pdov pdov skrev:
Har inte koll på hur just Qvantum fungerar utan har mest erfarenhet kring Nibes frånluftsvärmepumpar men jag tänker mig att gällande detta så fungerar alla frånluftsvärmepumpar någorlunda lika.
En frånluftsvärmepump tar spillvärme från inomhusluften och återvinner den till värme som förs tillbaka in i huset. Om man sänker värmen för mycket inne i huset så finns det ingen värme för frånluftsvärmepumpen att återvinna och då kommer elpatronen behöva att gå in i stället.
Tror det finns någon tråd här på forumet med en frånluftsvärmepump (Nibe) som TS i den tråden sänkt inomhustemperaturen på och istället fått en kraftig elförbrukning.
Det kan vara så att Qvantum har begränsat sänkningen för att liknande fenomen inte ska uppstå i deras värmepump.
Man kan konstatera att frånluftsvärmepumpar inte är lämpliga i fritidshus om man tänker sänka värmen. Frånluftsvärmepumpar mår bäst av att det finns människor i husen som alstrar lite tillskottsvärme både från deras kroppar men även aktiviteter som matlagning och elektronik med mera.
Generellt sätt så är väll de gamla FLVParna med mindre effekt mer känsliga för lägre frånluftstemperatur. Nya inverterstyrda kan sänga avluften till -15 eller lägre, så i teorin så kan den plocka ut energi ur frånluften ner till minusgrader inomhus. Men ja skillnaden från bergvärme / LVVP är att den har begränsat med energi att jobba med. Fördelen enligt mig är att den löser ventilation, värme och varmvatten, tar lite plats. Perfekt i radhus där man inte kan borra eller vill ha en LVVP utedel i den lilla trädgården man har.

pdov pdov skrev:
Har inte koll på hur just Qvantum fungerar utan har mest erfarenhet kring Nibes frånluftsvärmepumpar men jag tänker mig att gällande detta så fungerar alla frånluftsvärmepumpar någorlunda lika.
En frånluftsvärmepump tar spillvärme från inomhusluften och återvinner den till värme som förs tillbaka in i huset. Om man sänker värmen för mycket inne i huset så finns det ingen värme för frånluftsvärmepumpen att återvinna och då kommer elpatronen behöva att gå in i stället.
Tror det finns någon tråd här på forumet med en frånluftsvärmepump (Nibe) som TS i den tråden sänkt inomhustemperaturen på och istället fått en kraftig elförbrukning.
Det kan vara så att Qvantum har begränsat sänkningen för att liknande fenomen inte ska uppstå i deras värmepump.
Man kan konstatera att frånluftsvärmepumpar inte är lämpliga i fritidshus om man tänker sänka värmen. Frånluftsvärmepumpar mår bäst av att det finns människor i husen som alstrar lite tillskottsvärme både från deras kroppar men även aktiviteter som matlagning och elektronik med mera.
Håller med att temperaturen inte bör sänkas för lågt, ner till 15 grader är dock ok enligt Qvantum för pumpens verkningsgrad. Jag har sett att det sänker elförbrukningen rejält under de veckor vi inte är där (en vanlig tumregel är ca -5% energi/grad). I vårt fall är huset en villa på 140m2 som används som fritidshus och deltidsboende, kyl och frys är alltid på. Sänker också temperaturen i villan i stan där vi bor när vi inte är där på en vecka eller mer (Thermia berg vp från 06 som har funktionen på styrkortet och kan också styras med ett "smart hem relä", t.ex Sonoff).

Såg att det fanns ny version pgmvara att ladda ned i pumpen idag. Ingen ändring på saker i app eller inställningar på vad jag kunde se på kundsidan. Har inte hunnit kolla om det syns något nytt i installatörsläget ännu.

Någon mer som märkt att på sistone värmer den till ca 80 grader?
Ser ut som det började runt 3 april. Från ca 68-69 grader går den in med bara elpatron upp till 80 grader.

Min "stopp temperatur" är fortfarande 71grader.
Tidigare gjorde det något liknande när man körde igång "extra varmvatten".

perosb perosb skrev:
Ser ut som det började runt 3 april. Från ca 68-69 grader går den in med bara elpatron upp till 80 grader.

