perosb perosb skrev:
Den har ju wifi, det är bara att ansluta till valfritt nät, men som sagt, vet inte om man tappar någon remote access möjlighet men allt fungerar fint hittils iaf.

[länk]
Wait, what? Jag trodde man var tvungen att använda den medföljande prylen för att kunna koppla upp sig mot sitt Wi-Fi. 😂

JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Wait, what? Jag trodde man var tvungen att använda den medföljande prylen för att kunna koppla upp sig mot sitt Wi-Fi. 😂
Oklart om det är en utbildningsfråga hos installatörerna. Som @perstr skrev så hade den inte wifi november 2024. Svårt kanske för de att hålla sig ajour med alla mjukvaruuppdateringar även om denna har rätt stor påverkan.

Jag har en RUT241 i lådan här om nån vill köpa ;)

perosb perosb skrev:
Oklart om det är en utbildningsfråga hos installatörerna. Som @perstr skrev så hade den inte wifi november 2024. Svårt kanske för de att hålla sig ajour med alla mjukvaruuppdateringar även om denna har rätt stor påverkan.

Jag har en RUT241 i lådan här om nån vill köpa ;)
Spar RUT'en. Min installatör sa att de kommer att plocka in dessa senare. Gissar isf att de sänder ut en paketlapp för returen ;0)

• Haha
perosb
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Tjoflöjt, nu fick vi vår QE6 installerad av pågarna på JS Energi.

Jag är själv programmerare, HA-nörd (mestadels lovelace, frontend, custom cards) och allmänt intresserad av hus, uppvärmning, byggtekniker mm.

Mina första spontana tankar kring QE6 och Qvantum (bor i södra sverige, modernt hus, 170 m2).

- Väldigt begränsad information, vi hade 24 grader här inne första natten, höll på att dö, vi är vana vid 19-20 som mest. Omöjligt att se i menyer eller app varför den körde kompressorn på 4000 rpm hela natten. Antar det har att göra med värmepurvan, men den kan jag inte se någonstans. Ändrade "kurvförskjutningen" till -5 men har fortfarande 23 grader på natten.

- Varmvattnet är skållhett, var ändrar man detta??

- Varmvatten-menyn i bilden ovan är helt obegriplig. Jag (som har jobbat som UX designer) antar att medel är det lägsta, sen + är lite mer och ++ är max.

- Varför sätter man spillkoppen längst in? Installatören gjorde en "fix" och satte den i mitten, men det ser ju inte så snyggt ut....

- Wifi, ansluts med shuko-kontakt. Vi har 3-fas som kommer ut direkt från väggen och in i värmepumpen med 2.5 kvadrats kabel. Inga shukos bakom pumpen. Det löste elektriker-grannen med att koppla in sig på plinten internt och lägga ett uttag ovanpå pumpen. Skumt att wifi inte är "inbyggt" utan att man måste ha en router ståendes ovanpå. En så pass modern produkt borde ha detta.

- Det känns som om jag antagligen skulle vilja ha "installatörsläget" som standard? Innan körde jag nibepi och fick ut all info som fanns om vår gamla 310p. Går detta att ordna?

- Ljudisoleringen var under alla kritik. Nu har jag köpt 3 cm bitumen-block på biltema och klätt in övre frontpanel, nedre frontpanel (med matta pga utyrmmet) samt på ovandelen som var den som susade och brusade mest för oss. Nu är det helt okej ljudnivå, men upplever ändå ett lågfrekvent brummande i hela huset när kompressorn går > 3000 rpm. Det låter lite "flygplan" i frånluftsventilerna. Fler tips?

Det var nog alles, är över lag nöjd men man saknar ju alla möjligheter att läsa ut data, samt lite mer inställningsmöjligheter för att ställa in pumpen efter våra behov. Nu känns det som om den är alldeles för ivrig med att producera värme, och då har vi inte ens minusgrader. Med ett modernt hus, och stora glaspartier mot söder har vi väldigt god värme redan nu i Mars. Hade gärna haft inomhusgivaren igång men den var inte trådlös, så det går ju inte att placera den vart man vill (uselt).

