Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Intet Intet skrev:
Det är ju fullständigt självklart att vi genom att stödja Ukraina med vapen blivit Rysslands fiender.
Inte offtopic tydligen.....

Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl fullständigt självklart att vi ska stötta Ukraina mot de ryska krigsförbrytarna.
Offtopic enligt @Intet

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det har väl inget med ämnet att göra? Har du glömt vad ämnet för tråden är, eller gäller der bara andra?
Såklart det har. Annars skulle jag inte kommenterat det.
Genom att stödja Ukraina med vapen har vi gjort oss till Rysslands fiender.
Som fiende till Ryssland känner vi oss nu tvingade att i vild panik köpa vapen för pengar vi inte har. Det krävs ju ingen Einstein för att förstå att det påverkar Europas ekonomi negativt vilket späder på den redan pågående pyspunkan.
Nu då?😬

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Som fiende till Ryssland känner vi oss nu tvingade att i vild panik köpa vapen för pengar vi inte har. Det krävs ju ingen Einstein för att förstå att det påverkar Europas ekonomi negativt vilket späder på den redan pågående pyspunkan.
Nu då?😬
Men det du tydligen inte fattar (eller vill erkänna) är att Sverige redan var en fiende till Ryssland enligt Ryssland, långt innan vi skickade vapen till Ukraina, så hela din tes faller.

• Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men det du tydligen inte fattar (eller vill erkänna) är att Sverige redan var en fiende till Ryssland enligt Ryssland, långt innan vi skickade vapen till Ukraina, så hela din tes faller.
-Vet du vad, farbror Fairlane! Från och med nu har du alltid rätt och jag alltid fel. På så vis slipper du kommentera vartenda inlägg med ovidkommande dravel. Överens?

Åter till ämnet global ekonomi.

Excel

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
-Vet du vad, farbror Fairlane! Från och med nu har du alltid rätt och jag alltid fel. På så vis slipper du kommentera vartenda inlägg med ovidkommande dravel. Överens?
Du har rätt ibland, fel ibland, liksom jag.
Intet Intet skrev:
Åter till ämnet global ekonomi.
Ryssland hjälper Iran, det borde tillhöra ämnet. Att stötta en angripen är ju en del av problemen med ekonomin. Som när Europa stötta Ukraina.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
[media]
Klarar dom inte ens att stava rätt till lose (loose är nåt annat) ska man nog inte ta dom på allvar.
Dollarns kurs mot andra valutor har fluktuerat upp och ned sen Bretton Woods övergavs.
Dess stundande kollaps har proklamerats varje år av diverse domedagsprofeter som haft fel i EXAKT ALLA tillfällen…
Så även denna gång.

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Z Zodde skrev:
Klarar dom inte ens att stava rätt till lose (loose är nåt annat) ska man nog inte ta dom på allvar.
Dollarns kurs mot andra valutor har fluktuerat upp och ned sen Bretton Woods övergavs.
Dess stundande kollaps har proklamerats varje år av diverse domedagsprofeter som haft fel i EXAKT ALLA tillfällen…
Så även denna gång.
Jag hoppas att Intet och hans rysskompisar satsar hårt på att bli rika på detta. 😂😂

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nu då?😬
Jag har hellre lån på vapen och hoppas det gäller övriga Europa också än alternativet att vi ska bli en del av Ryssland i en framtid.
Ser ingen fördel ekonomiskt med att vi inte ska rusta upp vårt och Ukrainas försvar med Ryssland i vår närhet.
Alternativet att inte rusta upp kommer då att kosta oss betydligt mer och då inte bara ekonomiskt.

• Gilla
jawen och 6 till
  • Laddar…
Excel
Z Zodde skrev:
Så även denna gång.
Det där bemöter egentligen inte huvudpoängen. Att dollarn inte har kollapsat över en natt betyder inte att den är sund eller värdebevarande. Domedagsprofeter har ofta fel om tajmingen. Men att de haft fel om datum betyder inte att urholkningen av köpkraft inte pågår.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Att dollarn inte har kollapsat över en natt betyder inte att den är sund eller värdebevarande
Hur kan du öht jämställa tiden från Bretton Woods kollaps till idag (55år) med ”över en natt”?????

