perosb perosb skrev:
det låter inte rätt. hos mig är det minst varje minut, men den del metrics är inte uppdaterade varje minut medan andra är.
[bild]

[bild]
Ska snygga till min kod lite sen kan du få den. Men kör allt inom HA. Läser ut token till en fil. Läser sen ut json till en fil. Kör sen json till sensorerna.

Var lite meck då även json strängen är längre än 255 tecken.
 
M Mull129 skrev:
Funderar på att ersätta en IVT 495 med Qvantum QE6. Billigare alternativ än Nibe S735 eller F730. Den har inverterstyrd kompressor från Hitachi, oklart vem som utvecklat elektroniken.
Lite svårt att avgöra hur tillförlitliga de är.

Någon som har en installerad? Ljudnivå?
Jag har använt Qvantums pumpar i många,många år. Tillverkningen fanns då i Limhamn. Henrik Berglund var ägare.
Det var större maskiner avsedda för hyresfastigheter odyl.
Bra maskiner.
Nu är företaget sålt och tillverkningen tydligen flyttad. Kanske även inriktningen ändrad ?

Hur som helst så upplevde jag nyligen supporten som urusel när jag sökte svar på en driftsfråga betr. En befintlig anläggning.
Om jag skulle göra fler affärer med Qvantum?
Ja, jag skulle åtminstone undersöka marknaden noga, vilka alternativ som finns. Qvantum hade ju åtminstone tidigare sådant material i sina kondensatorer som ingen annan hade, så man kunde köra grundvatten (brine) direkt i maskinen utan en värmeväxlare som Thermia och Nibe krävde..
 
perosb perosb skrev:
vet inte om man ser den i appen, inte inom bluetooth range ;(

men den finns via APIet:
"metrics": {
"outdoor_temperature": 8,
"indoor_temperature": 21.6,
"heating_flow_temperature": 30,
"heating_flow_temperature_target": 29.7,
"tap_water_tank_temperature": 50,
"tap_water_start": 52,
"tap_water_stop": 62,

"tap_water_capacity": 2.5,
"compressorenergy": 71.3,
"additionalenergy": 6.2,
"hp_status": 3,
"smart_dhw_status": 0,
"smart_sh_status": 0
}

firmware:
"display_fw_version": "1.1.2",
"cc_fw_version": "99",
"inv_fw_version": "99"
Har nu kört den en tid och lagt in lite grafer.

Kan konstatera att "compressorenergy" och "additionalenergy" inte kan vara kWh.

Det verkar snarare som ett räkneverk om att kompressorn resp elpatronen har gått. Ser i energi-grafen att det blir exakt 24 kWh varje dag ;0)

Det var en lite tråkig upptäckt då jag trodde att det faktiskt var ett värde som kunde tas in i energi-dashboarden.

Vet att Nibe gjorde någonting liknande, dvs räkneverket var kompressor-timmar samt elpatron-timmar. Men då behövde man även veta effektsteg vid given tidpunkt för att räkna ut energiförbrukningen.
 
P perstr skrev:
Har nu kört den en tid och lagt in lite grafer.

Kan konstatera att "compressorenergy" och "additionalenergy" inte kan vara kWh.

Det verkar snarare som ett räkneverk om att kompressorn resp elpatronen har gått. Ser i energi-grafen att det blir exakt 24 kWh varje dag ;0)

Det var en lite tråkig upptäckt då jag trodde att det faktiskt var ett värde som kunde tas in i energi-dashboarden.

Vet att Nibe gjorde någonting liknande, dvs räkneverket var kompressor-timmar samt elpatron-timmar. Men då behövde man även veta effektsteg vid given tidpunkt för att räkna ut energiförbrukningen.
Ok, enligt dokumentationen är det kWh.
Min "daily" ser ut så här, tycker det ser korrekt ut.
Graf över daglig energiförbrukning i kWh för Qvantum Compressor från torsdag till måndag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
perosb perosb skrev:
Ok, enligt dokumentationen är det kWh.
Min "daily" ser ut så här, tycker det ser korrekt ut.
[bild]
I övrigt har jag gjort en custom component istället som man kan lägga till i HACS eller kopiera in manuellt..

https://github.com/perosb/qvantum_custom_component
 
perosb perosb skrev:
Ok, enligt dokumentationen är det kWh.
Min "daily" ser ut så här, tycker det ser korrekt ut.
[bild]
Jag har en tibber pulse där jag kan se qe6 och några element(som slår på och av mest hela tiden)
din graf visar väl den adderande kW mätvärde för en timma i taget?
Om den stiger under dagen behöver den väl laggas? Dvs nytt värde minskas med tidigare värde för att få kWh om man gör det varje timme?
Då går det kanske att se hur pumpen jobbar med en graf över en dag? Tex måndag?
Mina grafer visar total kW i realtid och senare kWh per dag eller timme Förbrukningsgraf från Tibber Pulse visar effekt i watt över 24 timmar med fluktuationer och sammanlagd energiåtgång i kWh för dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf över energiförbrukning (kWh) per timme med dynamiska element, visar variation i effekt och pris under dygnet för ett hem med flera apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr totalt hela huset plus lillhus med termostatelement, plus micro vid lunchen o kaffebryggare mm.
 
P perstr skrev:
Har nu kört den en tid och lagt in lite grafer.

