Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B Bitterhetsakademin skrev:
Ur askan i elden...
Han är om möjligt ännu ondare, verkar som att det inte finns någon vettig lösning.
Precis min poäng...

Ur askan i elden...
Han är om möjligt ännu ondare, verkar som att det inte finns någon vettig lösning.
Ja, han har inte gett nåt sympatiskt intryck men….
Enligt källor på mötet med Israel lobbyisterna var det han som försökte bromsa Trumps krigslust

”Mr President, you have actually promised NOT to start any new wars…”

Frun har läst JD Vance självbiografi å hon har ett bättre intryck av honom än vad jag (å allmänheten i Sverige har)

pacman42 pacman42 skrev:
Det krävs som jag förstår det 2/3 majoritet för att avsätta presidenten i USA. Och då får man JD Vance istället...
Här beskrivs processen lite närmare på svenska. Jag kan givetvis inte bedöma om allt är helt korrekt.

Har USA för vara att förgifta sina presidenter?
Baby Bush, Biden och nu Trump.

https://t.me/kalibrated/30115

Tror inte detta hjälper USA-s ekonomi trots att Trump konstaterar att USA är -det hetaste landet av dem alla.

Fairlane Fairlane skrev:
Ungefär som Ryssland alltså?
Nja. Jämfört med Israel spelar de i gärsgårdsserien. Helt enkelt för att syftet verkar vara att överta ett landområde med folk, fän och byggnader och införliva det i Ryssland.
Israel mål är att utrota befolkningen eller fördriva den för att fylla det tomma området med guds barn. Därav det mångdubbelt större slaktadet av civila.
Illa i båda fallen men det finns grader i helvetet.

Fairlane Fairlane skrev:
Ungefär som Ryssland alltså?
Inte alls. Kan du verkligen inte läsa?

Man kan tycka vad man vill om Ryssland men en liten fläck på kartan, är det inte. Raka motsatsen. Skolkade du även från geografilektionerna?
Att EU beslutade att drastiskt minska köpen av rysk gas och olja samt att Tyskland får sin gasledning sprängd påverkar naturligtvis våra energipriser.
frusen gas via båt är fyra gånger så dyr som den som kom via ledning.
Enkel matematik. Eller hur?

Så man kan säga att vi har kört en skruvmejsel rakt i vårt eget bildäck men skyllt på Ryssland när den ekonomiska pyspunkan är ett faktum.

så din undran är felaktig igen.

Fairlane Fairlane skrev:
Enig
äntligen. Det skålar vi på! 😀🍺🍻
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det verkar som att "börsen" har både öron och öron, men ingen minne. Trump kommer med ett uttalande och börserna reagerar, ett nytt uttalande och de vänder åt andra hållet etc.
Problemet är att den bara verkar lyssna på trump och inte på den lille krigshetsande livsfarlige polacken till mutkolv samt alla andra inblandade i det fullskaliga kriget.
Fairlane Fairlane skrev:
Som synes håller jag med dig om Israels och USAs agerande. Jag förstår bara inte varför det är så svårt att se samma ska hos Ryssland.
Det har jag förklarat åtskilliga gånger redan, så det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Pyspunkan är väl redan ett faktum. Så vi får hålla tummarna att vi slipper en total omstart. Så vad de två tokarna hittar på härnäst påverkar vårt samhälle i grunden.

Hörde precis att EU upphävt det kommande stoppet om gasköp 2027 från Ryssland och istället ökat importen därifrån. Likaså att Netanyahu tillbringat sin första dag i domstolen.
Salvini skall även ha kallat Ukraina för Nazister, något han knappast skulle gjort utan Melonis tillstånd. Så vinner Orban valet och även Italien sätter sig på tvären kan det röra om i den ekonomiskt allt mer tomma grytan som kallas Europa.

Stämmer det kan mycket hända på kort tid. För när det väl kommer omkring handlar allt om pengar och makt. Ofta i en kombination.

Redigerat:
Z Zodde skrev:
Ja, han har inte gett nåt sympatiskt intryck men….
Han tvålade på goda grunder till våra skenheliga representanter i München, så det stod härliga till. Det var glädjande.

Han gör väl bara vad en visepresident förväntas göra. Stödja sin chef i vått och torrt.
Z Zodde skrev:
Enligt källor på mötet med Israel lobbyisterna var det han som försökte bromsa Trumps krigslust

”Mr President, you have actually promised NOT to start any new wars…”
Stämmer det har han nog fattat att vinden kantrat.
Z Zodde skrev:
Frun har läst JD Vance självbiografi å hon har ett bättre intryck av honom än vad jag (å allmänheten i Sverige har)
Vad fick henne att se det du inte ser?