Ja, min värmer upp till mellan 76-80 grader. Men det står fortfarande 0 kW, men jag ser i min el-app att faserna har stor last. Ibland kan det skymta 2 kW i displayen. Önskar man kunde ställa in hur många kW man vill använda för VV. 😕
Har skickat en fråga till säljaren vad de två nya uppdateringarna innebär. A: 1.1.4 kom igår och B: 115/115 i helgen. Har inte hittat några nya saker i varken appen eller i displayen. Förstår inte varför de inte kan redovisa uppdateringarna som alla andra företag gör.

perosb perosb skrev:

Nej, men å andra sidan har jag ändrat att elpatron bara får gå in under 5gr utetemp.
Har 2 gubbar för vv, och inte ändrat i den nya ++ medel osv.

B Börje Edlund skrev:
Nej, men å andra sidan har jag ändrat att elpatron bara får gå in under 5gr utetemp.
Har 2 gubbar för vv, och inte ändrat i den nya ++ medel osv.
Har också under 5 grader men den toppar ändå (10+ ute idag) upp för de riktigt höga temperaturerna.

Redigerat:
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Ja, min värmer upp till mellan 76-80 grader. Men det står fortfarande 0 kW, men jag ser i min el-app att faserna har stor last. Ibland kan det skymta 2 kW i displayen. Önskar man kunde ställa in hur många kW man vill använda för VV. 😕
Ja samma här. Visar alltid 0kW i display men i installatörs läge visar den rätt 2+2+1kW.

Hade också sett man kunde styra elpatronen. T.ex. använda överbliven solel eller dylikt.

• Stapeldiagram som visar energiförbrukning av Qvantum, med olika kategorier märkta i orange, blå och ljusblå, kWh anges på y-axeln per timme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
Ny version 124 av styrenheterna.

• Gilla
JudgeSweden och 1 till
  • Laddar…
perosb perosb skrev:
Ny version 124 av styrenheterna.
Spännande. Nån som identifierat vad som ändrats? Eller är det bara optimeringar i bakgrunden?

Nån mer som får detta när man försöker ändra t.ex. Extra varmvatten i appen? Tror det började igår. Spelar ingen roll om man "synkar appen".
Ser även ut som om flera metrics/settings försvann ur deras api igår tyvärr runt 1400 tiden.

I appen ser man heller inte längre om den värmer/vatten/avfrostar när man endast är på wifi, bara när man är i närheten med bluetooth. Samma med "extra varmvatten" som inte syns utan bluetooth. (om man startar det via displayen då)

Felmeddelande i app som säger "Det gick inte att uppdatera varmvattenkapaciteten" och uppmaning att synka appen med värmepumpen.
Skapa konto

perosb perosb skrev:
Nån mer som får detta när man försöker ändra t.ex. Extra varmvatten i appen? Tror det började igår. Spelar ingen roll om man "synkar appen".
Ser även ut som om flera metrics/settings försvann ur deras api igår tyvärr runt 1400 tiden.

I appen ser man heller inte längre om den värmer/vatten/avfrostar när man endast är på wifi, bara när man är i närheten med bluetooth. Samma med "extra varmvatten" som inte syns utan bluetooth. (om man startar det via displayen då)

[bild]
Japp, blir samma fel för mig. 😕

perosb perosb skrev:

[bild]
Min verkar fungera* men jag är inte på plats vid huset. Irriterande att de inte kan skicka en notis i samband med uppdateringarna, att den är gjord och vad som fixats. *Värmen plötsligt inställd på 15 grader, bortaläget avstängt ! Det gick att korrigera Värmen och slå på bortaläget igen. Efter ett par försök synkade den.

Redigerat:
Någon som vågat testa?

• Mobilskärm visar SmartControl-funktion för värmepump. Text om att spara pengar med elavtal när elpriserna är låga, med knappar för "Ignorera" och "Kom igång".
    Skapa konto
E Eldhand skrev:
Någon som vågat testa?
Antar att de inte tar hänsyn till effektavgift? Vi har inte det ännu men känns som ett krav för att denna typ av funktion ska fungera.

Undra när man kan börja synka med sina solceller? Hade ju varit optimalt att skrämma upp tanken till 90 grader när solen står som högst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.