100 081 läst ·
829 svar
100k läst
829 svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Ja du ska sätta det i Installatörsläge > Service > Värmekurva så finns det en DUT temp. Har för mig jag satte 1 dygn -16 hos mig. (Min installatör hade satt -20)T Tb87 skrev:
Vid min installation behövde pumpen uppdateras med qvantums medföljande modem innan jag kunde ansluta appen och få upp listan på wifi ssid att ansluta till i mitt hemmanät. Det gick ej att ansluta mitt wifi innan maskinen hade fått en första update via qvantum 4g modemet.T Tb87 skrev:Installatören kunde inte slutföra det pga 4g modemet med 3 antenner som medföljde hade och har fortfarande ingen uppkoppling. Han ringde Qvantum och han bytte från WAN porten till LAN porten utan framgång. Därav kunde han inte slutföra installationen i installatörsläge. Han visste inte att man kunde ansluta wifi direkt till min router. Ska prova gå in i installatörsläge i appen och försöka lösa det.
B Börje Edlund skrev:
Vad ska man sätta för temperaturer förutom -11 på min DUT?perosb skrev:
Dut hittar du hos boverket för där du bor.T Tb87 skrev:
https://www.boverket.se/contentassets/78ea1170505245b8b105e163b56dff27/dvut_1991_2020.csv
Framledning vid dut räknar de som gör ovk fram för huset, de som också räknat på frånluftsventiler mm.
dvs vilken temperatur som krävs ut i golvvärmen när det är kallaste dagen.
Sedan räknar pumpen ut kurvan från det.
Bif bild på min ovk med 42gr framledning vid dut för ingarö.
Jag har ca 244 cm i takhöjd. Har endast 27 cm kvar på höjden efter installation av basplattan och FLVP.
Varför har man satt en standard från Qvantum med 30 cm överskåp? Teoretiskt bygger basplattan 10-13 cm och FLVP 204 cm. Det betyder att man måste ha 244-247 cm i takhöjd för att kunna ha överskåpet. Är det standard med 247 cm i takhöjd när man bygger idag?
Varför har man satt en standard från Qvantum med 30 cm överskåp? Teoretiskt bygger basplattan 10-13 cm och FLVP 204 cm. Det betyder att man måste ha 244-247 cm i takhöjd för att kunna ha överskåpet. Är det standard med 247 cm i takhöjd när man bygger idag?
Husägare
· Västmanland
· 109 inlägg
Behöver du ha bottendelen? Jag lämnade tillbaka min, då jag också har 245 i takhöjd och fick då plats med överskåpet.T Tb87 skrev:Jag har ca 244 cm i takhöjd. Har endast 27 cm kvar på höjden efter installation av basplattan och FLVP.
Husägare
· Västmanland
· 109 inlägg
Min står stabilt direkt på golvet, så jag kan inte svara på hur det är med bottendelen. Enda fördelen jag kan se med den är väl att det blir lättare att städa under. 🤪T Tb87 skrev:
Fick en Qvantum QE4 installerad förra året i November. Bor i ett. hus från 2008 i lättbetong så modernt isolerat med allt vad det innebär, storlek 170kvm i två plan. Golvvärme nere och radiatorer uppe. Nyfiken att höra vad ni andra fått installerat/rekommenderat av försäljaren dvs en QE4 eller QE6:a. i förhållande till boyta och ålder på hus, detta då jag upplever min jobba som bara den när temperaturen kryper neråt.
Tex vid 0 gradigt ute kan den ligga och mata mellan 6000-7000 konstant, samt eventuell kick med elpatronen. Går den under 0:an med några grader så ligger den nästan konstant på 7200....
Vid -5 så ligger den med elpatronen hela tiden och kör på max. Uppmätt ljudtryck ca 30 cm från pannan kan uppgå till ca 55-60dB....vilket hörs i hela huset..
Vid dessa varvtal låter pannan avsevärt (framförallt mellan 6-7000) så min tanke är att den kanske ändå är lite för liten....För även om den på pappret ska kunna leverera tillräckligt med värme i avseende på DUT så ligger man och kör på max eller nära max stora delar av vinter halvåret med temperaturer runt 0:an, och man hör som sagt pannan i hela huset och att detta borde tas i beaktning vid dimensionering. Dvs inte bara kronor och ören utan även ljudkomforten.
Så detta inlägg vänder sig till alla er som har installerat något redan samt ni som ska att ni ej gör samma misstag som mig med för liten panna....
