1 139 läst ·
99 svar
1k läst
99 svar
Quiz: Har du koll på kärnkraft?
Husägare
· Stockholms län
· 401 inlägg
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 303 andra personer (77%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 306 andra personer (76%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 307 andra personer (75%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 308 andra personer (75%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"
Fast den mesta kärnkraften byggdes ju innan någon direkt brydde sig om koldioxidutsläppen. Så det måste ha handlat om ekonomi från början. Bränsle för eldning (olja, kol, gas och sånt) är dyrt att framställa och transportera. Kärnbränsle har en sån otroligt mycket högre energitäthet (storleksordningen en miljon) att bränslekostnaden blir lägre för att producera samma mängd el. Övriga kostnader har dragit iväg nu jämfört med på 70-talet, men det är ingen naturlag att dessa måste vara så höga.
Fast den mesta kärnkraften byggdes ju innan någon direkt brydde sig om koldioxidutsläppen. Så det måste ha handlat om ekonomi från början. Bränsle för eldning (olja, kol, gas och sånt) är dyrt att framställa och transportera. Kärnbränsle har en sån otroligt mycket högre energitäthet (storleksordningen en miljon) att bränslekostnaden blir lägre för att producera samma mängd el. Övriga kostnader har dragit iväg nu jämfört med på 70-talet, men det är ingen naturlag att dessa måste vara så höga.
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 320 andra personer (75%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"
Jag gillar kärnkraft, som alltså fungerar när inte solen lyser eller vinden blåser!
Jag gillar kärnkraft, som alltså fungerar när inte solen lyser eller vinden blåser!
Verktygstokig
· Östergötlands Län
· 99 inlägg
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 201 andra personer (46%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 336 andra personer (75%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"
Men tänka sig, jag hade alla rätt. Inte så illa efter blott 17 år i branschen!
Men tänka sig, jag hade alla rätt. Inte så illa efter blott 17 år i branschen!
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 339 andra personer (75%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 371 andra personer (75%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 426 andra personer (75%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"