137 136 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Förstår inte, varför skulle detta behövas?B Börje Edlund skrev:Det vore en förbättring om det också fanns en statistik om förbrukad kW för kompressor o patron o övrigt separat.
som dessutom räknades om för varje hel timme.
Så man får riktiga kWh som är förbrukade att jmf med timförbrukningen på elmätaren tex.
De där kW som är adderande (från omstart?) Kräver ju att man plockar ut värdet exakt varje heltimme och sedan minskar med föregående värde för att se vad det blir i kW under en timme
Om du kör 5kW i 15 minuter räknar den upp med 1.25kWh..
Jo fläkten ”ska” gå kontant då den ska ventilera enligt OVK’n ventilationskrav. Kompressorn och cirkulationspumpen ”ska” variera efter behovet - det är liksom delar av vinsten med de modernare pumparna.B Börje Edlund skrev:Borde ju också variera lite dag för dag om man vridit på varmvatten vid dusch och den andra pumpen går o kör vatten igenom värmeväxlaren drar lite el.
HusVärmepumpen har ju också två lägen en hastighet när den går mot värme och en lägre i ”viloläge”
Fläkten verkar gå konstant på samma som man ställt in.
Behövs väl inte kanske om man vill koda detta själv.perosb skrev:
Men Jag skulle gärna ha ut ett värde per timme , för mig med timpris är det bra att kunna se när o hur mycket kW förbrukas av pumpen, speciellt om det senare kommer inställningar för elprisanpassning. Jag vill ha koll när den drar patron mm , just nu kan den toppa vv med patron precis när det kostar som mest, jag hoppas att sådant blir justerbart bort från peak sedan.
Så det kan jmf timme för timme mot tex tibbers statistik(bif), eller vattenfalleldistribution (bif)
Då väntar vi med spänning på nästa version.perosb skrev:
Kul! 👍
I senaste finns även lite settings man kan pilla på för automation eller dylikt.
[bild]
I övrigt, fw 1.1.3.
Jag verkar ha nån bugg där i displayen som aldrig visar att den kör på elpatron. Alltid 0kW.
Kollar jag i DataMonitor i appen ser jag L1,L2,L3 när/om de kör och även i "Additional energi" visar värden.
Vet inte dina förutsättningar men kör du home-assistant och qvantum integrationen får du ju ut det.B Börje Edlund skrev:Behövs väl inte kanske om man vill koda detta själv.
Men Jag skulle gärna ha ut ett värde per timme , för mig med timpris är det bra att kunna se när o hur mycket kW förbrukas av pumpen, speciellt om det senare kommer inställningar för elprisanpassning. Jag vill ha koll när den drar patron mm , just nu kan den toppa vv med patron precis när det kostar som mest, jag hoppas att sådant blir justerbart bort från peak sedan.
Så det kan jmf timme för timme mot tex tibbers statistik(bif), eller vattenfalleldistribution (bif)
Den samlar in metrics varje minut. Dvs kWh räknare kommer räknas upp med det som använts sen förra hämtningen.
Sen lägger man en Utility Meter (Mätare på svenska) som använder "totalenergy" sensorn och ställer in vilken period den ska resettas. Sen kan du ju köra flera mätare, hourly, daily, monthly osv.
Min daily:
Dock verkar kWh värden bara uppdateras var 20:de minut i API'et så visst, har du otur så hämtas datan 13:05 och då kommer ju 15minuter hamna på fel timma i statistiken (tror jag).
Har reflekterat lite över nedan rubriker och värden i pannan.
Framledningstemperatur 33,6 °C
Framledningstemperatur (mål) 33,1 °C
Klistrade på en Zigbee-mätare på framledningen och returen och dessa stämmer hyggligt väl med dessa värden (givet att de sitter på röret så blir det klart lite eftersläpningar i temperaturerna).
Fasen vet om det med "mål" här avses returtemperaturen? Det verkar nästan det mest logiska. I mitt fall just nu så matas isf 33.6C ut och det kommer 33,1C i retur. Ser inte någonstans på displayen i pannan vad som annars skulle vara returen. Och varför annars ange vad som matas ut och vad som var målet att mata ut?
Framledningstemperatur 33,6 °C
Framledningstemperatur (mål) 33,1 °C
Klistrade på en Zigbee-mätare på framledningen och returen och dessa stämmer hyggligt väl med dessa värden (givet att de sitter på röret så blir det klart lite eftersläpningar i temperaturerna).
Fasen vet om det med "mål" här avses returtemperaturen? Det verkar nästan det mest logiska. I mitt fall just nu så matas isf 33.6C ut och det kommer 33,1C i retur. Ser inte någonstans på displayen i pannan vad som annars skulle vara returen. Och varför annars ange vad som matas ut och vad som var målet att mata ut?
Framtemp är den temp som ska gå ut enligt inställd kurva och utetemp. Mäter du på returröret och får nästan samma temp där, har du bara en cirkpump eller fler. Kan vara att det finns något som ger en baypass om termostater/reglering ute i systemet stänger. Har du VP så får den och cirkpump inte gå mot stopp, då får VP hicka.
Mäter med en zigbee-mätare i fördelar-skåpet på framledningen samt på returen i samma skåp.J jonaserik skrev:Framtemp är den temp som ska gå ut enligt inställd kurva och utetemp. Mäter du på returröret och får nästan samma temp där, har du bara en cirkpump eller fler. Kan vara att det finns något som ger en baypass om termostater/reglering ute i systemet stänger. Har du VP så får den och cirkpump inte gå mot stopp, då får VP hicka.
Klart att det ibland är lite större skillnader än 0,5-1C samt även ibland är så att returen är varmare (typ solen skiner genom våra 35 m2 fönster på golvet...) än framledningen.
Försöker mest förstå logiken i att Qvantum har två värden för framledningstemp (varav en kallad mål) men ingen för returen.
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Är det frontplåten, så kan de skicka en ny. Jag hade en obetydlig liten bula på min. Men jag valde att få ett överskåp istället. Jag skulle definitivt anmäla det till installatören i första hand och Qvantum i andra hand.
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Det är sidoplåten. Ser inte utbytbar ut.JudgeSweden skrev:
Jag hade själv tänkt överskåpet. Får meddela installatören imorgon.





