande från min sida att:JudgeSweden skrev:
Hej!
Det spelar ingen som helst roll att du har jobbat med systemutveckling i nästan ett kvarts sekel. Du är helt enkelt fast hos den som sålde systemet till dig. Jag är precis lika nyfiken som som dig, men jag får inte mer svar likväl. Så fortsätt maila din installatör tills de kräks för svar krävs!
1) Det är väldigt tyst från Qvantum kring deras teknik. På hemsidan finns nästan inget annat än buzzwords och säljsnack.
2) De släpper nya funktioner helt utan att meddela sina kunder. Jag har ett reggat konto hos dem, samt en app. De vet hur de ska meddela mig.
3) Jag har ingen lust att prata med JS Energi om detta, utan det står Qvantum på värmepumpen. Det är från detta företag jag vill få informationen (men det hade såklart inte skadat om JS hade meddelat, men de verkar endast syssla med installation och service/support). Ju närmre källan desto bättre. Qvantum har allt att tjäna och inget att förlora på att sluta vara så hemliga och marknadsföra sig lite. De är trots allt inte lika välkända som t.ex. Nibe.
4) Att det inte verkar finnas en uppdaterad manual någonstans (wiki, pdf eller liknande) är enbart obegripligt.
Jag är väldigt nöjd med produkten, så jag är ingen missnöjd kund som vill misskreditera någon. Det är bara några goda råd i all välmening från en som varit med länge i branschen som projektledare, produktägare samt systemutvecklare. Jag har varit med och ta fram många olika konsumentprodukter, och det har i så gott som samtliga fall gjorts både mindre och större jippon av nya produktreleaser. Allt ifrån ett mail eller notis i appen, till inbjudningar och events och liknande för t.ex. superusers/ambassadörer. Från Qvantum hörs inget alls.
Med lite tur kanske någon som jobbar nära Qvantum kan ta in vad som sägs i denna tråd, då det brukar vara vanligt att yngre teknikföretag är väldigt aktiva på sociala medier och dylika forum.
Har mycket på mitt bord (eget företag i mjukvarubranschen) så har inte hunnit kolla in detta HACS-plugin än. Det finns på "att göra-listan". Hade varit trevligt att slippa in på värmepumpen för att kolla kompressorhastighet eller vad den har för sig, utan istället få in detta på våran vägg-dashboard tillsammans med allt annat som hör det smarta hemmet till.P perstr skrev:När det gäller "full koll" så kan jag tipsa om det HACS som finns till Home Assistant som gjort av duktig entusiast här på forumet. Det ger bra grafer, även om jag inte direkt kan säga att aktiveringen av denna funktion ger tydliga skillnader i grafen (fast så är det sommar nu också så kompressorn vilar mest hela dagarna).
Sen slutligen, jag har inget hemmabatteri, så är väldigt nyfiken på detta som de kallar för "termiskt batteri", dvs en ackumulatortank. Hur varmt kan de egentligen värma denna? Och hur många kWh kan man "ladda" den med? Är denna funktion implementerad så som det är tänkt enligt deras marknadsföringsmaterial på hemsidan? Nu med minuspriser halva dagen borde den jobbat på som f-n och värmt upp vattnet till 95 grader. Den gjorde något, men vattnet var "bara" runt 65 grader, dvs vanlig varmvattenberedartemperatur.
Stödtjänster som är tänkt att nyttja "batteriet" är väl i testfas via Varberg Energi för de som har det..?S steve5432 skrev:Sen slutligen, jag har inget hemmabatteri, så är väldigt nyfiken på detta som de kallar för "termiskt batteri", dvs en ackumulatortank. Hur varmt kan de egentligen värma denna? Och hur många kWh kan man "ladda" den med? Är denna funktion implementerad så som det är tänkt enligt deras marknadsföringsmaterial på hemsidan? Nu med minuspriser halva dagen borde den jobbat på som f-n och värmt upp vattnet till 95 grader. Den gjorde något, men vattnet var "bara" runt 65 grader, dvs vanlig varmvattenberedartemperatur.
Har för mig jag läst "upp till 90" grader nånstans.
Om du har "normal" stop temp i tanken och ska värma till 90 grader så är det 5-6kWh. Dvs fulleffekt 1h-ish.
Du kan manuellt skrämma upp den till 80grader mha "Extra varmvatten" 68-80grader ~3kWh.
Innan 68grader får man räkna på kompressorn om man inte aktiverar "endast tillsats".
Om det är vid stödtjänst borde den köra elpatron oavsett temp i tanken.
Redigerat:
Först och främst, tack för ett bra hacs-plugin. Har äntligen tagit mig tid att ladda ner och testa det. Har reggat några utility meters för de viktigaste parametrarna, så man har dem för all tid och framtid i statistics.perosb skrev:
Stödtjänster som är tänkt att nyttja "batteriet" är väl i testfas via Varberg Energi för de som har det..?
Har för mig jag läst "upp till 90" grader nånstans.
Om du har "normal" stop temp i tanken och ska värma till 90 grader så är det 5-6kWh. Dvs fulleffekt 1h-ish.
Du kan manuellt skrämma upp den till 80grader mha "Extra varmvatten" 68-80grader ~3kWh.
Innan 68grader får man räkna på kompressorn om man inte aktiverar "endast tillsats".
Om det är vid stödtjänst borde den köra elpatron oavsett temp i tanken.
Jag hade gärna sett att man kunde utläsa kompressorhastighet, men det verkar inte finnas. I övrigt finns det ju en hel del intressanta parametrar som man nu ska börja detaljstudera och korrelera mot elpris och utetemp och annat skoj, för att lära sig hur värmepumpens logik fungerar. Jag gissar att den ökar hot water upper limit när elpriset är lågt.
Gällande detta med stödtjänster så är jag lite frågande till varför det "termiska batteriet" ska användas för detta? Det ska väl gå att använda till precis vad man vill, som ett vanligt hemmabatteri. Jag har ju trots allt köpt det som en del i värmepumpen. Vill jag ladda till hög temp när elpriset är lågt ska jag väl kunna göra det utan att blanda i el-leverantörer? Jag är inte intresserad av några "grid rewards" utan vill kunna bunkra upp billig energi på dagen som kan användas till att duscha och värma huset under kväll/natt/morgon.
Jaja nu ska jag gräva lite vidare i detta finfina plugin
Exact samma fel, postade det lite tidigare i tråden (kom 29:e april). Har anmält till installatören som väntar svar från Qvantum, de får ingen vettig manual heller tydligen. Hoppas få svar nästa vecka.T Tb87 skrev:
Nästan samma tid för dig och mig, uppdatering som har bugg?
https://www.byggahus.se/forum/threads/qvantum-qe-franluftsvaermepump.524937/post-6210664