Är detta också nytt? Har inte sett det tidigare. En funktion som jag väntat på. 😊

Apropå Smart Control som kom med senaste app-uppdateringen, så skulle jag vilja få mer info gällande de tre olika lägena ”Eko”, ”Balanserat” och ”Komfort”.

• Diagram över systemöversikt för värmepump med temperaturdata, hydronisk enhet och kompressorenhet, visar olika lägen och faktiska temperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Antar att de inte tar hänsyn till effektavgift? Vi har inte det ännu men känns som ett krav för att denna typ av funktion ska fungera.

Undra när man kan börja synka med sina solceller? Hade ju varit optimalt att skrämma upp tanken till 90 grader när solen står som högst.
Då blir det att försöka få till en koppling till elptroner i tanken, direkt från solcellerna. Och då blir det ekonomi i det hela. Tanken 90 C och kopplar om till nätet igen. Kan inte den delen men som förslag, andra vet nog bättre hur det ska göras.

Vad är det för integrationer med Sonoff och Plugwise man talar om?

• Qvantum uppdateringslogg visar nya funktioner som Plugwise och Sonoff-integrationer, SmartControl, förbättrad onboarding och fler användarfunktioner.
    Skapa konto
Testar "smart kontrol" men den "väntar på elpris" än fast wifi finns så jag tror inte det fungerar...

• Smart kontroll display som visar ett hus med +2 temperatur och väderikon. Kopplad via Bluetooth men väntar på elpris.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel på en smart enhet som visar "Smartpris" och "Väntar på energipriser", med alternativ för "AV" eller "PÅ" och "Eko".
    Skapa konto
Verkar lite buggigt generellt.

Den nya översikten saknar data, ser t.ex. inte kompressor och fläkthastighet.
Många inställningar är ursynk, t.ex. "smart control/pris" visar Eko i display men jag ställde in "Balanserad i appen.
Samma sak med Varmvatten har jag på "+" men visar lägst "normal" i appen.
Kanske löser sig under dagen när Qvantum börjar jobba.

Sen synd att saker kräver blåtand ;(

perosb perosb skrev:

Många inställningar är ursynk, t.ex. "smart control/pris" visar Eko i display men jag ställde in "Balanserad i appen.

Har din pump lyckats ladda hem elpriserna?

perosb perosb skrev:

Idag är det tex minuspriser på elen mellan kl 12-16 så vore snyggt om pumpen kör extra hårt denna tid för att bygga upp en buffert.

E Eldhand skrev:
Har din pump lyckats ladda hem elpriserna?
Nej, "väntar på elpriser"

• Ledsen
Eldhand
  • Laddar…
Alla dessa "buggar" som finns i app/mjukvara, ska man återkoppla dem till Qvantum på något sätt, i så fall hur?
Eller upptäcker de buggarna själva på något sätt?

E Eldhand skrev:
Alla dessa "buggar" som finns i app/mjukvara, ska man återkoppla dem till Qvantum på något sätt, i så fall hur?
jag har ringt deras support nån gång, beror lite på vem man pratar med där ;)

jag hade tidigare fått besked om att "smartpris" skulle komma "nån gång i april" så mailade förra veckan o frågade igen. Fick svar i tor/fredags att det hade blivit försenat och skulle dröja - men så dök det upp idag...(kanske för tidigt....!?)

perosb perosb skrev:
Nej, "väntar på elpriser"
Min verkar ha fått priserna. Kör balanserat, ifall det har betydelse.

• Smartcontrol aktiverat, balanserat läge, med symbol för sparsam energianvändning och möjlighet att boosta ventilation eller extra varmvatten.
    Skapa konto
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Antar att de inte tar hänsyn till effektavgift? Vi har inte det ännu men känns som ett krav för att denna typ av funktion ska fungera
Om ett system, som tex den här pumpen, bara kommer jaga minsta timpriset så kommer det inte gå bra ihop med effektavgifterna. Vi har haft effektavgift i många år. Redan sedan 2010 har jag därför blockerat 2 av tre stycken 3kW elpatroner i vår pump (Comfortzone CE50). Bättre å billigare gnugga lite mindre under längre tid...det har fungerat fint för vårt hus med 5kW från kompressorn och 3kW extra lite då och då och det har i viss mån hjälpt till att hålla nere topparna

För att det ska fungera optimalt måste man då även kunna lägga in scheman för effektavgifterna med veckodagar, tider och priser för det är olika hos olika nätägare. I vårt fall har vi tex effektavgifter bara på vardagar 07-19 (möjligt att dessa scheman mm kommer finnas tillgängliga via API'erna men det är kanske oklart än så länge)

Trots att vi kanske har ett "gynnsamt" upplägg vad gäller effektavgiften så representerar den ändå en avsevärd andel av elräkningen under de kalla månaderna. Blir det effektavgift dygnet runt alla dagar i veckan som många andra nätägare tänker införa skulle vår elräkning ta ett rejält skutt uppåt.

Så absolut, smart styrning som jagar timpriset måste även beakta aktuell effektavgift. Samtidigt, hur långt kan man gå och hur ska det víktas i algoritmen? Finns det ett värmebehov kan man ju inte låta familjen huttra

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
P perstr skrev:
Min verkar ha fått priserna. Kör balanserat, ifall det har betydelse.
Ja, så ser det ut i appen men om du kollar på displayen på pumpen så ser du att den väntar på elpriserna

• Gilla
perstr
  • Laddar…
E Eldhand skrev:
Jag har gjort det tidigare till deras support och fått bra svar. Det jag saknar mest är att de inte meddelar att en ny mjukvara installerats och vad som ändrats.

Någon nämnde tidigare att en hel del personal (eller några) tidigare varit på Nibe. Mjukvara är ju inte heller deras starka sida, lika mkt buggar och uppdateringar där

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.