Kan konstatera att "compressorenergy" och "additionalenergy" inte kan vara kWh.

Det verkar snarare som ett räkneverk om att kompressorn resp elpatronen har gått. Ser i energi-grafen att det blir exakt 24 kWh varje dag ;0)

Det var en lite tråkig upptäckt då jag trodde att det faktiskt var ett värde som kunde tas in i energi-dashboarden.

Vet att Nibe gjorde någonting liknande, dvs räkneverket var kompressor-timmar samt elpatron-timmar. Men då behövde man även veta effektsteg vid given tidpunkt för att räkna ut
perosb perosb skrev:
Ok, enligt dokumentationen är det kWh.
Min "daily" ser ut så här, tycker det ser korrekt ut.
[bild]
De värden som jag har sparat från displayen sensordata senaste tre månaderna visar att loggen i pumpen inte fungerat korrekt. Tabell med energiförbrukning i kWh för "Compressor" och "Additional" under olika datum; visar loggningsproblem.
 
B Börje Edlund skrev:
Jag har en tibber pulse där jag kan se qe6 och några element(som slår på och av mest hela tiden)
din graf visar väl den adderande kW mätvärde för en timma i taget?
Om den stiger under dagen behöver den väl laggas? Dvs nytt värde minskas med tidigare värde för att få kWh om man gör det varje timme?
Då går det kanske att se hur pumpen jobbar med en graf över en dag? Tex måndag?
Mina grafer visar total kW i realtid och senare kWh per dag eller timme[bild][bild]
Tyvärr totalt hela huset plus lillhus med termostatelement, plus micro vid lunchen o kaffebryggare mm.
Min graf var bara kWh via en utility meter i hass per dag som baseras totala räknaren.

Så dessa är samma men ena är total räknaren och andra per dag.

181-191kWh
Graf över Qvantum kompressorenergi i kWh från 180 till 192 under ett dygn, med stegvis ökning mellan tidpunkterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf över daglig energiförbrukning av Qvantum-kompressor i kWh, stiger ojämnt under dagen från noll till tio vid midnatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får väl tömma den på tapp vatten och köra bara tillsats 1h och så va det blir.
 
perosb perosb skrev:
Ok, enligt dokumentationen är det kWh.
Min "daily" ser ut så här, tycker det ser korrekt ut.
[bild]
Hm, spännande. När jag ser på min "compressor" så är det en counter som bara räknar upp, dvs den börjar inte på 0 varje dag. Ska kolla din kod igen.
 
P perstr skrev:
Hm, spännande. När jag ser på min "compressor" så är det en counter som bara räknar upp, dvs den börjar inte på 0 varje dag. Ska kolla din kod igen.
Jo alltså compressorenergy räknar bara upp.
Se min andra post som räknade från 181-191kWh.

Den första grafen va en "utility meter"/mätare jag lagt till i hass, som använder compressorenergy som källa.

De kan konfigureras att bryta ner per dag, timma eller månad..
 
Någon får nog fråga qvantum, för kW per timme(kWh) är det inte för då skulle det ticka på ungefär samma under stora delar av dagen med några snäpp upp under timme när den drar på kompressorvarv för att få upp tempen i tanken, eller en större peak med elpatron sista biten upp till målvärde för tanken(troligen beroende på antal personer man ställt in) . Om inte utetempen ändras drastiskt.
 
B Börje Edlund skrev:
Någon får nog fråga qvantum, för kW per timme(kWh) är det inte för då skulle det ticka på ungefär samma under stora delar av dagen med några snäpp upp under timme när den drar på kompressorvarv för att få upp tempen i tanken, eller en större peak med elpatron sista biten upp till målvärde för tanken(troligen beroende på antal personer man ställt in) . Om inte utetempen ändras drastiskt.
Tycker förvisso min ser ut precis så.

Familjen duschade på morgon och kompressorn jobbar hårt från 0730 och samma på kvällen.
Energiförbrukning av Qvantum-kompressor, visar ökad aktivitet på morgonen och kvällen, mäts i kWh över dygnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Börje Edlund skrev:
Någon får nog fråga qvantum, för kW per timme(kWh) är det inte för då skulle det ticka på ungefär samma under stora delar av dagen med några snäpp upp under timme när den drar på kompressorvarv för att få upp tempen i tanken, eller en större peak med elpatron sista biten upp till målvärde för tanken(troligen beroende på antal personer man ställt in) . Om inte utetempen ändras drastiskt.
Skulle kunna vara samma logik som Nibe använder, att det är en tidsfaktor på kompressorn. Dvs om den ökar från 1-1,5 så är det egentiligen en "halv" kompressor som gått.

Med en QE6 blir det isåfall 0,5 x kW eller 3 kWh medan för en QE4 blir det 2 kWh.
perosb perosb skrev:
I övrigt har jag gjort en custom component istället som man kan lägga till i HACS eller kopiera in manuellt..

[länk]
snyggt.

Ska se om jag i veckan inaktiverar min modul och drar in din HACS.

Tror knappast man behöver ha 2 integrationer för detta.
 
perosb perosb skrev:
I övrigt har jag gjort en custom component istället som man kan lägga till i HACS eller kopiera in manuellt..

[länk]
Snyggt du hann före mig! Ska testas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.