T Tb87 skrev:
Fick inte igång appen heller. Kunde inte registrera i appen. Medföljande modemet ville inte ansluta.

När går elpatronen igång? Jag har 5-6 grader i utetemp och displayen visar 5kW.
Det ser ut som att den värmer vattnet i tanken. Ska upp till 71-72 grader och då brukar den tillsatsvärma mot slutet. Din meny ser annorlunda ut mot min QE4:a. Så här ser min ut. Pågående dusch, när jag tog bilden.

BT11 är framledningen till värmesystemet. Jag har radiatorer. Har du golvvärme?

• Skärmbild av värmepumpsmeny som visar temperaturer och flöden, framledning BT11 anges 36.8°, andra mätvärden syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
Det ser ut som att den värmer vattnet i tanken. Ska upp till 71-72 grader och då brukar den tillsatsvärma mot slutet. Din meny ser annorlunda ut mot min QE4:a. Så här ser min ut. Pågående dusch, när jag tog bilden.

BT11 är framledningen till värmesystemet. Jag har radiatorer. Har du golvvärme?
Varför vill den värma upp så högt? Fick info från installatören att det ska ligga på 55 grader. Vad ska temperaturen ligga på?

Ja, jag har endast golvvärme. Ska inte framledningen upp lite mer för golvvärme? 25-35 grader är väl normalt?

T Tb87 skrev:
Varför vill den värma upp så högt? Fick info från installatören att det ska ligga på 55 grader. Vad ska temperaturen ligga på?

Ja, jag har endast golvvärme. Ska inte framledningen upp lite mer för golvvärme? 25-35 grader är väl normalt?
Med den senaste uppdateringen som kom i förra veckan, så kan man själv välja lite mer kring prioritet nu. 55 grader var normalläget tidigare, nu är det ändrat, då många klagade på varmvattenkapaciteten, som inte alltid räckte till och att pannan växlade varmt/kallt under en dusch.

Fick detta svar från Qvantum igår:

Varmvatten:
Prioritet - Medel - + - ++
Här ställer man in ladd prioriteringen av varmvattenladdningen när det finns både värme & vv behov samtidigt. + = 30 min vs & 30 min VV. ++ = 30 min värme & 1 tim vv.

Temperatur ut - Medel - + - ++
Här kan man ändra utgående varmvattentemperatur medel = 50°, + = 52° och ++ = 56°.

När det gäller golvvärme beror det på vilket system du har installerat. Ingjutna slingor har en dimensionerande temperatur på 35 grader vid -20 grader utomhus. Slingor i spårade spånskivor har en dimensionerande temperatur på 38 grader vid -20 grader utomhus och slingor i plåtar på t.ex. glespanel har en dimensionerande temperatur på 45 grader vid -20 grader utomhus.

Vilket fabrikat av golvvärme har du?

• Inställningsmeny för varmvattenprioritet och temperatur med val: Medel, + och ++.
    Skapa konto
  • Gilla
perosb
  • Laddar…
Tjoflöjt, nu fick vi vår QE6 installerad av pågarna på JS Energi.

Jag är själv programmerare, HA-nörd (mestadels lovelace, frontend, custom cards) och allmänt intresserad av hus, uppvärmning, byggtekniker mm.

Mina första spontana tankar kring QE6 och Qvantum (bor i södra sverige, modernt hus, 170 m2).

- Väldigt begränsad information, vi hade 24 grader här inne första natten, höll på att dö, vi är vana vid 19-20 som mest. Omöjligt att se i menyer eller app varför den körde kompressorn på 4000 rpm hela natten. Antar det har att göra med värmepurvan, men den kan jag inte se någonstans. Ändrade "kurvförskjutningen" till -5 men har fortfarande 23 grader på natten.

- Varmvattnet är skållhett, var ändrar man detta??

- Varmvatten-menyn i bilden ovan är helt obegriplig. Jag (som har jobbat som UX designer) antar att medel är det lägsta, sen + är lite mer och ++ är max.

- Varför sätter man spillkoppen längst in? Installatören gjorde en "fix" och satte den i mitten, men det ser ju inte så snyggt ut....

- Wifi, ansluts med shuko-kontakt. Vi har 3-fas som kommer ut direkt från väggen och in i värmepumpen med 2.5 kvadrats kabel. Inga shukos bakom pumpen. Det löste elektriker-grannen med att koppla in sig på plinten internt och lägga ett uttag ovanpå pumpen. Skumt att wifi inte är "inbyggt" utan att man måste ha en router ståendes ovanpå. En så pass modern produkt borde ha detta.

- Det känns som om jag antagligen skulle vilja ha "installatörsläget" som standard? Innan körde jag nibepi och fick ut all info som fanns om vår gamla 310p. Går detta att ordna?

