137 136 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
De måste bli bättre på att förklara vad de olika inställningarna gör. Antar Eco styr hårdare efter pris, men det är ju inte vad Eco brukar betyda.E Eldhand skrev:
Borde förövrigt vara ”högt” inte ”höjt” pris?
I vart fall fungerar timpris för mig sedan uppdatering av app och firmware igår.
Fungerar, tja, det kommer väl först att märkas hur bra det fungerar när det åter blir vinter då värmebehovet uppstår igen. Man vill ju då inte ha en innetemperatur som svajar upp o ner beroende av timpris (och ev effektavgift)HiddenDingo skrev:
Kul med mycket uppdateringar. Verkar fått tre stycken idag. En fråga - jag tycker varmvattnet försvinner/sjunker väldigt fort i tanken. Det tar inte slut men det går lätt från 69 grader till 45 efter två duschar sen värmer den en timme på cirka 3kw i denna timmen för att värma upp det igen. Men kanske är normalt men känns som det sjunker snabbare än vad det borde och om man ex duschar i 40 grader och kollar på displayen så skickar den ut typ 55 grader eller mer?
I min gamla Nibe 360p fanns inställning för val att begränsa hur mycket tillsats som fick användas. Har inte sett det valet i min QE6'a. Så tror inte man kan påverka om man vill använda mindre effekt. Kanske kommer, men ja, effekttariffer slår hårt på uppvärmning om den inte kan påverkas.K krambriw skrev:Om ett system, som tex den här pumpen, bara kommer jaga minsta timpriset så kommer det inte gå bra ihop med effektavgifterna. Vi har haft effektavgift i många år. Redan sedan 2010 har jag därför blockerat 2 av tre stycken 3kW elpatroner i vår pump (Comfortzone CE50). Bättre å billigare gnugga lite mindre under längre tid...det har fungerat fint för vårt hus med 5kW från kompressorn och 3kW extra lite då och då och det har i viss mån hjälpt till att hålla nere topparna
För att det ska fungera optimalt måste man då även kunna lägga in scheman för effektavgifterna med veckodagar, tider och priser för det är olika hos olika nätägare. I vårt fall har vi tex effektavgifter bara på vardagar 07-19 (möjligt att dessa scheman mm kommer finnas tillgängliga via API'erna men det är kanske oklart än så länge)
Trots att vi kanske har ett "gynnsamt" upplägg vad gäller effektavgiften så representerar den ändå en avsevärd andel av elräkningen under de kalla månaderna. Blir det effektavgift dygnet runt alla dagar i veckan som många andra nätägare tänker införa skulle vår elräkning ta ett rejält skutt uppåt.
Så absolut, smart styrning som jagar timpriset måste även beakta aktuell effektavgift. Samtidigt, hur långt kan man gå och hur ska det víktas i algoritmen? Finns det ett värmebehov kan man ju inte låta familjen huttra
Idag styr jag allt annat som handdukstorkar, avfuktare, laddning etc så att om effekten överstiger ett visst antal A på säkringen så stänger jga helt sonika av dem en tid.
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Om du öppnar upp din installation, så finns det en inställning i steg 4 av 7 av installationen där du kan begränsa elpatronen. Men det borde vara en enklare inställning av att begränsa den. Elpatronen har stegen 2+2+1 över faserna, om jag inte missminner mig. Då borde det vara enkelt att bara få välja fas och effekt med en knapptryckning.P perstr skrev:I min gamla Nibe 360p fanns inställning för val att begränsa hur mycket tillsats som fick användas. Har inte sett det valet i min QE6'a. Så tror inte man kan påverka om man vill använda mindre effekt. Kanske kommer, men ja, effekttariffer slår hårt på uppvärmning om den inte kan påverkas.
Idag styr jag allt annat som handdukstorkar, avfuktare, laddning etc så att om effekten överstiger ett visst antal A på säkringen så stänger jga helt sonika av dem en tid.
Tyvärr går utvecklingen av det "publika" apiet åt fel håll då de snarare låser ner inställningar än möjliggör.
T.ex. kunde man tidigare aktivera extra varmvatten så den går på mer el om man har överskottsel. (68grader-80grader körs alltid på elpatron oavsett inställningar)
Att man dessutom måste använda blåtand för att kunna läsa eller ändra saker gör appen rätt överflödig då man likaväl kan ändra direkt på displayen.
T.ex. kunde man tidigare aktivera extra varmvatten så den går på mer el om man har överskottsel. (68grader-80grader körs alltid på elpatron oavsett inställningar)
Att man dessutom måste använda blåtand för att kunna läsa eller ändra saker gör appen rätt överflödig då man likaväl kan ändra direkt på displayen.
Per, kan du läsa ut FW versioner i det publika APIet ?perosb skrev:
Tyvärr går utvecklingen av det "publika" apiet åt fel håll då de snarare låser ner inställningar än möjliggör.
T.ex. kunde man tidigare aktivera extra varmvatten så den går på mer el om man har överskottsel. (68grader-80grader körs alltid på elpatron oavsett inställningar)
Att man dessutom måste använda blåtand för att kunna läsa eller ändra saker gör appen rätt överflödig då man likaväl kan ändra direkt på displayen.
Fick det första riktiga larmet idag, får vänta på att installatören hör med Qvantum för de verkar inte pigga på att ha info om felkoder på sin hemsida. BT12 syns dessutom inte på systemvyn, men däremot BT11 och BT13
Nu har även jag laddat ner den senaste versionen av appen. Eller, den fanns tydligen redan nedladdad men jag hade fått noll och ingen information om detta, vare sig via mail, sms eller notifiering från appen.
