1 137 läst ·
99 svar
1k läst
99 svar
Quiz: Har du koll på kärnkraft?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 694 andra personer (82%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"
Det enda rätta svaret är A.Mikael_L skrev:
Den testar den faktiska förståelsen för frågeställningen och inte bara memorerad kunskap (100, 400, 900). För att uppnå det är det bla. viktigt med plausibilitet, dvs. tänkbara men felaktiga, alternativ. Detta till skillnad från t.ex. "Kryptonit" eller "Fasion".
Ibland associeras härdsmälta med spridning, men det är fel eftersom en sådan i sig inte orsakar någon särskild spridning. Lokala ång- och vätgasexplosioner medförde lokalt omfattande anläggningsskador, men de orsakade inte en omfattande spridning av radioaktivitet. Branden är det enda av de tre alternativen som gav upphov till den omfattande spridningen av radioaktivitet genom att radioaktivt material fördes upp i luftströmmarna.
Redigerat:
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 1 052 andra personer (30%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 802 andra personer (82%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 068 andra personer (82%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"
Klicka här för att svara