- Ljudisoleringen var under alla kritik. Nu har jag köpt 3 cm bitumen-block på biltema och klätt in övre frontpanel, nedre frontpanel (med matta pga utyrmmet) samt på ovandelen som var den som susade och brusade mest för oss. Nu är det helt okej ljudnivå, men upplever ändå ett lågfrekvent brummande i hela huset när kompressorn går > 3000 rpm. Det låter lite "flygplan" i frånluftsventilerna. Fler tips?

Det var nog alles, är över lag nöjd men man saknar ju alla möjligheter att läsa ut data, samt lite mer inställningsmöjligheter för att ställa in pumpen efter våra behov. Nu känns det som om den är alldeles för ivrig med att producera värme, och då har vi inte ens minusgrader. Med ett modernt hus, och stora glaspartier mot söder har vi väldigt god värme redan nu i Mars. Hade gärna haft inomhusgivaren igång men den var inte trådlös, så det går ju inte att placera den vart man vill (uselt).

/S

• Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Därom vet jag intet på Qvantum, men en del VP och andra inte, har indikering på returens temp. Bara värden som visas som fram och bör.
Jo kanske så. Nu borde nog Qvantum'en vara intresserad av returen då det bör påverka cirkulationspumpens hastighet. Är det för stort delta så bör pumpen öka hastigheten för att minska deltat. Är skillnaden "obefintlig" bör den sänka hastigheten för att inte förbruka energi i onödan.

På min gamla Nibe 360p satt ett reglage på pumpen (I, II samt III) och man kunde den läsa av returtempen på displayen. Var deltat för stort så fick man öka hastigheten.
S steve5432 skrev:

Jag är själv programmerare, HA-nörd (mestadels lovelace, frontend, custom cards) och allmänt intresserad av hus, uppvärmning, byggtekniker mm.

Mina första spontana tankar kring QE6 och Qvantum (bor i södra sverige, modernt hus, 170 m2).

- Väldigt begränsad information, vi hade 24 grader här inne första natten, höll på att dö, vi är vana vid 19-20 som mest. Omöjligt att se i menyer eller app varför den körde kompressorn på 4000 rpm hela natten. Antar det har att göra med värmepurvan, men den kan jag inte se någonstans. Ändrade "kurvförskjutningen" till -5 men har fortfarande 23 grader på natten.

- Varmvatten-menyn i bilden ovan är helt obegriplig. Jag (som har jobbat som UX designer) antar att medel är det lägsta, sen + är lite mer och ++ är max.

- Varför sätter man spillkoppen längst in? Installatören gjorde en "fix" och satte den i mitten, men det ser ju inte så snyggt ut....

- Wifi, ansluts med shuko-kontakt. Vi har 3-fas som kommer ut direkt från väggen och in i värmepumpen med 2.5 kvadrats kabel. Inga shukos bakom pumpen. Det löste elektriker-grannen med att koppla in sig på plinten internt och lägga ett uttag ovanpå pumpen. Skumt att wifi inte är "inbyggt" utan att man måste ha en router ståendes ovanpå. En så pass modern produkt borde ha detta.

- Det känns som om jag antagligen skulle vilja ha "installatörsläget" som standard? Innan körde jag nibepi och fick ut all info som fanns om vår gamla 310p. Går detta att ordna?

- Ljudisoleringen var under alla kritik. Nu har jag köpt 3 cm bitumen-block på biltema och klätt in övre frontpanel, nedre frontpanel (med matta pga utyrmmet) samt på ovandelen som var den som susade och brusade mest för oss. Nu är det helt okej ljudnivå, men upplever ändå ett lågfrekvent brummande i hela huset när kompressorn går > 3000 rpm. Det låter lite "flygplan" i frånluftsventilerna. Fler tips?

Det var nog alles, är över lag nöjd men man saknar ju alla möjligheter att läsa ut data, samt lite mer inställningsmöjligheter för att ställa in pumpen efter våra behov. Nu känns det som om den är alldeles för ivrig med att producera värme, och då har vi inte ens minusgrader. Med ett modernt hus, och stora glaspartier mot söder har vi väldigt god värme redan nu i Mars. Hade gärna haft inomhusgivaren igång men den var inte trådlös, så det går ju inte att placera den vart man vill (uselt).

/S
ang innegivare så har jag samma utmaning. Funderar faktiskt på att låta den mäta avluften bara. Gör det idag med en zigbee och ser att det bara ger sken av att det är 1-2 grader varmare.

S steve5432 skrev:
Om du kör med innegivaren kan du sätta "room compensation factor" som avgör hur mycket innegivaren ska påverka. I appen kan man sätta den till 0.5/1/2 men den går att skrämma upp till 10. Tycker min innetemp håller sig bra oavsett ute temperatur (bara haft -5 som lägst på sistone dock)

S steve5432 skrev:
Jag vet inte varflr de kopplar in ett extra 4G modem, jag ryckte ur den och anslöt direkt till mitt hemma iot wifi och det verkar fungera så....

