L Lidd skrev:
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 127 andra personer (76%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"

Det var väl tur när man arbetar på ett kärnkraftverk
Hoppas verkligen inte det var turen som avgjorde :)

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 933 andra personer (79%) som har gjort quizet "Har du koll på kärnkraft?"

Mera kärnkraft till folket !!

S
B byabin skrev:
En bra fråga vore:

"Varför blev det så omfattande spridning av radioaktivitet från Tjornobyl-olyckan?

På grund av ...

A. brand
B. explosion
C. härdsmälta
"
B byabin skrev:
K Kasken skrev:
Jag anser även att det hade varit på sin plats med nån fråga om olycksförloppet, samt besluten och agerandet som ledde fram till det.

Även frågor ang de olika reaktortyperna som var i drift i den eran, för att belysa vilken roll reaktorns konstruktion spelade i katastrofen.

Sen hade jag även välkomnat frågor kring den "nya generation" reaktorer som det arbetas med idag.
Glöm inte att vi haft stora olyckor i USA och Japan också.
I Japan orsakades olyckan av att hjälpgeneratorerna satts i källaren istället för på taken. Det måste vara det absolut största feltänktet.
Det är alltså inte bara i Tjernobyl som riskkonstruktioner och handhavandefel var uppenbara. Minns någon på rak arm vad det var som orsakade olyckan i Three mile Island?

Det här ämnet har potential till minst ett dussin nya frågesporttrådar.😀

S
Förutom de kommersiella reaktorerna på land finns ca 200 i olika typer av båtar, främst ubåtar. Dessutom ett hyfsat antal militära och forskningsreaktorer.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.