/S
Verkar finnas olika revisioner här? Vår QE-6 kom inte med en extern router utan bara en inbyggd (som har 4g och wifi). Tyckte också det var konstigt med extern router men blev glad när vi slapp.

Hur mycket dämpades ljudet i andra rum av mattorna från Biltema?

För att få bort ljudet i frånluftskanalerna nästa man sätta riktiga dämpare. Det hjälper mycket. Kommer göras för oss när vi bygger om tvättstugan. Vibrations dämpande fötter samt ljudisolera rummet. Hoppas det räcker för den låter en del, även om man vänjer sig.

Med den senaste uppdateringen som kom i förra veckan, så kan man själv välja lite mer kring prioritet nu. 55 grader var normalläget tidigare, nu är det ändrat, då många klagade på varmvattenkapaciteten, som inte alltid räckte till och att pannan växlade varmt/kallt under en dusch.

Fick detta svar från Qvantum igår:

Varmvatten:
Prioritet - Medel - + - ++
Här ställer man in ladd prioriteringen av varmvattenladdningen när det finns både värme & vv behov samtidigt. + = 30 min vs & 30 min VV. ++ = 30 min värme & 1 tim vv.

Temperatur ut - Medel - + - ++
Här kan man ändra utgående varmvattentemperatur medel = 50°, + = 52° och ++ = 56°.

När det gäller golvvärme beror det på vilket system du har installerat. Ingjutna slingor har en dimensionerande temperatur på 35 grader vid -20 grader utomhus. Slingor i spårade spånskivor har en dimensionerande temperatur på 38 grader vid -20 grader utomhus och slingor i plåtar på t.ex. glespanel har en dimensionerande temperatur på 45 grader vid -20 grader utomhus.

Vilket fabrikat av golvvärme har du?
Jag ser inte det menyläget som du ser. Jag ser antal gubbar för varmvatten.

Har LK golvvärme.

T Tb87 skrev:
Jag ser inte det menyläget som du ser. Jag ser antal gubbar för varmvatten.

Har LK golvvärme.
Ja, gubbarna är i en annan del av menyn. De ser du även i appen. Menyn ”Varmvatten” finns under Inställningar -> Avancerat.

OK, våra ”kollegor” i branschen. Jag jobbar på Uponor. 🤪

• Illustration av duschkapacitet med fem personer och duschsymbol, anpassning av varmvattenskapacitet via reglage i app, baserat på 6 minuters dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, gubbarna är i en annan del av menyn. De ser du även i appen. Menyn ”Varmvatten” finns under Inställningar -> Avancerat.

OK, våra ”kollegor” i branschen. Jag jobbar på Uponor. 🤪
Jag ser inte att det finns något som heter Inställningar i menyn. Är det i appen? Jag kan fortfarande inte ansluta min värmepump i appen. Efter jag har scannat QR koden får jag bara ett felmeddelande att det inte går.

T Tb87 skrev:
Jag ser inte att det finns något som heter Inställningar i menyn. Är det i appen? Jag kan fortfarande inte ansluta min värmepump i appen. Efter jag har scannat QR koden får jag bara ett felmeddelande att det inte går.
Aha, då förstår jag. Har du försökt ansluta pannan direkt till ditt Wi-Fi eller via routern som följde med, eller fick du ingen router? En svart pryl med tre antenner.

Märkligt att installatören inte gjort klart hela installationen och visat dig hur menyerna och appen fungerar. För installationen ska klargöras i appens Installatörsläge. Jag hoppas de ska återkomma till dig.

• Appskärm för installation med avklarade steg: Enhetsinformation, Checklista, Inställning av värmepump, Registrera garanti; knappen "Öppna installationen".
    Skapa konto
T Tb87 skrev:
Fick inte igång appen heller. Kunde inte registrera i appen. Medföljande modemet ville inte ansluta.

När går elpatronen igång? Jag har 5-6 grader i utetemp och displayen visar 5kW.
Installatören måste nog uppdatera den via medföljande 4g modem innan du kan ansluta till egen wifi mm.
Dessutom är bilden på displayen inte hur den ser ut på min, så den blir nog uppdaterad då också :-)

T Tb87 skrev:
Varför vill den värma upp så högt? Fick info från installatören att det ska ligga på 55 grader. Vad ska temperaturen ligga på?