Som synes är det omöjligt att skilja världsekonomin från politiken då det är politiken som styr världsekonomin.
Non separatum est.😁

Fairlane
Intet Intet skrev:
Nja. Jämfört med Israel spelar de i gärsgårdsserien. Helt enkelt för att syftet verkar vara att överta ett landområde med folk, fän och byggnader och införliva det i Ryssland.
Nåja, det finns gott om städer och områden som Ryssarna har beskjutit och bombat så det är mer av ett grustag än en stad efter.
Intet Intet skrev:
Israel mål är att utrota befolkningen eller fördriva den för att fylla det tomma området med guds barn. Därav det mångdubbelt större slaktadet av civila.
Illa i båda fallen men det finns grader i helvetet.
Ah, lite kritik mot Ryssland? Med förbehåll såklart att någon annan är värre. Ja, Israels agerande är värre, men Ukrainarna hade nog haft betydligt fler civila offer om det inte vore för att de har varningar, skyddsrum och möjlighet att skjuta ner angriparen.
Intet Intet skrev:
Inte alls. Kan du verkligen inte läsa?

Man kan tycka vad man vill om Ryssland men en liten fläck på kartan, är det inte. Raka motsatsen. Skolkade du även från geografilektionerna?
Att EU beslutade att drastiskt minska köpen av rysk gas och olja samt att Tyskland får sin gasledning sprängd påverkar naturligtvis våra energipriser.
frusen gas via båt är fyra gånger så dyr som den som kom via ledning.
Enkel matematik. Eller hur?

Så man kan säga att vi har kört en skruvmejsel rakt i vårt eget bildäck men skyllt på Ryssland när den ekonomiska pyspunkan är ett faktum.

så din undran är felaktig igen.
Jag åsyftade inte landets storlek, utan att deras agerande påverkade ekonomin för många länder kraftigt.
Klart vi inte ska handla med Ryssland, liksom vi inte bör handla med Israel eller USA mer än nödvändigt heller.
Du kanske har glömt vad som hände med Ukrainska skördar när kriget startade och hur det påverkade livsmedelsförsörjningen i stora delar av världen?
Ryssland försökte förstås stjäla Ukrainska skördar och sälja, men svält hotade i många länder och priser på många varor drog iväg.
Intet Intet skrev:
Problemet är att den bara verkar lyssna på trump och inte på den lille krigshetsande livsfarlige polacken till mutkolv samt alla andra inblandade i det fullskaliga kriget.
Ja, men det är så börsen fungerar, ett rykte går och alla springer. Det är inget nytt nu, så brukar det se ut. Om det finns substans bakom ryktet eller inte spelar sällan någon större roll.
Intet Intet skrev:
Det har jag förklarat åtskilliga gånger redan, så det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Nej, förmodligen inte, om du kallar det du ägnat dig åt förklaringar.
Intet Intet skrev:
Pyspunkan är väl redan ett faktum. Så vi får hålla tummarna att vi slipper en total omstart. Så vad de två tokarna hittar på härnäst påverkar vårt samhälle i grunden.
Putin och Trump?
Intet Intet skrev:
Hörde precis att EU upphävt det kommande stoppet om gasköp 2027 från Ryssland och istället ökat importen därifrån. Likaså att Netanyahu tillbringat sin första dag i domstolen.
Salvini skall även ha kallat Ukraina för Nazister, något han knappast skulle gjort utan Melonis tillstånd. Så vinner Orban valet och även Italien sätter sig på tvären kan det röra om i den ekonomiskt allt mer tomma grytan som kallas Europa.
Att Salvini pratar negativt om Ukraina är ingen nyhet, även om jag inte sett något om nazister.
Jag hoppas verkligen att prognosen håller och Orban skickas ut från regeringsmakten, trots rejält med fulspel från hans sida. Vi får väl snart se om han lyckats hålla sig kvar.
Intet Intet skrev:
Stämmer det kan mycket hända på kort tid. För när det väl kommer omkring handlar allt om pengar och makt. Ofta i en kombination.
Ja, så är det ofta. Moral förekommer sällan.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vad som kan oroa i dessa tider är den låga självförsörjningsgraden på livsmedel och det mekaniserade jordbrukets stora beroende av importerade insatsvaror som konstgödsel och diesel.
MSB tipsar om hemmaodling för att stärka beredskapen och de rekommenderar särskilt potatis och rotsaker som är enkla att odla och håller långt in på hösten.
Ska nog så lite själv även om det bara är blygsamt. Har hittills mest satsat på fruktträd och bärbuskar som ger riklig skörd.

