100 270 läst ·
830 svar
100k läst
830 svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
1. jag tycker den håller min temperatur konstant. jag har dock satt "room compensation factor" till 10 och dragit in kabeln i huset. så ja, du bör ju ha den på en lämplig yta om du ska använda den. andra tycker det bara är en onödig pryl.S steve5432 skrev:Nu har våran QE6 tuffat på här några dagar, har några fler frågor/funderingar:
1) Inomhusgivaren, behövs den? Den visar ju innetempen på displayen, men jag har svårt att se att den skulle göra någon praktisk nytta utöver detta. Dels pga att den inte är trådlös, vilket begränsar var man kan placera den. Vårat lilla tvättrum är alltid varmare än övriga huset pga värmepumpens spillvärme. Vi har öppen planlösning, så jag hade gärna haft den i hallen/vardagsrummet centralt. Anledningen till att jag frågar är att en bekant ska sälja sitt hus och fick som förbättringsförslag i Energideklarationen att installera en inomhusgivare till sin gamla IVT 470.
2) Vad betyder de olika symbolerna som visas nere till höger i "huset". Till vänster visas ju wifi-status, men till höger har jag sett nu tre stycken olika symboler:
Droppen (?)
Snöflingan (avfrostning?)
Vågorna (producerar värme?)
3) När jag går in i installatörsläget, går det att enkelt koppla min nuvarande pump utan att behöva göra en "ny" installation? Vill inte påverka de instä'llningar som redan finns som Qvantum och installatören har satt. Vill endast kunna läsa ut en massa data och info.
2. droppen = producerar varmvatten
snö = avfrostar
vågor = värme
3. ja det är inget som ändras. man kan få ut lite extra info ur Data Monitor.
har för mig den hittar "befintlig" installation
Det ska sitta på röret från systemet, alltså strax före VP, att ta hand om järnföroreningar som kan följa med runt. Lämpligt då på plats som är lätt att rensa det. Och ska framförallt monteras enligt manualen, inte som en man sett, inte sitta på tvären.
Senaste app versionen har med sig lite nyheter.
Bland annat kan man via appen ändra Driftsläge: Auto/Manual - Värme - Vatten - Tillsats. Även via wifi.
Sen finns det en inställning i installatörsläget "SG Ready". Några spekulationer kring vad det är? "Smart Grid Ready"....styra baserat på solens produktion? Prep för flex? Aktiv i tyskland men "valfri" i övriga.
Bland annat kan man via appen ändra Driftsläge: Auto/Manual - Värme - Vatten - Tillsats. Även via wifi.
Sen finns det en inställning i installatörsläget "SG Ready". Några spekulationer kring vad det är? "Smart Grid Ready"....styra baserat på solens produktion? Prep för flex? Aktiv i tyskland men "valfri" i övriga.
Undrar om det är det som är piloten med Varbergs Energi? Såg samma sak och klart nyfiken.perosb skrev:
Senaste app versionen har med sig lite nyheter.
Jag använder innomhusgivaren, inte för att den egentligen behövs för en vp med varvtalstyrd kompressor om man har rumstermostater (i mitt fall också golvvärme), men den gör det möjligt att lura pumpen att det är varmare inne. Vi sänker temperaturen under de veckor vi inte är där (fritidshus) och kan fjärrstyra via en Sonoff switch. Bortalägesfunktionen i appen är bra, den drar ner varmvattnet (eg. vattentankens temp) men sänker inte inomhustemperaturen mer än 2-3 grader. Genom att lura innomhusgivaren och med bortaläge sänker vi innetemperaturen till 15 grader. Ger väldigt stor skilnad på förbrukningen.S steve5432 skrev:Nu har våran QE6 tuffat på här några dagar, har några fler frågor/funderingar:
1) Inomhusgivaren, behövs den? Den visar ju innetempen på displayen, men jag har svårt att se att den skulle göra någon praktisk nytta utöver detta. Dels pga att den inte är trådlös, vilket begränsar var man kan placera den. Vårat lilla tvättrum är alltid varmare än övriga huset pga värmepumpens spillvärme. Vi har öppen planlösning, så jag hade gärna haft den i hallen/vardagsrummet centralt. Anledningen till att jag frågar är att en bekant ska sälja sitt hus och fick som förbättringsförslag i Energideklarationen att installera en inomhusgivare till sin gamla IVT 470.
2) Vad betyder de olika symbolerna som visas nere till höger i "huset". Till vänster visas ju wifi-status, men till höger har jag sett nu tre stycken olika symboler:
Droppen (?)
Snöflingan (avfrostning?)
Vågorna (producerar värme?)
3) När jag går in i installatörsläget, går det att enkelt koppla min nuvarande pump utan att behöva göra en "ny" installation? Vill inte påverka de instä'llningar som redan finns som Qvantum och installatören har satt. Vill endast kunna läsa ut en massa data och info.
Vad fyller din Sonoff för funktion? Hur är den kopplad till inomhusgivaren?M Mull129 skrev:Jag använder innomhusgivaren, inte för att den egentligen behövs för en vp med varvtalstyrd kompressor om man har rumstermostater (i mitt fall också golvvärme), men den gör det möjligt att lura pumpen att det är varmare inne. Vi sänker temperaturen under de veckor vi inte är där (fritidshus) och kan fjärrstyra via en Sonoff switch. Bortalägesfunktionen i appen är bra, den drar ner varmvattnet (eg. vattentankens temp) men sänker inte inomhustemperaturen mer än 2-3 grader. Genom att lura innomhusgivaren och med bortaläge sänker vi innetemperaturen till 15 grader. Ger väldigt stor skilnad på förbrukningen.