Ja, jag har endast golvvärme. Ska inte framledningen upp lite mer för golvvärme? 25-35 grader är väl normalt?
Framledningen o kurvan beror på vad som ställts in i installationsmenyn för DUT och temperatur vid dut och max framledning.
Dut finns att hämta från boverkets tabell för din plats , dut är medel på kallaste dagen på året…
Är din installatör certifierad för qvantum?

GregerRil GregerRil skrev:
Kul med HA-nörd, vi är några andra i den här tråden. Finns ett HACS integration, [länk]. Dock begränsat med information där med, använder samma API som appen.

Hade/har också problem med att det blir för varmt, ställt ner kurvan till -5 och då är det bara 21-22 grader, hade gärna haft det kallare med frugan är nöjd så inte orkat dra i det.

Problemet ligger i hur installatören konfigurerade värmebehovet antar jag, tråkigt att man inte kommer åt att göra sånt själv.

Snackas mycket om problem med varmvattnet, har aldrig haft problem med det. Hade lite att det svajade varmt/kallt, men en avluftning löste det.
Om du går in i installatörsläget så kan du kontrollera vad temperatur vid DuT o dut o max värmetemp står på.
Där ser du också en grafisk kurva över framledningstemp vid viss utetemp.
Min var felinställd.. Dut finns hos boverket för din plats.

B Börje Edlund skrev:
Framledningen o kurvan beror på vad som ställts in i installationsmenyn för DUT och temperatur vid dut och max framledning.
Dut finns att hämta från boverkets tabell för din plats , dut är medel på kallaste dagen på året…
B Börje Edlund skrev:
Installatören måste nog uppdatera den via medföljande 4g modem innan du kan ansluta till egen wifi mm.
Dessutom är bilden på displayen inte hur den ser ut på min, så den blir nog uppdaterad då också :)
Aha, då förstår jag. Har du försökt ansluta pannan direkt till ditt Wi-Fi eller via routern som följde med, eller fick du ingen router? En svart pryl med tre antenner.

Märkligt att installatören inte gjort klart hela installationen och visat dig hur menyerna och appen fungerar. För installationen ska klargöras i appens Installatörsläge. Jag hoppas de ska återkomma till dig.
Installatören kunde inte slutföra det pga 4g modemet med 3 antenner som medföljde hade och har fortfarande ingen uppkoppling. Han ringde Qvantum och han bytte från WAN porten till LAN porten utan framgång. Därav kunde han inte slutföra installationen i installatörsläge. Han visste inte att man kunde ansluta wifi direkt till min router. Ska prova gå in i installatörsläge i appen och försöka lösa det.

• Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
Jag fick med en innegivare, men installatören avrådde mig att installera den pga att jag endast har golvvärme och det skulle störa ut varandra säger han. Stämmer detta?

• En vit innegivare placerad på ett träbord, delvis ur förpackningen.
    Skapa konto
T Tb87 skrev:
Jag fick med en innegivare, men installatören avrådde mig att installera den pga att jag endast har golvvärme och det skulle störa ut varandra säger han. Stämmer detta?
Det stämmer till viss del. Man bör använda utegivaren som huvudgivare till pannan i de allra flesta fall. Använder man innegivaren så kan det bli problem. Men den bör ändå installeras, så du får ett värde i displayen/appen, annars är det bara ett streck där. I vissa fall kan en innehavare vara en bättre givare än utegivaren, om man t.ex. har stora fönsterpartier, då instrålningen värmer upp ganska mycket.

Har man golvvärme så löser dina termostater inomhustemperaturen och gör innegivaren överflödig, men som sagt, det är trevligare med ett värde i displayen/appen än bara ett streck.

https://www.energi-miljo.se/innegivare-kan-ge-varmeeffektivisering/

• Smart termostatdisplay visar 21°C med justeringsreglage för uppvärmning. Temperaturinställning anges med husikon.
    Skapa konto
B Börje Edlund skrev:
Jag kontaktade Qvantum och fick några leverantörer från dem som kontaktade mig för en installation.

Är det excelfilen som finns att hämta från boverket?
1 dygn visar -11,1 grader medan 12 dygn visar -8,3 grader. Ska man fylla i det här värdet någonstans?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.