De som satsat på dollarns snara död har torskat nåt kolossalt…
Domedagsprofeter har funnits EXAKT varje år å de har haft EXAKT fel varje gång.
Redan i internets barndom (30år sen) bemötte jag denna typ av teorier på olika forum och jag har haft rätt VARJE gång, utan att det varit särskilt svårt…

Att dollarn sen inte tar mer stryk trots Trump, trots hotet om att politisera FED, trots hotet om att avskaffa petrodollarn etc är väl snarare ett styrkebesked.
Excel Excel skrev:
Domedagsprofeter har ofta fel om tajmingen.
Dom har ALLTID fel om tajmingen då det dom spår ALDRIG inträffar…

Excel Excel skrev:
betyder inte att urholkningen av köpkraft inte pågår.
Var pågår denna ”urholkning”? I USA? I Sverige?
Båda länderna har haft reallöneväxt över tiden så vad menar du egentligen?

Inflationen i båda länderna är ordentligt lägre än för några decennier sen

Excel
Urholkningen pågår i själva valutaenheten, inte nödvändigtvis i människors levnadsstandard. Reallöner kan stiga därför att produktivitet, teknik och kapitalstock växer, samtidigt som varje dollar eller krona ändå köper mindre över tid.

I USA ser du det i kombinationen av massiv QE, snabbt växande statsskuld och stigande guldpris. Fed:s balansräkning växte till ungefär 8,9 biljoner dollar 2022, USA:s statsskuld ligger nu runt 39 biljoner dollar, och guld har under 2026 handlats kring 4 800–4 900 dollar per uns efter att ha nått nya rekordnivåer. Det är inte bevis för “kollaps i morgon”, men det är heller inte ett tecken på att dollarn är en värdebeständig enhet.

Så svaret på din fråga är: ja, i USA och ja, i Sverige, men på nivån köpkraft per valutaenhet, inte nödvändigtvis på nivån reallön eller BNP per capita. Reallöneväxt motbevisar alltså inte urholkning av pengar; den visar bara att den reala ekonomin periodvis har vuxit snabbare än penningvärdet har försämrats.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Urholkningen pågår i själva valutaenheten, inte nödvändigtvis i människors levnadsstandard
Detta får du förklara närmare. En valuta prissättes ju i relation till andra valutor..?
Alla kan därför omöjligen gå svagare..?🧐
Excel Excel skrev:
men på nivån köpkraft per valutaenhet,
Hur mäts denna köpkraft menar du?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Excel
Jag menar köpkraft per valutaenhet: alltså vad 1 dollar eller 1 krona faktiskt kan köpa i varor, tjänster och reala tillgångar över tid. Där kan alla valutor urholkas samtidigt, eftersom de inte bara mäts mot varandra utan mot den reala världen.

Det mäts typiskt genom inflation / KPI, tillgångspriser som råvaror guld mm.

Exempel: dollarn kan vara stark mot kronan, men ändå ha tappat mycket köpkraft mot guld, bostäder eller andra reala tillgångar över lång tid. Då har dollarn stärkts relativt kronan, men försvagats i absolut köpkraft.

Det är alltså ingen motsägelse att USD står stark mot andra valutor samtidigt som 1 USD köper mindre än förr.

Excel Excel skrev:
Jag menar köpkraft per valutaenhet: alltså vad 1 dollar eller 1 krona faktiskt kan köpa i varor, tjänster och reala tillgångar över tid.
Det kallas inflation. Du behöver inte döpa om det.

Och då är det ju avgörande om det är reallöneväxt eller inte (vilket det varit över tiden)

Ta 2 exempel

1) Priserna har fördubblats på 25 år men lönerna har 3 dubblats under samma tid

2) Priser och löner är oförändrade under 25 år.

Alla föredrar 1) framför 2) men inte du verkar det som..?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.