• Fröpåsar för polkabetor och rödbetor ligger på en randig matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Det gick väl sådär med fredsförhandlingarna och nu är Trump i högform på Truth Social där han dundrar om att Usa nu med omedelbar verkan stänger sundet och ska stoppa alla fartyg som betalat "den olagliga tullen". I vanlig ordning är han frikostig med versaler och skriver att "IRAN SKA BOMBAS TILL HELVETE" om de gör något motstånd.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det gick väl sådär med fredsförhandlingarna och nu är Trump i högform på Truth Social där han dundrar om att Usa nu med omedelbar verkan stänger sundet och ska stoppa alla fartyg som betalat "den olagliga tullen". I vanlig ordning är han frikostig med versaler och skriver att "IRAN SKA BOMBAS TILL HELVETE" om de gör något motstånd.
I den oroliga värld vi nu befinner oss i, känns det tryggt att veta att vi efter moget övervägande och långa diskussioner fattade det kloka beslutet att gå med i ett militärt samarbete med fredens garant. USA.

• Haha
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Här förklarar Max Blumenthal hur djupt Israels rötter tränger in i den amerikanska politiken samt att Trump, 2015 blev kallad för antisemit när han höll ett tal om att Israel och Palestina måste få till ett avtal.
Nu har han som bekant vuxit upp efter en rejäl uppläxning av sina herrar.😬

Hur som helst förklarar det en hel del hur deras ekonomi prioriterats ner av mannen som sätter Amerika först. Ursäkta, Israel, naturligtvis.

Redigerat:
"Galenskapens vägar blir ju allt mer vidöppna här nere på jorden. Från dumskallarnas sammansvärjning i Vita huset slungas utfästelser om förintelse och folkmord. För varje groteskt uttalande av USA:s president sjunker hela mänskligheten mot en ny bottennivå. Med tanke på de skador som Donald Trump åsamkat världen under sitt första dryga år som president är det inte omöjligt att han, direkt eller indirekt, blir den som kommer att utlösa ett kärnvapenkrig och sedan skyller det radioaktiva nedfallet på wokerörelsen."

En vass penna har han Björn Wiman, en av mina favoritskribenter i dagens DN.

• Gilla
Tabors39 och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
"Galenskapens vägar blir ju allt mer vidöppna här nere på jorden. Från dumskallarnas sammansvärjning i Vita huset slungas utfästelser om förintelse och folkmord. För varje groteskt uttalande av USA:s president sjunker hela mänskligheten mot en ny bottennivå. Med tanke på de skador som Donald Trump åsamkat världen under sitt första dryga år som president är det inte omöjligt att han, direkt eller indirekt, blir den som kommer att utlösa ett kärnvapenkrig och sedan skyller det radioaktiva nedfallet på wokerörelsen."

En vass penna har han Björn Wiman, en av mina favoritskribenter i dagens DN.
Håller med dig, denna gång😀.

Indirekt! Inte, direkt. Det är ju fullständigt uppenbart.
Världsekonomin är på väg till kollaps på grund av två egons egenintressen. (Nej. Fairline. Putin är inte med denna gång heller.)

• Haha
Krille4
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Världsekonomin är på väg till kollaps på grund av två egons egenintressen. (Nej. Fairline. Putin är inte med denna gång heller.)
Jo Plinget, Putin och Trump är de stora problemen. Netanyahu är dum i huvudet, liksom en hel del av hans ministrar, men de påverkar bara genom att Trump låter dem göra det. Putin behöver inte Trump för att påverka. Har du nu kommit på vad som hände med spannmålen när Ryssland angrep Ukraina?

För övrigt så har Sverige gått med i NATO, inte Trump-alliansen.

Med ett annat valresultat kan saker förändras i både USA och Israel. Kan du säga detsamma om Ryssland?

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Det ser ganska låst ut med Irans oeftergivliga och ej förhandlingsbara krav:
Fullständig suveränitet över sundet, fullständigt krigsskadestånd som täcker samtliga kostnader orsakade av Israels och Usa:s olagliga anfallskrig samt ovillkorligt frigörande av alla frysta iranska tillgångar och en hel del annat.
Trump ska nu blockera alla fartyg från Iran med olja.
Blir väl att Kina tvingas följa sina fartyg med militär eskort om de vill få ut någon olja från Iran.
Som en konsekvens stiger oljan men inte så mycket som befarat.
Stora lager med helium ligger i ökenvärmen i kylbehållare för att skeppas ut och dessa saknar aktiv kylning så det flytande heliumet kokar sakta bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.