S steve5432 skrev:

/S
Kul med HA-nörd, vi är några andra i den här tråden. Finns ett HACS integration, https://github.com/perosb/qvantum_custom_component. Dock begränsat med information där med, använder samma API som appen.

Hade/har också problem med att det blir för varmt, ställt ner kurvan till -5 och då är det bara 21-22 grader, hade gärna haft det kallare med frugan är nöjd så inte orkat dra i det.

Problemet ligger i hur installatören konfigurerade värmebehovet antar jag, tråkigt att man inte kommer åt att göra sånt själv.

Snackas mycket om problem med varmvattnet, har aldrig haft problem med det. Hade lite att det svajade varmt/kallt, men en avluftning löste det.

P perstr skrev:
ang innegivare så har jag samma utmaning. Funderar faktiskt på att låta den mäta avluften bara. Gör det idag med en zigbee och ser att det bara ger sken av att det är 1-2 grader varmare.
Jag har innegivare och har min "room compensation factor" på max, dvs 10.
Tycket innetemp håller sig helt ok. Har "target temp" satt till 20.5grader och ligger enligt grafen hyfsat stabilt runt 21.5grader.
Graf över inre temperatur (blå linje) och yttre temperatur (orange linje) med dataintervall 10-15 mars, visar stabil inre temperatur kring 21,5°C.
Skapa konto

perosb perosb skrev:
Jag har innegivare och har min "room compensation factor" på max, dvs 10.
Tycket innetemp håller sig helt ok. Har "target temp" satt till 20.5grader och ligger enligt grafen hyfsat stabilt runt 21.5grader.
[bild]
Körde innegivare med min gamla Nibe men upplevde att det inte lirade så bra med min golvvärme i betong. Värmen är så trög så om man eldade inne ena dagen var golven iskalla dagen efter ;0) Har inte givare på Qvantum’en, men lurar att sätta den på frånluftsröret.

Gav bättre effekt att trimma, trimma och trimma med DUT, frammatning vid DUT samt förskjutningen.

Tycker faktiskt att min QE nu faktiskt lirar riktigt bra med klimatet, men tog säkert 5 månaders trim.

Mitt råd till de som är nya med QE (och säkert andra pannor också). Kolla vad konstruktören satt som frammatning vid DUT (varierar beroende på konstruktion, men är kring 35C för golvvärmen eller 55C för element). Kolla sedan var DUT är där du bor, Boverket har siffror annars googla). Detta innebär att pannan kommer att mata ut angiven temperatur vid DUT. I mitt fall var det 42.5C.

Upplever du att det är för varmt inne när det är kallt ute (under nollan) så sänker du frammatningen, men inte DUT (som är den plats du bor på). Är det för kallt inne så ökar du frammatningen. Jag har stegvis gått ner till idag 37.5C vid DUT (-16C för mig)

Är det för kallt inne när det är varmt ute (över nollan) så ökar du på förskjutningen, för varmt inne så sänker du den. Jag har idag +1.

För att det idag ska bli varmt inne så måste solen lysa in genom fönster etc. men skulle jag låta pannan sänka frammatningen då blir det kallt på natten. Tror innegivare är bäst för de som har radiatorer där effekten är direkt.

P perstr skrev:
Körde innegivare med min gamla Nibe men upplevde att det inte lirade så bra med min golvvärme i betong. Värmen är så trög så om man eldade inne ena dagen var golven iskalla dagen efter ;0) Har inte givare på Qvantum’en, men lurar att sätta den på frånluftsröret.

Gav bättre effekt att trimma, trimma och trimma med DUT, frammatning vid DUT samt förskjutningen.

Tycker faktiskt att min QE nu faktiskt lirar riktigt bra med klimatet, men tog säkert 5 månaders trim.

Mitt råd till de som är nya med QE (och säkert andra pannor också). Kolla vad konstruktören satt som frammatning vid DUT (varierar beroende på konstruktion, men är kring 35C för golvvärmen eller 55C för element). Kolla sedan var DUT är där du bor, Boverket har siffror annars googla). Detta innebär att pannan kommer att mata ut angiven temperatur vid DUT. I mitt fall var det 42.5C.

Upplever du att det är för varmt inne när det är kallt ute (under nollan) så sänker du frammatningen, men inte DUT (som är den plats du bor på). Är det för kallt inne så ökar du frammatningen. Jag har stegvis gått ner till idag 37.5C vid DUT (-16C för mig)

Är det för kallt inne när det är varmt ute (över nollan) så ökar du på förskjutningen, för varmt inne så sänker du den. Jag har idag +1.