Detta är väldigt märkligt. Har de verkligen ingen som helst release management där det ingår att någonstans ha någon form av "release notes", dvs vad den senaste uppdateringen innehåller, som information till användaren. Jag har jobbat med systemutveckling i 24 år, och det är inte många sorters system jag har jobbat med där systemägaren eller liknande författade detta till slutanvändarna.
Sen undrar jag vart jag kan ladda ner senaste versionen av manualen, så att man kan läsa lite mer om hur de olika funktionerna fungerar? Den som jag fick i pappersformat är ju redan rejält utdaterad gällande mjukvaran. Den förklarar inte ens de olika ikonerna (vågor, snöflinga, droppe etc) och nu kom det ju nya funktioner för timprisstyrning, och jag vill gärna kunna läsa mer om vad de olika inställningarna innebär.
Finns det någon i denna tråden som jobbar på Qvantum eller har mer info, dela gärna med er. Jag tycker det är märkligt fattigt med just dokumentation. Eller letar jag på fel ställen?
Detta är väldigt märkligt. Har de verkligen ingen som helst release management där det ingår att någonstans ha någon form av "release notes", dvs vad den senaste uppdateringen innehåller, som information till användaren. Jag har jobbat med systemutveckling i 24 år, och det är inte många sorters system jag har jobbat med där systemägaren eller liknande författade detta till slutanvändarna.
Sen undrar jag vart jag kan ladda ner senaste versionen av manualen, så att man kan läsa lite mer om hur de olika funktionerna fungerar? Den som jag fick i pappersformat är ju redan rejält utdaterad gällande mjukvaran. Den förklarar inte ens de olika ikonerna (vågor, snöflinga, droppe etc) och nu kom det ju nya funktioner för timprisstyrning, och jag vill gärna kunna läsa mer om vad de olika inställningarna innebär.
Finns det någon i denna tråden som jobbar på Qvantum eller har mer info, dela gärna med er. Jag tycker det är märkligt fattigt med just dokumentation. Eller letar jag på fel ställen?
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Hej!S steve5432 skrev:Nu har även jag laddat ner den senaste versionen av appen. Eller, den fanns tydligen redan nedladdad men jag hade fått noll och ingen information om detta, vare sig via mail, sms eller notifiering från appen.
Detta är väldigt märkligt. Har de verkligen ingen som helst release management där det ingår att någonstans ha någon form av "release notes", dvs vad den senaste uppdateringen innehåller, som information till användaren. Jag har jobbat med systemutveckling i 24 år, och det är inte många sorters system jag har jobbat med där systemägaren eller liknande författade detta till slutanvändarna.
Sen undrar jag vart jag kan ladda ner senaste versionen av manualen, så att man kan läsa lite mer om hur de olika funktionerna fungerar? Den som jag fick i pappersformat är ju redan rejält utdaterad gällande mjukvaran. Den förklarar inte ens de olika ikonerna (vågor, snöflinga, droppe etc) och nu kom det ju nya funktioner för timprisstyrning, och jag vill gärna kunna läsa mer om vad de olika inställningarna innebär.
Finns det någon i denna tråden som jobbar på Qvantum eller har mer info, dela gärna med er. Jag tycker det är märkligt fattigt med just dokumentation. Eller letar jag på fel ställen?
Det spelar ingen som helst roll att du har jobbat med systemutveckling i nästan ett kvarts sekel. Du är helt enkelt fast hos den som sålde systemet till dig. Jag är precis lika nyfiken som som dig, men jag får inte mer svar likväl. Så fortsätt maila din installatör tills de kräks för svar krävs!
Håller med dig, enda stället där jag hittat info för appen är i appstores releasenotes för appen. Där står det lite grand men ingen beteckning eller ny funktion förklaras. Jag slog på prisoptimering bakanserad. Ingen aning vad balanserad är. Och man kan ju inte se kW den förbrukar per timme för kompressor o elpateon. Så har den flyttat värmningen av tanken från peakpris eller ej?? Det ör högst oklart.S steve5432 skrev:Nu har även jag laddat ner den senaste versionen av appen. Eller, den fanns tydligen redan nedladdad men jag hade fått noll och ingen information om detta, vare sig via mail, sms eller notifiering från appen.
Detta är väldigt märkligt. Har de verkligen ingen som helst release management där det ingår att någonstans ha någon form av "release notes", dvs vad den senaste uppdateringen innehåller, som information till användaren. Jag har jobbat med systemutveckling i 24 år, och det är inte många sorters system jag har jobbat med där systemägaren eller liknande författade detta till slutanvändarna.
Sen undrar jag vart jag kan ladda ner senaste versionen av manualen, så att man kan läsa lite mer om hur de olika funktionerna fungerar? Den som jag fick i pappersformat är ju redan rejält utdaterad gällande mjukvaran. Den förklarar inte ens de olika ikonerna (vågor, snöflinga, droppe etc) och nu kom det ju nya funktioner för timprisstyrning, och jag vill gärna kunna läsa mer om vad de olika inställningarna innebär.
Finns det någon i denna tråden som jobbar på Qvantum eller har mer info, dela gärna med er. Jag tycker det är märkligt fattigt med just dokumentation. Eller letar jag på fel ställen?
Hittar bara samma td4 manual.
Är det en enda person som kodar? Det saknas en massa info om vad pumpen gjort per timme dag osv i appen som man skulle behöva. Kan ju inte hålla på att gå in o kolla systemvyn hela dagarna.
Bbr gräns, vad är det, någon som vet?JudgeSweden skrev:
Om du öppnar upp din installation, så finns det en inställning i steg 4 av 7 av installationen där du kan begränsa elpatronen. Men det borde vara en enklare inställning av att begränsa den. Elpatronen har stegen 2+2+1 över faserna, om jag inte missminner mig. Då borde det vara enkelt att bara få välja fas och effekt med en knapptryckning.