Tex vid 0 gradigt ute kan den ligga och mata mellan 6000-7000 konstant, samt eventuell kick med elpatronen. Går den under 0:an med några grader så ligger den nästan konstant på 7200....
Vid -5 så ligger den med elpatronen hela tiden och kör på max. Uppmätt ljudtryck ca 30 cm från pannan kan uppgå till ca 55-60dB....vilket hörs i hela huset..
Vid dessa varvtal låter pannan avsevärt (framförallt mellan 6-7000) så min tanke är att den kanske ändå är lite för liten....För även om den på pappret ska kunna leverera tillräckligt med värme i avseende på DUT så ligger man och kör på max eller nära max stora delar av vinter halvåret med temperaturer runt 0:an, och man hör som sagt pannan i hela huset och att detta borde tas i beaktning vid dimensionering. Dvs inte bara kronor och ören utan även ljudkomforten.
Så detta inlägg vänder sig till alla er som har installerat något redan samt ni som ska att ni ej gör samma misstag som mig med för liten panna....
Husägare
· Västmanland
· 109 inlägg
QE4 skulle jag påstå är dimensionerad för upp till 150 kvm och sen QE6 för mellan 150-200 kvm. Räknar man med 50W/kvm så är ert behov 8,5 kW vid -20 DUT.D Danielsorlin skrev:Fick en Qvantum QE4 installerad förra året i November. Bor i ett. hus från 2008 i lättbetong så modernt isolerat med allt vad det innebär, storlek 170kvm i två plan. Golvvärme nere och radiatorer uppe. Nyfiken att höra vad ni andra fått installerat/rekommenderat av försäljaren dvs en QE4 eller QE6:a. i förhållande till boyta och ålder på hus, detta då jag upplever min jobba som bara den när temperaturen kryper neråt.
Husägare
· Västmanland
· 109 inlägg
Jag har 240 cm takhöjd i tvättstugan och det är 3 cm kvar till taket med överskåpet monterat, samt att den står 2 cm över golvet på fötterna. QE4 är 205 cm hög plus överskåpet som är 30 cm.T Tb87 skrev:
Nu har våran QE6 tuffat på här några dagar, har några fler frågor/funderingar:
1) Inomhusgivaren, behövs den? Den visar ju innetempen på displayen, men jag har svårt att se att den skulle göra någon praktisk nytta utöver detta. Dels pga att den inte är trådlös, vilket begränsar var man kan placera den. Vårat lilla tvättrum är alltid varmare än övriga huset pga värmepumpens spillvärme. Vi har öppen planlösning, så jag hade gärna haft den i hallen/vardagsrummet centralt. Anledningen till att jag frågar är att en bekant ska sälja sitt hus och fick som förbättringsförslag i Energideklarationen att installera en inomhusgivare till sin gamla IVT 470.
2) Vad betyder de olika symbolerna som visas nere till höger i "huset". Till vänster visas ju wifi-status, men till höger har jag sett nu tre stycken olika symboler:
Droppen (?)
Snöflingan (avfrostning?)
Vågorna (producerar värme?)
3) När jag går in i installatörsläget, går det att enkelt koppla min nuvarande pump utan att behöva göra en "ny" installation? Vill inte påverka de instä'llningar som redan finns som Qvantum och installatören har satt. Vill endast kunna läsa ut en massa data och info.
1) Inomhusgivaren, behövs den? Den visar ju innetempen på displayen, men jag har svårt att se att den skulle göra någon praktisk nytta utöver detta. Dels pga att den inte är trådlös, vilket begränsar var man kan placera den. Vårat lilla tvättrum är alltid varmare än övriga huset pga värmepumpens spillvärme. Vi har öppen planlösning, så jag hade gärna haft den i hallen/vardagsrummet centralt. Anledningen till att jag frågar är att en bekant ska sälja sitt hus och fick som förbättringsförslag i Energideklarationen att installera en inomhusgivare till sin gamla IVT 470.
2) Vad betyder de olika symbolerna som visas nere till höger i "huset". Till vänster visas ju wifi-status, men till höger har jag sett nu tre stycken olika symboler:
Droppen (?)
Snöflingan (avfrostning?)
Vågorna (producerar värme?)
3) När jag går in i installatörsläget, går det att enkelt koppla min nuvarande pump utan att behöva göra en "ny" installation? Vill inte påverka de instä'llningar som redan finns som Qvantum och installatören har satt. Vill endast kunna läsa ut en massa data och info.