Nus73
Magnus E K
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 308 andra personer (75%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"

Fast den mesta kärnkraften byggdes ju innan någon direkt brydde sig om koldioxidutsläppen. Så det måste ha handlat om ekonomi från början. Bränsle för eldning (olja, kol, gas och sånt) är dyrt att framställa och transportera. Kärnbränsle har en sån otroligt mycket högre energitäthet (storleksordningen en miljon) att bränslekostnaden blir lägre för att producera samma mängd el. Övriga kostnader har dragit iväg nu jämfört med på 70-talet, men det är ingen naturlag att dessa måste vara så höga.
 
Krilleman
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 320 andra personer (75%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"

Jag gillar kärnkraft, som alltså fungerar när inte solen lyser eller vinden blåser!

1781279591944.png
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 324 andra personer (75%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"

Jag gillar sol, vind och vatten som inte lämnar dödliga rester till min eftervärld.🌞🌻🌎💦🪷
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 336 andra personer (75%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"
Men tänka sig, jag hade alla rätt. Inte så illa efter blott 17 år i branschen!
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.