Och du kan ju i Qvantums app sänka temperaturen till vad du vill om du inte riktigt tycker bortaläget räcker.
Jag har försökt att sänka temperaturen innan bortaläget slås på men den vill inte gå lägre än drygt 18 grader. Sonoff är ett relä som jag använder för att koppla in ett motstånd för att påverka ntc givaren (innetempgivaren). Styr den direkt via ewlink (också inkluderat i HA). Använde det ursprungligen till den gamla IVT495 för att kunna sänka och höja värmen på distans. Det fungerar utmärkt.P perstr skrev:
Menar att bortaläget inte sänker mer än till 18 grader oavsett vad man sätter innertemp till innan bortaläget slås på..M Mull129 skrev:Jag har försökt att sänka temperaturen innan bortaläget slås på men den vill inte gå lägre än drygt 18 grader. Sonoff är ett relä som jag använder för att koppla in ett motstånd för att påverka ntc givaren (innetempgivaren). Styr den direkt via ewlink (också inkluderat i HA). Använde det ursprungligen till den gamla IVT495 för att kunna sänka och höja värmen på distans. Det fungerar utmärkt.
Hur tar man sig in i installatörsläget? Hade varit intressant att kunna justera mer än bara +- i vanliga menyn.B Börje Edlund skrev:
Husägare
· Västmanland
· 109 inlägg
Tryck på Meny -> Profil -> scrolla ner till ”Installatörsläge”, tryck Fortsätt -> Installerade enheter -> din installation -> Dataövervakare -> scanna QR-koden på din panna.GregerRil skrev:
När du är klar: Tryck på Meny -> Byt till hemprofil
Är det inte väl högt varv ändå? Borde ju inte gå så högt hela tiden väl? Är det något helt annat som inte riktigt är som det ska? I displayen tex, snurrar fläkten på ca 60 65 %? Har du allt som det ska i systembilden , dvs varm frånluft (20+) och typ väldigt kall avluft Lägre än -15 (ingen knix på avluftslang/rör? )D Danielsorlin skrev:Fick en Qvantum QE4 installerad förra året i November. Bor i ett. hus från 2008 i lättbetong så modernt isolerat med allt vad det innebär, storlek 170kvm i två plan. Golvvärme nere och radiatorer uppe. Nyfiken att höra vad ni andra fått installerat/rekommenderat av försäljaren dvs en QE4 eller QE6:a. i förhållande till boyta och ålder på hus, detta då jag upplever min jobba som bara den när temperaturen kryper neråt.
Tex vid 0 gradigt ute kan den ligga och mata mellan 6000-7000 konstant, samt eventuell kick med elpatronen. Går den under 0:an med några grader så ligger den nästan konstant på 7200....
Vid -5 så ligger den med elpatronen hela tiden och kör på max. Uppmätt ljudtryck ca 30 cm från pannan kan uppgå till ca 55-60dB....vilket hörs i hela huset..
Vid dessa varvtal låter pannan avsevärt (framförallt mellan 6-7000) så min tanke är att den kanske ändå är lite för liten....För även om den på pappret ska kunna leverera tillräckligt med värme i avseende på DUT så ligger man och kör på max eller nära max stora delar av vinter halvåret med temperaturer runt 0:an, och man hör som sagt pannan i hela huset och att detta borde tas i beaktning vid dimensionering. Dvs inte bara kronor och ören utan även ljudkomforten.
Så detta inlägg vänder sig till alla er som har installerat något redan samt ni som ska att ni ej gör samma misstag som mig med för liten panna....
Själv har jag 176kvm 150kvm på undervåning o elelement på lilla övervåningen. Qe6 som knappt går på halvfart 2300 vid nollan och typ 4120 vid —5 skickar ut bra med värme i golvslingorna.
Har inte koll på hur just Qvantum fungerar utan har mest erfarenhet kring Nibes frånluftsvärmepumpar men jag tänker mig att gällande detta så fungerar alla frånluftsvärmepumpar någorlunda lika.M Mull129 skrev:
En frånluftsvärmepump tar spillvärme från inomhusluften och återvinner den till värme som förs tillbaka in i huset. Om man sänker värmen för mycket inne i huset så finns det ingen värme för frånluftsvärmepumpen att återvinna och då kommer elpatronen behöva att gå in i stället.
Tror det finns någon tråd här på forumet med en frånluftsvärmepump (Nibe) som TS i den tråden sänkt inomhustemperaturen på och istället fått en kraftig elförbrukning.
Det kan vara så att Qvantum har begränsat sänkningen för att liknande fenomen inte ska uppstå i deras värmepump.
Man kan konstatera att frånluftsvärmepumpar inte är lämpliga i fritidshus om man tänker sänka värmen. Frånluftsvärmepumpar mår bäst av att det finns människor i husen som alstrar lite tillskottsvärme både från deras kroppar men även aktiviteter som matlagning och elektronik med mera.