För att det idag ska bli varmt inne så måste solen lysa in genom fönster etc. men skulle jag låta pannan sänka frammatningen då blir det kallt på natten. Tror innegivare är bäst för de som har radiatorer där effekten är direkt.
Vad har du för fabrikat på din golvvärme? Har du ingen braskaminsfunktion på din golvvärmereglering? Det skulle hjälpa dig att inte få kalla golv när du eldar.

perosb perosb skrev:
Jag vet inte varflr de kopplar in ett extra 4G modem, jag ryckte ur den och anslöt direkt till mitt hemma iot wifi och det verkar fungera så....
Jag fick min panna i september 2024 och då hade de inte stöd för Wifi som kom i en senare uppdatering. Installatören sa att de kommer höra av sig när de vill ha tillbaka modemet - har inte skett än.

Gissat att deras support kan ansluta via modemet, de kan nog inte ansluta via ditt wifi.

P perstr skrev:
Gissat att deras support kan ansluta via modemet, de kan nog inte ansluta via ditt wifi.
Bra, det vill jag inte de ska kunna ;)

Det va nån ny funktion i senaste 1.1.3 där man kan generera en "Åtkomstkod" för supporten/tekniker..undrar om den kräver modemet eller om de kan gå via cloud och in.

perosb perosb skrev:
Antagligen för reserv, support etc. Det jag tyckte var lite "hmmm" var dock att det krävs en extra låda med shuko-anslutning ovanpå värmepumpen. Har en Easee-laddbox till elbilen och den har både 4g och wifi inbyggt. Qvantum har ju gjort en helt ny design från grunden, och man tycker att det borde ritats in ett kort med 4g och wifi från början? Jag blev ganska snopen när installatören tog fram en liten låda med 3 antenner... kändes lite B. Jag vet att Comfortzone har någon liknande lösning med en efterhandskonsturktion för nätanslutning/informatik i form av en router av något slag, men hade förväntat mig bättre från Qvantum, speciellt med tanke på att den är designad och byggd kring att vara uppkopplad, samt att det är Nibe-folk som jobbar där...

• Gilla
Korpilombo
  • Laddar…
GregerRil GregerRil skrev:
Kul med HA-nörd, vi är några andra i den här tråden. Finns ett HACS integration, [länk]. Dock begränsat med information där med, använder samma API som appen.

Hade/har också problem med att det blir för varmt, ställt ner kurvan till -5 och då är det bara 21-22 grader, hade gärna haft det kallare med frugan är nöjd så inte orkat dra i det.

Problemet ligger i hur installatören konfigurerade värmebehovet antar jag, tråkigt att man inte kommer åt att göra sånt själv.

Snackas mycket om problem med varmvattnet, har aldrig haft problem med det. Hade lite att det svajade varmt/kallt, men en avluftning löste det.
Ahaa trevligt med en hacs-komponent. Har dock hur mycket som helst att bygga med i nuläget, håller på med en dashboard helt för familjens behov, med mycket fokus på energieffektivisering och lättanvändbarhet. Har i princip designat om varenda kort som finns samt byggt egna för grafer, statistik och annat med apex charts och plotly. Tyvärr är HA väldigt dumt designat på sina ställen, man får många gånger gå "över ån efter vatten", t.ex. om man vill få ut SQL-data från Statistics-tabellerna. De har t.ex. byggt en SQL-sensor, men "glömde" att man kanske vill skicka in parametrar till sin SQL-fråga.. Det går såklart att lösa med Node Red och deras sqlite-komponent, men fan vad det är stökigt emellanåt. Det blir mycket helpers och inputs. På det stora hela är jag dock väldigt nöjd med HA. Har testat i princip alla så kallade smarta hem-lådor som finns, men alltid stört mig på att de är så låsta, och ibland helt korkat implementerade. Homey tjafsade jag rejält med när de hade hårdkodat att vissa energimätare endast kan agera "huvudmätare" via z-wave-klassningen. De verkade inte fatta att man vill kunna använda en 3-fasmätare till poolvärmepump, husets värmepanna eller vad som helst. Nu med HA kan jag "äntligen" få allt som jag vill, men det tar lite tid, hehe ;)

Löste problemet med värmen, installatören hade ställt in en alldeles för hög värmekurva. Detta har man nu åtgärdat.

S steve5432 skrev:
Qvantum har ju gjort en helt ny design från grunden, och man tycker att det borde ritats in ett kort med 4g och wifi från början
Den har ju wifi, det är bara att ansluta till valfritt nät, men som sagt, vet inte om man tappar någon remote access möjlighet men allt fungerar fint hittils iaf.

https://www.qvantum.com/sv/faq/#connectwifi

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.